Vinden jullie dit zadel te lang......?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Vinden jullie dit zadel te lang......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 09:04

Hallo allemaal,

ik heb een neuw zadel voor onze haf gekocht voordat ik ermee aan de slag ging, heb hem net zadelmak gemaakt.
In mijn ogen was dit zadel niet te lang en ligt het super, hij loopt ook super en heeft echt nergens last van maar ik vind frisse blikken erop altijd wel fijn.

Het bontje vertekend nogal, dus je moet wel even goed kijken Haha!

http://wodan.pardoel.eu

En dan even bij foto's kijken......groetjes Loes

_Inga

Re: Vinden jullie dit zadel te lang......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:05

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:08

lastig met zo'n bontje maar ik vrees dat het wel net ff te lang is. komt volgens mij voorbij de laatste rib en dat mag niet. zadel lijkt me aan de andere kant nog wel iets te klein voor jou? (bedoel het niet aanvallend hoor)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 09:11

Nee ik helaas geen andere foto van het zadel.
Ik zit op deze foto's wat te ver naar voren en daardoor lijkt het misschien wat klein maar voor mijn gevoel is dat niet zo, maar het zou natuurlijk wel kunnen, maar groter is er niet haha!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:17

volgens mij zijn er wel 19 inc zadels hoor, van b.v. massimo, maar dat zou op dit paardje niet gaan passen vrees ik

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 09:20

Nee jah dat bedoel ik iegenlijk ook een beetje, dan werd het veels te lang voor Wodan.
Er heeft een zadelmaker mij hierin geadviseerd hoor, het is niet zo dat ik dit zomaar gekocht heb want het zou anders een flinke rib uit mij lijf zijn voor niks haha!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:20

Hey, dat paard had ik bijna gekocht! Bloos Helaas was jij eerder.

Het zadel lijkt op de schoft te vallen, maar met een kleinere boom is het opgelost. het zadel is niet te lang volgens mij. Kan je zelf voelen: even de laatste rib opzoeken en als hij te lang is valt hij daar achter (in het lendenen gebied)
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 12-10-08 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:21

een maat groter is geen optie, vind deze al net aan, wel ligt het zadel erg naar voren gekanteld.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 09:24

Een kleinere boom word ben ik bang te smal voor Wodan maar het is zeker het proberen waard al is deze boom op Wodan aangemeten.
Hij heeft in ieder geval genoeg ruimte tussen het zadel en de schoft.
Misschien dat het wat naar voren kantelen daarmee wel word opgelost, al moet ik zeggen dat het wel beter ligt.
Op de foto was het zadel nieuw, het bontje en het dekje, dus het was allemaal nogal wat stijf.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:25

MLoeser schreef:
Hey, dat paard had ik bijna gekocht! Bloos Helaas was jij eerder.

Het zadel lijkt op de schoft te vallen, maar met een kleinere boom is het opgelost. het zadel is niet te lang volgens mij. Kan je zelf voelen: even de laatste rib opzoeken en als hij te lang is valt hij daar achter (in het lendenen gebied)

Oh en als je gaat controleren: zonder dekjes.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:26

Zadel past niet.
Het zadel ligt te ver voorover gekanteld. En daardoor zit jij waarschijnlijk ook voorover..
Verder vind ik de kussens van het zadel vrij lang, maar ook dat kan vertekenen doordat het zadel niet goed ligt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 09:28

Dus zoun ik dan toch maar eens proberen om die smallere boom erin te doen?
Ik heb hem thuis liggen dus het is natuurlijk maar een kleine moeite om te doen, al kan ik voorlopig niet rijden omdat hij waarschijnlijk door een allergische reactie onder bulten zit.....maar zou dat een optie zijn?

Het naar voren zitten deed ik daar eigenlijk bewust, voor het geval de bom zou ontploffen, hij word daar voor de 4de keer bereden ofzo Knipoog inmiddels zit ik al weer rechter op, helaas kan ik het filmpje van de laatste keer om de een of andere reden niet uploaden, zal mijn vriend eens vragen erna te kijken.!

