Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashleytjuhh

Berichten: 6661
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:19

ik heb een week met de micklem gereden maar mijn paard ging er alleen maar slechter van lopen. werd zwaar op de hand en begon steeds der hoofd op en neer te gooien.

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:24

Een lage neusriem werkt helemaal niet scherper in. Heb je hem niet te laag?

_E_

Berichten: 381
Geregistreerd: 18-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:41

Saaams schreef:
Een lage neusriem werkt helemaal niet scherper in. Heb je hem niet te laag?


Ik dacht dat ik m wel aardig goed had zitten, maar ik zat idd eerst wel te puzzelen om hem lekker op de plek te krijgen zeg maar. Als ik hem hoger deed kwam het ringetje van de neusriem tegen de bitring, dat leek me ook niet de bedoeling.

Paard liep er niet slecht op, maar met het springen had ik het idee dat ze ietswat 'banger' was voor mn hand, met een lichte ophouding een vrij heftige reactie.
Ik had de neusriem sowieso niet te strak aangesnoerd..

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:12

Heb een vraag over de bitloze functie, mijn paard doet vervelend op het kinriempje. Die gesp ik niet strak toe zodat paard nog kan kauwen, maar paard lijkt me verveeld te zijn doordat het kinriempje lager hangt dan bvb bij gewone kaptoom.
Hebben jullie hier ook problemen mee?
Ook schuift het hoofdstel nogal...

J0anieke

Berichten: 4884
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:01

Peluchy schreef:
Heb een vraag over de bitloze functie, mijn paard doet vervelend op het kinriempje. Die gesp ik niet strak toe zodat paard nog kan kauwen, maar paard lijkt me verveeld te zijn doordat het kinriempje lager hangt dan bvb bij gewone kaptoom.
Hebben jullie hier ook problemen mee?
Ook schuift het hoofdstel nogal...

Ik heb ook last van een schuivend hoofdstel bij bitloos gebruik van de micklem.. Ik heb tot nu toe alleen de micklem nog als bitloos hoofdstel gebruikt, (en heb momenteel een anatomische bij FRA in bestelling staan, )dus helaas verder nog geen vergelijkingsmateriaal...

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:06

Hier ook schuiven bij bitloos, heb ook 1 van FRA inmiddels binnen om te vergelijken.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:49

Zitten de kinriem en neusriem dan niet te los? Heb daar botloos geen problemen mee. Paard kan prima van zich af kauwen, maar hooi eten gaat dan weer niet makkelijk zeg maar. Denk bij beide riempjes er twee vingers op het bot er tussen kunnen.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 07:17

Weidebloem schreef:
Zitten de kinriem en neusriem dan niet te los? Heb daar botloos geen problemen mee. Paard kan prima van zich af kauwen, maar hooi eten gaat dan weer niet makkelijk zeg maar. Denk bij beide riempjes er twee vingers op het bot er tussen kunnen.

Als er twee vingers tussen zitten, dan kan het niet anders dat het kinriempje losser hangt. Komt door de constructie van de micklem. De kinriem hangt lager dan bij bvb kaptoom. Daardoor gaat mijn merrie constant knikken met haar hoofd. Ze is echt uber gevoelig. Zal weer op zoek moeten gaan naar wat anders...

J0anieke

Berichten: 4884
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:05

Ik moet hem helaas té strak doen (lees: genoeg ruimte voor 1 vinger, te weinig voor 2 rechtop staande vingers), andere schuift ie echt te veel. Kauwen kan ze nog wel, en ze kan er ook goed mee lopen, maar ik ben er zo gewoon niet tevreden over. Ik heb de riempjes liever losser, dus we zoeken nog even verder :)

paddraigh
Berichten: 3696
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:24

Micklem bevalt hier erg goed, kaakrien sluit mooi aan en bij de neus heb ik hem zowiezo nooit strak dus zit nagenoeg los(laatste gat). Wel heb ik de competition (dark havana)

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:00

Gaat elk bitloos hoofdstel dan niet schuiven? Hoe gebruik je de micklem, sidepull, kin of kaak gekruisd?

Zelf gebruikte ik m als sidepull in de bak met dressuur, geen last van schuiven en ik snoer niet strak vast.

Edit: dit is dan wel bij mn haflinger met brede neus en kaken, misschien dat dat scheelt.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:27

Mijn ervaring is dat de micklem als kaptoom gebruikt ook behoorlijk schuift, maar ook dit heb je met iedere kaptoom helaas!

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:56

Een bitloos hoofdstel hoort inderdaad flink strakker dan een neusriem van een gewoon hoofdstel, je hoort er 1 vinger onder te krijgen bij de neusriem. Anders gaat het inderdaad schuiven(idem dito bij kaptooms inderdaad).

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:51

Mizora schreef:
Een bitloos hoofdstel hoort inderdaad flink strakker dan een neusriem van een gewoon hoofdstel, je hoort er 1 vinger onder te krijgen bij de neusriem. Anders gaat het inderdaad schuiven(idem dito bij kaptooms inderdaad).


