[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rollyjogered

Berichten: 200
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:52

Mara2000 schreef:
Fijn om te horen.Ik had eerder de BF London geprobeerd maar die zat zo breed dat ik het hele merk gelijk in de ban gedaan had. Maar de Wellington zat best smal. Ik vond het zadel alleen wel veel herrie maken, gekraak en het klittenband. Blijft dat of is dat nieuwigheid (heb er maar 10 min. opgezeten)?


de london kon ik ook niet opzitten, nee. geen elke barefoot vond ik fijn. wel op tinkers op verschillende barefoots gereden, maar op een smalle ijslander zat alles te breed. behalve de wellington dus.
mijn zadel kraakt inderdaad onder de pommel. alsof het hoesje van de pommel te groot is aan de uiteindes, daar ergens kraakt het. als ik erop zit en ik til de pommel op is het kraken weg. misschien kun je er iets aan doen, ik heb het niet geprobeerd. ik hoor het ook niet meer nu eigenlijk.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:59

Goede tip van die mousse stukjes rondom doen of een mousse dakje maken! Dat ga ik ook doen voor de zekerheid denk ik. Ik had mijn pad met inlages (barefoot pad, barefoot just adjust zadel) onder mijn zadel laten zitten en zo op de steun gehangen en na 1 dag zag ik al de afdrukken in de pad staan. Dat dat geen invloed heeft op de paardenrug daar ben ik zo zeker niet van, aangezien afdrukken in kussens van boomzadels door een zadelsteun al onderzocht zijn op dat gebied, en die lieten wel een invloed na op de paardenrug. Dus ik heb de pad er van tussen gehaald en de afdruk is wel weggetrokken, nu ligt het zadel zo op de steun. Ik heb naar mijn zadelpasser een bericht gestuurd met de vraag maar ga er voor de zekerheid toch ook maar mousse rond doen. Mocht dat een afdruk nalaten zal die alleszins minder fel zijn dan lijkt mij.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 06:48

@mentjuh Wat een ander beeld zeg! Mooi om te zien wat een verschil dat kan maken, 'even' een ander model zadel erop. Gelijk een meer gebalanceerd beeld.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:18

Ziezo tot ik antwoord heb van de zadelpasser toch maar (evt tijdelijk) een dakje gemaakt voor de zekerheid.

Afbeelding
Afbeelding

Had toevallig zo'n eenzaam mousse tegeltje liggen dat nog geen functie had dus dat was ideaal. Alleen lijken mij die ronde mousse dingen interessanter omdat dit natuurlijk niet erg goed ventileert. Ik ben geen intensieve ruiter, denken jullie dat ik na gebruik mijn zadel best eerst even laat ventileren voordat ik het op het dakje hang? Of kan het er wel direct op? Is voornamelijk het dekje (aleja, pad) dat het zweet opvangt natuurlijk dus misschien kan het er zo direct op? Ik zag al dat in amerika vaak zadelsteunen gesloten zijn dus die ventileren ook niet... Misschien kan het dus geen kwaad?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:27

Jouw zadelhoes <3

Ik heb gister een uitgebreide 'date' met Ella gehad, voor 3 paarden en een héleboel zadels.
Alles eens geïnspecteerd en gepast. (tenminste waar nodig dan hé anders wordt het zielig)
En precies daar op uit gekomen dat ik in mijn hoofd had, Startrekk Espaniola maat s1, en de dressuurvariant van Startrekk, ook in maat 1.
Van de Heather Moffett, Hidalgo en Prince was ik ook wel gecharmeerd. Barefoot is niet écht mijn ding, maar Wellington is ook een mooi zadel.
De kussens van Heather Moffett zijn wat minder geschikt voor mijn paarden(dat had mijn boom-zadelpasser ook al gezegd :D )
De Prince is een gaaf concept, en ik dénk dat het een heel fijn zadeltje is voor veel paarden.
Hidalgo vind ik ook mooi, maar "mag" ik kiezen tussen Startrekk en Hidalgo, dan toch Startrekk.
Had ik er zelf niet lekker in gezeten(waar ik bij twijfelde bij de dressuurvariant) had ik zeker verder gekeken, maar Startrekk zat lekker, dus niet moeilijk doen dan :Y)

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:33

Haha, dankje! Die is van 'Shires' en ik ben aangestoken door iemand die bij ons een pensionpaardje staan heeft en er ook eentje heeft van dat merk in donkergroen met vosjes. Ook heel leuk. Ze hebben nog meer leuke printjes, schaapjes bvb. Ik dacht ook dat is leuker (en kwalitatiever) dan de standaard BF zadelhoes die er bij komt. Je kan deze ook gebruiken als regenhoes tijdens het rijden want er zijn openingen voor de stijgbeugels.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:41

owwja!!! Ze hebben er 1 met koeien ook volgens mij, en als ik nou straks toch een dressuurzadel heb :D :D

