Zadelpasser fout?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Zadelpasser fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 23:44

Hoi, ik heb sinds een maand ofzo een Kiefer zadel laten aanpassen (boom verbreden) aan Jana, alles schuift op Jana omdat ze zo rond en geen schoft heeft, volgens de zadelmaker lag het zadel goed, maar de meesta zadelmakers doen toch voelen met hun hand onder de kussens enzv of ben ik gek?
Maar het zadel klappert achter, en ik heb ergens gelezen als een zadel goed past mag het niet schuiven, nou heb ik alleen een beetje op haar gestapt (imv vertrouwen terugkrijgen) maar er had iemand anders op gereden en ze zei dat het zadel schoof. Ik zit nu echt gewoon om het zadel terug te doen want we hadden een maand proef, en dan gewoon iemand anders te laten komen. Want ik wil niet met een zadel rijden, als ik niet zeker weet da het wel goed ligt!

Afbeelding

Hier zie je Jana en ook dat ze geen tot weinig schoft heeft.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Zadelpasser fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 23:50

Mijn ervaring met kieffer is dat ze eigenlijk niet passend te krijgen zijn op ronde, schoftloze paarden.
Ze zijn meer gemaakt op (smalle) warmbloeden met schoft.
Kijk eens naar thorowgood, kent and masters, massimo,... Die liggen hier wel goed op ronde tonnetjes ;-)...

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 23:53

maximuss schreef:
Mijn ervaring met kieffer is dat ze eigenlijk niet passend te krijgen zijn op ronde, schoftloze paarden.
Ze zijn meer gemaakt op (smalle) warmbloeden met schoft.
Kijk eens naar thorowgood, kent and masters, massimo,... Die liggen hier wel goed op ronde tonnetjes ;-)...


Ja had ik al gedaan, ik heb helaas ook nog ouders die noet teveel geld voor een zadel willen betalen, maar ik zou wel graag een massimo trail willen (heb ik al vaker op gereden en dat bevallen me erg goed!)

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Zadelpasser fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 01:16

De merken die Maximuss opnoemt zijn lagere prijsklasse en heel geschikt voor ronde schoftloze dieren met korte ruggen :j Kieffer lijkt me ook een aparte keuze voor jouw Jana, ik heb ze alleen nog maar passend gezien op standaard warmbloeden.

Wat een leuke Fjord heb je, fijn dat je er goed zorg voor draagt <3

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 06:00

In principe mag een passend zadel niet schuiven. Het kan echter wel gebeuren dat het zadel past en toch schuift (op een ronder paard met weinig schoft). Ik had het probleem ook. Heb mijn zadel terug laten opvullen; hielp niet zoveel. Ik heb verschillende zadelmakers laten komen, erg veel zadels gepast. Met elk zadel had ik hetzelfde probleem.
Het probleem lag bij mijn pony niet aan het zadel, maar aan zijn rug en manier van lopen. Ik heb een osteopaat en de dierenarts laten komen en daarmee was het bij mij een heel stuk beter!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Zadelpasser fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 07:32

Een zadel mag een klein beetje naar links en/of rechts schuiven, maar absoluut niet naar voren of achteren.
Een goede zadelmaker voelt inderdaad onder het zadel en bekijkt het zadel en de reactie van het paard ook onder het zadel.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 07:49

Een paar jaar terug had ik een Haflinger zonder schoft en zo rond als een tonnetje, het zadel wat op hem lekker lag was een wintec wide. Die zijn niet duur (persoonlijk vond ik kunststof een nadeel, maar hij lag lekker dus daar hebben we op ingeleverd :) ) dus wellicht de moeite om eens te kijken of deze passend te krijgen is. Thorowgood heb je ook een versie voor ronde paarden, uit mijn hoofd de Cob. Kent en masters is de leren versie van Thorowgood maar die zijn daardoor ook weer iets duurder :j hetzelfde geld trouwens voor de Wintec wide, Bates is de leren versie maar ook weer een stuk duurder.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Zadelpasser fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:11

hier heb ik ook een rond geribte haflinger met weinig schoft. ook verschillende zadels gehad. nu al jaren veel plezier van een Bates zadel (de leren versie van wintec) en ik ben om! vind het super zadels

ik zou wel mocht je voor een wintec gaa wel iemand nemen die gespeciliseerd is voor wintecs/bates

Mijn zadelmaker is dat toevallig. Zei kijkt ook erg na de welzijn van het dier, hoe het loopt. Het is niet even hup wintec zadel er op en klaar. Nee ze meet alles netjes op. Wilt zien hoe je paard loopt. En ze neemt de tijd

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 08:35

Catnip schreef:
De merken die Maximuss opnoemt zijn lagere prijsklasse en heel geschikt voor ronde schoftloze dieren met korte ruggen :j Kieffer lijkt me ook een aparte keuze voor jouw Jana, ik heb ze alleen nog maar passend gezien op standaard warmbloeden.

Wat een leuke Fjord heb je, fijn dat je er goed zorg voor draagt <3


Ja, als ik een pony wil, moet ik er ook goed voor zorgen he :)

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Re: Zadelpasser fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 08:36

Dankjewel voor jullie reacties! :)

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Zadelpasser fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:51

De meeste zadelmakers kijken ook naar het zadel als er gereden wordt. Ik denk dat dit dan niet gebeurt is?

