Ander bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 17:54

Hallo bokkers!

Ik heb een vraag,

Ik heb namelijk sinds september mijn eigen paard, en ik heb daar ook een hoofdstel bij gekregen (Rambo micklem) waar ik ontzettend blij mee ben. Maar hier zat een enkel gebroken bitje bij van 10.5 cm, ik vond deze wat te smal dus ik heb een dubbelgebroken bitje gekozen van 11.5 cm. En opzich liep/loopt ze hier prima op, ze schuimt veel, en gaat in de stap vanzelf nagevelijk lopen zonder dat ik iets vraag. Maar ze heeft super veel energie en kan dan wel eens wat doordrammen. En eerst dacht ik dit wel op te kunnen lossen door lekker veel overgangen te rijden en haar gewoon goed aan het werk te zetten maar ik vind dat ik soms toch teveel druk moet zetten. Ze gaat ook ontzettend hangen in en bit en wil telkens aandraven zonder dat ik dit vraag. Ik weet dat dit energie is wat ze eruit wil lopen maar ze krijgt zeker genoeg beweging (minimaal 5x in de week longeren, dressuur, springen, naar buiten of lekker los rennen) en altijd minimaal 1 rustdag. (Meestal 3 dagen trainen en dan 1 dag rust). Oh en misschien ook belangrijk, ze krijgt geen krachtvoer, alleen een vitamine + mineralen brokje, zo goed als onbeperkt hooi, sinds kort ook lucerne omdat de bespiering wat achter blijft en soms een pompje lijnzaadolie. Voordat ze de lucerne en de olie kreeg was ze ook al erg fel.

Maar ik vind dus dat ik teveel in dr mond moet zitten en dit lijkt mij voor haar ook niet fijn, nu moeten jullie niet denken dat ik het zo makkelijk mogelijk voor mezelf wil hebben ofzo, ik wil het beste voor haar natuurlijk, en ik krijg genoeg begeleiding, ook privéles, er kijkt een fysiotherapeute met me mee dus alles gaat onder goede begeleiding!
Maar nu doet ze sinds ongeveer 4 dagen ook wel eens haar tong uit dr mond, eerst dacht ik dat ze gewoon het schuim aflikte maar ze laat hem soms ook eventjes hangen. Dit is niet constant maar gewoon af en toe. De tandarts is in september nog geweest bij de oude eigenaresse en heeft ook röntgenfoto’s gemaakt. Alles was toen helemaal in orde. Ze eet ook gewoon normaal. Daarom zat ik te denken aan misschien een ander bit? Ik heb gekeken naar een ongebroken bustrens omdat ik dacht dat ze misschien wat meer stabiliteit wilde in haar mond maar ik heb zelf niet veel verstand van bitten dus daarom was ik benieuwd naar jullie meningen.

Nogmaals ik hoef geen reacties waarin ik voor vanalles word uitgemaakt, ik wil het beste voor mijn paard en het moet voor beide ook leuk blijven. Ik heb een goede onafhankelijke zit en kan mijn handen stilhouden. Ik ben van mening dat een bit zo hard is als de hand van de ruiter.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeen!

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:58

Ik geef iemand les dat ook op een enkelgebroken watertrensje rijdt. Zij liep er tegenaan dat haar paard soms erg tegen de hand kwam. Ik heb daar een dubbelgebroken laten proberen en paard en ruiter voelen zich daar beter bij. Ik zou zowel dubbel- als ongebroken eens proberen. Mijn paarden lopen bijvoorbeeld gewoon veel fijner op ongebroken bitjes :)

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:59

Zou beginnen met terug gaan naar het zelfde model bit dat je gekregen hebt alleen dan ietsjes groter en vandaar uit verder gaan werken.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 18:06

Laurievc schreef:
Ik geef iemand les dat ook op een enkelgebroken watertrensje rijdt. Zij liep er tegenaan dat haar paard soms erg tegen de hand kwam. Ik heb daar een dubbelgebroken laten proberen en paard en ruiter voelen zich daar beter bij. Ik zou zowel dubbel- als ongebroken eens proberen. Mijn paarden lopen bijvoorbeeld gewoon veel fijner op ongebroken bitjes :)


