Bareback Pad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Bareback Pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 11:40

Ik weet niet of het hier goed staat, ben nog niet zo lang actief! :')

Ik vroeg me af of mensen ervaringen hebben met een bareback pad ipv een zadel. Momenteel ben ik aan het kijken naar deze:


Afbeelding


Hij zou voor mijn bijrijdpaardje gebruikt gaan worden. Deze is western beleerd. Momenteel merken de eigenaresse en ik dat het zadel gewoon niet goed ligt; de ene keer schuift het naar rechts, de andere keer naar links. Als het mijn eigen paardje was geweest, zou ik meteen een zadelmaker laten komen. Maar qua kosten is dat als bijrijder voor mij niet te doen. Ik hoopte hiermee misschien tijdelijk een oplossing te hebben. Dan kunnen we voor nu weer even vooruit met trainen!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Bareback Pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:43

Een barebackpad met beugels: niet doen. De beugels eraf halen en zo rijden: prima. Als jij zelf je balans op die manier kunt houden in ieder geval, en als het paard voldoende bespierd is / niet schraal is.
Is het paard wel mager / onbespierd, dan moet je er wel een pad onder leggen (sowieso beter, bij een bbp zonder ruggengraatvrijheid, zeker bij dagelijks gebruik).

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Bareback Pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:46

Nooit een bbp met beugels idd. Ook kijken naar de singelophanging. Bij dit soort bbp loopt er vaak gewoon een band over de schoft , en zo wordt de druk dus niet goed verdeeld. Ik raad voor budget altijd de best friend of de barefood pads aan ook wel 2e hands te vinden

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 11:48

Okay, want wat zijn de nadelen van beugels aan een barebackpad? (Gewoon nieuwschierig!)

Paard is overigens eerder wat aan de dikke kant dan schraal :') Dus ik denk dat dat geen probleem zou vormen. Spieropbouw komt ook langzaam weer terug. Hij heeft het afgelopen jaar stil gestaan (lees: op de wei). We rijden hem sowieso niet dagelijks; Ik rijd hem nu 2x in de week ongeveer een half uurtje.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:49


Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:52

Zodra je in de beugels gaat staan drukt die riem heel hard in de rug van je paard. Je rijdt zijn rug dan echt kapot.
Barebackpad is prima (niet allemaal, laat je adviseren of zoek ervaringen op bokt) maar nooit met beugels eraan.

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Bareback Pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 11:59

@Wendy Dankjewel!

@Mara Ah, begrijpelijk. Het nadeel is dat ik het gevoel heb dat een betere bareback pad bijna net zo duur is als een zadel. Maar ik ga zoeken! Want enerzijds is het toch wel veel geld, anderzijds wil ik ook niet blijven rijden met een westernzadel dat zo blijft schuiven.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Bareback Pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:04

Ik heb een barefoot bbp en rijd er af en toe mee en het is echt superfijn! Ondanks onze op maat gemaakte zadels vind ik mijn paard met bbp nog beter lopen.
Alleen op en afstappen is een punt. Opstappen vanaf een kruk en met afglijden moet ik oppassen dat ik goed terecht kom, heb al eerder mijn enkel verbrijzeld :')

En inderdaad geen goedkope met beugels aanschaffen, want die drukken op de schoft

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bareback Pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:15

Ik heb ook zeer goede ervaringen met de barefoot RideOnPad. Een fatsoenlijk westerzadel begint pas bij 4 cijfers, dus een iets duurdere bbp is nog steeds veel goedkoper.

Ik heb er zelf een cheyennepad onder zitten met 3 lagen inlages (hd- inlages+moosegummy), maar dat is een combinatie van een zware ruiter en een paard met stevige spierartrofie naast de schoft en in lichtere mate langs de ruggengraat. Het was ook het enige "zadel" dat hij had. Voor de meeste paard-ruitercombinaties is alleen een RoP voldoende.

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Bareback Pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 12:25

De Barefoot RideOn valt nog wel binnen budget! Ik zal me daar wat meer in gaan verdiepen.

@Mizora Oh haha, dat scheelt toch nog wel een boel! Ik heb me misschien te veel gefocust op 2e hands zadels, waarvan de kwaliteit/pasvorm natuurlijk ook een vraagteken is.

Igniss

Berichten: 991
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 02:29

Mocht je nog geen gevonden hebben kan ik je de barefoot ride on (fysio) met de schaapszitting enorm aanraden! Zit heerlijk en stevig zelfs zonder beugels.
Afbeelding