Welk bit voor een sterk paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ramona22
Berichten: 115
Geregistreerd: 31-07-05

Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 21:48

Ik heb een 14 jarige Friese merrie.Ze loopt zowel voor de kar als onder het zadel. Voor de kar heeft ze een stang bit in en onder het zadel gewoon een eenvoudige trens. Nu is ze voornamelijk onder het zadel erg sterk. In de bak valt het wel mee maar zodra we naar buiten gaan hou ik geen handen meer over. Ze is een brok spieren dus oersterk! Denk dat ik met een ander bit al een heel groot deel kan oplossen. Aangezien ze het met een stang in niet zo erg trekt. Welk bit zou ik kunnen proberen?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:23

Trekken zou ik nooit willen oplossen door terug te trekken en een strenger bit te gebruiken.. Dat moet je oplossen door te trainen, ontspanning te creƫeren, en het paard meer op zit te rijden.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:30

Ik rij mijn paarden buiten altijd met een ongebroken Pelham. Op twee teugels en dan rij ik meestal op de bovenste teugel dan werkt het bit als een ongebroken trens. Maar mochten de heren praatjes krijgen dan even de onderste erbij.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:42

Het bit genaamd: les.

Hoe los je het op wanneer je paard sterk dreigt te worden

Elisa2

Berichten: 37152
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:49


tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:53

Wat gebeurt er als jij de teugels loslaat? Als jij ontspant dan heeft je paard niks om zich sterk op te maken, dat is een kwestie van durven en oefenen.
Als je dat nog spannend vindt is de oplossing van Yarrah een hele goede. Ontspannen op de bovenste teugel en de onderste slap erbij als noodrem of om je ophouding van je bovenste teugel te verduidelijken.
Kleine ophouding boven, geen reactie stevige ophouding boven, nog geen reactie ophouding onder.
Waak ervoor dat je niet gaat touwtrekken met je paard, dat win je nooit.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:07

ik heb vroeger een verzorgpaard en ze heel erg sterk. Ze had voor een merrie , een hengstennek( ik weet niet hoe ik het anders uit moeten leggen) . Ze had de gewoonte als de ruiters op haar rug haar mond ging gebruiken als rem dat ze haar hoofd om laag deed en dan dr hoofd heel hoog te gooien want dan kon zij het haar bit vast pakken , dan was ze stuurloos en de ruiter kon haar dan niet meer houden, zij strafte de ruiter af, Ik ben toen haar vaste verzorgster en bij rijder geworden en ik rij met mijn zit en benen, en ik nam de moeite op prive les te nemen. En ik kon met haar op mijn gemak buiten rijden aan een lange teugel, ik reed als ware met mijn pinken , Ga nooit een gevecht aan met je paard die heel sterk is want je verliest. De enigste reden is dat zij zich gedraagt dat het aan jou ligt, Meer gaan dressuren doet wonderen

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:14

Die van mij heb ik een superzacht bit gegeven. Probleem was toen opgelost

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:18

Je zou een Yankee bitje kunnen proberen.

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:30

Een nog scherper bit wekt waarschijnlijk een nog heftiger reactie op.
Zoals eerder genoemd wordt, ga niet in gevecht, durf ook los te laten,want ze gaan anders juist hangen in het bit en krijg jij lange armen. Je bent er ook gebaad bij om les te nemen, dan verbeter je de communicatie

ramona22
Berichten: 115
Geregistreerd: 31-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 21:04

Tuurlijk weet ik dat les nemen het beste is. Sterker nog onder het zadel heb ik jaren lang les gereden. En nog wekelijks rijdt ze in een menles!
Buiten voor de kar loopt ze ook niet te trekken. Onder het zadel is ze gewoon erg sterk en wil ze graag. Met stap en draf gaat dit nog redelijk maar galop is ze me eigenlijk te sterk. Vandaar mijn vraag of er een bit is wat voor beide partijen een oplossing is.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:35

ramona22 schreef:
Tuurlijk weet ik dat les nemen het beste is. Sterker nog onder het zadel heb ik jaren lang les gereden. En nog wekelijks rijdt ze in een menles!
Buiten voor de kar loopt ze ook niet te trekken. Onder het zadel is ze gewoon erg sterk en wil ze graag. Met stap en draf gaat dit nog redelijk maar galop is ze me eigenlijk te sterk. Vandaar mijn vraag of er een bit is wat voor beide partijen een oplossing is.