Ik rij nu met een dubbelgebroken bitje, denk dat je het verkeert gelezen hebt :) maar dat ging eerst super maar naarmate ze beter op t been werd, een betere conditie op heeft gebouwd en sterker is geworden loopt ze hier dus doorheen. Ongebroken wil ik denk ik wel gaan proberen, ik heb alleen ooit gelezen dat dit lastig kan zijn met sturen? Heb jij daar ooit iets van gemerkt?


Moonlight17 schreef:
Zou beginnen met terug gaan naar het zelfde model bit dat je gekregen hebt alleen dan ietsjes groter en vandaar uit verder gaan werken.


En waarom? Dat was een enkelgebroken bitje, ik ben daar zelf nooit echt fan van geweest ivm. Het notenkraker effect zeg maar, maar ik weer niet of je misschien een goed argument hebt? Ze reedt daar trouwens dus met dat kleine enkel gebroken bit maar ze reedt alleen buiten en ook maar 1 keer in de 2 weken ongeveer.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:07

Excuses, verkeerd gelezen inderdaad! Ik heb nog geen enkel probleem gehad met ongebroken, in tegenstelling zelfs :)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 18:09

Laurievc schreef:
Excuses, verkeerd gelezen inderdaad! Ik heb nog geen enkel probleem gehad met ongebroken, in tegenstelling zelfs :)

Dan denk ik dat ik dat zeker wil proberen, zijn er misschien manieren waarop je een bit eerst een tijdje mag uitproberen? Vind het zonde om een hele stapel bitten te kopen om ze later te laten liggen omdat het niet fijn werkt.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:12

Sommige winkels lenen ze uit (dochorse heeft bijvoorbeeld een testcentrum). Ik hoor eerst zoiezo altijd rond bij kennissen of niemand zo'n bitje heeft liggen. Het is dat ik de mijne zelf gebruik, anders mocht je het mijne wel proberen.
Moet zeggen dat mijn ongebroken trens nu niet de grote kostprijs was. Met goedkope bitjes durf ik de gok wel eens wagen om ze in een keer te kopen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 18:17

Laurievc schreef:
Sommige winkels lenen ze uit (dochorse heeft bijvoorbeeld een testcentrum). Ik hoor eerst zoiezo altijd rond bij kennissen of niemand zo'n bitje heeft liggen. Het is dat ik de mijne zelf gebruik, anders mocht je het mijne wel proberen.
Moet zeggen dat mijn ongebroken trens nu niet de grote kostprijs was. Met goedkope bitjes durf ik de gok wel eens wagen om ze in een keer te kopen.

Jaa precies de prijs zeker is te doen, ik zal even zoeken naar een manier om bitten te lenen en anders bestel ik hem maar gewoon.
Iemand anders nog goede ideeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:18

Probeer eens de Harrys horse Golden Brass bustrens dubbelgebroken, daar loopt mijn gevoelige paard erg goed op.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:25


Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:30

Ondanks dat de vorige eigenaar alleen maar buiten reed en 1x in de 2 weken heeft het paard het wel goed gedaan op dat bitje bij die eigenaar. Hoe goed dat is natuurlijk niet te beoordelen van achter een computer terwijl je niet het volledige situatie kent.

Als het paard echt niet liep op het enkel gebroken bitje, dan had de vorige eigenaar deze toch ook weg gelegd en met een ander bitje gaan rijden. Daarnaast vind ik dat je nooit het een model moet uitsluiten, het gaat er toch om wat voor jou en je paard het beste werkt. Dadelijk is jou paard wel fan van enkel gebroken. Ga jij dan lopen vechten met je paard met een ander bitje waar jij wel fan van bent, terwijl je het gewoon met een enkel gebroken modelletje kunt oplossen. Zou ik persoonlijk een beetje vreemd vinden.

