Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:00

jetm schreef:
Toch ook hier even mijn bitloze maatwerk hoofdstel showen :)
Omdat ik het ideale bitloze hoofdstel niet heb kunnen vinden heb ik zelf maar wat bedacht en laten maken door Mirela Fenes van Fenes zadels.

Het hoofdstel kan gebruikt worden als sidepull, kaptoom, halster, onderlangs en scawbrig en is wat mij betreft echt hét ideale bitloze hoofdstel.

Als je nog meer wilt weten kun je dat lezen op het berichtje van 14-09-18 op mijn FB pagina. Daar staan ook nog meer foto's met uitleg bij iedere foto.

[ [url=m/j3WTdZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/90X22T.jpg]Afbeelding[/url] ]



Die ziet er mooi uit zeg! Kun je het hoofdstel ook eventueel bij jou of iemand anders bestellen? En wat heeft het je gekost als ik vragen mag?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:02

Daar ben ik ook wel benieuwd naar! Ik dacht gewoon een sidepull neusriem te laten maken ergens, omdat mijn merrie zo'n enorm brede neus heeft.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:16

Figo88 schreef:
Die ziet er mooi uit zeg! Kun je het hoofdstel ook eventueel bij jou of iemand anders bestellen? En wat heeft het je gekost als ik vragen mag?

Skyefate schreef:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar! Ik dacht gewoon een sidepull neusriem te laten maken ergens, omdat mijn merrie zo'n enorm brede neus heeft.

Voor iedereen die dat zou willen kun je denk ik het beste even rechtstreeks contact opnemen met Mirela Fenes van Fenes Zadels

Ik heb tegen Mirela gezegd dat hij wat mij betreft nagemaakt mag worden. Ik gun meer paarden zo'n fantastisch hoofdstel.
Wat ik dan wel graag zou willen is als je foto's plaatst op Internet dat je er dat bij zet dat het idee van Paard en Psyche komt. En bij FB mijn Paard en Psyche bedrijfspagina taggen.

Want ik wil bitloos rijden graag stimuleren en dan helpt dat een beetje met bekendheid voor mijn bitloze uitprobeer service :)

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:38

Wat een gaaf hoofdstel.

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 22:18

Er bestaan wel al mooiere sidepulls :D maar niet voor 50 euro..

Afbeelding

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 22:44

Hey allemaal!

65 pagina's zijn er een beetje teveel om door te lezen, dus vandaar maar even mijn vraag zo tussendoor...

Zijn hier ook mensen die met alleen een touwhalster rijden?

Ik merk dat mijn (nieuwe) ruin het echt super doet als ik zo met hem bezig ben. Het is een ex-manege paard en altijd met bit gereden. Ik wil er eigenlijk geen bit meer in hangen, maar weet niet goed hoe die overstap te maken...

Kom graag in contact met mensen die ook alleen met touwhalster rijden!

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 06:09

Hoewel de kwaliteit vast duurzaam is, vind ik het te grof. Alles de helft dunner maakt hem mooier. Bling op neusriem en frontriem en goudkleurig beslag maakt het af. Tevens de optie kaakgekruist inbouwen ( na alles geprobeerd te hebben kom ik altijd weer terug op kaakgekruist, veel paarden vinden dat toch het fijnst). Dat zou mijn ideale hoofdstel zijn.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 07:58

@Jess1989
Ik heb een hele tijd met alleen touwhalster gereden en dat ging heel goed! Alleen toen kwam ik erachter dat een touwhalster eigenlijk niet de vriendelijkste optoming is, de touwtjes zijn best wel dunnetjes. Een touwhalster voelt heel vrij en licht, maar eigenlijk is een zacht bitloos hoofdstel (met onderlegd leer of biothane) een stuk vriendelijker. Heb je al bijvoorbeeld een sidepull geprobeerd?

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 11:34

Mariett schreef:
@Jess1989
Ik heb een hele tijd met alleen touwhalster gereden en dat ging heel goed! Alleen toen kwam ik erachter dat een touwhalster eigenlijk niet de vriendelijkste optoming is, de touwtjes zijn best wel dunnetjes. Een touwhalster voelt heel vrij en licht, maar eigenlijk is een zacht bitloos hoofdstel (met onderlegd leer of biothane) een stuk vriendelijker. Heb je al bijvoorbeeld een sidepull geprobeerd?


