Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:56

Natasja, je springzadel lijkt goed, maar jij lijkt wat ver naar voren te zitten. Altijd lastig van een foto hoor, als je het op een filmpje ziet dan kan het heel logisch lijken.

Je dressuurzadel lijkt te ver naar voren te liggen waardoor het naar achteren kantelt en jij achter het zwaartepunt terecht komt. Naar voren leunen helpt dan niet meer ;). ALs je zadel recht ligt, dan wordt het makkelijker om dieper te zitten en balans te vinden, dan zul je ook zien dat je in de galopbeweging kleiner kan blijven en je dichter bovenarm bij je lichaam blijft. Als je zadel beter ligt, gaat dat vanzelf.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:58

Soms past een zadel, maar past de ruiter er niet netjes in, ik vind in je dressuurzadel dar je niet netjes met je been in lijn met je lichaam zit..her zadel zal vast wel passen, maar pas jij er met je figuur in? Heeft niks met inch van je zitting te maken.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:13

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden Afbeelding

Afbeelding

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:18

Cinnepin schreef:
Dressuur foto denk ik dat ie iets naar achteren mag...
Die er boven vind ik moeilijk te oordelen



Indestal schreef:
Soms past een zadel, maar past de ruiter er niet netjes in, ik vind in je dressuurzadel dar je niet netjes met je been in lijn met je lichaam zit..her zadel zal vast wel passen, maar pas jij er met je figuur in? Heeft niks met inch van je zitting te maken.


Pipodipo schreef:
Natasja, je springzadel lijkt goed, maar jij lijkt wat ver naar voren te zitten. Altijd lastig van een foto hoor, als je het op een filmpje ziet dan kan het heel logisch lijken.

Je dressuurzadel lijkt te ver naar voren te liggen waardoor het naar achteren kantelt en jij achter het zwaartepunt terecht komt. Naar voren leunen helpt dan niet meer ;). ALs je zadel recht ligt, dan wordt het makkelijker om dieper te zitten en balans te vinden, dan zul je ook zien dat je in de galopbeweging kleiner kan blijven en je dichter bovenarm bij je lichaam blijft. Als je zadel beter ligt, gaat dat vanzelf.



Dus jullie zijn van mening dat mijn springzadel wel goed ligt maar het dressuur zadel niet. :-)

Het zadel past inderdaad niet ideaal voor mij. Maar dat vind ik nooit zo belangrijk.

Mijn houding voor het springen/cross zou dus meer terug moeten zijn?

Dus bovenlichaam meer op de loodlijn?

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:24

Hier een foto van mij
Afbeelding

Anoniem

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:03

Ik heb deze foto's, allemaal verschillende zadels :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:25


Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:57

Oja, Franka! Nu we het er toch over hebben, het springzadel moet voor je gevoel wat naar achter, anders klemt hij bij de schouder. Vergeten te zeggen. Heb er met Jente even naar gekeken laatst want ik vond hem wat krap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:21

Maanlicht schreef:
Oja, [naam]! Nu we het er toch over hebben, het springzadel moet voor je gevoel wat naar achter, anders klemt hij bij de schouder. Vergeten te zeggen. Heb er met Jente even naar gekeken laatst want ik vond hem wat krap.


Er moet nog een pad onder :D Maar de juiste was niet op voorraad dus komt volgende week pas...

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:23

Nu vind ik het opeens een heel leerzaam topic. Ik ben een beelddenker en een foto zegt mij meer als allemaal tekst.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 21:25

@ Rumay, 2e foto denk ik dat ie iets naar achteren mag.
@ amber anne, kwa ligging en schouder vrijheid kan ik het niet goed zien, wel denk ik dat het zadel wat te lang is, sowieso voor jou
@Dreamer, ik denk dat het wel op de juiste plaats ligt.

Leuk als zo het topic kan gaan :j

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:31

Klopt op de 2e foto ligt het zadel er voor het eerst op en was het even zoeken het is ook een spiksplinternieuwe en moest nog settelen. Nu ligt hij meer naar achter en ligt goed.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:42

Ik vind dit ook een interessant topic. Naar mijn idee heb ik mijn zadel er zo goed op liggen, niet te ver naar voren. Ik ben wel benieuwd hoe jullie het zien? Kan morgen anders nog wel even proberen om een standfoto ermee te maken als ik er niet op zit.

