Ontstoken talgklier --> Bontje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jado2000
Berichten: 49
Geregistreerd: 25-01-11

Ontstoken talgklier --> Bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 09:34

Hallo,

mijn paard heeft een ontstoken talgklier op haar rug, daar waar het zadel ook nog ligt.
Nu heeft de DA geadviseerd een dikker dekje te gebruiken en mijn zadelfitter gaf aan dat eventueel een schapenbontje ook kon helpen.
Mijn zadel wordt met regelmaat gecontroleerd. Heb zelf ook mijn zadel en dekje nagekeken op bobbels of andere mogelijke irritaties, maar die heb ik niet gevonden.

Wat is jullie ervaring met een bontje? Of misschien andere tips?

snorkel1986

Berichten: 3012
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Ontstoken talgklier --> Bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:11

Euh dubbele handdoek en gat in knippen

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Re: Ontstoken talgklier --> Bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:20

Wachten met rijden tot de ontsteking weg is?

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Ontstoken talgklier --> Bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:24

Gewoon even niet rijden tot het genezen is.

jado2000
Berichten: 49
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Ontstoken talgklier --> Bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 10:31

Zoals ik begrepen heb gaat dit niet weg? Het kan eventueel ingespoten worden met cortison had de DA het over, maar omdat het niet pijnlijk was en maar klein, was dat (nog) niet nodig.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Ontstoken talgklier --> Bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:42

Dat bontje heb je dan maar heel even nodig, zonde van het geld. Zeker als je bedenkt dat je niet zomaar een bondje kan gaan geruiken daar is vaak een wat wijder zadel voor nodig omdat het met bontje gaat klemmen.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Ontstoken talgklier --> Bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:56


jado2000
Berichten: 49
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 12:14


Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: Ontstoken talgklier --> Bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:01

Hier ts van dat topic. Hier dan wel geen ontstoken talgklier maar wel bulten op de rug. Ik mag in principe ook weer rijden zolang het zadel goed past.

Wat ik zou doen is overleggen met de zadelmaker voor een oplossing, een bontje is een goede oplossing mits (!!) het zadel goed blijft liggen. Je zou het dan kunnen uitproberen of dat dat beter gaat. Verder de rug goed in de gaten houden. Hier is gezegd dat een goed passend zadel met een dikker dekje voor weinig problemen zou moeten zorgen maar dit kan in de praktijk natuurlijk anders zijn!

Succes! :)

jado2000
Berichten: 49
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 18:38

Robin_Rikkie schreef:
Hier ts van dat topic. Hier dan wel geen ontstoken talgklier maar wel bulten op de rug. Ik mag in principe ook weer rijden zolang het zadel goed past.

Wat ik zou doen is overleggen met de zadelmaker voor een oplossing, een bontje is een goede oplossing mits (!!) het zadel goed blijft liggen. Je zou het dan kunnen uitproberen of dat dat beter gaat. Verder de rug goed in de gaten houden. Hier is gezegd dat een goed passend zadel met een dikker dekje voor weinig problemen zou moeten zorgen maar dit kan in de praktijk natuurlijk anders zijn!

Succes! :)


Dankje! Advies van de zadelmaker was idd gewoon proberen met boontje. Mn zadel schuift snel, zodra het iets minder past merk ik dat direct. Nu (passend ligt het redelijk stabiel).
Dikker dekje was t advies van DA. Zelf kocht ik altijd dunnere dekje die goed vocht afvoeren ivm snel zweten

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: Ontstoken talgklier --> Bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:05

Mijn paard had ze ook wel eens en ik heb er een stukje van dat gele foam onder het zadel gelegd en een gat eruit geknipt op de plek van het bultje. Mijn zadelmaker zei dat het ook aan het type dekje kon liggen.

1tje is nooit meer weggegaan. Hij had er nooit last van. We konden door blessure 4 maanden niet rijden, maar het butlje bleef gewoon. Denk dat dat een kleine sarcoide was

furyke

Berichten: 3549
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: elsloo

Re: Ontstoken talgklier --> Bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:28

Vorig jaar heeft mijn paard ook enkele ontstoken talgkliertjes gehad op haar rug.
En nu ik dit zo lees, bedenk ik me dat ze alweer een tijdje weg zijn.
Met de komst van t voorjaar zijn ze weg gegaan, of t door de deken zou kunnen komen?
Ivm mindere frisse lucht onder de deken?
Ze had er geen last van en kon gewoon met zadel rijden.