Kapotte mondhoek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Kapotte mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 19:42

Zoals de titel al zegt, mijn paard heeft last van een kapotte mondhoek en tob hier al een gehele poos mee.

Mijn paard is ooit tussen mijn stang en trens gekomen, doordat hij steigerde.
Contact opgenomen met een bitfitter, hoofdstel en bitten etc zijn allemaal nagekeken.
Paard is behandeld met laseren, eerste instantie leek dit te werken. Mondhoek ging wat dichter zitten, hield altijd wel een ''gaatje'' volgende dag na het rijden of longeren lag zijn mondhoek weer meer open.

Gestart met Paddys immuun kuur wat niet mocht baten. Wegens een abrupte stalverhuizing(paard werd zo op straat gezet). Niet meer gereden van juli tm halverwege december. Mond was geheeld.

Nu ben ik mijn paard weer aan het berijden (intussen weer van stal veranderd aangezien hij niet kon wennen), rijden gaat opzich wel goed. Maar nu is zijn mondhoek weer kapot.


Ik weet nu niet meer wat ik hiermee aan moet?

Foto is niet van mijn paard, rechterfoto voor het laseren geeft ook mijn paard zijn mond weer, die heeft namelijk ook zo'n inkeepje


Afbeelding

Afbeelding

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Kapotte mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:46

Ik heb ook een tijdje problemen gehad. Paard kreeg een allergische reactie op een bit van rubber/kunststof en had enorme wonden in haar mond. Hele tijd op hackamore gereden zodat er geen bit in moest zolang het genezingsproces bezig was.

Nadien ook me suf gezocht naar iets waar ze het op kon uithouden. Ik rijd sinds die moment met ongebroken bitten. We zijn nu een half jaar verder en de mond krijgt zelfs terug zwart pigment :D Als springruiter zijnde heb ik mijn wedstrijdbit ook in een ongebroken versie gekocht en de problemen lijken hier volledig van de baan!

Bij mij leek de wond wel meer in de mondhoek zelf te zitten dan bij jou paard.

Hopelijk kunnen je paard en jij snel terug soepel op weg! Het is heel moeilijk om hiervoor een oplossing te zoeken... Ik volg eventjes, ben benieuwd hoe andere mensen hierop kijken :)

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:51

wat naar.

mijn KWPN ruin had dit ook, nooit de oorzaak kunnen achterhalen wanneer hij het had opgelopen, maar
hij kon daarna nooit meer fatsoenlijk met bit gereden worden, ik ben voor hem zoveel mogelijk overgestapt op bitloos. de S-hack werkte best fijn.

of een anatomische stang zonder hefboom. of een (gek genoeg) heel dun bitje.
Myler.

Afbeelding

het blijft een beetje puzzelen, zal altijd een zwakke plek blijven.
ik kreeg van mijn dierenarts een zalf, met vitamine K ?? volgens mij.

Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Re: Kapotte mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 19:57

Ik rijd wedstrijden met mijn paard in de subtop dus bitloos is geen optie voor normaal rijden ook niet beland ik zo het ziekenhuis in.

Heb nu een NS bit welke ook erg dun is

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:58

Heeft mijn paard ook lang last van gehad. Ze ging op haar teugel staan en daardoor net zo’n gat als bij jou. Ik heb het opgelost door iedere x als het gat weer dicht was het open te schrapen met een scalpel mesje zodat de huid steeds opnieuw geactiveerd werd om nieuw weefsel aan te maken en een tijdje bitloos gereden. Daarna met een ongebroken trens gaan rijden zonder tongboog zodat er meer druk kwam op haar tong en minder op haar mondhoeken. Heeft gewerkt, rij nu met een enkelgebroken trens of onderlegtrens icm stang en nooit geen problemen meer gehad.

Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Re: Kapotte mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 20:10

Heb je toevallig ook een foto ervan amiigo en hoelang heeft het ongeveer bij jou geduurd?

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:19

Een paard gekend met precies hetzelfde probleem. Is een keer uit nood doorgetrokken op buitenrit en daarna altijd tobben geweest.

Bitten met schakels en knijpende werking (enkel of dubbel gebroken) zijn uit den boze omdat deze ervoor (kunnen) zorgen dat de mondhoeken extra belast/ geraakt worden.

Bij het paard wat ik kende was (en is nog steeds) de Sprenger flex control dé oplossing. Myler was ook geprobeerd, maar deze werkte te sterk op de lagen voord dit paard. Met de Sprenger en voor de zekerheid een beetje vaseline voor het rijden nooit meer wondjes gehad!

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:25

@Amiigo dat van die rechte trens klinkt wel super logisch!!
sowieso te proberen.

@topicstarter, ik snap dat bitloos niet voor alle paarden weggelegd is :p ik reed ook niet op een sidepull maar hackamore, en het ene paard kan goed reageren op druk op de neus de ander kan er inderdaad helemaal niet tegen.


Afbeelding

maar dressuur ging fijn wanneer ik gewoon met regelmaat wisselde van bit,
die myler en een rechte trens. als ik wilde springen of buitenrijden deed ik de Hack aan.

Afbeelding

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Kapotte mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:45

Bij ons is het weg sinds we met de rambo micklem rijden. Misschien toch een andere druk verdeling. We rijden ook met een goldwingbit van stubben, maar daar werd het eerst niet beter mee tot we de micklem hebben gepakt.

