S&T, zit deze zo goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

S&T, zit deze zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 12:14

Sorry als ie hier verkeerd staat, maar wist niet waar deze anders geplaatst moest worden

Ik heb gister een S&T schumacher, rondgenaaid gekocht. Ben er echt helemaal trots op Haha!. Moet alleen mijn andere frontriem er nog op zetten (die van schumacher met 4 rijen swarovski).
Mijn instructrice zit op het moment in Duitsland en heb 2 maanden moeten wachten op een S&T. Ben beetje ongeduldig en heb em dus toch gister maar even ingedaan.

Toch heb ik het idee dat ie niet helemaal goed zit en ook had ik nog wat vraagjes erover.
Eerst de foto's:

Afbeelding
Afbeelding
rechterzijde (zie die mooie neusriem Wow! )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SPYPQBS6.jpg
linkerzijde

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AKM88IEY.jpg

Mijn vragen:

- zit het hoofdstel en de bitten nou helemaal goed? Zo niet, wat moet er veranderd worden
- Als ik de kinketting heb vastgemaakt dan hou ik een gedeelte over (dat zie je op de foto van de linkerzijde). Wat moet ik hiermee doen? Los laten hangen of toch anders?
- Dat passantje die aan je stangteugel zit, moet deze erop blijven zitten met rijden? En wat is de verdere bedoeling van dit passantje?
- Bijna alle gespen zitten op z'n strakst waardoor ik dus heel veel overhoud aan het uiteinde. Hoe kan ik deze het mooiste "verstoppen"? Of gewoon een stukje af laten halen door de schoenmaker?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 12-10-08 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ter illustratie zijn max. 2 foto's toegestaan.

leannegr

Re: S&T, zit deze zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:11

Ziet er niet slecht uit. Misschien dat je trens nog wel een gaatje omhoog mag. Ik verdeel mijn kinketting altijd zodat ik aan beide kanten evenveel ringen los heb hangen. Teveel aan leer heb ik er zelf met een scherpe schaar afgeknipt.

Ziet er trouwens goed uit! Hij kan het hoofdstel prima hebben. Haha! Ik was zelf ook zo trots toen ik mijn paardje voor het eerst met S&T zag staan. Staat zo lekker interessant.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 15:16

bedankt! Haha! Ben ook best trots op mezelf dat ie bijna in 1x helemaal goed zit Tong uitsteken
Het is overigens een pony (1.49m) dus was best wel lastig een geschikt rondgenaaide S&T te vinden.

Goeie tip van de kinketting! Over het teveel aan leer: vind dat zo zonde, hoofdstel was erg duur en ben bang dat ie lelijk wordt.

Kan je me toevallig ook helpen met me andere vragen? Tong uitsteken

edit: volgens mij kan je toch maar aan 1 kant de kinketting verstellen? andere kant zit het haakje "dicht" (zie foto rechterzijde)
Laatst bijgewerkt door Cardy op 12-10-08 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:17

Als het is wat ik denk dat het is dan kan je met dat passantje je stangteugel wat korter bij elkaar binden als je hem even niet gebruikt. Bij mij zit het er niet op en mis het ook niet.
Heb je wel een beschermer (rubber, gel oid) om je kinketting zitten? Vind ik altijd wat vriendelijker!
Verder lijkt het wel ok te zitten, maar ik kan natuurlijk niet in z'n mond kijken!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:19

Ik heb verder geen verstand van S&T hoofdstellen, maar het teveel aan leer kan je er bij een goede schoenmaker af laten halen. Hij kan dan ook het nieuwe uiteinde weer rond maken.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 15:25

Kev schreef:
Als het is wat ik denk dat het is dan kan je met dat passantje je stangteugel wat korter bij elkaar binden als je hem even niet gebruikt. Bij mij zit het er niet op en mis het ook niet.
Heb je wel een beschermer (rubber, gel oid) om je kinketting zitten? Vind ik altijd wat vriendelijker!
Verder lijkt het wel ok te zitten, maar ik kan natuurlijk niet in z'n mond kijken!

