Opgelicht met een zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:47

Ik weet niet of het hier goed staat, maar toch.
Of ik het opgelicht moet noemen weet ik niet, maar toch...

Ik heb 2 maanden geleden een gloednieuw BR dressuurzadel door een zadelpasser laten aan passen voor mijn paardje. Mijn paard heeft niet echt een beste rug, dus het moest gewoon goed zijn. Voorheen deed ik altijd zelf mijn zadels passen en dat ging altijd goed, totdat ik een zadel had die ik niet passend kon krijgen. Tijd om er een professional bij te roepen dacht ik dus!
Maar nu, na 2 maanden blijkt dat mijn gedachte helemaal NIET goed was geweest! Omdat het zadel steeds meer ging schuiven, kreeg ik steeds meer twijfels. Bij de zweetbladen sloot het vanaf het begin al niet echt aan, maar dacht, dat zal er wel bij horen. Hij zal het toch wel weten? Hij heeft er toch voor geleerd?
Nu heb ik die zadelpasser weer laten komen maandag. En nee hoor, het paste prima... in galop zat het zadel op beide handen scheef. Hij voelde ook nergens, ik moest direct opzadelen en rijden maar. Mijn paard begon in de loop der tijd steeds meer te bijten met zadelen en vertoonde berucht piranha gedrag.
Ik heb dus toch maar 2 instructrices laten kijken naar mijn zadel. En die concludeerden beiden dat het NIET goed past! Totaal niet!! En nu zit ik er dus mooi mee. Een gloednieuw zadel van €1500 euro. Het kan duurder, maar toch. Ik heb het absoluut niet breed, en voor mij is dit dus een enorme klap met geld. Zeker om in 1 keer te moeten neertellen.
Achteraf blijkt zelfs, dat meneer in kwestie er geeneens een diploma voor heeft, zadels passen.. Wel heeft hij een ruiter winkel.
Ik weet nu dus niet wat ik moet doen. De zadelpasser wil het zadel niet terugnemen, want hij beweert dat het gewoon goed past..
Er komt woensdag een goede zadelmaker bij mijn paard om een goed zadel aan te meten. Want ik vind het echt heel, heel erg dat mijn paard 2 maanden lang met een verkeerd zadel op haar rug gelopen heeft. Terwijl haar rug al zo week en gevoelig is. De schuur plekken staan op haar rug door dit verrekte zadel..... en mijn eigen instructrice zag ook dat ze al enige plekken op haar rug heeft door dit zadel, inclusief wat ingevallen aan 1 kant bij de schouder.
Ik zit nu met de handen in het haar. Veel zadel-opkopers willen dit zadel niet opkopen omdat ze BR slecht verkopen. Inruil bij zadelmaker kan, maar dan krijg ik er maar heel weinig voor.
Het gaat dus om een 2 mnd oud BR Bach dressuurzadel. Zitten echt gewoon geen gebruikssporen op, geen krasjes niks. Gewoon nieuw dus...
Wat zou ik nou nog voor zo een zadel kunnen vragen? Ik baal er echt enorm van, ik dacht er goed aan te doen een ''professional'' bij te halen. In tegen deel dus... :(
Ik vind het ergste nog, tegenover mijn paard. Die gaat altijd voor mij door het vuur. En ik zag gewoon niet eerder dat dit zadel voor geen meter past. En dat neem ik mijzelf zo erg kwalijk.......
Vanaf ik weet dat het zadel niet goed past, is er ook niet meer mee gereden... maar alsnog heb ik dit gewoon te laat ingezien...

Ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven. En iemand mij kan vertellen wat het zadel nog waard kan zijn.

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 22:53

Ik heb een vermoeden wie jij bedoelt := ik zal je even een pb doen

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:00

Belachelijk dat dit zadel niet teruggenomen wordt.... Ik zou me er echt niet mee laten zitten op deze manier! 1500 is inderdaad een smak met geld voor iets wat je paard aan het verpesten is! Je verwacht met zulke mensen een kundig persoon in de hand te nemen! Toch nog maar eens proberen, en niet al te aardig ook. Dit is zijn/haar fout geweest en jij ging er vanuit dat dit kundig gebeurd is, begrijpelijk!

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:02

Als ik kijk naar de plek waar je woont weet ik denk ik wie het is.

Ik heb ook een verkeerd zadel gekregen, ik wist ook niet wat ik er mee moest, maar heb het uiteindelijk verkocht op marktplaats en bij een andere zadelmaker een nieuw zadel laten meten.