Mijn touwhalster heeft dubbele touwtjes met daaronder leer, dus hij is al een stuk minder scherp. Daarnaast wil ik zonder druk op het halster rijden, dus eigenlijk het paard sturen op de teugels van en tegen de hals en op zit.
Ik heb gekeken naar de diverse bitloze optomingen, maar merk dat ik er niet enthousiast van word.

Mijn visie is dat je een paard eigenlijk zonder enige hulpmiddelen moet kunnen rijden. Nu ben ik niet zo goed en mijn paard snapt er nog geen jota van dus dit zou voor nu de gulden middenweg moeten zijn :o

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:45

Ik heb een hele tijd op touwhalster met sidepull ringen gereden omdat mijn fjord daar toen het fijnst op reageerde. Ben toen op de Barefoot Syringa overgestapt omdat ik een hoofdstel minder vond schuiven en de neusriem van touwmateriaal is. Tegenwoordig rijden we op leren sidepull.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:51

Jess1989 schreef:
Mariett schreef:
@Jess1989
Ik heb een hele tijd met alleen touwhalster gereden en dat ging heel goed! Alleen toen kwam ik erachter dat een touwhalster eigenlijk niet de vriendelijkste optoming is, de touwtjes zijn best wel dunnetjes. Een touwhalster voelt heel vrij en licht, maar eigenlijk is een zacht bitloos hoofdstel (met onderlegd leer of biothane) een stuk vriendelijker. Heb je al bijvoorbeeld een sidepull geprobeerd?


Mijn touwhalster heeft dubbele touwtjes met daaronder leer, dus hij is al een stuk minder scherp. Daarnaast wil ik zonder druk op het halster rijden, dus eigenlijk het paard sturen op de teugels van en tegen de hals en op zit.
Ik heb gekeken naar de diverse bitloze optomingen, maar merk dat ik er niet enthousiast van word.

Mijn visie is dat je een paard eigenlijk zonder enige hulpmiddelen moet kunnen rijden. Nu ben ik niet zo goed en mijn paard snapt er nog geen jota van dus dit zou voor nu de gulden middenweg moeten zijn :o


Als je paard het zonder hulpmiddelen nog niet snapt, zou ik voor een zachtere optoming gaan dan een touwhalster. Een touwhalster zou ik pas doen als je paard het zonder hulpmiddelen ook snapt, om bvb buitenritten te doen zodat je in een noodsituatie oid niet met een bloothoofds paard zit (bvb een voorbijganger die even je paard moet vasthouden voor jou omdat je zelf iets bent tegengekomen, ik zeg maar iets, je weet nooit wat er allemaal kan gebeuren). Maar als er toch via het hoofd hulpen gegeven moeten worden, dan zou ik voor een minder scherpe optoming gaan... Je kan een bitloze passervice laten komen om te kijken waar jouw paard het best op reageert en wat die het fijnst vindt.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:39

Jess1989 schreef:
Mariett schreef:
@Jess1989
Ik heb een hele tijd met alleen touwhalster gereden en dat ging heel goed! Alleen toen kwam ik erachter dat een touwhalster eigenlijk niet de vriendelijkste optoming is, de touwtjes zijn best wel dunnetjes. Een touwhalster voelt heel vrij en licht, maar eigenlijk is een zacht bitloos hoofdstel (met onderlegd leer of biothane) een stuk vriendelijker. Heb je al bijvoorbeeld een sidepull geprobeerd?


Mijn touwhalster heeft dubbele touwtjes met daaronder leer, dus hij is al een stuk minder scherp. Daarnaast wil ik zonder druk op het halster rijden, dus eigenlijk het paard sturen op de teugels van en tegen de hals en op zit.
Ik heb gekeken naar de diverse bitloze optomingen, maar merk dat ik er niet enthousiast van word.

