Met mijn handen in het haar !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flamon
Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-06

Met mijn handen in het haar !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 20:07

Mijn 3.5 jarige friese merrie Spring schudt met haar hoofd zodra ze het hoofdstel aan heeft. Tandarts is geweest en ook osteopaat is geweest. Ze heeft een hele check up gehad ( in de zin van heel bezorgd baasje) Toen ik haar beleerd heb deed ze dit niet. Dit is na haar vakantie ontstaan. Ze heeft nadat ze beleerd is +- 5 maanden vakantie gehad. Ze schudt met haar hoofd net als of er een vlieg op zit. Ook zodra ze het hoofdstel aan heeft wil ze met haar hoofd koste wat het koste ergens tegen aan schuren. Wil zich er bijna voor laten vallen.

Ik weet echt niet wat ik moet doen. Het hoofdstel is heel zacht en eingelijk ook voor haar op maag gemaakt.

Heel graag hints en tips.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Met mijn handen in het haar !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:10

Heb je het bit er al eens afgehaald en daarna het hoofdstel aangedaan? Om zo te kijken of het het hoofdstel zelf is of het bit dat problemen geeft?
Mocht het bit het probleem zijn, dan zou je eens kunnen overwegen om een bitfitter langs te laten komen.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:11

Mogelijk een prikkeling van de zenuwuiteinden op het hoofd waardoor ze gedrag vertoond.
Zoek eens op headshaking syndrome.

Heel vervelend probleem.
Doet ze het zonder hoofdstel (of halster) helemaal niet? Of zie je dan toch ook wel bepaalde trekjes?

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:13

Kijk ook eens of het zonder neusriem anders is en vaak zie je dat de frontriem k wat aan de krappe kant is.
dus probeer een en ander uit om langer of misschien toch korter te maken met het hoofdstel.
Misschien iets van een ander even lenen, ook ander bit om te kijken of er iets in verschilt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:15

Wat voor neusriem heb je? Het kan dat ze de neusriem helemaal niet fijn vindt zitten... Op de plek waar een hoge neusriem zit zit ook de infraorbital foramen: een gat in de schedel waar een belangrijke zenuwbaan uitkomt. Als die net wordt afgesloten kan dat als heel naar worden ervaren door het paard.

Zachtheid van het hoofdstel maakt overigens niets uit. Beter een keer een andere neusriem of gewoon helemaal geen neusriem proberen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-10-16 20:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:15

Goh, vervelend zeg! En vreemd dat ze dit voordien niet had. Is er echt niets toc de beleer-periode veranderd?

Een anatomisch hoofdstel proberen, bv PS of Sweden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:15

Als ze het met halster niet doet, dan ligt het waarschijnlijk aan het bit. Dan zou je bitloos kunnen proberen. Ook zou je eventueel een ander soort bit kunnen proberen, zowel qua vorm als qua metaalsoort.
Hoe strak zit de neusriem?
Als ze het met halster ook heeft, dan heeft het waarschijnlijk te maken met overgevoeligheid/overprikkelde zenuwen/druk op de nek. Dan zou ik de dierenarts daar eens naar laten kijken.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Met mijn handen in het haar !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:20

Mijn ruin vond een gecombineerde neusriem ook niet fijn. Hij uit dit door zijn tong over het bit te gooien en dan naar buiten. Rij nu met een lage neuariem en het is over. Hij vond de druk van de hoge neuariem niet prettig.

flamon
Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 20:23

Afbeelding
Dit is het hoofdstel.
Het in doen zonder bit is indd het proberen waard !
Neusriem doe ik nooit strak. Die zou bijna eerder te los dan te strak zitten.
Heeft het alleen bij het hoofdstel.

Het bit wat ik heb is door een bitfitter uitgezocht.

Dan ga ik de dierenarts toch ook maar laten komen.
In de beleer periode is alles heel rustig en goed gegaan. Ook tussen door geen problemen gehad kwa incedienten in de wei tijdens haar vakantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:25

De neusriem hoeft niet te strak te zitten... de plaats hoeft alleen al vervelend te zijn. Ik zou zeggen: probeer een keertje met een andere of zonder.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:25

Ik zou het hoofdstel even helemaal uitkleden. Neusriem en frontriem eraf, bit eraan. Als ze het dan nog doet, weet je waar het aan ligt. Zo niet: frontriem eraan en kijken wat ze doet. Geen reactie? Neusriem eraan, evt een beetje uitproberen of losser / strakker verschil maakt.

