waar zouden jullie voor kiezen bontje of gelpad.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CoRiNa1983

waar zouden jullie voor kiezen bontje of gelpad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 16:33

Mijn paardje heeft dit jaar een veulentje gehad en door het weinige rijden en het grootbrengen van haar veulen is haar spiermassa echt minimaal geworden. Vooral op haar rug is dit goed zichtbaar ze was ook echt mager maar ze is nu al weer redelijk op gewicht aan het komen. Ze is in de tussentijd al weer wat aangekomen en ik longeer haar met pesoa om vooral haar rugspieren te trainen en er is al wat bespiering zichtbaar geworden. Maar op dit moment ligt haar zadel niet helemaal pefect dus heb ik geprobeerd om er een gelpad onder te leggen dit was een goede oplossing ,maar ik heb ook een bontje geprobeerd en dit was ook een goede oplossing om het zadel weer passend te maken.

De gelpad en het bontje geleent van iemand maar ik wil zelf een bontje of gelpad aanschaffen want ik ben niet weg van lenen.
ik heb er niks aan als jullie gaan vertellen koop een nieuw zadel want als ze over een tijdje weer bespiering heeft en ze is weer helemaal op gewicht dan pas wil ik gaan kijken of een nieuw zadel nodig is of niet. Als mijn zadel dan nog niet goed ligt komt er een nieuwe of laat ik mijn oude zadel vermaken. Tot die tijd wil ik opvullen met bontje of gelpad.

wat denken jullie beter met bontje of gelpad rijden tot de tijd dat ze weer alle bespiering terug heeft.

PoelieWoelie

Re: waar zouden jullie voor kiezen bontje of gelpad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:34

Gelpad. Een bontje is niet bevordelijk voor de rug en het dient niet om een zadel passend te maken. Een gelpad verdeelt de druk van het zadel beter dan een bontje.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:43

Ik ga voor een bontje, omdat een gelpad niet ademt en geen vocht op neemt..
Overigens wel een 'echt' bontje, die niet al te dik is..
Anders heeft deze ook geen nut..

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:54

Ik zou ook voor het bontje gaan, en inderdaad ook de echte, maar je merkt het verschil wel wanneer je de goedkopere of de duurdere versie in je handen hebt.
En wat femmefatale1 al zegt een gelpad ademt niet.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 17:05

ik heb een bontje en een gelpad geprobeerd zoals ik al vermelde.
het bontje was echt geen nepperd die vind ik trouwens ook super lelijk dus dat zou ik zoiezo nooit kopen.

ik heb er toen bij beide een dekje onder gehad maar is dat altijd nodigof moet je met bontje ook zonder dekje rijden.

ik zie meer mensen met bontjes en gelpad rijden maar iedereen oet het verschillend wat zijn daar jullie ervaringen in.

ik heb zelf nog nooit eerder met bontje of gelpad hoeven rijden dus heb me hier ook nooit in verdiept.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:27

Ik heb hetzelfde probleem. Ik gebruik een bontje en omdat het dus echt voor opvulling is, leg ik hem tussen het zadel en dekje. Op die manier blijft hij schoon.

Gebruik ik hem echt voor een gevoelige rug dan gaat het bontje direct op de rug.

Gelpad ben ik niet zo'n liefhebber van. Heb altijd ruzie met die dingen. Krijg ze nooit mooi onder mijn zadel.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:23

Gelpad geen aanrader.
Mijn fysio raadde m gelijk al af.

Omdat het niet ademt, en je paard dus sneller last van zn rug kan krijgen.

Bontje is natuurlijk materiaal (Tenminste wel echte) en ademt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:25

Uit onderzoek is gebleken dat bontje beter is.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:30

Alleen als ie direct op de rug ligt neem ik aan? Anders maakt het wat het ademende betreft niet uit of je gelpad of bontje gebruikt, want dan ligt er toch nog een dekje tussen...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:36

wat Nikka zegt klopt, uit een Bit test (nr 93) is gebleken dat een echt bontje (in de test die van Mattes) beter waren qua drukverdeling, warmteregulering etc dan gelpad
Wat de discussie betreft waar het bontje hoort, eigenlijk hoort bont altijd rechtstreeks op de rug. Een dekje dient alleen om je zadel te beschermen tegen zweet en niet om je paard te beschermen tegen het zadel.
Daarom kan je bij Mattes dus ook dekjes bestellen met het bont direct onderaan en bovenop, ofwel 'bontjes' zonder bontranden bovenaan die rechtstreeks onder een dekje kunnen zoals een gelpad

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:43

Ik zal ook zeker voor een bontje gaan.
Ik heb toen ook die BIT test goed door gelezen en de conclusie was, als je dan toch iets onder je zadel wil leggen, gebruik dan een bontje!!
De foto's die daarbij stonden waren ook erg duidelijk en er zal heel veel verschil in drukverdeling tussen alle onderleggers en het bontje.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:14

Gelpad, verdeelt de druk beter dan een bontje en wordt niet (zo snel) vies!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:55

Ik denk dat beide ongeveer even goed werken in jouw situatie. De gelpad verdeelt de druk, het bontje is lekker zacht voor de rug.
Is misschien een dik zadeldekje geen oplossing? Een anky denkje of een lookalike. Mijn paard had altijd heel gauw last van een gevoelige rug (zelfs met goed passend zadel) en ik heb nu anky dekjes en hij heeft bijna nooit meer ergens last van.

succes Lachen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:05

liliputter schreef:

Vies worden, vind je dat het belangrijkst?

