[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:51

dianaw33 schreef:
Je ziet heel duidelijk een zwelling langs de schouder naar beneden. Nu reageert dit paard heel snel op de huid met verdikkingen, maar dit moet niet fijn geweest zijn. Foto is al van aan aantal jaartjes geleden, hoe lang er met desbetreffend zadel gereden is weet ik niet precies meer, maar heel lang zal dit niet geweest zijn: een half uurtje? Drie Kwartier?

Ja zie het nu...is wel heel uitgesproken die zwelling |(

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:58

xyzutu2 schreef:
Ik vond net een plaatje van de leren boom die in het zadel zit met de lijnen die eruit gesneden zijn, het zou kunnen dat die inmiddels alweer aangepast zijn maar het geeft wel een beeld:
[ Afbeelding ]

edit: deze is sowieso anders want dit is de springboom en de dressuurboom is anders.

Ik zag op de site van Flexible saddles ook Hidalgo zadels staan, zou jij weten of de Prince Orion zelfde principe is qua structuur binnenin of is dat een gans ander merk?

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:54

Ollytje schreef:
mindful schreef:
<3 veel plezier ermee Ollytje :wave:


vind ik leuk hihi

Mooi!

Darkcrysthal
Aa leuk kan je eindelijk gaan passen, al een zadel in gedachten?

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:58

Sowieso erg benieuwd naar freemax, maar ook wat Barefoot modellen ( Arizona, Atlanta, cheyenne).
Evt startrekk wil ik graag eens zien/ voelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:29

Carl123 schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik vond net een plaatje van de leren boom die in het zadel zit met de lijnen die eruit gesneden zijn, het zou kunnen dat die inmiddels alweer aangepast zijn maar het geeft wel een beeld:
[ Afbeelding ]

edit: deze is sowieso anders want dit is de springboom en de dressuurboom is anders.

Ik zag op de site van Flexible saddles ook Hidalgo zadels staan, zou jij weten of de Prince Orion zelfde principe is qua structuur binnenin of is dat een gans ander merk?


Hildalgo heeft uit het hoofd ook een leren structuur erin zitten, maar die is veel slapper in de lengterichting en heeft minder schofthoogtevrijheid en heeft klittenbandkussens die ik persoonlijk behoorlijk dun vind, dunner dan Trekker kussens (die zijn zo'n 4,5 cm hoog) waardoor de ruggengraatvrijheid in de hoogte minder wordt, zeker met nog de naad van een dekje erin. Natuurlijk kun je daar dikke Trekker kussens onder plakken, die zijn ruwweg even dik als de Prince Orion kussens, maar hebben wel een andere vulling die lichter in gewicht en indeukbaarder is. Vergeleken met Ghost of Trekker vind ik de Prince Orion een stuk zwaarder in gewicht en aangezien het hele ding uit een leren boom plus foam eronder en erboven heb ik het idee dat die high density foam zelf ook wel gewichtig is.

@ Dianaw33: oei, wat een nare foto! :( Ook heel vervelend om te zien dat de zwelling al zo hoog begint, dat zijn echt de singelstoten en niet de singel zelf of de gespen. Ik vermoed dat dat zadel geen zweetblad onder de singelstoten had maar de singelstoten direct over het dekje hadden lopen? Daar zie je dat soms wel bij.

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:51

mooi Ollytje! En was je man blij??????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:09

Carl123 schreef:
Ik zag op de site van Flexible saddles ook Hidalgo zadels staan, zou jij weten of de Prince Orion zelfde principe is qua structuur binnenin of is dat een gans ander merk?


Hildalgo heeft uit mijn hoofd ook een leren structuur erin zitten, maar die is veel slapper in de lengterichting, heeft minder schofthoogtevrijheid in de hoogte en lengte (bij de barokke modellen in elk geval, daar heb ik alleen naar gekeken) en heeft klittenbandkussens die ik persoonlijk behoorlijk dun vind, dunner dan Trekker kussens (die zijn zo'n 4,5 cm hoog) waardoor de ruggengraatvrijheid in de hoogte minder wordt, zeker met nog de naad van een dekje erin. Natuurlijk kun je daar dikke Trekker kussens onder plakken en brengen zelf al extra stevigheid mee door de leren plaat die daarin verwerkt zit aan de bovenkant. Die kussens zijn ruwweg even dik als de Prince Orion kussens, maar hebben wel een andere vulling die lichter in gewicht en indeukbaarder is. Vergeleken met Ghost of Trekker vind ik de Prince Orion een stuk zwaarder in gewicht en aangezien het hele ding uit een leren boom plus foam eronder en erboven heb ik het idee dat die high density foam zelf ook wel gewichtig is.