Ja dat passantje bedoel ik! Die aan 't eind van de stangteugel. Dan ga ik em er gewoon afhalen Haha!. Ik wist wel dat ie gebruikt werd om bijelkaar te binden zoals jij zegt. Maar wist niet of die eraan moest blijven zitten of iets dergelijks.

Goeie tip over die beschermer. Maar hoezo is deze eigenlijk vriendelijker? Oftewel wat is de precieze "werking" ervan?

Heb er overigens ook al gister eventjes mee gereden. Heb de stang wel erbij gehouden, maar zonder dat ie in werkt (zodat ie dus niet ging klapperen). Het is even wennen voor beide maar ze reageert er super op. Ze ging er meteen op knabbelen en ze heeft totaal geen spanning gegeven. We reden er eigenlijk zo mee weg Haha!.

Zit zelf alleen nog te kijken hoe ik de stangteugel ga vasthouden, heb em op het moment nog onder me ringvinger. Maar dit vind ik toch wat onhandig. In de toekomst maar eens tussen ring- en middelvinger proberen Haha!.

Hoevaak in de week kan ik beginnen met oefenen? Zat zelf aan 1x a 2x in de week?

PriscaZ schreef:
Ik heb verder geen verstand van S&T hoofdstellen, maar het teveel aan leer kan je er bij een goede schoenmaker af laten halen. Hij kan dan ook het nieuwe uiteinde weer rond maken.

Oke top! ga ik dat toch maar binnenkort doen

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:43

Je kan je voorstellen dat een ijzeren kettinkje op een stuk waar geen vlees zit (dus vrij direct op het bot) niet echt fijn aanvoelt. Als je je stang aanneemt gaat de ketting dus ook strakker zitten. Vandaar dat er vaak een rubbertje omheen gedaan wordt. En leg je de ketting wel vlak? (naar rechts draaien tot ie vlak ligt)
Ik rij altijd gekruist, dus de trensteugel gewoon tussen ringvinger en pink en de stangteugel tussen middelvinger en ringvinger. Hoe bedoel je je hebt m onder je ringvinger? Daar ligt je trensteugel toch al?
Ik zou wel even nog iemand er naar laten kijken voor de zekerheid en dan inderdaad 1-2 keer per week ermee rijden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 15:55

Kev schreef:
Je kan je voorstellen dat een ijzeren kettinkje op een stuk waar geen vlees zit (dus vrij direct op het bot) niet echt fijn aanvoelt. Als je je stang aanneemt gaat de ketting dus ook strakker zitten. Vandaar dat er vaak een rubbertje omheen gedaan wordt. En leg je de ketting wel vlak? (naar rechts draaien tot ie vlak ligt)
Ik rij altijd gekruist, dus de trensteugel gewoon tussen ringvinger en pink en de stangteugel tussen middelvinger en ringvinger. Hoe bedoel je je hebt m onder je ringvinger? Daar ligt je trensteugel toch al?
Ik zou wel even nog iemand er naar laten kijken voor de zekerheid en dan inderdaad 1-2 keer per week ermee rijden.

O haha bedoelde onder me pink (het is zondag he Koe ).
Bedankt voor je uitleg, heb ik zeker wat aan Haha!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:13

Ik heb ook zo'n stang waar je de kinketting maar aan één kant kan verstellen. Wat je over hebt kan je eraf halen met een ijzertangetje.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:05

Misschien ligt het wel aan mij, maar ik vind het hoofdstel aan de ruime kant voor deze pony. De keelriem hangt erg los en de frontriem is te ruim. Je zei al dat je er nog een andere aan zou doen, dus misschien zit die dan beter. Is inderdaad erg lastig als je bent aangewezen op de kleine maatjes, dan is de keuze al een stuk beperkt. Verder zou inderdaad de trens wel een gaatje hoger mogen zitten. De neusriem zit wel weer erg mooi!

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:04

Ik vind het hoofdstel ook wat ruim en de bitten lijken een beetje los te hangen?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:18

Van de week ga ik de bitten wat hoger hangen, in iedergeval de trens en denk dat de stang dan ook wel eentje hoger kan.

Zit de neusriem niet te laag?

