Een ander bit, maar welke?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:23

Ik ben weg van mijn nathe bitje.
Het is een simpel ongebroken nathe watertrensje. Super stabiel en rustig!
Het is gemaakt van een soort matig buigzaam kunststof. Dus niet zo als de harde plastic happy mouth bitten (waar je snel losse stukjes van kunt krijgen) en ook geen rubber (dus geen brandwonden!)
Door de stabiele ligging (en rustige handen!) krijg je er ook geen kartelrandjes aan! Ik heb een bitje van mijn instructeur gehad om uit te proberen die deze al jaren heeft gebruikt. Kwaliteit is nog als nieuw en geen randjes!

Je kunt ze geloof ik bij divoza bestellen, maar ook in Duitsland (als je daar kennissen hebt; is goedkoper).

https://img.smartpak.com/images/product ... /17154.jpg

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 14:27

Voor diegene die het interessant vinden, inmiddels hebben we dus een ander bit.

Omdat ik graag zeker wilde weten dat het bit goed bij mijn paard past heb ik een bitfitter ingeschakeld. We hebben van alles geprobeerd, dubbelgebroken, enkelgebroken en ongebroken. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij een enkelgebroken bit van sprenger. Hij schuimt gewoon normaal, niet meer zo extreem dat de klodders uit zijn mond lopen. Hoofd scheefhouden of mond opendoen is echt nooit meer gebeurd, hij loopt er ontzettend fijn en ontspannen op.

De tandarts heeft nog een controle gedaan voor zijn tandjes, op wat kleine dingen na was er niks mis mee. Toen ik de tandarts vroeg wat voor bit hij adviseerde bij de mond van mijn paard zei hij een enkelgebroken bit, omdat hij geen brede mond en een smalle tong heeft (volgens mij was dit het, is al een tijdje geleden) en een dubbelgebroken bit dan een te breed tussenstukje heeft. Dit bevestigde dus dat dit bit inderdaad een goede keuze is, maar dat had paarlief mij ook al duidelijk gemaakt :)

Ik was zelf nooit fan van enkelgebroken (zoals ook in het topic te lezen is) omdat ik altijd verhalen hoorde dat dit in het gehemelte prikt, maar ik heb inmiddels al van o.a. de bitfitter en de tandarts gehoord dat dit helemaal niet zo vaak gebeurd. Mijn paard loopt er zo fijn op dat ik er wel van overtuigd ben dat enkelgebroken helemaal niet zo 'fout' is als ik dacht.

J0anieke

Berichten: 4879
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:27

Heel erg bedankt voor de update! Ik laat denk ik ook maar eens een bitfitter komen, ben ook niet echt voor enkelgebroken vanwege wat jij ook al aangeeft, maar dit zit me wel aan het denken..

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:41

Sommige paarden vinden enkelgebroken nou eenmaal fijner dan een dubbelgebroken bit. De eigenares van mijn bijrijdpaard had ook een bitfitter laten komen, niet omdat er wat mis was, maar omdat ze toch kwam voor een paar stalgenootjes. Paard wordt al jaren op een enkelgebroken bustrens gereden. Via bitfitter een dubbelgebroken, voorgevormd bitje geprobeerd van Neue Schule voor een week. Paard was vervelend, druk in zijn doen en laten en heel onrustig. Zijn eigen bit er weer in gehangen en toen was het weer klaar.

Fijn dat jij ook een goed bit hebt kunnen vinden voor je paard!