Welk bit bij een pony met een klein, gevoelig mondje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_RobinA_

Berichten: 1423
Geregistreerd: 20-11-04
Woonplaats: Louisendorf (Bedburg-Hau)

Welk bit bij een pony met een klein, gevoelig mondje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 22:18

Mijn D-pony (7 jaar, zadelmak) heeft moeite om het bit te accepteren. Ze heeft haar mond geen moment stil, ze blijft maar kauwen op het bit en zelfs een contactteugel lijkt teveel druk. Ze had eerst een dubbelgebroken watertrens maar dat was te dik voor haar mondje. Met een dunnere variant (volgens mij onderlegtrens) gaat het beter, maar ze blijft het bit moeilijk accepteren.

Ik weet dat ze een klein mondje heeft en dit werd vandaag ook door de tandarts bevestigd. Hij zag geen problemen waardoor ze geen bit in zou kunnen en raadde aan om een ander soort bit te proberen voor een wat meer stabielere ligging in de mond. Een bus-, knevel- of D-trens zouden een oplossing kunnen zijn.

Nu vraag ik mij af wie ervaring heeft met dat soort bitten bij een pony met een klein, gevoelig mondje. En wat het verschil van inwerking is van de verschillende bitten. Na wat op internet gelezen te hebben is voor mij niet helemaal duidelijk welke nu het beste voor mijn pony zou zijn. Ik neig naar een dubbelgebroken kneveltrens, maar die zijn er ook weer in veel varianten (met normaal middenstuk, rolletjes, enz.). Het bit moet in ieder geval niet te dik zijn.
Haar huidige bit heb ik even tussen de bitringen opgemeten en komt uit op 12 cm, maar dat is geen maat. Dus ook nog twijfel over 11,5 of 12,5 cm...

Alvast bedankt voor het meedenken!

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:34


Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Welk bit bij een pony met een klein, gevoelig mondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:40

12 cm kan best een maat zijn, hangt van het merk af

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:41

Ik krijg na een bitfitters sessie een ongebroken bitje omdat hij ook erg gevoelig is voor druk op zijn tong en een dikke tong en laag gehemelte heeft. Hij was ook heel onrustig met enkel en dubbel gebroken

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:44

Ander mondstuk proberen, want dubbelgebroken bevalt haar niet. Hier trouwens ook niet, al is het iets beter dan enkel. Ongebroken/billy allen bevalt wel, dat ligt stil en is daarmee voorspelbaar, wat het makkelijker maakt om het aan te nemen.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:55

Die van mij heeft ook een klein mondje en daar gaat het alleen goed op een dubbelgebroken onderlegtrens met een plat tussen stukje, heb je die ook geprobeerd?
Deze bedoel,ik, dit js voorbeeld hoor,ik heb een zonder koper
https://www.ruiterhart.nl/bit-dubbelgeb ... 16693.html

Bij een bol middenstukje is het bij de mijne ook meteen mis, dat drukt hem dan toch waarschijnlijk in zijn gehemelte, of zo

En bitloos,, loopt de mijne ook super op, valt ook nog te proberen natuurlijk :j

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Welk bit bij een pony met een klein, gevoelig mondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:56

misschien een hele rare opmerking...geen bit?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Welk bit bij een pony met een klein, gevoelig mondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 10:49

Een ongebroken trens kan een hoop rust geven. Die van mij was op dubbel gebroken niet te rijden en met enkel kreeg ik ook geen fijn contact. Ik kan kijken of ik er nog een over heb, ik heb in het begin er een aantal geprobeerd ivm materiaal en water/bustrens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 11:11

JeaDH schreef:
Kijk of je ergens een Myler kan lenen om te proberen.
https://www.paardenschuur.nl/webwinkel-test/producten/

Een aanrader idd. Ook mijn merrie heeft een gevoelig mondje, maar ook een klein bekkie. Veel bitten zijn uitgeprobeerd, een Myler 11,5 (level 2 12mm dik) gaf de beste en fijnste oplossing voor ons.
Je kan het bit 2 weken op proef nemen tegen een kleine vergoeding. Blijkt het niks te zijn voor jullie dan kan het bit retour :-)

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Welk bit bij een pony met een klein, gevoelig mondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:43

Rambo micklem hoofdstel icm bitclips?