Sjafrane
Berichten: 805
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:59

Welke zadel heb jij onder de hoes?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:13

Ook mooi gevonden Ilsey! Goh idd hele leuke zadelhoes <3

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:51

Ik heb een Barefoot JustAdjust. De persoon die met mijn paard training rechtrichten doet momenteel is ook een zadelpasser en heb het daarnet eens gevraagd, bij boomloze zadels zonder kussens (dus telt niet voor semi-boomloos) kan het helemaal geen kwaad die zadelsteunen! Joepie, weer een zorg minder :D kan ik mijn 'mousse dakje' uitdelen aan iemand die het nodig heeft zie :o

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:57


Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:00

Debbie00 schreef:
Dit lijkt mij wel een fijne pad voor onder een BF Arizona. Vooral omdat het helemaal katoen is. Dat is toch minder warm dan de wollen onderkant. Ik vraag mij alleen af of de HD inlages erin zullen passen....

https://www.kifrahorse.nl/Silverado-Wes ... toen-70-cm


Ik heb de Silverado pad met printje. Bij mijne passen de Barefoot inlagen erin. De pad is eerder wat te ruim ervoor dan te kort.

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:31

Fijn! Dan ga ik deze binnenkort bestellen.

julhan99
Berichten: 94
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:03

Heb een barefoot gehad. super goed zadel maar ben toch overgestapt op gewoon zadel omdat mijn paard veel te weinig schouderruimte had

Sjafrane
Berichten: 805
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:38

Ik ben ook blij met mij barefoot Cherokee. Ik heb hem overgenomen van iemand. En hij ligt prima. Alleen wil ik er nog een keer nieuwe inlage in doen. Maar ik kan niet zo goed kiezen welke. Het memoryfoam lijkt mij ook wel heel erg lekker.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:31

Aangestoken door Ilsey heb ik gisteren bij de Decathlon een schuimrubberen yoga-matje gekocht om om mijn zadelsteun te wikkelen. Helaas heeft mijn steun een veel onhandigere vorm van Ilsey dus waarschijnlijk zou het er compleet af schroeven en vervangen door een enkele buis minder werk geweest, maar misschien werkt dit ook. 8-)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:25

Ik heb ook een yogamatje van de Decathlon voor yoga 8-)
Mijn zadels liggen op een stoel :Y)

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:59

Haha, ja mijn steun is een duurdere versie, eigenlijk voor westernzadels, maar ik dacht dat zal wel passen voor mijn zadel en bbp ook... ik wou graag die buis daaronder om mijn halsters, longeerlijn, kaptoom enzo aan te hangen. En ik ben blij met die buis!! En de vorm kan prima voor mijn zadel :j en blijkbaar ook handiger voor 'mousse dakjes' op te maken :D

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:30

Carl123 schreef:
Nu rijd ik haar niet, maar als we weer gaan rijden wil ik graag een miniem, licht boomzadeltje kopen.
Hoe kan ik weten of meten of zij zoals jij zegt teruglopende schouder heeft? Bedoel je dan als het paard de schouders roteert dat je dan bij het naar achter kantelen van het schouderblad het paard ook hindert doordat je boomloos daarop drukt met je gewicht?
Ik heb een ghost gehad, maar die sloot niet aan aan de schouders, wellicht omdat ze ronde ribben heeft en het smaller naar de schoft toegaat.
Kun je mij vertellen hoe ik kan opmeten of ik boomloos voor haar balanspunt zit?
Ik vraag me af, kan een boomloos zadel ook geen geometrisch bepaald zwaartepunt hebben als dit zadel redelijk stijf opgebouwd is (wellicht dat geometrie bepaald wordt door de zitting, in combi met de singel/stijgbeugelbevestiging?).
Bestaan er geen boomloze zadels die zwaartepunt meer naar achter hebben?
Is balanspunt hetzelfde als zwaartepunt?
Sorry voor de vele vragen ;-)


Sorry voor de late reactie Carl123, ik lees niet alles mee hier omdat het meeste een langdradige verkoopadvertentie met kleurtjes en bontjes en dekjes is :D
Een terugliggende schouder en met name de positie van de schouderkop is belangrijk in dit verhaal. Die moet vrij kunnen bewegen, roteren, zoals jij zegt. Als die bij een paard wat verder naar achteren ligt dan gebruikelijk kom je in de problemen met de positie van je zadel en in het geval van mijn paarden kwamen daar ook balansproblemen bij. Wat me vrij logisch lijkt, je wordt als ruiter gepositioneerd op een stukje paard waar je niet hoort te zitten, namelijk de schouder. Ik heb een foto opgezocht van een paard met een vrij normale schouderpositie:
Afbeelding
Voor dit paard en deze schouder zijn de meeste zadels gebouwd.