Mijn argument, de vorige eigenaar reed met zo'n bitje. Paard is hier bekend mee, mogelijk vind hij/zij dit fijn. Bitje heb ik nog liggen, kan eventueel nog een maatje groter kopen als ik dat wil. Is het niets dan gaan we verder in de zoektocht. Notenkraker effect dat kan gebeuren, maar daar heeft de ruiterhand veel invloed op en kan je dus zelf veel aan doen tijdens je rijden.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:39

Goh, hier een beetje hetzelfde probleem.

Ik ben 10 dagen geleden overgestapt van enkel naar dubbel gebroken maar vind mijn merrie beter lopen op het enkelgebroken. Op het dubbel dramt ze meer door en deze week had ze de tong erover wat ze eerder nog niet gedaan had. (Mijn andere paard en pony hebben dan weer een dubbel.)
Ik wil dus opnieuw een enkelgebroken proberen, of een ongebroken trens.
Ik heb absoluut geen bezwaar tegen een enkelgebroken, enkel moet het bit netjes passen, niet te klein, maar ook zeker niet te groot!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:54

je hebt verschillende soorten dubbel gebroken bitten ook enkel gebroken heb je verschillende soorten in.

de ringen, bus- D- water- etc grote ringen/kleinere ringen.
stang werking (denk aan pelham)
Dan heb je nog verschillende mondstukken, verschillende materialen. etc. e verschillende diktes.

Vaak wordt er een te dik mondstuk gekozen, omdat men denkt dat een dik bit altijd zachter is.... mits er voldoende ruimte in de mond is.
Materiaal: rvs, aurigaan, argentaan etc
hoe is het mondstuk gebroken. (kijk naar de verschillende sprengerbitten)
welk tussen stuk heeft het bit? bolletje, plat, gedraaid etc.

Dan heb je bijv. nog Myler, buigt minder door en heeft levels... het paard kan het bit ontgroeien qua niveau
danger, die bij druk op de teugel ongebroken wordt.
enzovoort

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 19:06

Moonlight17 schreef:
Ondanks dat de vorige eigenaar alleen maar buiten reed en 1x in de 2 weken heeft het paard het wel goed gedaan op dat bitje bij die eigenaar. Hoe goed dat is natuurlijk niet te beoordelen van achter een computer terwijl je niet het volledige situatie kent.

Als het paard echt niet liep op het enkel gebroken bitje, dan had de vorige eigenaar deze toch ook weg gelegd en met een ander bitje gaan rijden. Daarnaast vind ik dat je nooit het een model moet uitsluiten, het gaat er toch om wat voor jou en je paard het beste werkt. Dadelijk is jou paard wel fan van enkel gebroken. Ga jij dan lopen vechten met je paard met een ander bitje waar jij wel fan van bent, terwijl je het gewoon met een enkel gebroken modelletje kunt oplossen. Zou ik persoonlijk een beetje vreemd vinden.

Mijn argument, de vorige eigenaar reed met zo'n bitje. Paard is hier bekend mee, mogelijk vind hij/zij dit fijn. Bitje heb ik nog liggen, kan eventueel nog een maatje groter kopen als ik dat wil. Is het niets dan gaan we verder in de zoektocht. Notenkraker effect dat kan gebeuren, maar daar heeft de ruiterhand veel invloed op en kan je dus zelf veel aan doen tijdens je rijden.


Ik snap je standpunt en ben het er deels mee eens maar toch niet helemaal, ik heb even op het enkelgebroken bitje gereden maar vond dit niet fijn, ben daarom op deze overgegaan. Er waren ook wel veel andere factoren die mee hebben kunnen speen waarom ze niet lekker liep maar ik heb er geen fijne ervaringen mee gehad. Maar ik heb ergens nog wel een 13 cm ligger enkelgebroken dus ik kan het altijd uitproberen.


AmyPony schreef:
Probeer eens de Harrys horse Golden Brass bustrens dubbelgebroken, daar loopt mijn gevoelige paard erg goed op.