@ Dianaw33: oei, wat een nare foto! :( Ook heel vervelend om te zien dat de zwelling al zo hoog begint, dat zijn echt de singelstoten en niet de singel zelf of de gespen. Ik vermoed dat dat zadel geen zweetblad onder de singelstoten had maar de singelstoten direct over het dekje hadden lopen? Daar zie je dat soms wel bij.


@ Pmarena: ik snap wel dat het dekje dat onder de Barefoot Physio pad gekleefd moet worden minder schoftvrijheid heeft. Aan de andere kant zit dat Physio onderdekje onder bijna alle Barefoot pads en barebackpads, dus om dan in het algemeen te spreken van dat Barefoot pads een behoorlijke curve in de rugnaad hebben waar alleen hele extreme schoften niet onder passen vind ik meer als reclame klinken dan als realiteit.

Korte en niet al te hoge schoftjes kunnen inderdaad heel goed wegkomen met dekjes met scoftinkepingen. Ik heb zelf eens een Barefoot pad met inkeping overgenomen van iemand van wie het paard drukkingen kreeg precies op de plek waar de voorkanten aan elkaar vastgenaaid zijn. Ook op Duitse fora komt het regelmatig voorbij als kritiek op pads met schoftinkepingen (ook bij andere merken trouwens), maar het hangt ook af van hoeveel paard je eronder kwijt wilt. Zonder schoft heb je geen probleem. En ook als het wel past altijd goed je vingers onder de cantle frotten tijdens het rijden om te checken of de plek waar die twee helftjes onder het zadel samenkomen toch niet op de huid ligt, want dat blijft een dwarslopende over de lengtenaad heen waar je bij normale gesloten dekjes met een normale rugvorm alleen de lengtenaad hebt liggen.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:14

xyzutu2 schreef:
Carl123 schreef:
Ik zag op de site van Flexible saddles ook Hidalgo zadels staan, zou jij weten of de Prince Orion zelfde principe is qua structuur binnenin of is dat een gans ander merk?


Hildalgo heeft uit mijn hoofd ook een leren structuur erin zitten, maar die is veel slapper in de lengterichting, heeft minder schofthoogtevrijheid in de hoogte en lengte (bij de barokke modellen in elk geval, daar heb ik alleen naar gekeken) en heeft klittenbandkussens die ik persoonlijk behoorlijk dun vind, dunner dan Trekker kussens (die zijn zo'n 4,5 cm hoog) waardoor de ruggengraatvrijheid in de hoogte minder wordt, zeker met nog de naad van een dekje erin. Natuurlijk kun je daar dikke Trekker kussens onder plakken en brengen zelf al extra stevigheid mee door de leren plaat die daarin verwerkt zit aan de bovenkant. Die kussens zijn ruwweg even dik als de Prince Orion kussens, maar hebben wel een andere vulling die lichter in gewicht en indeukbaarder is.


Hidalgo kan kussens op maat maken, zowel in lengte als in dikte. Je kan zelfs spelen met dikker bij de schoft, midden of achterkant van het zadel. Dit kan je direct meebestellen als je een nieue Spezial zadel koopt. Mijn Hidalgo Valencia Spezial heeft wel veel schoftvrijheid voor mijn overbouwde, weke rug en breedgeschouderde paardje. Heb ook kussens nu zelf met wat dunner/ronder bij de schouders om nog meer ruimte te krijgen.
Hidalgo is idd een leren ‘kern’ met dan verplaatsbare kussens die op maat gemaakt kunnen worden.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:31