En eentje van mijn varken met de schouder verder naar achteren:

Afbeelding

voor dit paard is het zoeken naar een zadel waar het vrij onder kan bewegen zonder balansproblemen


Net zoals bij boomzadels moet je bij boomloze zadels ook zoeken naar een juist opgebouwd zadel voor een paard, en daarbij vielen voor mij de boomloze zadels voor dit paard grotendeels af, misschien zijn er wel heel veel trucs en tips voor met inlages, maar ik heb ze niet gevonden en het is een keer klaar, mede door het feit dat het paard van de foto al die pakken inlages helemaal niet kon waarderen. Je hebt gelijk dat zeker de semi- boomloze zadels een beter geometrisch zwaartepunt hebben door hun stijvere opbouw, en inderdaad wordt dit gemaakt door de combi zitting/singel/stijgbeugelbevestiging, net zoals bij boomzadels. Ik heb voor dit paard Deuber zadels geprobeerd en Hidalgo. Erg fijne zadels voor de ruiter maar doordat de meeste zadels tegenwoordig een voorste singelstoot op de kop hebben vielen die voor dit paard ook af omdat de schouder daar compleet klem onder zit. Ga je die singelstoot verplaatsen dan gaat de balans weer uit de zadelconstructie dus dat schiet ook niet op. Een van de ijslanders ( ook kort met een terugliggende schouderkop) heeft nog een flinke tijd onder een Karlslund gelopen maar ook vanwege balansproblemen een boomzadel gekregen. De balansproblemen waren ook hier acuut weg.
Of je een balanspunt kunt meten? Ongetwijfeld, maar dan meet je het bij het zadel, denkt het goede te hebben, en dat gaat nu juist dat zadel misschien wel weer naar voren schuiven op je paard (oliebol happens). Het blijft toch uitproberen.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:46

Herkenbaar verhaal. Mijn paard heeft in stilstand niet per se ver naar achteren liggende schouderbladen, maar zodra hij gaat bewegen draaien ze een flink stuk naar achteren zodra hij een voorbeen optilt. Hij kan dus niet goed tegen zadels met kopijzers, en jammer genoeg gaan die vaak gepaard met voorsingels die het kopijzer en de voorkant van de kussens nog dwingender maken. Het enige zadel waar hij na alles boomloos en flexibel geprobeerd te hebben goed onder loopt is de Prince Orion. Daarvan lopen de kussens aan de voorkant niet omlaag door zoals bij veel boomzadels het geval is zodat de schouderbladen vrij liggen, er zit geen kopijzer in, de singelstoten zijn middenin het zadel bevestigd zodat je de voorkant niet aansnoert en het zadel is weliswaar boomloos, maar slechts heel weinig flexibel: als je de voorboom tegen je buik duwt en je trekt de achterboom naar je toe dan zit er als ik het probeer maar 2-3cm speling in.
Het zal niet voor ieder paard werken, maar bij onze erg moeilijke rug zit hij als gegoten en het paard loopt ermee weg alsof je er niet eens op zit, terwijl je bij alle andere zadels en barebackpads altijd voelde dat hij wel moeite deed of zijn balans niet echt kon vinden.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:58

Dat klinkt hoopvol xyzutu2. Dat zijn nieuwe zadels toch? Ik heb ze nog niet irl gezien. Ik ben benieuwd hoe het zich op de lange duur gaat houden. Mijn varken loopt nu precies een jaar onder een Zaldi San Jorge, speciaal voor dikke bodybuilders met anatomische panels en elastische voorste stoot, en alhoewel ik denk dat het nog beter kan vind ze het nog steeds een acceptabel zadel tot mijn verbazing. Dat is voor het eerst, en het paard is ondertussen 12.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:42

Van elastische singelstoten bij Zaldi heb ik ook wel eens gehoord, klinkt ook erg interessant. Ik heb sowieso een elastische singel maar ik vermoed dat de plek waar het elastiek zit ook wel uitmaakt voor het paard. Elastiek onder je buik zal een ander effect hebben op bovenkant-schouderbladvrijheid dan elastiek bovenaan een singelstoot.

