Ervaring gevraagd hele of halve frontriser

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Ervaring gevraagd hele of halve frontriser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 16:27

Wie kan mij wat vertellen hierover, ik ben op zoek naar iets dat de schoft/trapezius/schouderpartij ontlast - met name bij gebruik onder een dressuurzadel.

Mijn paard is erg breed, zowel in bouw, schouderpartij en zit goed in zijn bespiering.

Vult zo’n frontriser het zadel niet meer op zodat de boom smaller wordt?

En wat is het verschil met een schapenbontje?

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Ervaring gevraagd hele of halve frontriser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 16:38

Ik gebruik een frontriser onder een zadel dat iets voorover ligt doordat deze net iets te groot is. Met de frontriser ligt het zadel mooi recht. Een schapenbontje ligt onder het gehele zadel en een frontriser niet. Ze zullen dus niet hetzelfde werken. Met een schapenbontje verander je de ligging van het zadel niet echt, hij maakt hem misschien enkel een tikkeltje smaller.

Anoniem

Re: Ervaring gevraagd hele of halve frontriser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 16:58

Eigenlijk past zo’n frontriser nooit echt goed. Je kunt ze idd gebruiken als het zadel iets voorover ligt. Maar in de praktijk zijn die frontrisers altijd de dik of te dun.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 17:01

Ik vind het ondingen, ik heb zo'n gel frontriser liggen van BR. Idee klinkt leuk, uitvoering iets minder. Mijn jonge paard mist veel bespiering in zijn bovenlijn, waardoor ik dacht 'die frontriser vult het misschien tijdelijk op'. Even gekeken hoe het zadel dan ligt en het was echt om te janken. Zo'n frontriser verpest de hele ligging van het zadel en drukt naar mijn idee juist op totaal de verkeerde plekken #) Heb m gauw achterin de kast gegooid.

Anoniem

Re: Ervaring gevraagd hele of halve frontriser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 17:14

Ik zou er zelf sowieso niet zomaar iets onder leggen, altijd in overleg met de zadelmaker. Het veranderd zeker de ligging van je zadel namelijk.
Ik rij ook met een onderlegger (durf niet te zeggen welke, zal ik even moeten kijken voor je), maar dit op aanraden van de zadelmaker. Bij 9 vd 10 zadels zal ik een onderlegger nodig hebben gaf hij aan. Maar wel X of Y en niet Z.

Dus ik raad je echt aan, check het met een zadelmaker! :)

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 17:28

Anoniem schreef:
Ik zou er zelf sowieso niet zomaar iets onder leggen, altijd in overleg met de zadelmaker. Het veranderd zeker de ligging van je zadel namelijk.
Ik rij ook met een onderlegger (durf niet te zeggen welke, zal ik even moeten kijken voor je), maar dit op aanraden van de zadelmaker. Bij 9 vd 10 zadels zal ik een onderlegger nodig hebben gaf hij aan. Maar wel X of Y en niet Z.

Dus ik raad je echt aan, check het met een zadelmaker! :)

Ik snap je reactie ;) maar ik laat ieder half jaar mijn zadel checken. Mijn paard is een vreselijke eikel wat het zadel betreft, het is bij hem milimeterwerk en als hij maar denkt dat er ‘iets’ mee is, loopt ie niet fijn. We zijn er dus heel secuur mee. Zadelmaker is pas geweest maar de aanpassing was niet voldoende (dat blijkt dan na een week of 2 wanneer de wol wat inklinkt). Over 2 weken komt ze terug dus ik zoek een oplossing om die tijd te overbruggen.

Vandaag met alleen een bontje gereden, dat leek hem ook wel te zinnen.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 17:28

Juist als je de schoft/trapesius wil ontlasten moet je er niet iets extra’s tussen stoppen dasr dsn verhoog je de druk over algemeen juist meer. Je zou den eerder denken aan opvulling tot net aan de trapezius en er omheen. Maar dat werkt vaak ook niet omdat je nogsteeds ongelijke druk zult houden.
Gewoon zoeken naar een goed passned zadel met voldoende vrijheid bij de schoft en trapezius en dan word die gewoon ontlast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 17:31

Starbreeze schreef:
Anoniem schreef:
Ik zou er zelf sowieso niet zomaar iets onder leggen, altijd in overleg met de zadelmaker. Het veranderd zeker de ligging van je zadel namelijk.
Ik rij ook met een onderlegger (durf niet te zeggen welke, zal ik even moeten kijken voor je), maar dit op aanraden van de zadelmaker. Bij 9 vd 10 zadels zal ik een onderlegger nodig hebben gaf hij aan. Maar wel X of Y en niet Z.

