Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:48

Ik meld me ook even in dit topic. Sinds een paar maanden ben ik op aanraden van de zadelmaker ook een Prolite gebruiker. In eerste instantie vond ik dat mijn pony met de Prolite aan de voorkant meer beweging liet zien en vond het zadel stabieler liggen.
Echter sinds kort lijkt mijn pony steeds meer ‘singeldwang’ te krijgen en heeft hij na intensief rijden aan beide kanten van de singel dikke gevoelige plekken :?
Is iemand hier bekend mee? De singel wordt netjes schoongehouden en ‘stak’ genoeg aangesingeld.
Pony is wel geschoren geweest en het haar groeit nu aan, zou een singelbontje de oplossing zijn?

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:54

Komt mij niet bekend voor, je zou het kunnen proberen. Bij Pas de Deux verkopen ze de echte originele bontjes voor op de Prolite/Fairfax singels. Je hebt ook een variant van LeMieux, maar persoonlijk zou ik die originele dan kiezen.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:00

Mijn paard kreeg ook alsnog singelwondjes. Met een fairfax singelbontje gaat het perfect

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:53

Wondjes zitten er gek genoeg niet, de zwelling is dan over het hele stuk waar de singel aan de zijkanten zijn buik raakt (het rechte stuk waar oa. de gespen op zitten)
Gebruik de singel nu een maand of 7 en voorheen geen klachten, singel ziet er nog uit als nieuw dus ik snap het niet :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 07:44

Jaime_ schreef:
Anoniem schreef:
Ik heb een passier anatomische singel. Ben daar heel tevreden mee

Ik heb laatst een test gelezen in een Duits Magazine waar de Passier er het minst goed uit komt qua drukverdeling. :Y)


BijZonder, mijn prolite sloot nooit mooi aan maar kon ik aan de achterkant een hand tussen steken. Terwijl mijn passier overal netjes aansluit

L_Ruiterhuis

Berichten: 2180
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:32

[/quote]

BijZonder, mijn prolite sloot nooit mooi aan maar kon ik aan de achterkant een hand tussen steken. Terwijl mijn passier overal netjes aansluit[/quote]

Bij de prolite en de fairfax hoor je aan de voorkant een hand tussen te kunnen steken. Die hoort niet aan te sluiten. Maar jij hebt het over de achterkant? Misschien de singel verkeerd om gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:43

L_Ruiterhuis schreef:



BijZonder, mijn prolite sloot nooit mooi aan maar kon ik aan de achterkant een hand tussen steken. Terwijl mijn passier overal netjes aansluit[/quote]

Bij de prolite en de fairfax hoor je aan de voorkant een hand tussen te kunnen steken. Die hoort niet aan te sluiten. Maar jij hebt het over de achterkant? Misschien de singel verkeerd om gehad?[/quote]

Ik bedoel idd voorkant. Onder de boog.

L_Ruiterhuis

Berichten: 2180
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:35

Dat hoort zo, de uitleg ed erachter staat ook op de website van fairfax, piaffe ed.
Het is om de borstspier ruimte te geven, wat bij een singel die volledig aansluit niet is.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:56

Anoniem schreef:
BijZonder, mijn prolite sloot nooit mooi aan maar kon ik aan de achterkant een hand tussen steken. Terwijl mijn passier overal netjes aansluit


Ik heb het misschien niet juist verwoord, het ging om druk in het algemeen. Dat heeft niets met de aansluiting te maken he, de Passier singel gaf gewoon een hogere/onaangename druk en kwam op het gebied van druk/belasting het slechtste uit de test. De Mattes singels kwamen er het beste uit voor wie het interessant mocht vinden. De Prolite is helaas niet getest, die singels gebruiken ze in Duitsland niet/nauwelijks.

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:00

Ik ben benieuwd of iemand naast de ervaringen met de fairfax singel ook ervaring heeft met het fairfax zadel. Ik heb nu een fairfax monoflap Gareth op het oog. Voor het paard past het prima, maar ik zit iets achterin het zadel. Wat is jullie ervaring hiermee?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:47

Ik heb proefgereden op een fairfax, vond het super fijn zadel

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:06

Iemand hier toevallig de fairmax te koop in 70 cm? Hoor er goede verhalen over en wil ik toch eens proberen aangezien mijn huidige singel mijn zadel naar achter laat schuiven. (Zadelmaker meerdere keren geweest en zadel aangepast)

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:22

tamaramt schreef:
Iemand hier toevallig de fairmax te koop in 70 cm? Hoor er goede verhalen over en wil ik toch eens proberen aangezien mijn huidige singel mijn zadel naar achter laat schuiven. (Zadelmaker meerdere keren geweest en zadel aangepast)


Pb verstuurd

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:06

Jaime_ schreef:
Ik heb het misschien niet juist verwoord, het ging om druk in het algemeen. Dat heeft niets met de aansluiting te maken he, de Passier singel gaf gewoon een hogere/onaangename druk en kwam op het gebied van druk/belasting het slechtste uit de test. De Mattes singels kwamen er het beste uit voor wie het interessant mocht vinden. De Prolite is helaas niet getest, die singels gebruiken ze in Duitsland niet/nauwelijks.