De Prince Orion is Italiaans en is als ik het goed onthouden heb daar in de eerste plaats ontwikkeld als volwaardig boomloos springzadel omdat die er niet echt waren toen het ontwikkeld werd. Volgens mij is de Orion daar de dressuur-afgeleide van die door de Nederlandse vertegenwoordiger nog dressuurmatiger is gemaakt (zweetbladen beter van vorm, beugelhaken verder naar achteren enz). Het springzadel wordt in Italie al jaren gebruikt, hoe het dressuurzadel zich op de lange termijn houdt weet ik niet, dat is een gok met zo'n in Nederland nog zo nieuw merk, maar ik vind het in elk geval erg hoopvol dat het als springzadel is ontwikkeld en niet als allround/recreatiezadel. Die laatste moeten natuurlijk ook goed in elkaar zitten, maar bij springzadels wil je helemaal 100% zeker weten dat je geen puntbelasting krijgt bij de beugelhaken of dat het zadel naar voren kantelt als je de hele rit in de beugels staat. Dat geeft mij wel vertrouwen.
Typisch vind ik trouwens ook dat de beugelhaken zelf 'zweven' boven het zweetblad waar ze op liggen, de poot van de haak of de riem die je eromheen schuift drukt dus niet tegen het leer eronder., tegenstelling tot 90% van de boomloze zadels die gewoon een ringetje/haak aan een nylon riempje hebben hangen dat plus de beugelriem die je eromheen wikkelt direct op het leer eronder en dus de zijkant van de romp drukt. Dat soort slimme designverbeteringen boezemen mij wel vertrouwen in. Plus dat de zadels nu ook met D-ringen aan de voor- en achterkant leveren, daarvan kun je er nooit genoeg hebben. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-18 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:49

Dames, Xyzutu en Diane, dank u voor deze zeer interessante input.
Dit is nu eens ontleden en redeneren over zadels zonder bevooroordeeld stanpunt te nemen.
Heel leerrijk.
Het is niet omdat ik bedenkingen heb over boomloos, dat ik daarom pro boom ben.
Totaal niet, ik heb vanalles getest omdat ik met mijn paard tegen het feit aanliep dat hij voor het oog een mooie zadelrug had, mooi schoftje, niet te vet, maar al de zadels rutschen onverbiddelijk naar voren. Grrr....afstappen, singel los, zadel naar voren en weer opstappen om vijf minuten weer zelfde te doen. Niet 1 zadel, maar gewoon alle talloze zadels die ik getest had.
Ik dacht doordat hij ronde ribbetjes heeft in combi met het feit dat naar voren toe smalletjes wordt aan de schouder. Toen ik beter keek, ik weet niet of dat ook meespeelt, zag ik nog meer elementen die dit zou kunnen veroorzaken, is dat hij naar mijn idee wat overbouwd is langs achtere en dat zijn toplijn wat naar beneden loopt naar voren toe. Dan mag er nog een schoftje zitten dat opwaarts loopt, in feite loopt het vlak waar het zadel op ligt naar beneden. Dat nog eens in combi met een zeer energieke achterhand....
Grr...was moeilijk. Boomzadels zitten beter qua beweging dempen (want hij gooit energiek op), maar rutschen onverbiddelijk naar voren.
Ik heb boomloos al een mooie oplossing, maar gezien dit paard hoog opgooit en heel energiek uit de hoek kan komen, heel energiek is in de achterhand, zou ik graag een stevig boomloos zadel hebben die dit probleem oplost.
Ik bedoel met copieën, FRA komt daar ook weer zo gezegd met iets revolutionairs af, maar is weer zelfde principe als andere boomloze merken, die laagjes, die opbouw, die plaatjes ertussen, niets nieuws onder de zon en weer voor de massa, niets technisch.
Ghost vind ik vernieuwend, met dat carbonplaatje, maar die lag ook niet ideaal aan de schouder
Hier kun je beetje zien wat ik bedoel:
https://myalbum.com/album/3q9xZZ8ulf6J

Ik wil geen boomzadel, want dat lost dit probleem niet op.
Heb er ook de centen niet voor, dus kom niet af met het feit dat ik niet pro boomloos ben.
Ik zoek nu een firma, die open staat om met mij samen te werken. Ik heb de oplossing in mijn hoofd, maar ikzelf kan dat niet maken, enkel het idee aanbrengen.
Naar mijn idee is een technisch boomloos zadel nog een ontbrekend segment in de markt. Het kan veel beter. Er zijn een paar elementen die belangrijk zijn voor een goede ligging en een goede, stevige zit voor de ruiter. Op dat vlak gaan de meeste boomloze merken de mist in.

Diane, is me niet zo duidelijk jouw foto's omdat het ene paard stilstaat en het anderen de schouder naar achter kantelt, maar kan me er iets bij voorstellen.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:58

Xyzutu, mag ik vragen wat voor kern er in die Prince Orion zit aub?
Hoe zijn de kussens gevormd en met wat zijn ze gevuld?
Hoe is de singelophanging?

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:00

Ivm die ruimte vooraan bij het ghostzadel, nee, ik ga niet met shims werken. Dat zijn geen oplossingen. Een zadel past of past niet. Het perfect passen en aansluiten zit hem in de opbouw van een zadel. Daar moet het anders.