Mijn visie is dat je een paard eigenlijk zonder enige hulpmiddelen moet kunnen rijden. Nu ben ik niet zo goed en mijn paard snapt er nog geen jota van dus dit zou voor nu de gulden middenweg moeten zijn :o

Het lastige is alleen dat een touwhalster niet zo'n heel duidelijke optoming is als je paard er geen kaas van heeft gegeten. Praktisch gezien kun je namelijk maar 1 teugel tegelijk gebruiken als je wilt sturen, omdat je anders gewoon remt :+
Een paard wat niet helemaal in balans is een beetje begrenzen in de bocht bijvoorbeeld, is (bijna) niet mogelijk. En dan is neckreining heel mooi natuurlijk, maar (mijns inziens) niet voldoende als je paard niet van zichzelf al in balans is.

Ik denk daarom dat het voor jou en het paard makkelijker is om een sidepull te gebruiken. Dan kun je twee teugels gebruiken, en heeft je paard duidelijke druk aan de zijkanten. Dat is iets makkelijker aan te leren dan meteen over naar neckreining, denk ik.

Maargoed; als je paard het nu goed doet op een touwhalster, dan kunnen wij roepen wat we willen maar dan moet je gewoon je paard als leidraad nemen. :)

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 00:09

Haha, ik geloof dat er een beetje een miscommunicatie is :') Mijn paard snapt de gegeven hulpen heel goed. Waar hij de zin nog niet zo van in ziet is het longeren... moeilijk met stemhulpen en rondjes rennen allemaal :j

Ik longeer hem daarom los voor nu om scherpe inwerking te voorkomen. Dus om jullie allemaal gerust te stellen, er is momenteel geen enkele druk op het halster op welk moment dan ook. Hij loopt los mee, wijkt voor bijv. mijn hand op zijn buik en stopt wanneer ik dat doe. Mijn dochter van 7 mag hem bijv. niet meenemen aan het touwhalster omdat ze nog niet subtiel genoeg er mee om kan gaan (haar paard heeft een normaal, zacht stalhalster).

Deze zachte situatie zou ik dus nu ook graag doorzetten naar het rijden. Gevoelsmatig vind ik een bitloze optoming al teveel opsluiten. Waarom zo'n hele 'stellage' om dat koppie heen wanneer dat ook veel losser zou moeten kunnen? Let op... Ik zeg dus niet dat ík dat kan, maar ik zou het graag willen kunnen. Idealiter rijd je een paard zonder iets :j Utopisch, maar een mooi streven om zo dichtbij mogelijk te komen.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 07:34

Kijk eens tussen de berichten van Mariett in dit topic. zij heeft een hoofdstel ontworpen die weinig opsluit :).

Als ik jou was zou ik gewoon van alles gaan proberen, dan kom je er vanzelf achter wat voor jullie het beste werkt :)

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:03

Jess1989 schreef:
Haha, ik geloof dat er een beetje een miscommunicatie is :') Mijn paard snapt de gegeven hulpen heel goed. Waar hij de zin nog niet zo van in ziet is het longeren... moeilijk met stemhulpen en rondjes rennen allemaal :j

Ik longeer hem daarom los voor nu om scherpe inwerking te voorkomen. Dus om jullie allemaal gerust te stellen, er is momenteel geen enkele druk op het halster op welk moment dan ook. Hij loopt los mee, wijkt voor bijv. mijn hand op zijn buik en stopt wanneer ik dat doe. Mijn dochter van 7 mag hem bijv. niet meenemen aan het touwhalster omdat ze nog niet subtiel genoeg er mee om kan gaan (haar paard heeft een normaal, zacht stalhalster).

Deze zachte situatie zou ik dus nu ook graag doorzetten naar het rijden. Gevoelsmatig vind ik een bitloze optoming al teveel opsluiten. Waarom zo'n hele 'stellage' om dat koppie heen wanneer dat ook veel losser zou moeten kunnen? Let op... Ik zeg dus niet dat ík dat kan, maar ik zou het graag willen kunnen. Idealiter rijd je een paard zonder iets :j Utopisch, maar een mooi streven om zo dichtbij mogelijk te komen.