Mocht je een betrouwbare zadelmaker zoeken moet je me even Pb'en, ik heb nu een hele fijne zadelmaker die er écht veel vanaf weet.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:10

Ik zou dit bericht op Facebook zette, en desbetreffende naam er gewoon bij zetten. Niemand wilt negatieve publiciteit

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:13

Met rechtsbijstand oid dreigen?

Evelyne79

Berichten: 4005
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:15

Past je zadel echt voor geen meter of zou het met aanpassingen door wel een goede zadelmaker wel goed liggen?

eventueel anders bij de rechtswinkel advies inwinnen

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:17

Ze zouden bij Radar eens aandacht moeten besteden aan dit soort zaken. Teveel mensen die bedondert worden, je weet gewoon niet meer wie je moet vertrouwen. Zo is mijn pony nu in revalidatie omdat ze met haar rug zit, door een slecht passende zadel. Schaam me DOOD, dat ik mijn paardje dat heb aangedaan. En dan maar gokken of je iemand wel vertrouwen kan, ontzettend stressvol.

Ik weet niet welke rechten je eigenlijk hebt met dit soort zaken, sterkte in ieder geval!

Sting

Berichten: 12865
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:20

Ik zou inderdaad vragen of de nieuwe zadelmaker iets kan met je zadel. Voor de rest is het de vraag aan jezelf ;hoeveel energie wil je hierin steken? Je hebt wel langs van slagen, maar zal energie kosten

janouk
Blogger

Berichten: 17892
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:25

Laatst bijgewerkt door janouk op 16-03-18 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Shalimar

Berichten: 1521
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:36

Ik heb ook hetzelfde gehad bij een "gerenommeerde" zadelmaker, met als resultaat een onhandelbaar paard, een bokpartij met letsel (bij mij) en uiteindelijk maar verkoop van het paard naar een niet bange springruiter. Heel erg zuur, ook en vooral voor het paard. En een deuk voor mijn vertrouwen in "vakmensen". Ik weet geen oplossing voor jou helaas, ik heb mijn zadel met fors verlies verkocht op marktplaats, en zoek nog steeds naar die ene, perfecte, betrouwbare zadelmaker. Hopelijk vind ik die morgen, dan heb ik een afspraak met iemand. Duimen maar, en sterkte voor jou. Echt een rotsituatie.

xLiez

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:52

Zo herkenbaar dit. Ik heb zoveel gedoe gehad met zadels en zadelpassers. Kan de zadelmaker die langs komt niet iets aan je zadel veranderen zodat hij wel past? En anders er niet bij laten zitten!

Het is zo jammer dat je tegenwoordig niet weet welke zadelpasser je wel kan vertrouwen. Ik vind het ook altijd heel lastig om iemand uit te kiezen die langs mag komen. Ik heb een hafxfries die best breed is dus veel zadels passen niet op hem.

senna21

Berichten: 11886
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 00:13

Ik vrees dat je niet veel kunt doen als deze meneer niet meewerkt.
Het is geen beschermd beroep. Daarbij zegt een certificaat/diploma an sich ook weinig, aangezien iedereen een cursus kan aanbieden.
Ervaring en referenties zeggen meer.

Nielojram

Berichten: 7833
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 00:15

Is er een template gemaakt van jouw paard zijn rug ten tijde van de aanschaf, zodat die zadelpasser en jij weten wat het verschil is, wat mogelijk nu problemen geeft bij je paard?

Anoniem

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 09:42

Mensen die denken te weten welke zadelpasser het is, hebben het mis.
Ik laat woensdag zaelmaker Fugers komen.
De zadelpasser ging als volgt te werk: gooide er een zadel op. Keek ff bij de schoft. Ja hoor, het past. Dat was het. Meer niet.
Ik heb Merkzadel benadert, maar zij willen het zadel niet overkopen omdat het merk BR slecht verkocht word bij hen. Helaas dus voor mij..
Dit zadel is jammer genoeg niet meer passend te krijgen volgens mn instructrice. Omdat het hele model niet goed bij mijn paard vast. Uiteraard laat ik de zadelmaker waar ik een afspraak bij heb, ook beoordelen.

Eind van het liedje is dat mijn paard nu pijnlijke plekkenop haar rug heeft. :(
Als ik langer ermee had doorgereden dan had ze gewoon stuk gegaan.. ik vind dit echt een mega kwalijke zaak, maar de moed begint me in mijn schoenen te zakken. Ik kan het zadel gewoon niet kwijt voor een redelijke prijs...

germie

Berichten: 26037
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 09:46

Allereerst, er is een koopovereenkomst, en het produkt voldoet niet. Je moet de verkopende partij de kans geven het op te lossen, maar als dit niet lukt heb je wettelijk gezien r echt op ontbinding van de koop.
Laat een instructeur en die andere zadelmaker zwart op wit zetten dat het zadel niet past en niet aan te passen valt.
Dan de verkoper bellen. Werkt die niet mee, dan zeg je dat je alles met foto's, bewijzen en naam en toenaam online gaat zetten (ik heb dit ook eens gedaan). En het dan ook doen. In mijn geval belde die man binnen 20 minuten op met het verzoek het te verwijderen want ik kreeg mijn geld terug.
Werkt dit ook niet, dan via je rechtsbijstand. Die kun je zowieso bellen voor advies.

