Barefoot Nevada, ervaringen?

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xyzutu2

Re: Barefoot Nevada, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:23

Om te weten of een zadel te lang is heb je de ruglengte nodig in centimeters, geen foto's van de ruglengte. ;)

Met zo'n hoge schoft zou ik niet bang zijn voor schuiven, dat zie je vooral bij schoftloze ronde haflingers, fjorden en tinkers. Ik zou me juist zorgen maken over de hoogte van de schoft en of die wel genoeg ruimte krijgt als je daar een barefoot pommel op legt en er vervolgens ook nog een Barefoot zadelpad onder moet proppen. Ik heb al diverse hogere schoftpaarden gezien waarbij de rugnaad van de pad op de schoftwervels lag omdat die op die plek vrij hoog en smal uitstaken, waardoor de naad op het bot lag en de inlages pas daarnaast begonnen. Zeker als je een pad hebt met een inkeping aan de voorkant ('schoftvrijheid') moet je daar heel erg goed op letten, want met paarden met veel schoft komt het regelmatig voor dat de plek waar die inkeping samenkomt (en dat is onder de pommel weggestopt dus moeilijk te voelen...) alsnog op de de schoftaanzet drukt.

Op zich hoor je bij boomloze zadels vaak het verhaal dat het niet uitmaakt hoe lang het zadel is, want het draagt toch alleen maar op de plek waar de ruiter zit. Daar ben in sowieso al niet zo'n fan van, ik heb het liefst een boomloos zadel dat mijn gewicht wel degelijk over een wat groter gebied verspreid, maar wat mensen makkelijk vergeten is dat als je een te lang zadel op je paard legt, dat vaak ook betekent dat de cantle (achterboog achter de zitting) ook in verhouding verder naar achteren staat. En dan krijg je dus het bekende beeld van mensen die rijden met een te lang boomloos zadel waardoor zij zelf zover naar achteren zitten dat al hun gewicht op de laatste ribben rust, en dat is voor een paard een extreem onhandige plek om een ruiter te dragen.

Als ik jullie was zou ik gewoon eens Ella van de https://boomlooszadelpasservice.nl/ langs laten komen, die kan precies laten zien en voelen wat wel en niet past bij je paard. :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie