[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 17:17

pmarena schreef:
Toppie +:)+

Vind je de kniewrong fenders fijn?
Er zijn toch best veel mensen die er niet mee overweg kunnen, het moet echt net precies bij je passen.


Ja ik vond dat ik dan juist meer steun had en netter in men zadel zat.. vind het wel niet zo mooi haha!

Duhelo

Berichten: 28551
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:12

Met de barnsby grip pad.
Voor het rijden

Afbeelding
Na

Afbeelding
Met een ultra fotogeniek paard. ahum :D


Zweetplekken:

Afbeelding

Afbeelding

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:34

Superfotogeniek paard vind ik <3

Ik heb een vraagje ivm zadelsteunen. Het is bekend dat zadelsteunen in zo'n vorm met een boogje rondom schadelijk zijn voor de kussens van boomzadels. Nu vraag ik mij af of die steunen ook schadelijk zijn voor boomloze zadels?

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:31

T zal met boomloos wel wat meevallen. Gaat er inderdaad om dat de zadelsteun een blijvende afdruk kan geven in de kussens

haha 2-0 voor boomloos.... _O-

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 23:33

Maar met een boomloos zadel op zo'n voorgevormde zadelsteun kun je toch alsnog afdrukken van de stangen in je inlages en foam kussens krijgen? Vrijwel elke keer dat ik nieuwe inlages besteld heb zaten er al afdrukken/deuken in van waar ze op andere inlages/riemen gelegen hadden, dus als je zadel de inlages/foam kussens 23/7 op zo'n stangenconstructie duwt dan kun je daar net zo makkelijk deuken in krijgen.
Ik zit er nu zelf ook over te denken om mijn voorgevormde zadelsteun (hing al in de kast) te vervangen door een enkele stang, of er met piepschuim een dakje van te maken zodat het zadel daar met de foam kussens vlak op kan liggen.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 07:02

Ja klopt wat je zegt, heb het hier ook met mijn zadelsteunen. We hadden nog isolatie rollen liggen in mousse en die heb ik er nu rond gedaan.

pmarena

Berichten: 48124
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 07:34

Klopt, bij boomloos met indeukbare kussens kan je het ook krijgen.

Ik heb hier in de opslag de inlages ook echt allemaal netjes plat op stapeltjes per soort naast elkaar. Als er dan eens iets binnenkomt met een deukje er in door het vervoer dan trekt dat weer weg.

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:17


Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:22

Oh wauw die Barefoot Merlyn <3
Ik hoop dat die als testzadel komt :o

pmarena

Berichten: 48124
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:25

Ik heb er zelf ook nooit last van gehad met mijn Barefoots. Maar heb wel 2 of 3 keer foto's gezien van deuken die erdoor veroorzaakt zouden zijn. Misschien dat er dan nog iets zwaars overheen gelegen heeft ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:55

pmarena schreef:
Klopt, bij boomloos met indeukbare kussens kan je het ook krijgen.

Ik heb hier in de opslag de inlages ook echt allemaal netjes plat op stapeltjes per soort naast elkaar. Als er dan eens iets binnenkomt met een deukje er in door het vervoer dan trekt dat weer weg.


Dat is inderdaad het meest ideaal. Ik heb helaas nog nooit meegemaakt dat een afdruk die er al in zat weer wegtrok. Ik heb zelfs HD inlages gehad die blijkbaar opgeslagen waren met het etiket aan de onderkant waardoor de onderste inlage een keurige rechthoekige afdruk erin gedrukt had. Die afdruk was natuurlijk maar super dun dus dat is niet erg, maar dat is er nooit meer uitgegaan. Net zoals inlages die niet helemaal recht op elkaar lagen waar je die scheve positie op af kon zien, of Trekker kussens die niet met de klittenbandzijdes op elkaar opgeslagen waren waardoor in het zachte foam van de ene kussen het nopje van de klittenbandzijde van het andere kussen gedrukt stond... :x
Allemaal niet erg omdat dat maar heel lichte afdrukken zijn, maar daardoor ben ik toch wel wat sceptischer naar die voorgevormde zadelsteunen gaan kijken...

@ Mindful, heb je toevallig een foto van hoe je zadelsteunen er nu uitzien? Ik kan nog wel wat inspiratie gebruiken. :D

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:58

BM's hebben niet echt kussens - ik heb er zelf meestal iets tussen gelegd, maar het beste is toch of gewoon een stok door de kamer, of een V-vormig plankje

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:50

BM ís een kussen :D De 'pad' waarop het zadel gebouwd is is een laag neopreen van 2,5 cm dik :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:01

@Xyzutu2 hier zijn ze
Afbeelding
Afbeelding

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:15

DubbelDun schreef:
BM ís een kussen :D De 'pad' waarop het zadel gebouwd is is een laag neopreen van 2,5 cm dik :D


Dat weet ik :o maar ik dacht aan echte (losse) kussens zoals onder bijvoorbeeld Ghost en Trekker zitten, dat Neopreen van BM deukt niet zo makkelijk in, alhoewel je de afdruk nog wel kunt zien uiteraard - de vacht kan ook nog platter worden..... dus al met al is het wat beter om er bijvoorbeeld een oude pad tussen te leggen, of zoiets als Midful heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:22

mindful schreef:
@Xyzutu2 hier zijn ze
[ [url=m/Tkyg59.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Blw5QD.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dank je! :j
Ik heb nu mijn zadelsteun omgewikkeld met duct tape, maar dan hou je nog steeds dat scherpe randje aan de zijkant, plus dat mijn zadelsteunen plat worden aan de achterkant en dat is helemaal een wat onnatuurlijke vorm.
Afbeelding
Ik ga eens kijken of ik hier door piepschuim bij te snijden gewoon een dakjesvorm van voor tot achter van kan maken.