En nu durf ik eigenlijk geen ander bit meer te pakken... ;)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Kapotte mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:54

Ben je verplicht met stang en trens te rijden?
Al andere materialen geprobeerd?
Andere diktes misschien?

Anders langer de tijd geven met genezen? Ik weet niet hoe lang je er geen bit in gehad hebt..?

Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Re: Kapotte mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 21:06

@nono als je me op goed lees staat er in dat er een half jaar niks in is geweest.
Materiaal lig het niet aangezien paard toen tussen mijn stang en trens heeft gezeten > daarom een V
Bit ligt precies in het geultje. met stang en trens is het de trens wat in geultje zit, stang nergens last van

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:10

Priscilla_90 schreef:
Heb je toevallig ook een foto ervan amiigo en hoelang heeft het ongeveer bij jou geduurd?

Foto's heb ik niet meer... Is +/- 2 jaar geleden gebeurd en was er wel een maand of 4 zoet mee en kon het nog lang voelen.. Heb zeker een jaar met ongebroken trens gereden voordat ik weer wat anders heb geprobeerd en bij het laatste tandartsbezoek niks meer van te zien!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kapotte mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:33

Als je gaat laseren dan moet dat in elk geval 6 weken anders heeft het geen zin.

Heb je in de mondhoek gevoeld of er misschien een bultje in zit? Dan kan dat namelijk een sarcoïde zijn. En die veroorzaakt dan de kapotte mondhoek. Vaak geven die ook een blauwachtige kleur aan de huid.

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Kapotte mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:43

Ik lees als ik het goed heb dat je het had gelaserd, en de volgende dag met longeren of rijden was het weer open?

Is het misschien een idee om hem na het laseren een dagje of week geen bit in te doen? Alleen aan halster longeren bijvoorbeeld. Zo kan het weefsel ook echt herstellen. Als het net dicht is en er opnieuw druk op komt blijft het open gaan :=

En ik weet dat je in de subtop rijd en dat het daarom lastig is als je niet traint, maar ik zou het toch liever even laten genezen dan dat het steeds open gaat en je zelfs kans hebt om uitgebeld te worden vanwege bloed in de mondhoeken?

Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Re: Kapotte mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 22:01

heb toendertijd met bitfitter gelaserd en heel behandelplan opgesteld en gevolgd.


later jnnbweucht heb ik van juli tot december niet meer gereden toe nwas de mond dicht. vervolgens 2 a 3 keer gereden mond is weer open.

al gevoeld etc zit geen bultje.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:10

Mijn reactie over het hoofd gezien toevallig? Spreek toch uit ervaring...

Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Re: Kapotte mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 22:13

om het tussenstukje heb ik ook bitbndage zitten wat dus zelfde werking heeft als sprenger

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 04:53

Hier het zelfde gehad, mond kapot door dat hij bleef hangen aan zijn hooinet... aantal wondjes in zijn mond en helaas ook precies 1 waar zijn bit zit. Tijdje niet gereden maar sinds dien aan het tobben geweest, weken goed en dan toch weer open en zo ben ik al bijna 1.5 jaar aan het kloten.

Waar het het mooiste bij blijft is heel maf gezegd zijn stang en trens haha, juist door dat stang en trens het stabielste ligt in de combinatie die ik heb.

Andere wat ook goed gaat is micklem met een kk bustrens.

Daarnaast smeer ik voor en na het rijden de plek in met aftengel! Dit zorgt voor een beschermend laagje en is bekend om de helende werking, spul koop je bij de drogist (kruitvat etc) en is bedoelt voor mensen met wondjes in de mond door bv een beugel! Werkt als een trein, beter nog als alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb (en heb al wat smeerseltjes en therapieen geprobeerd)

Stalgenoot tobt ook al jaren en heeft met de aftengel en een baucher bit nu voor elkaar dat het dicht blijft. Baucher zorgt voor een hele stabiele ligging dus kan niet meer schuren over de zwakke plek want helaas dat zal het altijd wel blijven...

Yom
Berichten: 3787
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 07:39

Ik ga even meelezen want bij ons paard zit ook een flinke snee in haar lip. Is net onder het (Myler) bit en dat is dus niet fijn.

Moeten even kijken hoe dat het beste kan genezen

Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Re: Kapotte mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 17:53

@dieseltje, hoe ziet de aftengel eruit?

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:01

Priscilla_90 schreef:
@dieseltje, hoe ziet de aftengel eruit?


Afbeelding

Deze gebruik ik

Yom
Berichten: 3787
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:14

die is echt bedoelt om een wond dicht te krijgen?

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Re: Kapotte mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:42

Wat bij die van mij werkte (sorry, wel beetje vies...) is Sperti / aambeienzalf. Droogt een beetje uit en werkt pijnstillend en verzachtend.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Kapotte mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:53

Ik ken iemand met dit probleem alleen had het paard blaasjes. Nu met bitringen probleem opgelost.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:53

Mareintje schreef:
Wat bij die van mij werkte (sorry, wel beetje vies...) is Sperti / aambeienzalf. Droogt een beetje uit en werkt pijnstillend en verzachtend.

Volgens mij DA werkt dat enkel pijnstillend en niet genezend. Heb deze ook gekregen toen ik met een kapotte mondhoek zat...