Moeilijke arabieren rug! Alles schuift naar voren!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CxX

Moeilijke arabieren rug! Alles schuift naar voren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 19:04

Ik heb een arabiertje en ben bezig met een nieuw zadel.
Ik ben op zoek naar een dressuurzadel. De Zadelmaker is geweest en ik denk dat er wel 10 zadels op hebben gelegen. Alles schuift naar voren!
Ze is vreselijk smal in haar schouders! niks blijft liggen. Ik heb nu een poosje een dressuurzadel op proef. Deze shoof ook nog iets dus is hij een beetje aan gepast. ik rij er nu een paar weken mee en het schuift nog steeds.
Er is een antie slip mat besteld en deze heb ik nu ook 2 keer uit geprobeerd maar het werkt ook niet.
Ik had eerst een zadel met een staartriem maar dit is echt vreselijk.
Onze prijs is rond de 500/600euro
Iemand nog een goed iedee? of iemand met het zelfde probleem?

unamie

Re: Moeilijke arabieren rug! Alles schuift naar voren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:09

Probeer eens een boomloos zadel (barefoot london)
Dan schuift het zadel meer over de schouders en heb je daar minder druk als met een boom-zadel
Heeft je paard ook een steile schouder?
dat maakt het nl erg lastig om een goed zadel te vinden..

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 21:25

Ik heb al een aantal keer met een boomloos zadel gereden. Dit schoof ook heel erg.
Daarnaast vind ik dit geen fijn zadel om mee te rijden.

Ze heeft idd er stijle schouders.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:44

een zadel wat te smal is schuift juist naar voren.

heel veel mensen denken dat arabieren zo smal zijn, maar dat zijn ze niet! ze zijn bijna altijd rondgeribt met een flinke schouderpartij. heel veel mensen gooien dus een te smal zadel op een arabier.

laat bourrelier op bokt anders eens kijken, zij is echt super goed!

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:38

Een voorsingel misschien?

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:41

bij mijn shet schoof het zadel ook steeds naar voren, ik heb er gewoon een staartriem aan gedaan Knipoog

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 07:18

staartriemen en voorsingels verbloemen het probleem alleen maar. als je zadel schuift past het niet, heel simpel Lachen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:22

Heb goede ervaringen met Stübben of Klimke Miller op arabieren, het liefst 1 met een ingebouwde voorsingel.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:49

Wij hebben dit probleem ook met onze arabieren. De enige zadels die passen (en daar ben ik na heel lang gezoek achtergekomen) zijn de Massimo Trail en de Wintec dressuur pro (onze versie is die met verwisselbare boom en cair). Wij hebben deze zadels allebei en die schuiven niet naar voren. De Massimo ligt boven jullie budget (nieuw tussen de 1000-1100 euro), maar de Wintec dressuur pro is wel binnen jullie budget. Ik zag hem bij de Steilsprong voor 500,00 euro nieuw en tweedehands kun je rond de 300-350 euro slagen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:08

Jol1 schreef:
Wij hebben dit probleem ook met onze arabieren. De enige zadels die passen (en daar ben ik na heel lang gezoek achtergekomen) zijn de Massimo Trail en de Wintec dressuur pro (onze versie is die met verwisselbare boom en cair). Wij hebben deze zadels allebei en die schuiven niet naar voren. De Massimo ligt boven jullie budget (nieuw tussen de 1000-1100 euro), maar de Wintec dressuur pro is wel binnen jullie budget. Ik zag hem bij de Steilsprong voor 500,00 euro nieuw en tweedehands kun je rond de 300-350 euro slagen.

Welke boom hebben jullie in de wintec?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:47

Voor onze superdikke arabier de witte en voor haar slankere dochter de blauwe.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:07

LiSSy schreef:

heel veel mensen denken dat arabieren zo smal zijn, maar dat zijn ze niet! ze zijn bijna altijd rondgeribt met een flinke schouderpartij. heel veel mensen gooien dus een te smal zadel op een arabier.

ik sluit me hier bij aan. stalgenootje heeft ook een arabier. Bourellier is bij ons gewest en de conslusie was dat de arabier nog breder was dan mijn fjord!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:34

Arabieren zijn rondgeribt en hebben een korte rug, maar over het algemeen juist weinig schouder.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:35

LiSSy schreef:

Geldt toch echt niet voor alle Arabieren. Op de manege/stoeterij waar mijn dochter dressuurlessen volgt, hebben ze dus heel veel (zelfgefokte) arabieren. Dit zijn allen vrij smalle paardjes met redelijk wat schoft. De meeste zadels die ze gebruiken in de lessen hebben een medium boom, deze schuiven juist naar voren omdat ze te wijd zijn. Onze eerste pony was een ArabierxDuitse rijpony, had boommaat 31/32 (dus medium) maar veel ging schuiven (van links naar rechts en naar voren). De Klimke en Stubben bleven echter prima liggen. Alle andere zadels die we gepast hebben, gingen schuiven.