In mijn hoofd niet.
Een bit is zo sterk als de hand van de ruiter.
En het paard wordt sterk omdat de ruiter daar aan toe geeft.

Daarom mijn korte en harde conclusie.
Jaren les betekent niet per direct goed les.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:58

Neen, er is geen bit die dit gaat oplossen. Elk nieuw bit gaat mss even werken maar je gaat altijd maar "zwaarder en zwaarder" moeten gaan qua bit... En uiteindelijk gaat niks meer helpen en zit je met een hele verzameling bitten.

Zoek dus gewoon goede instructie die je kan helpen doordringen tot je paard want dit moet in het paardenhoofd aangepakt worden.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:20

Net toen ik wilde reageren was mijn batterij leeg, zwart scherm dus. Nouja dan pak ik maar een boek uit de kast. En wat wil nu het geval. Ik sla het open en het eerste wat ik lees sluit erg mooi aan op de vraag hier (vind ik) ik wilde het dus even delen. Afbeelding

Misschien dus wat anders verzinnen als remmen op de teugels. Denk buiten de normale kaders om jou gedrag en gedrag van paard te doorbreken. Bijvoorbeeld clickeren, one rein stop of zoiets.

Geen zin in? Dan eens rijden met het men hoofdstel? Dan weet je wat dat type bit doet onder zadel.

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 23:51

Dit is een veel voorkomend probleem bij paarden die zowel in het tuig als onder het zadel gereden worden. Sommige trekken de kar op hun bek, en dat bedoel ik niet denigrerend, maar daardoor worden ze erg sterk. Vooral als je ment bezig zijn met lichtheid aan de voorkant. Zolang het mennen niet beter wordt ga jij lessen tot je een ons weegt, dat gaat niet werken. DUs les ja zeker, maar ook menles!

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 01:02

Ga maar eens zonder bit rijden.
Ik snap dat het vervelend is dat je paard zo sterk is, maar je kunt dan beter je paard leren om overgangen te maken vanuit ontspanning. Dat kost tijd.
Maak overgangen van halt naar stap, goed aan het been. Belonen en draai mooi om je been heen. Maak wat wendingen en weer overgangen naar halt.

Je kunt ook eens werken aan de hand. Gewoon hoofdstel om, simpel bitje (kneveltrens geeft druk op de wangen) erin en jij ernaast met beide teugels in handen. Leer het paard stemcommando's en gebruik zweepje als verlengde van je arm. Vooral beloningen.
Paard is veel sterker dan jij. Door een scherper bit te gebruiken maak je het dier niet ontspannender.
Paard gebruikt nu de spieren niet goed en dat kan heel veel oorzaken hebben.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 01:32

yarrah schreef:
Ik rij mijn paarden buiten altijd met een ongebroken Pelham. Op twee teugels en dan rij ik meestal op de bovenste teugel dan werkt het bit als een ongebroken trens. Maar mochten de heren praatjes krijgen dan even de onderste erbij.



Zo doe ik het ook. In het bos met de Pelham, wanneer het echt dood stil is, zijn m'n teugels allebij waslijntjes.
Zie ik paarden op afstand dan heb ik de trens teugel op contact maar niet strak. Gaat ie dribbelen. Pak ik 'm bij. En als hij echt praatjes krijgt en gevaarlijk wordt ( nog nooit gebeurd gelukkig *klopt het af*) kan ik de tweede teugel er bij pakken. Als nood oplossing.