Ik zal hem opzoeken! War is het verschil met een normaal dubbel gebroken bit dan?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 19:10

Alane schreef:
je hebt verschillende soorten dubbel gebroken bitten ook enkel gebroken heb je verschillende soorten in.

de ringen, bus- D- water- etc grote ringen/kleinere ringen.
stang werking (denk aan pelham)
Dan heb je nog verschillende mondstukken, verschillende materialen. etc. e verschillende diktes.

Vaak wordt er een te dik mondstuk gekozen, omdat men denkt dat een dik bit altijd zachter is.... mits er voldoende ruimte in de mond is.
Materiaal: rvs, aurigaan, argentaan etc
hoe is het mondstuk gebroken. (kijk naar de verschillende sprengerbitten)
welk tussen stuk heeft het bit? bolletje, plat, gedraaid etc.

Dan heb je bijv. nog Myler, buigt minder door en heeft levels... het paard kan het bit ontgroeien qua niveau
danger, die bij druk op de teugel ongebroken wordt.
enzovoort


Van de verschillende ringen ben ik me bewust, ik ben voor een d trens gegaan omdat dit mij fijner lijkt gezien velletjes die tussen de ringen kunnen komen. De andere soorten ben ik erg benieuwd naar maar daar wil ik dus graag ervaringen kver horen.

Het bitje wat ik heb is redelijk dun, ze heeft ook een redelijk kleine mond dus dikker was inderdaad niet fijn geweest denk ik.

Het middenstuk is gewoon ja een bolletje denk ik, geen plaatje ofzo
Myler heb ik ook naar gekeken maar ik heb mij laten vertellen dat je hier beter niet mee kan springen omdat hij bij de hoofdbeweging van boven de sprong ook “op slot” gaat.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:56

een myler kan niet 'op slot' die kan enkel niet zover doorbuigen als een gewone dubbel of enkel gebroken en dus ook niet tegen de tanden slaan of prikken of wat dan ook.

Lippen tussen de ringen van een watertrens hebben wij nog nooit gehad. Als het bit niet versleten is, niet te smal is dan is het praktisch onmogelijk.

Een D-trens heeft een lichte hefboomwerking en werkt dus ook (hetzij licht) achter de oren van je paard in. Het verhaal dat een D trens zou helpen met sturen van je paard heb ik nooit begrepen (mits je normaal rijdt)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:46

Je hebt toch een mickelm? Dan kan je ook de bitklipjes erbij kopen, dit zorgt ervoor dat het bit stiller in de mond ligt en dat als je druk geeft op het bit komt er ook druk op de neusriem, dat kan ook helpen je paardje zachter te maken. De bitklipjes zijn ook helemaal niet duur dus zeker het proberen waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:16

AmyPony schreef:
Probeer eens de Harrys horse Golden Brass bustrens dubbelgebroken, daar loopt mijn gevoelige paard erg goed op.

Ik zal hem opzoeken! War is het verschil met een normaal dubbel gebroken bit dan?[/quote]

Onder andere het materiaal, de anatomische vorming en de bekende stillere ligging van het model bustrens.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:31

Train je paardje om meer te dragen met de achterhand. Het op het bit hangen en ongevraagd aandraven heeft te maken met zichzelf overlopen. Hij heeft goed kracht in de achterhand maar gebruikt zijn voorhand te weinig, om dit te kunnen doen moet zijn achterhand meer dragen anders blijft hij op zijn snuffert/bit vallen.
Een nieuw bit heb je helemaal niet nodig dit hoor je rijtechnisch op te lossen.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:17

Ten eerste is op het bit hangen geen bit probleem, maar een rijtechnisch probleem over het algemeen.