Verder, iedereen is zadelmaker. Er is nergens een officieel erkende opleiding. Er zijn cursussen, sommigen misschien erkend in het buitenland, maar ook ik mag een cursus ontwikkelen en gaan geven op zadelmakersgebied.

En BR, tja, dat zijn zadels die zelfs na 1 maand gebruikt te zijn gewoon max 300 waard zijn. Je had beter een Pagony, Kieffer Europe, Kent en Masters, Wintec of dat soort merken kunnen kopen. Een onbekend merk schaf ik alleen aan als ik er 100% achter sta en weet dat ik het zelf jaren ga gebruiken.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:37

Bel je verzekering, leg hun de situatie voor en kijk wat zij zeggen. Het is inderdaad wat Janouk zegt, giet geldt het consumentenrecht. Je stelt de verkoper in de gelegenheid alsnog een deugdelijk product af te leveren, en anders heb je recht om het product te retourneren en je geld terug te krijgen. Let wel, als de andere zadelmaker zaken aan het zadel verandert, kan de eerste zadelmaker zeggen dat hij hem niet met terug neemt. Bedenk dus goed wat je wilt voor je een 2e persoon dingen aan het zadel laat aanpassen.

Koper

Berichten: 30322
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:41

Anoniem schreef:
Ik laat woensdag zaelmaker Fugers komen.

Niet doen. Fugers heeft geen zadelmaker.

MirandaMalik

Berichten: 9900
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:53

TinGu schreef:
Bel je verzekering, leg hun de situatie voor en kijk wat zij zeggen. Het is inderdaad wat Janouk zegt, giet geldt het consumentenrecht. Je stelt de verkoper in de gelegenheid alsnog een deugdelijk product af te leveren, en anders heb je recht om het product te retourneren en je geld terug te krijgen. Let wel, als de andere zadelmaker zaken aan het zadel verandert, kan de eerste zadelmaker zeggen dat hij hem niet met terug neemt. Bedenk dus goed wat je wilt voor je een 2e persoon dingen aan het zadel laat aanpassen.

Ja, vind ik ook!
Probeer het eerst te retourneren met evt rechtshulp!
Het zadel is helemaal niet geschikt dus je wil gewoon helemaal je geld terug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:02

Koper schreef:
Anoniem schreef:
Ik laat woensdag zaelmaker Fugers komen.

Niet doen. Fugers heeft geen zadelmaker.


Hmm. Dan zal ik toch eens achter mijn oren moeten krabben voor ik weer de fout in ga. Welke zou je aanraden? Ik had hier in de omgeving alleen nog maar goede verhalen hierover gehoord, vandaar.

Koper

Berichten: 30322
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:02

Ik stuur je een PB.

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:25

Suzanne Godijn van Zadels&Co en was ook tevreden met Stephanie van Saddlery Heemskerk

MyChoice

Berichten: 2198
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:39

Fugers inderdaad vooral niet doen. Die gaan voor geld, niet voor goed passen. Dit in mijn omgeving al veel gezien van hen. De zadelmaakster is goed, countrymill ook maar dan moet je er zelf heen.

upendo

Berichten: 22301
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:46

Ga op zoek naar een zadelpasser, geen zadelverkoper. :)
Ik heb een goed adres gevonden via via waar ik het volledige vertrouwen in heb.

Maar hey, weet je, wees blij dat je er 'al' na twee maanden achter komt. Voor hetzelfde geld had je paard twee jaar doorgelopen met dit zadel. Achteraf jezelf voor je kop slaan doen we al zo vaak. Maar vanaf nu kan het alleen maar beter worden. :)

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:51

Odetje92 schreef:
Suzanne Godijn van Zadels&Co
dramatische ervaring mee.

@ts bel je rechtsbijstand en laat hun het oplossen. Kies voor een zadelmaker die al langer in de paarden zit en met zowel 2e hands als nieuwe zadels komt van gevestigde merken.
Iedereen heeft plussen en minnen bij verschillende zadelmakers je moet er vanuit gaan dat iedereen zadelmaker kan worden en dat je dus ook idd mensen tegen komt die makkelijk geld zien.