(Ik ga er hierbij even vanuit dat een halster geen problemen geeft. Wil je druk achter de oren testen, dan zou ik gaan voor bijv alleen de neusriem om (dus zonder bit etc), of een goed aansluitend touwhalster.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Met mijn handen in het haar !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:29

Al een anantomisch gesneden kopstuk geprobeerd?
Je hebt een hoofdstel met gespen op het hoofd.
Dat is wel heel mooi maar niet ieder paard houdt van zoveel materiaal achter de oren.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:32

Wat me nog te binnen schiet ... Heb je haar beleerd in een vliegjesvrije periode? Hoe raar ook, sommige paarden reageren op (kleine) vliegjes wanneer ze hun hoofdstel aan hebben, zonder haast niet. Ze liggen dan erg vervelend met hun hoofd te schudden. In de winterperiode is dit voorbij. Een neusnetje, of zo een kap/gaas over het hoofd kan dan helpen.

flamon
Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Met mijn handen in het haar !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 20:36

Anatomisch kan ik indd ook proberen. Die heeft een stalgenootje.

Ik heb haar in feb maart beleerd
Wel in een vlieg vrije periode indd !

Halster geeft geen problemen. Het is echt dat ze op het hoofdstel zo heftig reageert.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Met mijn handen in het haar !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:43

Mijn paard had zelfs 'singeldwang' op het hoofdstel. Echt rodeo aanvallen.
Met een voorgevormd kopstuk was dat meteen over.
Zonder neusriem of frontriem zou ik zeker ook testen.

flamon
Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Met mijn handen in het haar !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 20:48

Zo fijn al die snelle reacties !
Ga morgen wat dingetjes proberen

flamon
Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Met mijn handen in het haar !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 20:50

Sizzle. Wat deed jij paard ? Afbeelding
Op de foto heeft ze een touw halster aan. Hier reageert ze niet op. Ook als ik halster aan heb gedaan een brede of smalle reageert ze niet.
Echt puur op het hoofdstel.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:56

Hier ook echt enkel het hoofdstel hoor.
In eerste instantie headshaking achtig met lange teugel stappen maar later ook echt wegspringen en bokken.

Hoofdstel vervangen en extra lange frontriem genomen, dat was de oplossing hier.
Ook heb ik de neusriem heel erg los en geen sperriem.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Met mijn handen in het haar !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:59

Probeer eens online of via een stalgenoot een rambo micklem. Wellicht maakt dit verschil omdat het de gevoelige zenuwen ontlast

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Met mijn handen in het haar !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 21:02

Is de frontriem ruim genoeg, ik ken een paard die onrustig werd van een "strak" zittende frintriem.

flamon
Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Met mijn handen in het haar !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 21:57

Frontriem zit ruim genoeg.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:32

Mijn eerste ingeving zou zijn om de frontriem er eens af te halen en het kopstuk ietsje verder naar achter te leggen. Misschien komt dat normaal net tegen de achterkant van de oren aan en kan ze daar niet tegen.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Met mijn handen in het haar !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:38

Ik zou een een aantal keer zonder frontriem rijden. Dan een aantal keer zonder neusriem en dan kijken of ze het nog steeds doet. Je moet het dan wel een paar keer achter elkaar doen omdat een paard zichzelf al snel iets aanwent en dan eerst moet ervaren dat het evt vervelende ding er niet meer is.

flamon
Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Met mijn handen in het haar !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 21:39

Heb vandaag heel het hoofdstel yit elkaar gehaald. Het hele rare gedrag lijkt te liggen aan de frontriem. Nu ik deze eraf heb en het hoofdstel dan aan doe wil ze niet direct schuren en laat ze zich daar niet meer in vallen. Ze schudt nog wel lichtjes met haar hoofd. Dit bleef ze doen ook bij verschillende kopstukken. Ik hoop dat ze over een tijdje wel weer een frontriem aan kan. Want volgens mij mag je zonder niet starten

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Met mijn handen in het haar !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:54

Dan zou ik op zoek gaan naar een grote frontriem, en anders zelf een frontriem maken of laten maken. Het kopstuk iets terug laten snijden bij de oren wil ook nog wel eens helpen.