Niet helemaal waar.
Mijn Micklem zit altijd los.
Ook andere sidepull neusriemen heb ik nooit strak. 1 vinger is echt te kort.
Zolang er een kaakriem op zit die ik wel kan laten aansluiten blijft het hele hoofdstel stabiel.
Zelfde geldt voor mijn Weens kaptoom, neusriem zit super los en mijn kaakriem houdt de boel stabiel. Kan daar mee rijden, grondwerken en longeren.

J0anieke

Berichten: 4884
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:01

Ik gebruik hem als sidepull.
En het is inderdaad lastig om een stabiel bitloos hoofdstel te vinden, na wat ik weet hoort de neusriem van een bitloos hoofdstel net zo los te zitten als de neusriem van een hoofdstel met bit. Gezien de 'sperriem' van de micklem als halve neusriem dient bij een sidepull hoop ik dat een 'normaal' sidepull hoofdstel stabieler ligt. Kwestie van veel verschillende hoofdstellen uitproberen, elk paardenhoofd is anders.

lisaaamdr
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-12-16
Woonplaats: Nieuw Sloten

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 09:34

Hoi hoi,

Ik kom even binnenvallen ;)

Ik ben opzoek naar een betaalbaar anatomisch hoofdstel waarmee ik zowel met bit als zonder kan rijden.
Ik zou superblij zijn als jullie me willen helpen, want alled wat ik vind valt af op prijs of kan nit bitloos.
Alvast enorm bedankt!!!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:21

lisaaamdr schreef:
Hoi hoi,

Ik kom even binnenvallen ;)

Ik ben opzoek naar een betaalbaar anatomisch hoofdstel waarmee ik zowel met bit als zonder kan rijden.
Ik zou superblij zijn als jullie me willen helpen, want alled wat ik vind valt af op prijs of kan nit bitloos.
Alvast enorm bedankt!!!


Wat is voor jou betaalbaar? :-)

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:27

Afbeelding
Graag jullie mening of het hoofdstel zo goed zit.

mandy_toy
Berichten: 66
Geregistreerd: 03-10-17

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:28

zijn er hier mensen met ervaring met de schockemohle Malibu? ik had de full besteld, maar veels te klein en dan met name de neusriem. Ik zit nu te twijfelen om de extra full te bestellen, zijn er mensen die hem in die maat hebben en weten of de neusriem dan groter valt?

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 01:14

Zaterdag komt hier een reseller van Bridle2Fit op stal, dus er komt een nieuw hoofdstel voor mijn dametje! Ben vooral enorm fan van de anatomische kop stukken! Iemand ervaring met b2f? :D

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:08

xsensibel schreef:
Zaterdag komt hier een reseller van Bridle2Fit op stal, dus er komt een nieuw hoofdstel voor mijn dametje! Ben vooral enorm fan van de anatomische kop stukken! Iemand ervaring met b2f? :D


Ik zou je b2f persoonlijk echt afraden. Op het eerste oog lijkt het een fijn hoofdstel maar de kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven. Stug, ruw en wordt niet beter na invetten of verzorgen.

Mijn micklem was in het begin stug maar wel van goede kwaliteit en na invetten nu erg soepel.

Als ik jou was, zou ik voor een ander hoofdstel kijken. Maar goed, bovenstaand is mijn ervaring :)

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:14

Ik vind b2f er op de foto’s vaak erg mooi uitzien, maar heb het idee dat het anatomische gedeelte eigenlijk niet echt verder gaat dan het kopstuk. Maar heb me er niet in verdiept, dus kan het verkeerd hebben.

Vandaag komt mijn micklem binnen. Ben heel benieuwd of die goed past en hoe mijn merrie erop reageerd. Ik heb uiteindelijk de competition deluxe gekozen. Maar wachten op de postbode met leuke pakketjes duurt altijd zo vreselijk lang :')

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 16:11

ik twijfel ookom een Micklem te kopen maat paard of xfull mn tinker heeft een vrij groot hoofd helaas weinig 2e hands multi te koop dus ze bevallen schijnbaar goed..

hoe weet ik de juiste maat

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 16:38

Ik heb net een full binnengekregen. Twijfelde ook een beetje, maar dacht bestel deze gewoon. Mocht die niet passen mag ik hem ruilen. Maar als ik hem zo in m’n handen heb lijkt hij een nette full te zijn, vanavond maar even passen :)

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:00

SecretLIN schreef:
ik twijfel ookom een Micklem te kopen maat paard of xfull mn tinker heeft een vrij groot hoofd helaas weinig 2e hands multi te koop dus ze bevallen schijnbaar goed..

hoe weet ik de juiste maat


De Micklem heeft vaak vrij korte kin en kaakriempjes. De extra full is vrij ruim verstelbaar. Ik weet niet waar je woont? Ik heb een Micklem extra full (te koop overigens) die je best eens mag passen :)