Kijk eerst naar het materiaal eb de rug, dan een gelpad, die dingen zouden verboden moeten worden...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:08

Bontje, ademt beter dan een gelpad Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:15

JAAAA...hier word je vast een stuk wijzer van..he TS??
Het ligt er natuurlijk heel erg aan hoe fout je zadel momenteel ligt. Als hij echt drukt, of klapt, dan is zowel een bontje als gelpad niet voldoende om het probleem op te lossen. Ligt hij gewoon een beetje niet zoals het hoort, dan gaat je paard echt niet binnen een maand stuk hoor! Doe er dan willekeurig, bontje of gelpad onder, rij je paard weer lekker in zijn normale bespiering en kijk dan eens verder wat het zadel zonder die dingen doet.
Er is meer voor nodig dan een beetje slecht liggend zadel om je paard zijn rug meteen naar de je weet wel te helpen hoor!
Anders zouden heel veel manegepaarden na een paar maanden al naar de slager moeten.
En voor ik nu heel bokt over me heen krijg....NATUURLIJK is een passend zadel heel belangrijk!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 21:10

wat een verschillende meningen zeg. Maar er zitten wel veel bruikbare tips bij dank jullie wel hiervoor.

ik ga eens aan een kennisje vragen of ik de bit 93 even mag lenen om te lezen.

aerdenhout1: jah ik weet dat je je paard niet zomaar kapot rijd maar het is eerder gebeurd als je denkt, het zadel drukt niet en klapt ook niet maar het ligt gewoon niet zoals het hoort en ik kan gewoon niet lekker rijden als een zadel niet goed ligt, jij trekt ook geen schoenen aan die niet lekker passen toch.....

Het gaat er niet alleen om wat er onder het zadel ligt kwa opvulling maar ook waar ik later ook nog iets aan kan hebben, en zoals ik de meeste kan volgen gebruik je een bontje makkelijker dan een gelpad bij beide lag mijn zadel goed dus vandaar wilde ik weten wat ik het beste kan kopen en wat het beste de druk verdeelt en opvult daar waar nodig is. En omdat de mensen in mijn buurt ook zoveel verschillende meningen over gelpad/bontje hebben en ik liever teveel advies krijg als te weinig zijn er nog meer tips dan zijn die altijd welkom.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:19

zoals gezegd is het bontje beter uit tests gekomen. Persoonlijk lijkt het me niet prettig voor een paard om eerst een bontje, dan een dekje en dan een zadel te hebben, dus dan zou ik eens kijken voor een dekje met bont aan de onderkant... Wellicht heb je daar het meeste aan?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:10

en om het helemaal complex te maken (je gaat nog gillen hoor): die dekjes met bont direct aangenaaid, kan je ook met inlagevakken krijgen zodat je per zone (dus linksvoor, linksachter, rechts voor en rechtsachter) onder je zadelkussens vullingen kan aanbrengen. Een paard dat links slechter bespierd is dan rechts kan zo tijdelijk aan een beter passend zadel geholpen worden
en het is helemaal zoals Aerdenhout zegt: dit zijn maar tijdelijke maatregelen hé, als je paard weer bespierd is toch maar weer eens goed checken of het zadel nog goed past zonder bontje/bontsjabrak/gelpad (wat je ook kiest)

en die bit nr 93 heb ik liggen, probeer hem wel op te snorren als je wil

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 13:10

ja zeker het is een tijdelijke oplossing als mijn paardje weer bespierd is dan ga ik kijken hoe het zadel dan ligt ligt het dan nog niet goed komt de adelmaker kijken of het zadel aangepast kan worden en anders komt er gewoon een nieuw zadel

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:53

liliputter schreef:

Zoasl in dit topic al meerdere keren is aangegeven, dat is dus niet zo.
Onderzoek heeft aangetoond dat een bontje de druk verreweg het beste verdeeld.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:08

Leonieke schreef:
liliputter schreef:

Zoasl in dit topic al meerdere keren is aangegeven, dat is dus niet zo.
Onderzoek heeft aangetoond dat een bontje de druk verreweg het beste verdeeld.

Raar dat menig (prof.)dressuurruiter er mee rijdt als het slechter zou zijn Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:13

liliputter schreef:
Raar dat menig (prof.)dressuurruiter er mee rijdt als het slechter zou zijn Knipoog

Whahahaha dat is gewoon pure show Clown

Ik vind het er niet uit zien, ik zou tijdelijk voor een gelpad gaan, of een dikker dekje.
Het gaat om een tijdelijk iets, een geldpad kost tweedehands geen drol en kun je voor het zelfde bedrag weer verkopen. Een bontje is stukken duurder. Daar het een tijdelijke oplossing is , zou ik er niet teveel geld aan uit willen geven, een gelpad werkt net zo goed.

Zodra dr spieren weer in orde zijn,gauw een zadelmaker laten kijken, zonder rommel onder je zadel is altijd beter Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:27

Ik zie overigens weinig prof. ruiters met een gelpad, wel met een bontje.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:57

secricible schreef:
zoals gezegd is het bontje beter uit tests gekomen. Persoonlijk lijkt het me niet prettig voor een paard om eerst een bontje, dan een dekje en dan een zadel te hebben, dus dan zou ik eens kijken voor een dekje met bont aan de onderkant... Wellicht heb je daar het meeste aan?

of gewoon het bontje op de huid waar hij hoort.
een dekje met bont eronder is ook prima,scheelt denk ik wel in zadelpoetsen Haha!