Dus ik raad je echt aan, check het met een zadelmaker! :)

Ik snap je reactie ;) maar ik laat ieder half jaar mijn zadel checken. Mijn paard is een vreselijke eikel wat het zadel betreft, het is bij hem milimeterwerk en als hij maar denkt dat er ‘iets’ mee is, loopt ie niet fijn. We zijn er dus heel secuur mee. Zadelmaker is pas geweest maar de aanpassing was niet voldoende (dat blijkt dan na een week of 2 wanneer de wol wat inklinkt). Over 2 weken komt ze terug dus ik zoek een oplossing om die tijd te overbruggen.

Vandaag met alleen een bontje gereden, dat leek hem ook wel te zinnen.


Juist dan zou ik er (niet zomaar) niks onder leggen als je paard er zo op reageert, want een bondje veranderd altijd je hele zadel gelijk. En ik denk dat jou zadel zo te horen echt helemaal aangepast is naar je paard, dan is er weinig ruimte voor zo'n ding. Dan moet je echt gaan kijken naar die speciale waar de vulling los zit enz (die heb ik ook), maar dat lijkt mij voor tijdelijk wel at prijzig...

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 18:17

Daphneeeej schreef:
Juist als je de schoft/trapesius wil ontlasten moet je er niet iets extra’s tussen stoppen dasr dsn verhoog je de druk over algemeen juist meer. Je zou den eerder denken aan opvulling tot net aan de trapezius en er omheen. Maar dat werkt vaak ook niet omdat je nogsteeds ongelijke druk zult houden.
Gewoon zoeken naar een goed passned zadel met voldoende vrijheid bij de schoft en trapezius en dan word die gewoon ontlast.

Hij heeft al een maatzadel ;) alleen moeten we de vulling daarvan dus ieder half jaar checken en evt. aanvullen. Ik zoek iets voor de momenten om door te kunnen blijven rijden tot mn zadelmaker komt. Wanneer de vulling aangepast is, loopt hij weer als een tierelier.

Het zadel moet aan de voorkant gevuld worden nu, vandaar dat mijn zadelmaker mij adviseerde er tijdelijk iets onder te leggen (als meneer dat accepteert tenminste). Het is dus altijd even proberen wat werkt bij hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 18:27


Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 18:54

Anoniem schreef:
Ik heb zelf deze: https://www.agradi.nl/kavalkade-zadelde ... -zwart.htm
Hier kan je zelf bepalen waar je hem opvult met de speciale vullingen. Misschien dat dat wat is dan

Houdt de schoft ook vrij omdat daar geen vulling zit

Bedankt voor de tip, dat is misschien wel wat, ik heb nu mn Mattes bontje ‘uitgeschoren’ ter hoogte van de trapezius, maar die blijft dan nog wat dik wanneer je er een dekje bij gebruikt.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:38

Ik heb een hele frontriser van polite. Zo eentje met inlages. Echt een onding. Alles gaat er van schuiven.

Maja rijden zonder iets is ook geen optie. Eigenaar heeft geen zin elk jaar een ander zadel aan te schaffen en ik heb het geld er niet voor.

Ik rij nu dus met het zadel van mijn vriend want die rijd toch niet meer.is wel een zadel wat altijd op Friezen gelegen heeft. Maar ja, wel iets te breed dus.
Ik heb daar een wit zadel vormig dekje onder liggen. Waar op de rug een stuk wol genaaid zit.

Afbeelding


Ik heb aan de zijkanten ongeveer een hand breedte een stuk los gestikt van het wol en de dikste inlages van het schoft gedeelte van die polite pad daar in gestopt, de rest van de inlages gebruik ik niet. En zo rij ik nu. Paard loopt als een zonnetje. Je zit niet dat er iets in het dekje verwerkt zit. En het zadel ligt nu mooi stabiel.


