Sinds een paar maanden heb ik een jonge pony die “moeilijk” is in zijn mond. Hij is ongeveer 7 maanden onder het zadel, maar in het begin vrij weinig gereden. Hij is overigens niet sterk, maar onrustig in de aanleuning en knauwt overmatig op het bit. Klappert soms ook met de tanden op elkaar.
Vorige week heeft iemand met iets meer verstand er van meegekeken en het viel haar op dat hij zijn tong terugtrekt/krult en daardoor ook moeilijk slikt.
Hij brengt zijn tong dus niet goed onder het bit door. Het lijkt me vooral ook een aanleuningsprobleem, de pony is ook nog erg jong in het lief en slecht in balans, maar ik wil hem toch zo veel mogelijk ondersteunen met een bit dat fijn werkt. Verder heeft hij een smal mondje.
Nu rijd ik met ongebroken bustrens. Hiervoor heb ik een dubbele gebroken watertrens en een Myler level 1 geprobeerd. De watertrens maakte het erger, de Myler geen verschil met degene die ik nu gebruik.
Ook de Innosence Egg but heb ik geprobeerd, hier leek het iets beter mee te gaan. Tong kwam in ieder geval onder het bit door, maar de onrust was er nog steeds. Reed er ook maar een kwartiertje mee trouwens.
Hebben er mensen ideeen?