Als ze met men bit buiten rustig is. Heb je grote kans dat ze met een Pelham dat ook is. Ik dorst die van mij ook niet op m'n dubbel gebroken trensje buiten te rijden( better safe then sorry) Hoe braaf en netjes nageeflijk hij ook op loopt in de bak op dat trensje.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 06:45

Mijn ruin is ook loeisterk buiten. Was hij overigens ooit ook in de bak, maar ik heb hard gewerkt aan rijden op zit en op intentie. Dus dat gaat heel goed nu. We zijn nu buiten aan het oefenen daarmee. Ik leer mijn ruin allerlei situaties aan nu, leer hem zich op mij ter richten in plaats van steeds maar zijn eigen plan te trekken. Hij hinnikte altijd de longen uit zijn lijf,vooral als er andere paarden in de buurt waren, hij is gewoon onzeker en vindt het erg moeilijk om mij de leiding te geven. Maakt zich loeisterk, hij kent zijn kracht ook heel goed. Ervaringen opdoen en consequent blijven is het enige wat ik kan doen. Ik rij ook zonder andere paarden nu, omdat ik straks ook alleen met hem op stap wil kunnen. Wel gaat er altijd iemand mee als ondersteuning, omdat ik geen ongelukken wil. We gaan echt met kleine stapjes vooruit. Ik maak hier echt tijd voor. Overigens rij ik bitloos op mijn paard. Al vanaf het inrijden, jaren geleden. Ik geloof niet in (zware) bitten, hulpteugels. Wel in opbouwen van vertrouwen, een goede balans en ervaring. Sommige paarden vinden dit moeilijker, neem dan gewoon je tijd.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 09:02

Ik geloof niet dat een paard zijn kracht gebruikt. Tenminste, mijn paarden zijn enthousiast en vinden buiten rijden het mooiste wat er is. Daarom de Pelham zijn ze braaf en nagevelijk dan is er met dit niets aan de hand. Maar als ze er zin in krijgen dan kan ik ophoudingen e.d. maken zoveel als ik wil, maar reageren? Dan even de onderste erbij dan heeft hij een signaal dat hij te ver is gegaan. Dan is hij weer nagevelijk en ontspannen verder rijden. Meer hoef je niet te doen,... als je het goed doet. Een stangbit die horizontaal ligt dan doe je het echt verkeerd.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 09:03

Misschien helpt een kimblewick bit

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 09:09

RoyceMack schreef:
Ga maar eens zonder bit rijden.
Ik snap dat het vervelend is dat je paard zo sterk is, maar je kunt dan beter je paard leren om overgangen te maken vanuit ontspanning. Dat kost tijd.
Maak overgangen van halt naar stap, goed aan het been. Belonen en draai mooi om je been heen. Maak wat wendingen en weer overgangen naar halt.


Ben niet perse tegen bitloos, maar vind dit niet zo'n verstandig advies. TS heeft een sterk paard wat met bit blijkbaar al niet te houden is, en jij wil die zonder bit op pad sturen? Bestel je dan ook meteen een ambu? Ik vind een pelham ook het beste om mee naar buiten te gaan, en dan inderdaad 2 teugels en de onderste alleen in geval van nood gebruiken. Een thiedeman teugel wil ook nog weleens helpen, die gebruikte ik altijd bij de jonge paarden als die de eerste paar keer mee naar het bos gingen.
En vooral je paard veel bezig houden onderweg, rijd hem maar een beetje dressuurmatig, veel overgangen. En wanneer je paard ontspant dan ontspan jij ook door hem ruimte te geven en lekker te gaan stappen. Hij moet vooral leren wachten op jouw hulpen, en dat wil zeggen veel oefenen. Zodra hij dat goed doet op de pelham kun je hem altijd nog eens proberen op een normaal trensje. Maar vooral veel geduld hebben, en niet verwachten dat het na 1 keer goed gaat :)