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:13

Arabieren hebben inderdaad vaak niet de makkelijkste ruggen om iets pas op te krijgen. Er zijn wel manieren om bijvoorbeeld de plaats van de singel te optimaliseren waardoor de boel beter op zijn plaats blijft. Heb je de thorowgood al geprobeerd? Daar zitten heel veel ingebouwde mogelijkheden in om het zadel aan te passen zonder dat het veel extra kosten geeft.
Voor tips over het passend krijgen van een zadel: www.happyhorseadvies.nl
Zorg in ieder geval dat de boommaat en ook de vaak vergeten boomvorm supergoed passen op de rug van je arabier.
Succes!

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:18

Ik heb dan wel geen volle arabier (=kruising) maar volgens de zadelmaker heeft hij wel die bouw.
Hij is rondgeribt, weinig schoft en natuurlijk een kort ruggetje.

Een Stubben lag erg goed op hem en ik heb nu een Passier die als een huis ligt. Mijn vorige zadel lag na 1 min. rijden ook achter zijn oren.

Nancy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:22

Had hetzelfde probleem. Heb nu een Thorowgood Griffin de Luxe. Is eigenlijk voor haflingers en fjorden gemaakt.
Maar mijn paardje heeft een vlakke schoft en is vrij rond (ondanks dat hij heel smal is).
Plus dat hij ook nog eens een korte rug heeft.

Moet zeggen dit zadel past super. Ideaal is dat de singelstoten gekruisd (Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel) onder het zadel doorlopen waardoor het zadel prima op zijn plek blijft liggen Pling .

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:34

Die van mij (alhoewel voor 87.5% Sigaar ) is juist heel breed qua schouders, rondgeribt en tot slot nog een erge ingezakte rug.
Toen het oude zadel van haar niet meer paste wegens de bespiering die zich steeds vermeerderde, dacht ik aan een feest begonnen te zijn.
Tot mijn verbazing was het meteen het eerste zadel dat we pasten raak. Haha!
Ik heb er een Rossner Amerika dressuurzadel opliggen.
Rossner staat wel bekend om het passen op vele paarden, en ook een goede kwaliteit tegenover een niet al te hoge prijs.
Mijn Rossner is nieuw €725, heb een tweedehandse en minder betaald.
Misschien een tweedehands Rossner proberen?
Succes!

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 18:37

thorowgood heb ik geprobeerd. Lag niet lekker. Ik heb met een boomloos zadel gereden en dit schoof ook. Ik rij nu met een dressuur zadel. De singel stoten zijn al extra naar voren gezet. Maar het schuift ook nog steeds.

Ik hoor wel veel mensen over de wintec zadels. Deze zijn ook nog wel te betalen. Mis ga ik hier naar kijken..

Nu Rijd ik endurance en is het niet alleen belangrijk dat het goed licht op mijn paard maar het moet ook lekker zitten Tong uitsteken
Ik heb bewust gekozen voor een dressuur zadel.

De Massimo Trail zadels lijken me erg fijne zadels. Helemaal omdat het toch best veelzijdige zadels zijn. Deze zijn alleen vrij duur.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:53

Als je lekker zacht wilt zitten op een wintec (wij hebben met de dressuurversie ook endurance gereden) dan kun je zo'n bontje voor bovenop je zadel gebruiken. Zo is het zadel een stuk comfortabeler voor lange ritten.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:31

LiSSy schreef:

Ik ben het volledig eens met Lissy!

De meeste mensen denken idd dat AV's (kruisingen vallen vaak wel wat smaller uit!) smal zijn. Het tegenovergestelde is waar! Mijn AV is op het eerste zicht een gewoon paard maar hij overtreft wel de meeste haflingers en fjorden qua boommaat!
De meeste arabieren zijn erg rondgeribt en hebben veel massa achter de schouderpartij. De schouders zijn vaak smaller.

TS, laat aub een GOEDE zadelmaker komen! Met een te smal zadel kan je heel wat schade aanrichten.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 15:21

Precious20 schreef:
LiSSy schreef:

Ik ben het volledig eens met Lissy!

De meeste mensen denken idd dat AV's (kruisingen vallen vaak wel wat smaller uit!) smal zijn. Het tegenovergestelde is waar! Mijn AV is op het eerste zicht een gewoon paard maar hij overtreft wel de meeste haflingers en fjorden qua boommaat!
De meeste arabieren zijn erg rondgeribt en hebben veel massa achter de schouderpartij. De schouders zijn vaak smaller.

TS, laat aub een GOEDE zadelmaker komen! Met een te smal zadel kan je heel wat schade aanrichten.

Ja dat is het um nou juist. We hebben een goede zadelmaker. Alleen die weet het ook even niet meer. Die kwam op het iedee van een antie slip mat. Dit hielp ook niet...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:23

en wie vind hem/haar een goede zadelmaker? heeft ie een opleiding gedaan?
als je zadelmaker met een antislipmat komt aanzetten getuigt dat bij mij niet echt van heel veel verstand er van hebben...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:31

Ik zou gewoon naar een andere goede zadelmaker gaan. Probeer daar een heleboel zadels uit in de prijsklasse die je wilt en maak daar je keuze uit. Een goede zadelmaker kan jou echt helpen en een zadel "verpassen" zodat het goed op je paard ligt. En als ie van ver moet komen dan liever benzine geld betalen (als ze dat vragen) maar dan ben je er wel zeker van dat jij je paardje niet verprutst met een flut zadel.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:01

Ik ken 2 mensen die dit probleem ook met hun paard hebben gehad. Uiteindelijk paste een kentaur super!