GZ bitloos hoofdstel engelse stijl

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

GZ bitloos hoofdstel engelse stijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 00:15

Dag Bokkers,

Ik vraag mij dus af, bestaan die?

Voor mijn komend jaar in te rijden Haflinger ben ik opzoek naar een bitloos hoofdstel. Welk type ben ik nog niet helemaal uit. Helaas is testen wat lastig... Ik neig naar een kingekruisd hoofdstel of een sidepull. Het liefst kingekruisd met een goede release aangezien je dan toch iets meer invloed hebt.

Maar goed, dat was mijn vraag niet haha. Mijn vraag was: zijn er ook bitloze hoofdstellen in engelse stijl? Ik vind het namelijk best wel jammer dat de bitloze hoofstellen die ik tot nu toe gezien heb erg simpel en kaal zijn. Een andere frontriem kun je er natuurlijk altijd zelf om doen, maar de neusriemen zijn doorgaans gewoon platte strookjes leer. Enkele hebben wel een onderlegde neusriem, maar deze zijn vaak hard ipv lekker zacht.

Wat ik eigenlijk zou willen is een hoofdstel zoals deze, maar dan bitloos. Het gaat mij dan vooral om de neusriem en het kopstuk.
https://goo.gl/images/jhh8Tb

Zijn dit soort hoofstellen ergens te koop? Of zijn er mensen die zo’n hoofdstel zouden kunnen maken? Of eventueel een hoofdstel zoals deze met bit ombouwen naar een bitloos hoofdstel?

Alvast bedankt!


Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: GZ bitloos hoofdstel engelse stijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 17:35

Bedankt! Die eerste komt qua neusriem en kopstuk aardig dichtbij.

Heeft iemand ervaring met dit hoofdstel? Hoe zacht is het leer? En blijft het wel goed zitten aangezien het geen keelriem heeft?

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: GZ bitloos hoofdstel engelse stijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:39

Ik rij mijn hafX nu al 2j met een FRA Pardoesje (sidepull), werkt prima en ziet er op het eerste zicht niet bitloos uit. Sidepull is het makkelijkst/simpelst om mee te beginnen. Bij de mijne hoef je niet met kaak of kingekruisd aan te komen, hoe leuk de release ook is. Blijkbaar is dat gewoon een but-gevoel.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: GZ bitloos hoofdstel engelse stijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:52

Ik heb een kingekruist van equiplay , erg fijn hoofdstel

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: GZ bitloos hoofdstel engelse stijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 18:32

@hoppit, bedankt voor de tip. Ik heb de mijne laatst een kaakgekruisd fra hoofdstel om gedaan toen ik voor het eerst van het terein af ging om te wandelen. Ik had niet het idee dat ze hier echt op reageerde en ik vond de release 3x niks. Dat ze er niet beter op regeerde in vergelijking met haar gewoner halster kan natuurlijk ook komen doordat ze aardig afgeleid was door alles wat ze zag.

Equiplay ken ik niet, ik ga het even opzoeken.

Ik heb ook SD design gemaild met de vraag of er toevallig een bitloos hoofdstel komt (omdat ik hun hoofdstellen zo mooi vind). En zij vertelde mij dat er in het voorjaar 2019 een bitloos hoofstel komt *\o/*. Ik weet alleen niet hoe die eruit komt te zien en wat voor type het is.

HopeDreamer

Berichten: 966
Geregistreerd: 17-03-15

Re: GZ bitloos hoofdstel engelse stijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:49

Ik heb die van mij bij Kifra Horse gekocht, zij hebben veel leuke! Barefoot heb je ook nog. Rambo Micklem...

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: GZ bitloos hoofdstel engelse stijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 21:05

Bedankt voor de tip!

De rambo heb ik ook al overna zitten denken, maar die vind ik toch iets te strak (de stijl dan).