Ten tweede zijn bitten net schoenen: heel persoonlijk. Waar heel veel mensen op eenvoudige, goedkope schoenen kunnen lopen (eenvoudig enkel/dubbel/ongebroken bitje), hebben sommige mensen weer heel ander soort schoenen nodig. Zo ook bij paarden. Voor jonge paarden is bv een kneveltrens soms fijner. Sommige paarden hebben weinig ruimte in de mond: die moeten een heel dun bitje hebben. Sommige vinden druk op de lagen fijner, anderen juist niet.
Daarom moet je bitten uittesten. En wat voor mij heel fijn werkt zal voor jou misschien totaal niet helpen. Begin bij eenvoudige bitjes, gaat dat niet dan kan je je altijd in de wondere wereld van bitten begeven (want er zijn zoveel merken en soorten, dat moet je niet perse allemaal willen uittesten :) )

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 10:27

mrie schreef:
Train je paardje om meer te dragen met de achterhand. Het op het bit hangen en ongevraagd aandraven heeft te maken met zichzelf overlopen. Hij heeft goed kracht in de achterhand maar gebruikt zijn voorhand te weinig, om dit te kunnen doen moet zijn achterhand meer dragen anders blijft hij op zijn snuffert/bit vallen.
Een nieuw bit heb je helemaal niet nodig dit hoor je rijtechnisch op te lossen.

Dit is inderdaad precies waar we mee bezig zijn, met de fysiotherapeute dat ze meer vanuit achter gaat lopen. Jij bent dus van mening dat zodra ze dat meer zal gaan doen het probleem zichzelf zou oplossen?

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:27

Staat je niet blind op het notenkrakers effect bij enkel gebroken bit en het ontbreken ervan bij een dubbelgebroken bit.

Ik dacht er ook goed aan te doen om van enkel gebroken over te stappen naar dubbelgebroken tot de tandarts kwam en me liet zien dat het dubbelgebroken bitje precies hetzelfde effect had in de mond van mijn paard. Kortom, dat bit was niet fijn voor mijn paard en ik dacht er nog wel zo goed aan te doen.

Ik heb nu een ongebroken flexibel kunststof bitje van Beris.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:02

Faitherr schreef:
mrie schreef:
Train je paardje om meer te dragen met de achterhand. Het op het bit hangen en ongevraagd aandraven heeft te maken met zichzelf overlopen. Hij heeft goed kracht in de achterhand maar gebruikt zijn voorhand te weinig, om dit te kunnen doen moet zijn achterhand meer dragen anders blijft hij op zijn snuffert/bit vallen.
Een nieuw bit heb je helemaal niet nodig dit hoor je rijtechnisch op te lossen.

Dit is inderdaad precies waar we mee bezig zijn, met de fysiotherapeute dat ze meer vanuit achter gaat lopen. Jij bent dus van mening dat zodra ze dat meer zal gaan doen het probleem zichzelf zou oplossen?


Precies, Je zou kunnen overwegen aan de slag te gaan met rechtrichten. Als jouw paard niet goed is in het overbrengen van de krachten tussen voor en achter, (het bekken, lumbaalwervels en heiligbeen) dan is rechtrichten een goede methode om hem dat onbelast te leren. Let wel je hebt een instructeur nodig die je paard leert recht te gaan, niet een die jou leert je paard recht vast te houden. Hij moet het zelf gaan doen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 01:00

mrie schreef:
Precies, Je zou kunnen overwegen aan de slag te gaan met rechtrichten. Als jouw paard niet goed is in het overbrengen van de krachten tussen voor en achter, (het bekken, lumbaalwervels en heiligbeen) dan is rechtrichten een goede methode om hem dat onbelast te leren. Let wel je hebt een instructeur nodig die je paard leert recht te gaan, niet een die jou leert je paard recht vast te houden. Hij moet het zelf gaan doen.

Hahahah dat is alweer precies waar we mee bezig zijn! Ze liep kreupel in het begin door nekkkachten en deze kreeg ze er niet uit na vele behandelingen en ik moest eigenlijk niet overbelasten en teveel stelling enzo maar ik ben uiteindelijk toch maar aan de slag gegaan met het rechtrichren en zo is het probleem gelukkig over gegaan! Dus daar zijn we nog steeds hard op aan het werken!! Heel fijn om te horen dat we volgens jou goed bezig zijn! Toch een beetje bevestiging!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:57

I rest my case :D :D :D :D