rollyjogered

Berichten: 200
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:32

Mara2000 schreef:
Al ervaringen met de Barefoot Wellington?


ja, ik rij nu ruim een half jaar met de wellington op mijn ijslander. hiervoor een ghost quevis en daarvoor een astund. bij lange na het fijnste zadel waar ik ooit op heb gezeten. paard loopt er ook prachtig onder. we doen ritten van 5,5 uur met gemak, maar ook dressuur in de bak en gangen oefenen en rengalop door het bos. alles kan er mee. het enige nadeel vind ik dat er niet zoveel ringen aan zitten voor bepakking of touwen oid aan te hangen. maar verder echt ideaal! <3

Westerntrail

Berichten: 1743
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:57

Ik heb er een oude westernpad onder liggen werkt voor mij super.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 14:00

Westerntrail schreef:
Ik heb er een oude westernpad onder liggen werkt voor mij super.

Dat is ook een mooie oplossing maar heb 5 staanders :')

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 14:17

rollyjogered schreef:
Mara2000 schreef:
Al ervaringen met de Barefoot Wellington?


ja, ik rij nu ruim een half jaar met de wellington op mijn ijslander. hiervoor een ghost quevis en daarvoor een astund. bij lange na het fijnste zadel waar ik ooit op heb gezeten. paard loopt er ook prachtig onder. we doen ritten van 5,5 uur met gemak, maar ook dressuur in de bak en gangen oefenen en rengalop door het bos. alles kan er mee. het enige nadeel vind ik dat er niet zoveel ringen aan zitten voor bepakking of touwen oid aan te hangen. maar verder echt ideaal! <3


Fijn om te horen.Ik had eerder de BF London geprobeerd maar die zat zo breed dat ik het hele merk gelijk in de ban gedaan had. Maar de Wellington zat best smal. Ik vond het zadel alleen wel veel herrie maken, gekraak en het klittenband. Blijft dat of is dat nieuwigheid (heb er maar 10 min. opgezeten)?

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 14:57

Het is al weer anderhalve week geleden sinds Ella bij mij is geweest om mee te kijken naar de barefoot arizona nut en eventueel andere zadels te proberen.
Super tevreden over het consult! Raad het echt iedereen aan.

Helaas moesten we echt tot de conclusie komen dat de barefoot niet het geschikte zadel was voor ons.
Daarna hebben we een aantal andere zadels geprobeerd, kaal op de rug en met rijden en tot de conclusie gekomen dat het de freemax ging worden! Nog even gekeken welke het beste paste de short of de round en de round is het geworden.

Wat een enorm verschil zit er trouwens tussen alle (western) boomloze zadels! Het is inderdaad echt appels met peren vergelijken.... Heel fijn om het verschil eens te zien en te voelen.

Hier een foto van het vergelijk tussen de 2 zadels, de pad en singel waren helemaal goed volgens Ella, al zou de singel eventueel nog wat langer mogen. Ik ga even afwachten of deze mohair roper nog oprekt of dat ik toch een langere zoek.
Afbeelding

Na de consult heb ik contact opgenomen met Bianca (van Barefoot) en ik ben echt super super tevreden met hoe ze het heeft afgehandeld, wat een service zeg, geweldig!! Dankjewel hiervoor!

Daarna heb ik Kitty (van Kifrahorse) gemaild en ik had geluk! De freemax round buffel 16" was op voorraad dus gelijk besteld en 2 dagen later kon ik al lekker gaan rijden! Super fijn!
Het zadel ligt heel stabiel en schuift helemaal niet.
Ik merk ook dat Kayne veel vrolijker en met zijn oortjes naar voren onder het zadel loopt.
Hij "opent" zich meer, is vrolijker en loopt lekker ruim en begint zijn rug al lekker te gebruiken.


Afbeelding

Afbeelding


Wij zijn helemaal blij!

Leo

Berichten: 50128
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 15:06

Toont al compleet anders!! Ziet er erg fijn uit op je knappe paard! En top, die goede service aan alle kanten :j

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 15:13

Wauw, dat ziet er zo zonder ruiter al een stuk netter uit! Proof of the pudding is bij boomloos natuurlijk als je erop gaat zitten, maar dit lijkt een stuk beter in balans te liggen.
Had jij niet laatst ook filmpjes geplaatst waarop de Barefoot steeds zo hoog opwipte aan de achterkant in beweging? Wat was volgens Ella precies het probleem met de Barefoot?

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:35

Klopt, dat was ik.
Ik zal binnenkort eens foto’s maken met ruiter, dat is inderdaad een nog beter vergelijk. Ik ben meestal alleen met rijden dat is lastig foto’s maken haha.
Het model van het zadel matchte simpelweg niet met zijn rug. Hij heeft bijv een hele platte brede rug en de vps kussens zijn ronder van onder. Het zadel bleef ook kiepen en lag nergens lekker in balans. Was helaas niet op te losse met inlages of formaat oid.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:15

mindful schreef:
@Xyzutu2 hier zijn ze
[ [url=m/Tkyg59.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Blw5QD.jpg]Afbeelding[/url] ]


Geniaal dit! Wat een handige tip. Ga ik ook proberen, wij hebben hetzelfde materiaal nog liggen.