Hoi,
Je zou ook eens kunnen kijken naar de ultimate bitless bridle. Vrij onbekend in Nederland maar ik heb er eentje in mijn uitprobeer collectie (meegekregen vanaf de Equitana) en dat is echt een heel lichtgewicht hoofdstel maar toch iets "zachter" dan (alleen maar) touw. Het is een soort dubbel gekruist systeem
Afbeelding

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 10:01

Ahhh, dat is idd anders dan het leek dan :+

jetm schreef:
Hoi,
Je zou ook eens kunnen kijken naar de ultimate bitless bridle. Vrij onbekend in Nederland maar ik heb er eentje in mijn uitprobeer collectie (meegekregen vanaf de Equitana) en dat is echt een heel lichtgewicht hoofdstel maar toch iets "zachter" dan (alleen maar) touw. Het is een soort dubbel gekruist systeem
[ [url=m/706kwa.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er idd lichtgewicht uit! Je kan zo te zien ook makkelijk het kaakgekruiste systeem er af halen, aan de onderste neusband een kinriempje bevestigen en de bovenste neusband gebruiken als sidepull?

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:49

Sidepull eindelijk binnen na lang wachten. Vandaag even gepast, maar vind hem toch wel erg grof voor paardlief... dus weet nog niet of ik m houd...

Afbeelding
Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4879
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:37

Ik vind hem wel heel gaaf! :)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 23:22

welke is dat?

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 23:28

Als ie voor een extra full door kan gaan en je zou hem weg doen dan heb ik misschien wel interesse :+
Mijne heeft nogal een groot hoofd dus grof is wel ongeveer een vereiste hier :')

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:27

@Granoek, dan gok ik wel dat de frontriem te klein zal zijn. De kaakriem misschien ook wel.
Verder vind ik het zeker een mooi hoofdstel om te zien, voor mijn gevoel maakt de frontriem hem vrij "zwaar" de neusriem vind ik juist erg tof!

GGFJ

Berichten: 73
Geregistreerd: 28-04-13
Woonplaats: Keulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:11

darkadia schreef:
Sidepull eindelijk binnen na lang wachten. Vandaag even gepast, maar vind hem toch wel erg grof voor paardlief... dus weet nog niet of ik m houd...

[ [url=m/WZBEgb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/d2tvNN.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hee, die lijkt op de mijne (maar dan in het donkerbruin) van Bride sans Mors!
Bij mijn paardje (heeft een wat breder hoofd) lijkt hij wat minder grof, maar ik denk inderdaad dat dat bij jou voornamelijk aan de frontriem ligt (zoals siskeh ook zei)

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 22:40

Ik heb hem uiteindelijk via EBay gevonden, wilde al heel lang een sidepull met bredere neusriem. Heeft wel wat gedoe gehad hem hier te krijgen (iets met verkoper die het niet op afgesproken datum opstuurde) maar uiteindelijk goch gelukt.
Het is een maat full. Frontriem valt klein, en is wat aan strakke kant, dus misschien dat ik die eraf haal en even kijk hoe een gewone frontriem staat. Zowel front als neusriem zijn met de hand bewerkt leer. Keelriem is aan beide zijden verstelbaar dus kan nog wel stuk ruimer. De neusriem zelf vind ik wel heel gaaf en ligt mooi stabiel.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 23:50

Oh wow, ik rij al anderhalf jaar bitloos, maar zie dit topic NU pas...
Ik maak mijn eigen hoofdstellen van Biothane, rijden doe ik met een kingekruist hoofdstel, longeren met een kaptoom, uiteraard ook door mij zelf gemaakt van Biothane :-)

Mijn rij-hoofdstel:
Afbeelding


Het kaptoom:
Afbeelding
Op de foto zitten er sidepull ringen aan, ik heb er nu halsterringen aan zitten :-)

Omdat ik het zelf maak, en uiteraard ook nog veel meer modellen hoofdstellen maak, heb ik wel alles uit kunnen testen. Sidepull doet ze niet zoveel op, kaakgekruist vind ze vervelend (teveel druk overal)
Kingekruist werkt gewoon het beste.
En dat voor een draver waar ik 12 jaar mee met bit gereden heb... en ook niet altijd even 'vriendelijke' bitten.. :O rij ik nu 100% bitloos, ook naar het bos <3 :-)

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:12

@darkadia, ik zou idd de frontriem er af halen als die jou stoort. Ik vind het wel een mooi hoofdstel hoor!