Als m'n paard breder wordt stop ik er dunnere inlages in. En als hij dan nog breder wordt ga ik helemaal zonder inlages rijden en dat is het moment dat het zadel ook helemaal goed ligt. Ik laat dit wel steeds controleren door een zadelmaker die met me meekijkt.

Maar je ziet dus helemaal niks aan de buitenkant. Maar ik merk wel duidelijk verschil.
Afbeelding

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Ervaring gevraagd hele of halve frontriser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:48

Ik heb op aanraden van de zadelmaker de frontriser gebruikt! Mijn paard was erg ingevallen en de boom kon niet smaller geperst worden.

Ik moest blijven trainen met de fronriser tot mijn paard weer spier opgebouwd heeft.

Vandaag voor het eerst zonder gereden en merkte zeker verschil met of zonder frontriser!

Kortom.. je moet gewoon even testen of het werkt

P.s als je in de buurt woont mag je hem uiteraard even testen

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 23:53

Absolem schreef:
Ik heb een hele frontriser van polite. Zo eentje met inlages. Echt een onding. Alles gaat er van schuiven.

Maja rijden zonder iets is ook geen optie. Eigenaar heeft geen zin elk jaar een ander zadel aan te schaffen en ik heb het geld er niet voor.

Ik rij nu dus met het zadel van mijn vriend want die rijd toch niet meer.is wel een zadel wat altijd op Friezen gelegen heeft. Maar ja, wel iets te breed dus.
Ik heb daar een wit zadel vormig dekje onder liggen. Waar op de rug een stuk wol genaaid zit.

[ [url=m/ORWKd4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb aan de zijkanten ongeveer een hand breedte een stuk los gestikt van het wol en de dikste inlages van het schoft gedeelte van die polite pad daar in gestopt, de rest van de inlages gebruik ik niet. En zo rij ik nu. Paard loopt als een zonnetje. Je zit niet dat er iets in het dekje verwerkt zit. En het zadel ligt nu mooi stabiel.


Als m'n paard breder wordt stop ik er dunnere inlages in. En als hij dan nog breder wordt ga ik helemaal zonder inlages rijden en dat is het moment dat het zadel ook helemaal goed ligt. Ik laat dit wel steeds controleren door een zadelmaker die met me meekijkt.

Maar je ziet dus helemaal niks aan de buitenkant. Maar ik merk wel duidelijk verschil.
[ [url=m/gYU5s0.jpg]Afbeelding[/url] ]


Goed idee, alleen ben ik niet zo handig met naaimachines enzo :p

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 23:54

Cheminee schreef:
Ik heb op aanraden van de zadelmaker de frontriser gebruikt! Mijn paard was erg ingevallen en de boom kon niet smaller geperst worden.

Ik moest blijven trainen met de fronriser tot mijn paard weer spier opgebouwd heeft.

Vandaag voor het eerst zonder gereden en merkte zeker verschil met of zonder frontriser!

Kortom.. je moet gewoon even testen of het werkt

P.s als je in de buurt woont mag je hem uiteraard even testen


Hmz bij jou vulde je de boom er dus echt mee op? Dat is bij ons juist niet nodig, het zadel moet omhoog, van zijn rug af juist zodat de boom ruimer aanvoelt voor hem.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Ervaring gevraagd hele of halve frontriser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 00:43

Wat handig is aan een frontriser is dat je 'm op verschillende plekken neer kan leggen op de schoft. Beetje meer naar voren, beetje meer naar achteren, het is een beetje puzzelen. ALs de frontriser te dik blijft, kun je altijd nog een gevouwen handdoekje proberen, twee, drie, vier keer vouwen totdat je de juiste mix hebt gevonden.

Als het zadel toch over de hele lengte wat steun nodig heeft, kan je ook denken aan een halfpad van KIngsley, die zijn er in verschillende diktes. Een dunne gelpad (met gaatjes) kan dan ook helpen.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 07:52

Starbreeze schreef:
Cheminee schreef:
Ik heb op aanraden van de zadelmaker de frontriser gebruikt! Mijn paard was erg ingevallen en de boom kon niet smaller geperst worden.