Equiplay is helaas niet helemaal wat ik zoek.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: GZ bitloos hoofdstel engelse stijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:36

Ik heb kennissen om mij heen die die FRA Mistral hebben en het leer is soepel en hoofdstel schijnt het goed te houden zonder keelriem oid. Hoofdstel is ontwikkeld door een Grand prix amazone.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:41

Ik zou voor een sidepull gaan. Kin/kaakgekruisd heeft toch wel vaak een vrij scherpe inwerking en ik ben persoonlijk nog geen kin/kaakgekruisd tegen gekomen waarvan ik de release voldoende vind. (misschien zijn ze er wel hoor)
Ik heb zelf een barefoot contour pshysio met een shape-it soft sidepull neusriem.
Afbeelding
Het is een stabiel hoofdstel dat super stil ligt, en mijn paard reageert er geweldig op.

Echter, elk paard is anders. Misschien vind jouw paard kin/kaakgekruisd wel véél fijner. Of misschien loopt ie wel heel lekker op een hackamore, of een bosal.
Het toverwoord is proberen :)
Het heeft mij ook eerst 4 hoofdstellen kopen en weer verkopen gekost voor ik de juiste te pakken had. Je zou kunnen overwegen een bitlooshoofdstel fitter te laten komen, of misschien kun je wat optomingen lenen van kennissen of testhoofdstellen nemen (bij bijvoorbeeld barefoot of F.R.A.) (scheelt best veel geld kan ik je vertellen :D )
Succes!

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:48

Ik heb de FRA Rebecca, dat is alleen wel een sidepull en niet kaak- of kingekruisd. Supermooi hoofdstel en een mooie kwaliteit leer, dat ook lekker zacht is. Mijn paard loopt alleen beter op een hoofdstel met dunnere neusriem dus heb deze nog niet veel gebruikt, maar de paar keren testen bleef die in ieder geval netjes om haar hoofd zitten.

De Rebecca heeft ook een anatomisch kopstuk, trouwens. :)

Afbeelding

Afbeelding

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:20

Laurora schreef:
Ik zou voor een sidepull gaan. Kin/kaakgekruisd heeft toch wel vaak een vrij scherpe inwerking en ik ben persoonlijk nog geen kin/kaakgekruisd tegen gekomen waarvan ik de release voldoende vind. (misschien zijn ze er wel hoor)
!


De FRA Lami kingekruiste neusriem is de enige die ik ken met release, zit een bladveer in de neusriem die als de spanninf van de teugels af gaat terug gaat in vorm waardoor er release is.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: GZ bitloos hoofdstel engelse stijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:03

Ik ben juist van de kaakgekruiste. Die werken bij mijn paard het beste. Jewels4 horses heeft mooie. Met goede release. Ik ben nog nooit een echt slechte release tegengekomen overigens. Dus ik denk dat het heel persoonlijk is.

NoukD

Berichten: 17
Geregistreerd: 04-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:51

Ik heb ook de barefoot contour physio, heel fijn hoofdstel. Neusriem is ook zachtonderlegt en na een aantal keer gebruiken is hij soepel.
Blijft ook heel mooi stil om het hoofd liggen en heeft een kopstuk dat de oren mooi vrijhoud. Ik heb er zelf wel een andere frontriem aangedaan.
Afbeelding

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:10

Nissima schreef:
Ik heb de FRA Rebecca, dat is alleen wel een sidepull en niet kaak- of kingekruisd. Supermooi hoofdstel en een mooie kwaliteit leer, dat ook lekker zacht is. Mijn paard loopt alleen beter op een hoofdstel met dunnere neusriem dus heb deze nog niet veel gebruikt, maar de paar keren testen bleef die in ieder geval netjes om haar hoofd zitten.

De Rebecca heeft ook een anatomisch kopstuk, trouwens. :)

[ [url=m/BS528q.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7wsKxD.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze is wel mooi! Kende ik nog niet. Ik rijd zelf met de FRA Pardoes en ben daar ook heel tevreden mee, maar ik denk dat ik deze stiekem toch wel op mijn verlanglijstje ga zetten. :D

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: GZ bitloos hoofdstel engelse stijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 20:27

Chinoukd, dat is toch wel het mooiste bitloze hoofdstel tot nu toe. Komt ook aardig dichtbij wat ik zoek!

Loopt de neusriem van breed in het midden, naar smal aan het einde? Of is hij gewoon recht?