Dat van die kussens heb ik totaal gemist, ik bestelde mijn kussens altijd bij Peter Pfister en die laten inderdaad ook variatie toe in dikte binnen een en hetzelfde kussen, maar die zijn dacht ik merkloos.
Wat is eigenlijk het verschil tussen Spezial en gewone modellen?
En ik zag dat ze nu ook kunststofbomen in hun zadels aanbieden, heb je daar ook ervaring mee? Het barokke zadel met kunststofboom lijkt helemaal ultraveel schofthoogte toe te laten.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:42

Thx weeral voor de uitleg Xyzutu en Daphney!
Ik ken de Hidalgo van een paar jaar geleden, toen ze nog goedkoper waren, maar wellicht zijn ze veel veranderd.
Heel interessant ivm die kussens.
Ik heb nu dankzij jullie een nieuwe piste gevonden met nieuwe mogelijkheden, heel interessant om Flexible saddles eens te contacteren.
Bedankt alvast!

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:56

Ik heb voorheen het ‘oudere’ model gehad en nu de nieuwere Spezial versie. De nieuwe Spezial heeft veel betere leerkwaliteit en ook is de schoftvrijheid aanzienlijk beter. Bij de Spezial modellen kan alles naar wens gemaakt worden, lengte zadel, lengte zitten, plaatsing stijgbeugel ophanging, lengte zweetblad, stiksels, ringen naar keuze en vast nog veel meer. Ook dus idd kussens die naar wens gemaakt kunnen woden :)

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:39

J0anieke schreef:
Alana en ik gaan bij de brandweer :D
[ [url=m/G6z9CP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wToFIe.jpg]Afbeelding[/url] ]


Staat stoer!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:40

Ollytje schreef:
Mijn man en zijn fjord verrast met deze mooie Ghost Barocco. Vind de kleurencombi echt supergaaf.

Foto even gepikt van de vorige eigenaar, ook een fjord...en laat die fjord nou dezelfde kleur hebben als onze fjord... :D

[ [url=m/DfBDED.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/l9cjJx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gaaf!

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:56

xyzutu2 schreef:
@ Pmarena: ik snap wel dat het dekje dat onder de Barefoot Physio pad gekleefd moet worden minder schoftvrijheid heeft. Aan de andere kant zit dat Physio onderdekje onder bijna alle Barefoot pads en barebackpads, dus om dan in het algemeen te spreken van dat Barefoot pads een behoorlijke curve in de rugnaad hebben waar alleen hele extreme schoften niet onder passen vind ik meer als reclame klinken dan als realiteit.


Welnee, hoe kom je daar nou toch weer bij? :?

We verkopen 99,9% standaard pads bij de zadels, zoals de pad op de foto die ik plaatste dus....dàt is de realiteit :j

En Physiopads raad ik sowieso af, ik vind het rotdingen. Maar heel af en toe is er iemand die er toch echt 1 wil en die bestel ik dan speciaal voor diegene. Dat is misschien 2x per jaar ofzo :P

Er zijn mensen die ze wel geweldig vinden en dat is natuurlijk ook prima, als het werkt dan werkt het :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:04

pmarena schreef:
xyzutu2 schreef:
@ Pmarena: ik snap wel dat het dekje dat onder de Barefoot Physio pad gekleefd moet worden minder schoftvrijheid heeft. Aan de andere kant zit dat Physio onderdekje onder bijna alle Barefoot pads en barebackpads, dus om dan in het algemeen te spreken van dat Barefoot pads een behoorlijke curve in de rugnaad hebben waar alleen hele extreme schoften niet onder passen vind ik meer als reclame klinken dan als realiteit.


Welnee, hoe kom je daar nou toch weer bij? :?

We verkopen 99,9% standaard pads bij de zadels, zoals de pad op de foto die ik plaatste dus....dàt is de realiteit :j


Je hebt op jouw Barefoot website 3 modellen pads staan voor volwassen paarden en pony's. 2 van die modellen (de Trail Pad en de Physio Pad) hebben de schoftvrijheidloze onderdekjesconstructie.
Bij de sectie barebackpads heb je de keus uit de normale Ride On Pad zonder onderdekje, de Ride On Physio met dit onderdekje en de Barefoot Fellsattel met dit onderdekje. 2 van de 3 modellen hebben het schoftvrijheidsloze onderdekje nodig.
edit: ik zie dat Barefoot het Fellsattel net van zijn website heeft gehaald. dus dan is de verhouding 1 op 3.