Ik heb de test gevonden, misschien interessant: https://www.cavallo.de/sattelgurt-messu ... 233219.htm

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:29

Sizzle schreef:
idefix4 schreef:

"
Wat voor vulling zit er in deze singel, weet iemand dat? Zou dat een reden kunnen zijn dat ze soms zo hard worden? Door opname van zweet bijvoorbeeld? Vind het zo vreemd dat sommige singels dit probleem wel hebben en sommige niet?

Meestal Plastazote. Maar ik heb er nog geen open mogen maken... Zodra ik het weet laat ik het weten. :o

Er hoort prolite in te zitten, dat is altans een verkoop argument.

Je hebt gelijk. Had het moeten weten. Het zit ook in hun hoofdstellen. De nieuwe singels zijn van beter leer gemaakt dan de oude. De oudere vind ik dat het leer erg hard wordt.

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:30

Anoniem schreef:
Ik heb er vandaag bij divoza 2 gevoeld(geen geld, maar wilde ze eens even bekijken).

de ene was superzacht/soepel
de andere stug.

schiet mij maar lek.... :')

Dan heb je een nieuwe en een oudere gevoeld... Ik weet dat ze met een andere leverancier voor het leer bezig waren.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:47

Mijn leren is nog steeds zacht en heel, nog elke keer super blij mee...maar maak hem elke keer schoon met water, goed schoon en regelmatig met die creme...ik denk al weer 3 jaar oud...maar tuig is altijd binnen, dus nooit vochtig op stal...

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 14:49

Vraagje;

Ik had de Prolite narrow 65cm gekocht. Bleek te lang. Kon dan niet meer aansingelen dan kwam mn dekje onder de singel.
Nu heb ik maat 60 besteld, nu twijfel ik toch of ik 55 had moeten doen??
Afbeelding

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 14:52

Als je zo aangesingeld bent, lijkt het mij prima.

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:04

Nou zo is ie dus niet aangesingeld, als ik zo opstap dan ligt mn zadel naast mn paard :+
Maar ik kon geen gaatjes meer omhoog omdat dan mn dekje onder de singel komt, dat lijkt me niet de bedoeling aangezien prolite aangeeft 2 gaatjes over te houden.

Maar nu twijfel ik of ik 5 of 10 cm korter moet.
Laatst bijgewerkt door Romanoff op 12-05-18 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:06

De plek is prima mag nog wel wat gaatjes omhoog.Ik vind eerder je dekje lang in verhouding tot je zadel.Mijn singel zit wel hoger dan de jouwe maar raakt mijn dekje maar net.

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:10

Noujamn zadel is 17,5/18inch dus om daar een cob dekje onder te doen dat past niet. :)
Lijkt me niet dat het bedoeld is dat de singel zooo hoog komt.. :=


Afbeelding kleinere dekjes is geen optie

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:18

Bij mij komt die vrijwel tot aan het zadel op beide paarden :j
Maarje kan natuurlijk een maat kleiner proberen.Ik heb een 65 narrow op paard van 1,68 en een 65 normaal op pony van 1,55

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:21

Hier schiet ik ook niks mee op. Discussie over een lengte vn dekje. Maar goed.

Ik zal 55&60 wel beide bestellen en passen.

Bij het opmeten staat dan weer

Welke maat is de lengte maat van de Fairfax Performance Singel ?

De lengte van de singel zoals aangegeven is de maat gemeten van de gespen tot de gespen incusief de gespen, voor de totale lengte maat dient u hier 15 cm bij op te tellen om tot de uiteinde van de singel te komen.

Dus de 65cm is dus totaal 80cm lang.

Mijn singel die ik nu heb is 67cm lang van uiteinde tot uiteinde.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:51

Singel gespen horen hoog te zitten , dus ook mijn mening is het dekje is lang . Gespen horen boven het voorbeen/ schouder te zitten.