Frontriem ziet er idd niet uit wanja haha. Maar de keelriem zit volgens mij wel goed hoor, kan er een vuist tussen houden. Maar ga ik ook nog wel even controleren.

Van de week zal ik nog wel wat foto's maken ter vergelijking Haha!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:20

Ik zou alleen je trens hoger hangen.
Anders komen de trens en de stang tegen elkaar aan.
Dat zit niet lekker, je loopt dan het risico dat je paard met haar tong gaat spelen. Zorg dus dat er een beetje ruimte tussen de bitten zit, ook als je teugel contact hebt Lachen !

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:23

iedereen hier zegt de trens hoger hangen; hebben jullie al wel eens goed naar de foto gekeken??
het trensbit zit te strak; de mond wordt in een lachebek getrokken wat absoluut de bedoeling niet mag zijn
de stang zit wel goed; trens beide kantjes 1 gaatje langer en dan is het veel beter waarschijnlijk

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:26

tamaramt schreef:
iedereen hier zegt de trens hoger hangen; hebben jullie al wel eens goed naar de foto gekeken??
het trensbit zit te strak; de mond wordt in een lachebek getrokken wat absoluut de bedoeling niet mag zijn
de stang zit wel goed; trens beide kantjes 1 gaatje langer en dan is het veel beter waarschijnlijk

Weet je zeker dat ie lager moet? Want dan gaat ie "hangen" op de stang.

Overigens kan ik em alleen bovenop haar hoofd verstellen Tong uitsteken Had em al eerst op 1 gaatje lager maar dan zit ie niet lekker.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:28

tamaramt schreef:

Dat kan ook, maar dat moet je zien als je er naast staat.
Twee lachrimpeltjes mag Knipoog
Het is óf de trens hoger, óf de stang lager.
Niet allebei Lachen

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:29

wat ook wel mooi is, is de keelriem sluiting boven bij het kopstuk vast maken. Als je hem op een normale maat heb kan je hem gewoon dicht laten met omdoen, is even een handigheidje maar wel mooier. Mits het past op het koppie natuurlijk.

Voor de rest heb ik er geen verstand van.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:33

Volgens mij zoals ik op de 1e foto kan zien zitten de ringetjes van je kinketting niet allemaal dezelfde kant op (plat liggen).

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:34

Cardy schreef:
tamaramt schreef:

Weet je zeker dat ie lager moet? Want dan gaat ie "hangen" op de stang.

Overigens kan ik em alleen bovenop haar hoofd verstellen Tong uitsteken Had em al eerst op 1 gaatje lager maar dan zit ie niet lekker.

gaat het dan echt hangen of lijkt dat;

ik vind op je foto dat de mond in een lachebek gedwongen word en dat is niet goed
laat anders bij twijfel iemand komen kijken die er goed verstand van heeft
vanaf een foto is sowieso moeilijk te beoordelen

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:44

Ik ga van de week even kijken wat beter zit, ook ga ik even vragen of er iemand even naar kan kijken. ik hou jullie op de hoogte!

Bedankt allemaal voor de goeie tips Haha!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:25

tamaramt schreef:

Ik ben niet iedereen gelukkig want ik zei het niet! Lachen zowiezo altijd je s&T na laten kijken als je er nog niet zoveel van weet.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:11

trens zit idd te hoog. en hij lacht daardoor nu.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:19

Hij zit prima zo, je kinketting zit alleen gedraaid volgens mij. En jammer dat de frontriem zo groot is.
De uiteinden van riempjes kun je laten korter maken bij de schoenmaker, heb ik ook laten doen met een S&T hoofdstel, is prima geworden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:24

tamaramt schreef:

O, gelukkig.
mijn eerste reactie was ook dat trens veels te hoog hangt. Heb nog nooit gehoord dat de mondhoeken zo erg omhoog mag trekken en dan willen jullie hem nog hoger hangen?
Hij hangt in ieder geval anders dan mijn S&T die door deskundige trainster en amazone op maat gemaakt is.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:27

trens hoeft niet hoger, maar ook echt niet lager. er mogen 2 rimpeltjes ontstaan in de mondhoek, dan zit ie goed.