Dat klinkt toch alsof 2/3 1/2 van de door Barefoot aangeboden barebackpads en pads dat onderdekje met rechte ruglijn nodig heeft?
Dit is toch heel simpel wat ik zeg?

Dat jij als Nederlandse importeur de types met dat onderdekje afraadt betekent voor die verhouding toch niets? Jij zegt 'Barefoot pads hebben een super gebogen ruglijn en alleen de allerhoogste en allerlangste schoften passen daar niet onder'. Statistisch is dat gewoon klakkeloze onzin. 2/3 van de Barefoot producten heeft bijna geen schoftvrijheid omdat ze op die onderdekjesconstructie gemaakt zijn.

Natuurlijk snap ik dat je je merk hier wilt promoten, maar het zou je wel sieren als je daarin eerlijk blijft - of in elk geval wel alle feiten geeft. Niet 'Barefoot dekjes bieden allemaal superveel schoftvrijheid' maar 'Een van de Barefoot dekjes heeft superveel schoftvrijheid en die raad ik dus ook altijd aan, dan komen alleen de hoogste en langste schoften in de verdrukking'. Dan was ik het helemaal met je eens geweest.

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:05

Vraag voor de mensen met een Tinker en barefoot. Welke pommelmaat hebben jullie er in zitten?

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:12

belle_boef schreef:
Vraag voor de mensen met een Tinker en barefoot. Welke pommelmaat hebben jullie er in zitten?


Is toch per paard - en ook binnen eenzelfde ras - anders? Zadelpasser laten komen?

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:08

belle_boef schreef:
Vraag voor de mensen met een Tinker en barefoot. Welke pommelmaat hebben jullie er in zitten?


een L

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:18

Nog even een tippie van mijn kant voor de spookrijders onder ons, ik had barefoot bitriempjes aan mijn zadel gemaakt om de beugels aan op te hangen. Maar ze hebben van de Rambo Micklem ook bitriempjes voor €6,45 (iets goedkoper). En dat werkt ook... wel wat stugger leer als van Barefoot dus moesten eerst ingevet. Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ollytje op 22-06-18 22:23, in het totaal 2 keer bewerkt

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:18

belle_boef schreef:
Vraag voor de mensen met een Tinker en barefoot. Welke pommelmaat hebben jullie er in zitten?


Rood L

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:25

Ollytje schreef:
Nog even een tippie van mijn kant voor de spookrijders onder ons, ik had barefoot bitriempjes aan mijn zadel gemaakt om de beugels aan op te hangen. Maar ze hebben van de Rambo Micklem ook bitriempjes voor €6,45 (iets goedkoper). En dat werkt ook... wel wat stugger leer als van Barefoot dus moesten eerst ingevet. [ [url=m/nOvHIw.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat is een goeie! +:)+

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:46

Ollytje schreef:
Nog even een tippie van mijn kant voor de spookrijders onder ons, ik had barefoot bitriempjes aan mijn zadel gemaakt om de beugels aan op te hangen. Maar ze hebben van de Rambo Micklem ook bitriempjes voor €6,45 (iets goedkoper). En dat werkt ook... wel wat stugger leer als van Barefoot dus moesten eerst ingevet. [ [url=m/nOvHIw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een goede tip! Heb idd Ghost en dr Micklem, dus ga eens zoeken waar ik de riempjes heb gelaten! (Die bungelende beugels bezorgt me weleens een blauw scheenbeen)

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 00:13

Vraagje voor de mensen met een Trekker zadel. Wat hebben jullie onder het zadel liggen, gewoon dekje of speciale pad?

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 00:40

Afbeelding
Ik heb gewoon deze zadelhoes laten maken. Ideaal.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:39

Mara2000 schreef:
Vraagje voor de mensen met een Trekker zadel. Wat hebben jullie onder het zadel liggen, gewoon dekje of speciale pad?


Bij mij zit er nu een pad onder maar er staat een gewoon dekje in bestelling.