Afbeelding

Afbeelding

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 21:44

Ik denk ook dat ie op de juiste plaats ligt :)

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:51

Heel interessant topic, bijzondere zadels komen voorbij :) vind het leerzaam om te zien hoe jullie zadelen. Ik ben benieuwd of iemand nog feedback voor mij heeft? Een poos geleden last gehad van singelwondjes, dus nu met een nieuwe singel ben ik benieuwd hoe jullie de boel vinden liggen :j
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Eight op 23-10-18 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:52

Ik vind hem netjes liggen! Zeker niet te ver naar voren.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 21:57

mee eens

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:59

Erg interessant topic! Kwam er jaren geleden achter,dat mijn zadel ook te ver naar voren lag. Hier geen foto van.

Daarna een ander zadel:
Afbeelding

Afbeelding

Had in t begin het idee,dat ik mijn zadel ergens midden op haar rug had gelegd :+

Valt me verder vaak op ( bijvoorbeeld op wedstrijden), dat er veel dressuurzadels echt te veel op de schouder liggen
Laatst bijgewerkt door Getup op 23-10-18 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:02

Natasja, het is heel erg belangrijk dat jij ook in het zadel past. Immers je moet in het middelpunt van het paard zitten met jouw zwaartepunt...anders kun je ook niet in balans zitten en daar heeft het paard last van, maar jij op den duur ook, omdat je je lichaam verkeerd belast...

Ook heeft dit invloed op correct lichtrijden...

Mensen onderschatten dit en ruiters zijn aan het compenseren, iets wat een paard merkt, zeker als hij hierdoor uit balans raakt

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 22:05

Indestal schreef:
Natasja, het is heel erg belangrijk dat jij ook in het zadel past. Immers je moet in het middelpunt van het paard zitten met jouw zwaartepunt...anders kun je ook niet in balans zitten en daar heeft het paard last van, maar jij op den duur ook, omdat je je lichaam verkeerd belast...

Ook heeft dit invloed op correct lichtrijden...

Mensen onderschatten dit en ruiters zijn aan het compenseren, iets wat een paard merkt, zeker als hij hierdoor uit balans raakt



Klopt, dit gaf ik laats ook aan bij iemand in een topic, maar dit werd niet echt serieus genomen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:06

Jammer...maar een nieuw zadel is duur, dus koppie in zand.....en een passend zadel voor beiden is soms zoektocht

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:09

_Natasja_ schreef:
Pipodipo schreef:
Natasja, je springzadel lijkt goed, maar jij lijkt wat ver naar voren te zitten. Altijd lastig van een foto hoor, als je het op een filmpje ziet dan kan het heel logisch lijken.

Je dressuurzadel lijkt te ver naar voren te liggen waardoor het naar achteren kantelt en jij achter het zwaartepunt terecht komt. Naar voren leunen helpt dan niet meer ;). ALs je zadel recht ligt, dan wordt het makkelijker om dieper te zitten en balans te vinden, dan zul je ook zien dat je in de galopbeweging kleiner kan blijven en je dichter bovenarm bij je lichaam blijft. Als je zadel beter ligt, gaat dat vanzelf.



Dus jullie zijn van mening dat mijn springzadel wel goed ligt maar het dressuur zadel niet. :-)

Het zadel past inderdaad niet ideaal voor mij. Maar dat vind ik nooit zo belangrijk.

Mijn houding voor het springen/cross zou dus meer terug moeten zijn?

Dus bovenlichaam meer op de loodlijn?

Ja, voor het crossen zou je zit meer boven het zadel kunnen zitten, maar vraag het vooral ook even aan een instructeur die dat weet. Tussen crossen en springen zit ook nog een verschil qua houding.

Bij je dressuurzadel zit je uit balans, maar probeer eens om het zadel achter de schouder te leggen en dan voel je het vanzelf.

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:14

ik vind het wel bijzonder dat een en het zelfde zadel al zoveel verschillende meningen oplevert.

Het is namelijk niet een spring en een dressuur zadel.

Maar beide een en het zelfde springzadel. :-)

Alleen in een andere discipline gebruikt.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:17

Murosch, het lijkt een beetje of dit zadel je bovenbeen te stijl naar beneden leidt en dat je daardoor te weinig scharniert in je gewrichten. Voor mijn idee zou je dieper mogen zitten met de knie iets meer naar voren. Paard ziet er wel fijn uit.

Eight: lijkt prima. Alleen even kijken of het zadel in het midden goed draagt en niet knelt bij de schoft?

Getup, je zadel ligt goed, maar je lijkt er niet lekker 'in' te zitten. Op het oog zouden je knie en hak lager mogen en dan tikkie meer ontspannen. Altijd lastig om iets te melden, want misschien ligt het aan het moment van de foto. Hele mooie foto van het paard trouwens, trots op zijn.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:18

Maar het lijkt wel verder naar voren te liggen op je onderste foto Natasja.