Lange manen knippen op plek van hoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:07

Remark schreef:
Ik vraag mij altijd af, hoe kort knippen jullie dat dan? Want als je het zo kort knipt dat het rechtop staat en het halster ligt daar op, dan drukt het halster die haren toch in het hoofd?


Haren zijn niet van staal hoor. Mijn fjord heeft een boog tot de voorpluk het halster drukt de haren gewoon plat.

Mijn tinker heeft vlechten dus geen last ervan. De fjorden van mijn moeder hebben ook lange manen en knip ik altijd een klein stukje weg. Als ik er zin in heb haha

Afbeelding

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Lange manen knippen op plek van hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:12

Bij mijn shet met hele dikke manen waarmee ik mende deed ik het wel. Vlecht voldeed gewoon niet en met mennen wil je echt dat je hoofdstel blijft zitten. Ik schoor een klein stukje met 1 millimeter, na 1 a 2 maanden moest ik dan weer scheren.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Lange manen knippen op plek van hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:16

Hier gewoon sportpaarden. Daar gaat het derde oor weg. Staat een stuk verzorgder en zit mooier :j
Ik zou het ook weghalen bij een paard met veel behang :j

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:37

Als je maar een paar cm wegknipt of scheert, dan zie je dat niet eens met losse manen. Ik vind het ook veel makkelijker en hoef niet steeds aan de manen te trekken om ze goed te doen met het hoofdstel en halster.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Lange manen knippen op plek van hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:41

Ik zou wel een stukje wegknippen. Het hoofdstel zit daar dan beter.

Ook vind ik dan de nek er mooier uitkomen als je het 3e oor wegknipt. Dan lijkt de nek en hals wat langer.

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:41

maar als ik het goed begrijp rijd je het paard voor iemand? :=
zou dan aan de eigenaar vragen wat die er van vind. ik zou als eigenaar namelijk not-amused zijn als mijn bijrijder/verzorger zomaar een derde oor knipt :P

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:47

Dat zou ik dus ook niet waarderen als m'n bijrijdster dat deed, denk dat dat klein oorlog je zou worden haha.
Ik heb nog nooit het derde oor bij m'n tinkers geknipt, vind dat lelijk en nog nooit en niet goed zittend hoofdstel of halster gehad door die manen.
Afbeelding
Afbeelding

Bovenste foto zit alles in een hengsten vlecht

Texellover

Berichten: 34
Geregistreerd: 25-08-18
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:05

Bij mijn shetlanders, beide lange dikke manen, heb ik het wel weg geknipt. Gewoon tot op de huid. Heel voorzichtig gedaan. Halster zit beter en je ziet het amper als ze geen halster om hebben. Die manen zijn zo vol en dik dat je niet eens ziet dat er een hapje uit is daar! Het is anders echt niet te doen als ik dat niet weg knip.

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:06

Jahoor ik knip hier ook het 3e oor weg. Anders ligt het halster altijd af en hoofdstel glijd ook.

Afbeelding

KimD

Berichten: 20420
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:07

Annienke schreef:
Ik knip (scheer eigenlijk) een stukje weg en maak voor wedstrijden nog een korte vlecht. Hoofdstel en halster liggen daardoor beter, manen zijn zo dik dat alleen vlechten niet optimaal was

[ [url=m/KNDv7i.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik deed hetzelfde, op die plek scheerde ik een stukje weg. :j

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Lange manen knippen op plek van hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 13:13

Ik lease de pony volledig :D
Zou als bijrijdster nooit zomaar iets weghalen.

Ik twijfel nog steeds..

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Re: Lange manen knippen op plek van hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:37

Hier ook een met lange en dikke manen en voorpluk. Heb ook een stukje weggehaald, halsters en hoofdstellen liggen hierdoor veel beter. Zonder werden ze altijd tegen zijn oren aangeduid, wat hij niet prettig vond. Had echter het geluk dat ik een paar zomers geleden een vliegenkap had gebruikt waardoor precies op dat stuk al wat was weggeschuurd, deed dus niet heel veel zeer om het kort te wieken. Stukje is ook maar 2 cm breed, precies genoeg, hoeft geen volle derde oor te zijn om functioneel te zijn.

xjanabananax

Berichten: 103
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:46

Minoes schreef:
Ik lease de pony volledig :D
Zou als bijrijdster nooit zomaar iets weghalen.

Ik twijfel nog steeds..


Als je echt merkt dat het de ligging van je hoofdstel benadeeld door zijn manen zou ik toch wel sterk overwegen het te proberen. Dit was ook de reden waarom wij het toen geprobeerd hebben, bij ons leverde het eigenlijk geen verschil op. Maar als het wel een verbetering geeft zou dat bij mij voor gaan.