Ik moest blijven trainen met de fronriser tot mijn paard weer spier opgebouwd heeft.

Vandaag voor het eerst zonder gereden en merkte zeker verschil met of zonder frontriser!

Kortom.. je moet gewoon even testen of het werkt

P.s als je in de buurt woont mag je hem uiteraard even testen


Hmz bij jou vulde je de boom er dus echt mee op? Dat is bij ons juist niet nodig, het zadel moet omhoog, van zijn rug af juist zodat de boom ruimer aanvoelt voor hem.



De gel frontriser van BR heeft inderdaad een opvulling bij de schoft. Daar zit ook veel meer gel.

Ik weet dat ze online bij ooteman ( vast ook ergens anders maar hier heb ik hem gezien) echt een trapeziumspier padje hebben.

Misschien is dat wat?

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Ervaring gevraagd hele of halve frontriser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 07:55

Ik heb een BR pro max absorb. Super fijn ding! Mocht hij iets te dik zijn, trek je hem een stukje verder, ligt ie weer perfecf. Ik heb hem inmiddes niet meer nodig, hij mag evt weg :)

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Re: Ervaring gevraagd hele of halve frontriser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 08:37


Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 08:50

Ik heb goede ervaringen met de le mieux pro-sorb onderlegger.
Hier zitten meerdere pads bij om op te vullen.
Bij meerdere zadels werkt dit goed. Moet wel zeggen dat we dit als overbrugging gebruiken en niet als standaard. Bijvoorbeeld na blessure als paard spieren kwijt is of we laten zadel als nog aanpassen.
https://www.dekroo.nl/products/lemieux- ... n-half-pad

De frontrizer van br, zo’n rubberen, hebben we ook gehad onder het zadel. Dat vind ik echt ondingen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Ervaring gevraagd hele of halve frontriser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 14:22

Bedankt allemaal voor jullie reacties en het meedenken. Ik heb met mijn zadelmaker overlegd, zij denkt dat de Sedelogic pad hem zou kunnen helpen omdat minimale verschillen in verandering van zadel (door inklinken wol) zo opgevangen kunnen worden waardoor hij niet zo heftig reageert.

Nog 1 vraagje, zijn die Kingsley en Sedelogic pads nu eigenlijk hetzelfde? Ik zag dat je ze bij Sedelogic uit mocht proberen, dus dat is wellicht een goede optie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:09

Starbreeze schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties en het meedenken. Ik heb met mijn zadelmaker overlegd, zij denkt dat de Sedelogic pad hem zou kunnen helpen omdat minimale verschillen in verandering van zadel (door inklinken wol) zo opgevangen kunnen worden waardoor hij niet zo heftig reageert.

Nog 1 vraagje, zijn die Kingsley en Sedelogic pads nu eigenlijk hetzelfde? Ik zag dat je ze bij Sedelogic uit mocht proberen, dus dat is wellicht een goede optie!


Die zijn idd het zelfde. De eigenaar van kingsley werkte eerst samen met sedelogic. Dat liep uit op onenigheid en dat resulteerde in het zelfde product met een ander merkje.
Ik zou persoonlijk altijd voor sedelogic gaan. Hun service is erg goed als je niet helemaal tevreden bent. Met kingsley heb ik andere ervaringen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Ervaring gevraagd hele of halve frontriser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 16:30

Update: deze week van alles geprobeerd, 1 en 2 laags Kingsley pads, schapenbontje, met/zonder shabrak, singelstoot door wrong heen of juist niet, dure Ogilvie onderlegger. Echt om te janken allemaal. Hij drukt zijn rug weg, doet kop in de lucht en zet het op een rennen. Stalgenoot had toevallig een frontriser liggen en vandaag geprobeerd: en het werkt!! Hij was in ieder geval een stuk minder gestresst en liep weer vwnw. Pfieww. Knollen... :') Zaterdag zadelmaker!

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Ervaring gevraagd hele of halve frontriser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 16:54

Paard heeft het vaak duidelijk aan! Hier werd de frontriser alleen op een gegeven moment te dik. Ik heb nu zo’n zwarte neopereen onderlegger voor eronder, die kan enkel of dubbel wat net het verschil kan maken