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:10

Eerst een andere boom erin doen. Zonder dekjes en bontje eronder even passen en tellen waar de 18e/laatste rib zit. Kom je daar achter dan past hij niet. Op langere termijn kan dat problemen gaan opleveren. Denk wel dat dikke dekjes en bontjes je zadel ook smaller maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:21

Waarom rijd je überhaupt met dat bontje er onder? Waarschijlijk ligt je zadel zonder veel beter; een zadel dat passend gekocht is met hulp en advies van een zadelmaker, daar moet je natuurlijk niet extra dekjes en bontjes onder gaan gooien.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 10:28

Nou ik zal het eens gaan proberen dan zonder bontje.
Maar zover als ik weet kan het geen kwaad, want het verwerkt natuurlijk ook een boel, maar ik wilde eigenlijk weten of jullie het zadel te lang vonden en niet wat er vanhet bontje word gedacht.
Maar misschien heb je wel gelijk.......zal het eens uitproberen de volgende keer.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:29

ik vind je eigenlijk te groot voor het zadel(niet aanvallend bedoelt)
en het zadel ja zoals nouks als zegt zonder bontje zou het beter liggen!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:04

Ik vind het zadel niet denderend liggen, te lang vind ik wel meevallen, maar hij ligt voorover en ik vind jou er te groot voor.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 12:25

Dat het voorover ligt is nu wel genoeg gemeld, en ik denk dat het wel op te lossen is door een boommaat smaller te nemen en dan het bontje eronderuit te laten.
En als ik dus een groter zadel neem past het sowieso niet meer op Wodan en zelf ben ik niet van mening dat ik echt veel te groot'dik'ben voor het zadel.
Nu ik wat meer rechtop zit is het plaatje anders Knipoog

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:38

Het zadel kiept naar voren en jij klapt daardoor ook naar voren, omdat dit gebeurd duw je je kont achter in het zadel en is het zadel te krap voor je.
Ik vind het zadel aan de grote kant voor de pony, als je een nog groter zadel voor jezelf pakt, verdrinkt de pony hier in.
Laat een ervaren zadelpasser komen en zoek samen een oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:46

Jongens...

- Dat voorover kantelen lijkt me meer een kwestie van bekken niet kantelen dan van zadel dat naar voren kiept

- IK zie niet op de fotos dat ze zogenaamd achterop d'r zadel zit en dat het DAARDOOR te klein is, ik zie gewoon iemand die haar bekken niet kantelt op een zadel met een wat krap zitvlak.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 13:08

@nouks, kijk in jou theorie kan ik me vinden.
Ik heb net 4 maanden geleden een flinke zoon gehad en daardoor wat moeite met het kantelen van mijn bekken tijden het rijden.
Voorheen was dit juist een van mijn sterkere kanten en hoop dit ook weer te gaan fixen, het is al wat beter.
Dit zijn fotos van een van 1ste keren rijden na mijnj bevalling, dus ook nogal onwennig.
Voor mijn gevoel moet het zitvlak kunnen

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:18

Koop de volgende keer een zadel met banaankussens. Dan kun je ook met een grotere maat terecht (18" of 19").
Dit zadel (de Isabell Werth) heeft heel lange, rechte kussens die het zadel langer maken als nodig.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:10

Je zegt dat het zadel is aan gemeten door een zadelmaker, waarom vraag je niet om advies?
Die kan het immers irl bekijken en een goed advies doen!
Iedereen roept een kleinere boommaat maar weet niet of dat de oplossing is voor het voorover kiepen.
Haal er een prof bij!

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:28

Zit je zelf wel lekker in je zadel?
Ik kan me het echt niet voorstellen, ik heb nog in een topic van je gekeken en je hebt gewoon geen enkele ruimte over.
Zo kun je ook niet ontspannen en lekker zitten.

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:45

Als een zadelmaker je advies heeft gegeven zonder het paard te zien dan zou ik een andere zadelmaker opzoeken...
Heeft hij wel jouw paard gezien en opgemeten dan is het verstandiger het bontje weg te laten en zo de ligging te controleren.

Daarnaast had je zadelmaker je kunnen vertellen dat de bouw van een zadel per zadelmaker verschild, zo heeft barnsby bijv. grote zitmaten met in verhouding kortere kussen en kan een zadel met een groter zitvlak dus ook passen op een paard met een relatief kortere rug.

Verder had hij je ook moeten vertellen dat hoe dieper de zit hoe kleiner het zadel daadwerkelijk zit, en per zadelmerk varieert dat van 0.5 inch tot soms wel 1 inch.

al met al vind ik de combinatie van jouw/je paard/ het zadel wat ongelukkig gekozen.
en helemaal als je problemen hebt met je bekken is dit zadel juist helemaal slecht gekozen, dit zadel 'dwingt' door de materiaal keuze en zal daardoor voor jouw nog moeilijker maken om 'vrij' te zitten.