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: GZ bitloos hoofdstel engelse stijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:36

Fra Rebecca is heel mooi alleen niet kingekruist

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: GZ bitloos hoofdstel engelse stijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:47


sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:50

Remark schreef:
Loopt de neusriem van breed in het midden, naar smal aan het einde? Of is hij gewoon recht?


Let wel de keelriem is niet engels, zit lager is meer een kaakriem. Dit hoofdstel is er in twee maten en twee kleuren. Bij mijn haflinger met forse kaak is de kaakriem eigenlijk net te kort..... Ik vind het wel een super hoofdstel en je kunt kiezen voor sidepul neusriem maar ook voor een hackamore of minischaartjes met los neusstukje of een neusriem met ogen zodat je er ook mee kunt longeren.

OJa een hoofdstel zonder kaak of keelriem kan prima bij de meeste paarden maar bijv. niet bij mijn haflinger... Ik mocht een paar bitloze hoofdstellen testen, was naar het strand met eentje zonder keelriem en zat ineens op een paard... zonder hoofdstel :brr: had de teugels vast maar het kopstuk lag in het water, niet fijn!

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:55

Oh nadeel van veel bitloze hoofdstellen is dat ze scheeftrekken en het bakstuk dan erg dicht bij of op het oog komt, Dat is wel een voordeel met een kaakriem ipv een keelriem, ligt echt stabieler. De barefoot contour ligt iedergeval laat het oog goed vrij.

NoukD

Berichten: 17
Geregistreerd: 04-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:31

Nee, de neusriem is gewoon recht. Het stuk waar de gesp aan zit en de gaatjes is ietsjes smaller.Afbeelding

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:18

sunny43 schreef:
Als iemand je verder kan helpen is het Petra Mensink, super service en advies : https://www.bitloospaardrijden.info


Ben ik ook fan van!

Er komen mooie bitloosjes voorbij trouwens :D

Lukietje

Berichten: 51
Geregistreerd: 01-05-18

Re: GZ bitloos hoofdstel engelse stijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:16

Ik was ook opzoek naar een bitloos hoofdstel en ben er nu wel over uit, misschien is dat ook wel iets voor jou.
Je kunt namelijk alleen een sidepull neusriem kopen en die dan bevestigen aan je hoofdstel. Dit kun je doen door de neusriem er af te halen en op de plek waar normaal het bit zit de neusriem bevestigen. Je moet dan wel de barkstukken wat korter maken, anders hangt de neusriem te laag. Er zijn aan de neusriem nog een extra paar ringen waar je dan je teugels aan vast kunt maken. Dit is ook een stuk goedkoper.
Volgens mij bestaan er ook losse kingekruisde neusriemen maar weet niet hoe dat werkt

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: GZ bitloos hoofdstel engelse stijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:32

Deuber heeft een aantal bitloze bijzondere hoofdstellen.
Ook de bit hoofdstellen kunnen zij als sidepull maken en binnenkort lanceren ze een trial hoofdstel (bit kan je dan evt aan klippen).
Deze is een wat extreme kleur combinatie maar alles is custom made
http://deuber.de/index.php/barock/zubeh ... etail.html

Als je meer richting de klassieke dressuur wil kan je opzoek naar Jossy Reynvoet voor de Cavesal, hoofdstel kaptoom combi.
https://www.jossy-reynvoet-academy.com/ ... e-cavesal/

Wie ook speciale bitloze hoofdstellen heeft is Puranobleza.
https://www.puranobleza.com/webshop/categorie/7812

En ik had toen ik nog op zoek was nog wat meer websites, maar dit was meer Barock. En volgens mij zoek je die niet:)

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: GZ bitloos hoofdstel engelse stijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 08:45

Bedankt voor alle tips weer! Ik heb alles bekeken maar het hoofstel dat ik zoek zit er jammergenoeg nog niet tussen. Die Barefoot komt het dichtste in de buurt en is makkelijk aan te passen. Dat is wel een groot voordeel.

Gelukkig heb ik nog even tijd.. ik overweeg ook om een engels bit-hoofdstel te laten ombouwen door iemand tot een bitloos hoofdstel.