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 08:58

Minoes schreef:
De meeste zadelmakers kijken ook naar het zadel als er gereden wordt. Ik denk dat dit dan niet gebeurt is?

Nee, dat is ook niet gebeurd

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 11:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ligt deze goed? Of moet diI achteren anders, volgensmij wel toch

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Zadelpasser fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:37

Ik zou opzoek gaan naar een andere zadelmaker. Vanaf foto's is niet te bepalen of een zadel goed ligt of niet ;)
Wel lijkt het dat de kussens heel vol zitten, ik weet niet of ze heel hard zijn en of ze wel genoeg draagvlak geven

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Zadelpasser fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:57

Soms kan een volledig elastische singel ook schelen. Niet eentje met 2 stripjes elastiek bovenaan, maar een supersingel van Fra of Westip. Die zijn over de hele lengte elastisch en lekker breed.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Zadelpasser fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:27

Vanaf foto's is het inderdaad moeilijk om te bepalen of dit het juiste zadel is voor jouw paard. Een goede zadelmaker kijkt inderdaad ook naar hoe het zadel ligt als je erop rijdt (onder andere). De laatste die bij mij is geweest heeft daarnaast zelfs gekeken naar hoe mijn paard liep zonder zadel en zonder ruiter.
Als ik de foto's zie, heb ik wel de indruk (voor zover ik het kan zien) dat jouw singel nogal naar voor ligt. Dat kan zijn omdat je een ronder paard hebt waardoor de singel niet netjes blijft liggen waar hij hoort te liggen, maar mogelijk trekt hij daardoor ook het zadel meer naar voren waardoor het zadel gaat schuiven.

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 18:42

Bowo schreef:
Ik zou opzoek gaan naar een andere zadelmaker. Vanaf foto's is niet te bepalen of een zadel goed ligt of niet ;)
Wel lijkt het dat de kussens heel vol zitten, ik weet niet of ze heel hard zijn en of ze wel genoeg draagvlak geven



Toen ik er aan voelde, was een stuk meer gevuld dan het andere en er was een stukje wat ik helemaal in kon drukken omdat er niks zat

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 18:43

Floortz schreef:
Soms kan een volledig elastische singel ook schelen. Niet eentje met 2 stripjes elastiek bovenaan, maar een supersingel van Fra of Westip. Die zijn over de hele lengte elastisch en lekker breed.


Ja moet sowieso nog een singels aanschaffen, deze is namelijk niet van mij

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 18:45

pateeke schreef:
Vanaf foto's is het inderdaad moeilijk om te bepalen of dit het juiste zadel is voor jouw paard. Een goede zadelmaker kijkt inderdaad ook naar hoe het zadel ligt als je erop rijdt (onder andere). De laatste die bij mij is geweest heeft daarnaast zelfs gekeken naar hoe mijn paard liep zonder zadel en zonder ruiter.
Als ik de foto's zie, heb ik wel de indruk (voor zover ik het kan zien) dat jouw singel nogal naar voor ligt. Dat kan zijn omdat je een ronder paard hebt waardoor de singel niet netjes blijft liggen waar hij hoort te liggen, maar mogelijk trekt hij daardoor ook het zadel meer naar voren waardoor het zadel gaat schuiven.



Ja, dat valt me ook op. Kan het zadel dan ook naar de zijkant schuiven want dat gebeurt altijd.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:48

volgens mij is de boom veel te smal...hij komt flink omhoog aan de voorkant

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:52

Je hebt het zadel sowieso te ver naar voren liggen, het zwaartepunt ligt nu niet in het midden en er is geen ruimte tussen singel en voorbeen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zadelpasser fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:58

Zelfs als hij nergens klemt is de vorm gewoon niet overeenkomstig met de vorm van de bovenlijn. Dan gaat een zadel altijd aan de wandel.
Zoek liever iets wat voor lage schoft passend is en ruimte laat voor de brede schoftspieren.
Thorowgood cob is het proberen waard en zeer betaalbaar.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:12

evelien352 schreef:
Ja, dat valt me ook op. Kan het zadel dan ook naar de zijkant schuiven want dat gebeurt altijd.


Dat kan :).
Ik zou als ik jou was dus niet enkel op zoek gaan naar hoe dit zadel passend gemaakt kan worden of een ander passend zadel, maar eveneens naar een singel waarbij je dit probleem minder hebt in de mate van het mogelijke.

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 19:52

Sizzle schreef:
Zelfs als hij nergens klemt is de vorm gewoon niet overeenkomstig met de vorm van de bovenlijn. Dan gaat een zadel altijd aan de wandel.
Zoek liever iets wat voor lage schoft passend is en ruimte laat voor de brede schoftspieren.
Thorowgood cob is het proberen waard en zeer betaalbaar.


Ja, volgens de zadelmaker ‘paste’ het :Y)

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Zadelpasser fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:14

Als er gaten of bulten in de vulling zitten, moet er sowieso een zadelpasser komen om de kussens gelijk te maken.
Ik zie nu inderdaad ook dat de singelgroeve van je paard redelijk ver naar voren zit, dan kan het zadel ook naar voren gaan schuiven. Een anatomische singel kan dan veel verschil maken.
En je zadel ligt wat ver naar voren, de hele boom moet achter het schouderblad zitten.
(kon net op mijn laptop het wat moeilijk zien door de gedraaide foto, mijn mobiel draait makkelijker:P)