Wat voor bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 14:59

Hallo allemaal,

Omdat ik na wat googelen en rond zoeken nog niet mijn antwoord heb gekregen en ondertussen door de bomen het bos niet meer zie, hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Van de week stond ik met een kennis bij mijn paarden te kijken en mijn ene paard heeft moeite met een correcte aanleuning/ contactteugel / rust in haar hoofd. Als ze iets moeilijk vindt of geen balans heeft, schudt ze met haar hoofd. Dat is haar vorm van verzet en het heeft een beetje weg van het headshaking. Afgelopen weken/maanden hebben we heel erg gewerkt aan bitacceptatie en dat is voor elkaar *\o/* Ze accepteert het bit nu en kauwt er ook gewoon op etc. Nu voelde mijn kennis bij haar in de mond en het viel haar op dat het bot bij haar lagen veel scherper was dan bij mijn andere paard. Dus ik ook eventjes gevoeld en verdraaid, ze heeft gelijk. Dus ik zat te denken om haar huidige bustrens te vervangen door iets met rubber.

Het laatste beetje hoofdschudden zou natuurlijk voort kunnen komen uit dat scherpere bot. Want door met haar hoofd te schudden zou het bit een stukje van haar lagen komen en zo zou ze het dan ontlasten?

Maar nu is dus de vraag, wat voor bit ga je proberen? Er is echt zo veel keuze... -O-
Eerst dacht ik gewoon het eerste de beste rubberen bit te kopen dat ik zag, weer dubbelgebroken, maar nu begin ik toch te twijfelen. Liever in 1x goed dan nog langer klooien.

Eventjes voor de beeldvorming: ze heeft absoluut geen hekel aan het bit. Ze had wel moeite met de acceptatie van het bit en in combinatie losse tanden/ doorkomende tanden (hengstentandjes) heeft ze een tijdje haar tong over het bit gegooid. Ze is gecontroleerd op haar tanden en samen met een tonglepel hebben we dit probleem weten te overbruggen. We hebben denk ik 3 maanden met de tanglepel gereden, maar het verzet heeft nooit lang geduurd en we konden het al heel snel afbouwen.

Dus om lang verhaal kort te maken, wie weet een geschikt bit bij dit probleem ?

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:23

Ik heb helaas geen antwoord op je vraag, maar is een bitfitter eventueel een optie?

Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 19:48

Dat had ik inderdaad ook al besloten, maar los daarvan ben ik nog steeds nieuwsgierig naar eventuele ervaringen van anderen. Vandaag ook nog eventjes met mijn trainer gekeken. Het scherpe randje zit wel meer aan de binnenkant, dus daar ligt het bit niet echt helemaal op... En met een goede ontspanning en correct rijden, kan ze haar hoofd wel stil houden. Dus misschien geeft het helemaal geen problemen :? 8)7

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 19:56

Eh... Eindelijk n ruiter die wél naar zn paard luisterd.

Rubber kan. Maar is dikker.
Happy mouth... Kan ook.
Leeromlegde bit kan ook goed werken.

Zelf zou ik... persoonlijk met dit probleem n bitfitter nemen die een mega collectie heeft.

Ben heel benieuwd.
Hou je ons op de hoogte?

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 19:58

Zelf erg tevreden met de bitten van Trust. Zelf heb ik de flex, die is van een soort rubber, geen dikke bitten en erg flexibel.

Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 20:01

Bedankt voor het compliment :o

En ik zal jullie zeker op de hoogte houden! Ik heb al wat rond gezocht naar een goede bitfitter en ik hoop binnen 2 weken weer een keertje te lessen bij "iemand anders" en haar ook nog eens om advies te vragen. Zij heeft namelijk een klein halfjaar geleden ook al mee gekeken naar haar mond en bit en goed advies gegeven.

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:04

Ik denk dat je dit echt het beste zelf kan ondervinden. Misschien kan je een bitje lenen van kennissen/stalgenootjes om uit te proberen? Natuurlijk kunnen anderen wel advies geven, maar het is ook erg paard afhankelijk. Ik heb laatst een ander bit aangeschaft voor m'n paard, omdat ik momenteel nog het bit van iemand anders gebruik. Ik las op internet en bokt dat de meeste paarden van tegenwoordig maar ruimte hebben voor een 16mm of 18mm bit, dus ik kocht een 16mm bit. Ik had een Sprenger bit tweedehands aangeschaft (dat gelukkig wel) omdat ik er goede verhalen over had gehoord. Laatst uitgeprobeerd en wat denk je.... mevrouw vindt het maar niks, dus nu maar weer op zoek naar een ander bitje, eentje die bijna exact hetzelfde is als die ik nu gebruik en minstens 18mm of 20mm dik is.