[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 11:46

Gisteren heb ik voor het eerst gereden met de Hidalgo Venice Spezial, wat een mooi zadel is dat zeg :)

Heel mooi stevig, wel echt totáál anders dan bijvoorbeeld een Ghost. Hij zit heel zacht en is geen centimeter verschoven! :oo Ik heb de kussens wat verder naar achter geplakt dan ze zaten en zo lieten ze haar schouder heel mooi vrij. Geen warrige haren, wauw ik was echt onder de indruk dat het niet verschoven was.

De kussens lagen nog niet helemaal goed, ik ga daar vandaag nog even aan knutselen. Ik vond dat moeilijk inschatten omdat het zadel hiervoor denk ik op een smal paardje heeft gelegen (of in de doos wat smal geworden was?). Die van mij is best breed. De wrongen hadden voor mij echt geen nut, ik ga er vandaag andere op plakken die ik hier nog heb om te zien of dat me wat meer steun geeft want dat miste ik wel echt.

Wel droge plekken na het rijden, maar ik heb dit paard nog nooit met zweetplekken op die plaats gehad eigenlijk... Mijn boomzadel is nummer 5 en met alle 5 zadels heeft ze altijd droge plekken gehad waar ze ze nu ook heeft. Voor ik haar kocht is er 4x kort iemand op gaan zitten, dus het is niet zo dat ze toen verpest is door een zadel. Ik heb geen idee of sulky tuig ook zoiets kan veroorzaken (ik heb een Draver die niet heeft gekoerst maar wel is getraind) of dat mijn paard daar gewoon sowieso niet zweet. Alle zadels zijn door anderen aangemeten, dus het is niet zo dat één iemand bijvoorbeeld steeds dezelfde fout heeft gemaakt. Witte haren of echt atrofie heeft ze ook nooit gehad, ook nooit gevoelig op d'r rug of opgezette plekken. Tsja, wel lastig hoor.

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:58

mentjuh schreef:
Hij heeft van zichzelf een verzonken ruggengraat en breed rond met iets te veel spek (zie voorgaande foto’s haha)
Ik wil het inderdaad niet te dik maken daarom vroeg ik me af of een goede pad voldoende is.
Dan heb je zeker niet te dik nodig, de ruggengraat heeft van zichzelf al 'vrijheid'.

Goede pads zijn dan de Mattes, Kifra of iets laten maken bij JV-dekjes.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:22

Ik overweeg toch ook om boomloos te gaan met mijn Tinker.
Hij is erg breed, Barefoot XXL pommel, en dat is voor mij echt te breed.
Welke kwaliteitsmerken zijn echt veel smaller? Ghost spreekt me niet direkt aan dus hoop andere merken te horen.
En wie doet er pasconsulten in Zuid-Holland?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:17

mara2000 freemax?

Maflinger_S
Berichten: 12172
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:22

Ik ben momenteel een boomlooszadelpasconsult (leuk woord voor galgje) door boomlooszadelpasservice
aan het organiseren voor donderdag 14 juni in Zuid-Holland (Wassenaar). Misschien is dat een optie? Ella heeft diverse merken zadels die je kunt proberen.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 23:33

Maflinger_S schreef:
Ik ben momenteel een boomlooszadelpasconsult (leuk woord voor galgje) door boomlooszadelpasservice
aan het organiseren voor donderdag 14 juni in Zuid-Holland (Wassenaar). Misschien is dat een optie? Ella heeft diverse merken zadels die je kunt proberen.


Oh dat zou super zijn, ik stuur je een pb

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:14

Ollytje schreef:
Mooie set zo samen, zwart/grijze Ghost Barocco met zwart/grijze barefoot Physio en zwart/grijze grandeurpad... Binnenkort op het paard...zin in.


[ [url=m/nOvHIw.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oeh, ook een mooie combi zo! Nu benieuwd naar foto´s OP je paardje wel :)

Ollytje schreef:
Ellen1983 schreef:
Ik ben langzaamaan aan het uitkijken voor een boomloos zadel (al een kleine 2 maand hier aan het meelezen). Liefst met zo weinig mogelijk zweetblad, ik hou van het close contact gevoel. Nu kom ik vooral uit op Ghost, maar die lijken zo hoog boven het paard te liggen. Op internet vooral nieuwe zadels te zien, zou deze graag eens zien als ze wat meer 'ingereden' zijn. En zijn er in België West-Vlaanderen testzadels te verkrijgen?
Zijn er nog andere merken die ik nader moet bekijken?



Ghost zakt juist heel mooi in na een poosje gebruik, je zou eventueel van barefoot nog een aantal modellen kunnen proberen met een kort zweetblad (de westernmodellen). Het is helemaal afhankelijk wat je zelf prettig vind en je paard natuurlijk. Wij hebben voor onze tinker een ghost en voor onze fjord een barefoot.... Beide zadels hebben hun eigen voordelen. Maar wat voor mij een voordeel is hoeft dat bij jou niet te zijn. Iemand langs laten komen is een hele goede optie. Ik vind de Ghost persoonlijker dichter bij het paard liggen als de barefoot qua gevoel....


Ghost zakt inderdaad super fijn in. Paar pagina's terug zie je mijn zadel gloednieuw. Dat is echt nog een torentje. Inmiddels naar eigenlijk nog maar een paar rij-uren, is het al gewoon een 'zadel' voor het oog ;)

Afbeelding

Dit is na een paar uurtjes rijden. Ligt al best dicht tegen paardjelief aan, en voel er ook weer alles mee.

(Don't mind de gezichtsuitdrukking, we hebben hier les en zijn van alles aan het proberen - daar ga ik blijkbaar héél intelligent van kijken :+ )

ans2001
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:02

Ik had een vraagje
Ik heb een ghost roma op mijn ararbier liggen.Rijdt lekker paardjenis tevreden.Alleen aan de ene kant blijven de haren aan de schoft prima liggen em aan de andere kant krullen ze op.Krijg nu ook witte haren.Enig idee hoe dat kan?

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:16

Hmm, dat klinkt niet goed. Zitten de kussens wel exact symmetrisch? En hoe lang heb je de kussens al in gebruik? Na verloop van tijd kan het geen kwaad om nieuwe inlages/kussens te kopen want inlages worden nou eenmaal slapper/dunner waar ze meer druk moeten verdragen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je paard scheef is waardoor de kussens aan de ene kant meer dragen en dus stiller liggen en aan de andere kant meer schuiven, maar dat is gokken.

ans2001
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-07-16

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:27

Vorig jaar 2 dehands gekocht.Nu wel nieuwe inlages in gedaan paar weken terug.Ik had het wel uitgemeten.Ik altijd nog een x kijken of het klopt.Ik kan ook scheef zitten natuurlijk.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:31

Heb je nieuwe inlagen in de kussens gedaan? Welke kussens heb je?

ans2001
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:43

Ik heb de heavy duty er in gedaan in de pad.
Welke kussens weet ik niet.zijn wel dik.Een stalgenootje heeft ook een roma en de mijne zijn dikker dan de hare

ans2001
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:06

ans2001 schreef:
Ik heb de memory foam er in gedaan in de pad.
Welke kussens weet ik niet.zijn wel dik.Een stalgenootje heeft ook een roma en de mijne zijn dikker dan de hare

Westerntrail

Berichten: 1748
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:31

Mag ik mij ook melden hier.

ik heb sinds vandaag ook een boomloos zadel
Een barefoot Arizona. een tweede hands gekocht compleet met pad fenders en beugels.

Natuurlijk gelijk uitgeprobeerd, zit heerlijk :)

Hoe kan ik nu zien en merken of het zadel past?

Maflinger_S
Berichten: 12172
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:09

Bij een Barefoot Arizona is de fork verwisselbaar in breedte afhankelijk van de breedte van je paard. Check de Barefootsite voor meer details over hoe je dat met sjablonen kunt doen.

Of jij in het zadel past merk je gauw genoeg: zit je shocking klem tussen fork en cantle is je zadel te klein. Zit je van voor naar achter te schuiven tussen fork en cantle is je zadel te groot (flauw ...).

Westerntrail

Berichten: 1748
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:39

Maflinger_S schreef:
Bij een Barefoot Arizona is de fork verwisselbaar in breedte afhankelijk van de breedte van je paard. Check de Barefootsite voor meer details over hoe je dat met sjablonen kunt doen.

Of jij in het zadel past merk je gauw genoeg: zit je shocking klem tussen fork en cantle is je zadel te klein. Zit je van voor naar achter te schuiven tussen fork en cantle is je zadel te groot (flauw ...).


Oke dank voor de info.

lotje5lotje
Berichten: 708
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:03

Ziet er mooi uit Skippy, en je grijnst erg tevreden, dus je zal ook wel lekker zitten :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 06:57

lotje5lotje schreef:
Ziet er mooi uit Skippy, en je grijnst erg tevreden, dus je zal ook wel lekker zitten :D


Haha, zit zéker heerlijk, hoewel die tevreden grijns vooral komt omdat ponylief eindelijk zelfstandig haar voorwaarts knopje weer had ingedrukt _/-\o_ . Was even kwijt nadat de osteopaat geweest was en madame weer moest zoeken naar haar eigen lichaamsgebruik.

Marocje
Berichten: 5616
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 20:16

Nou, vandaag een zadelpasser bij mijn pony gehad, heb nl een boomzadel die ik toch niet gebruik, maat wellicht na aanpassingen wel zou passen. Dat bleek dus niet zo te zijn. Dus mijn Ghost gepakt, die wou ze wel zien. Vond haar erg negatief, boomloos was niet goed, dit zadel brugt (?), zou mij naar voren gooien, was veel te lang..

Dus met rijden had ik al niet zoveel vertrouwen meer (in haar, voor de duidelijkheid). Na rijden de zadelsfdruk bekeken: ja zoals ik al zei, veel te lang.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Toen kwam het: een juist zadel vinden zal erg lastig zijn (heb een kleine pony) maar wellicht had ze thuis wat. Daar zat wel een prijskaartje aan..

Ik blijf wel ff op mijn Ghost rijden, luister liever naar mijn pony dan duizenden euro’s te gaan uitgeven en niet eens weten of dit het wel gaat worden..

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 20:53

+:)+
De beste beoordeling komt van je pony......

Marocje
Berichten: 5616
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:00

Kwetal schreef:
+:)+
De beste beoordeling komt van je pony......

Dat precies! Dat zei ik dus ook tegen haar, dat er al eerder een boomzadel op had gelegen en daarmee is ie knetterscheef gereden. Toen een ander boomzadel aangemeten, moest passen: pony liep gewoon niet goed eronder. Tot drie keer toe is die zadelpasser terug gekomen omdat ik merkte dat ie niet goed lag. Mijn pony gaf dat gewoon aan: liep altijd, maar je moest eens voelen hoe!

Dus boomloos zadelpasser erbij, en eindelijk voelde ik hem.. tja, het lastige is wel dat hij balans mist en ik ook (evenwichtsprobleem) dus dan is boomloos niet heel erg logisch. Maar zo serieus (veel) rijd ik ook niet en hieronder loopt ie echt het beste.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:01

Goed om te horen Marocje.... :j

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:28

Mooi dat je je eigen gevoel volgt !!

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:37

De Hidalgo die ik te testen had gaat terug, paard vond het helaas niks. Ik zat er zelf ook niet helemaal stabiel en lekker in. Jammer want ik was over de qualiteit en dergelijke wel echt enthousiast.

Ik vond de zadelmaker vandaag juist erg kundig Marocje, heel fijne vrouw. Ik denk ook dat er bij je huidige opzet nog wel wat winst te behalen moet zijn, want ik zie wel waar zij vandaan kwam.

Voor mij wel een rotdag want mijn boomzadel heeft dus helaas überhaupt nooit gepast en gaat ook niet passen. Eerst osteopaat erbij om de ontstane blokkades op te heffen en dan komt ze terug om een nieuw zadel aan te meten. Helaas waarschijnlijk wel een knetterduur zadel, maar mijn paard is echt heel lastig qua bouw helaas.

Marocje
Berichten: 5616
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:47

Vond haar ook kundig qua boomzadel, maar de dingen die ze zei over de Ghost was ik het gewoon niet mee eens (ik kon nog beter op een bbp rijden want die beugel ophanging was niet goed?)

Wat bedoel je trouwens met ‘ik zie wel waar zij vandaan kwam’?