Succes TS

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 09:37

missanita84 schreef:
Misschien helpt een kimblewick bit


Dit bit gebruik ik inderdaad ook voor mijn tank.
Fijne stang met hefboomwerking.
Eigenlijk rijd ik zoveel mogelijk met minn teugels los. En dan ook echt los. Hangt over mijn knop en ik lift gezellig mee. Ze komt terug op zit en stem.
Behalve dus als er veel prikkels zijn. Dan is dit bit mijn redding en dit geeft ons zoveel vertrouwen dat we lekker alles samen relaxed kunnen doen.

Afbeelding

Afbeelding

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 13:43

maralyn schreef:
ramona22 schreef:
Tuurlijk weet ik dat les nemen het beste is. Sterker nog onder het zadel heb ik jaren lang les gereden. En nog wekelijks rijdt ze in een menles!
Buiten voor de kar loopt ze ook niet te trekken. Onder het zadel is ze gewoon erg sterk en wil ze graag. Met stap en draf gaat dit nog redelijk maar galop is ze me eigenlijk te sterk. Vandaar mijn vraag of er een bit is wat voor beide partijen een oplossing is.


In mijn hoofd niet.
Een bit is zo sterk als de hand van de ruiter.
En het paard wordt sterk omdat de ruiter daar aan toe geeft.

Daarom mijn korte en harde conclusie.
Jaren les betekent niet per direct goed les.


daar ben ik je mee eens,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 13:56

Het is simpel, we weten dat het eigenlijk zou moeten door respect en vertrouwen, oh en ah en kijk ons even in harmonie door het bos zweven als ideaal uitgangspunt.
Maar zo simpel is het helaas niet altijd. Zoveel paarden, zoveel ruiters. Het ideale is gewoon niet altijd haalbaar. Sommige paarden hebben gewoon een noodstop nodig, en zoals er voorbeeld wordt gegeven aan een pelham vind ik dat zo slecht nog niet. Zelf gebruikte ik een slof als noodstop wanneer mijn tank zn hals erop zette en ging.

Natuurlijk zou ik evengoed aanraden om hier iets mee te doen. Zoals gezegd wordt, zowel bij het mennen als gewoon les onder het zadel. Maar in de tussentijd is het echt geen godszonde om even een noodstop te gebruiken. Ik ga er vanuit dat TS niet de hele bosrit in de touwen moet om haar paard constant in toom te houden.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 13:57

hulpteugels en scherpere trens werkt niet bij paarden die sterk zijn,
mijn verzorgpaard was ook heel sterk en best hard in de mond maar dat heeft zich zelf aan geleerd omdat er in het verleden er vaak haar mond werd gebruikt als rem.
terwijl ze een ex wedstrijd paard was, en is ze div keren ook Nederlands kampioen geweest in de crosscountry. De amazone heeft een ongeluk toen gehad en in een rolstoel terecht gekomen, De manege eigenaar heeft haar gekocht van haar en niet om haar perse te willen gebruiken als manege paard en is ook div keren verkocht maar die konden haar niet aan terwijl ze heel braaf was, ze was te sterk en die mensen konden ook niet goed rijden. Toen werd ze verkocht en mocht haar blijven rijden. als 1ste ben ik op een dubbelgebroken watertrens gaan rijden, en dat werkte heel goed, en ik ken best wel aardig rijden, en met de manege eigenaar gepraat , hoever zij in de dressuur eigenlijk was, hij vertelde dat ze minimaal M nivo was, en daar kon van leren, Dus veel dressuur lessen genomen, en ik kon mijn gemak met haar een buitenritje maken. Dus als jouw was ga meer dressuurlessen nemen, want dat is heel belangrijk, Een paard nemen je terug met je zit dus je eigen lang maken , dat bekend dat je lang moet zitten de meeste zitten te kort,