Beugels zonder elastiek of korf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Beugels zonder elastiek of korf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 18:40

Ik wil graag veiligheidsbeugels kopen, het liefste de meest veilige zoals aan één kant gewoon helemaal open OF met een korfje bij de tenen.

Dus bijvoorbeeld deze maar dan zonder elastiek

Afbeelding

Of deze

Afbeelding

Wat zijn de ervaringen met de korf, en kan die ene ook zonder elastiek zonder ze gelijk te verliezen?

Edit: ik weet wat er allemaal te koop is (dagenlang onderzoek :p) en ik heb een budget van €40.
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 15-07-16 19:08, in het totaal 5 keer bewerkt

laughterline

Re: Beugels zonder elastiek of korf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:52

Kan je die elastiek er niet gewoon afhalen? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:55

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 18:59

laughterline schreef:

Ja dat kan maar ik bedoel meer hoe het dan zit met rijden, verlies je ze heel snel of niet? Is het zwaartepunt dan anders, zoiets?!

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:00

Ik heb korfjes :) Werkt voor mij prima en mijn probleem waarbij ik mijn voeten te ver in de beugels deed, is gelijk opgelost :+

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:00

woepsie90 schreef:
laughterline schreef:

Ja dat kan maar ik bedoel meer hoe het dan zit met rijden, verlies je ze heel snel of niet? Is het zwaartepunt dan anders, zoiets?!

Ah zo! Naja ze bestaan dus blijkbaar toch ook zonder :P

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:01

Ik weet niet hoeveel je er voor over hebt, maar dit is ook nog een optie :)
https://www.divoza.com/nl/freejump-soft-up-pro-veiligheidsbeugels

https://www.dekroo.nl/webwinkel.php/paard/zadels-accessoires/beugels-riemen/14480-br-veiligheidsbeugels-alutech-venice-adult.htm?utm_source=tradetracker&utm_medium=affiliate&utm_campaign=algemeen&utm_term=Horsecheck&material=433971#color:black/black Deze laatste zijn er ook van het merk Tech Stirrup, maar die zijn nog zo makkelijk in Nederland te verkrijgen dacht ik.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 19:01

Bizzybijtje schreef:
http://www.safestyle.nl/

Bestaat wel zeker!

Die zijn mik te duur vandaar mijn vraag of ik het elastiek er gewoon af kan halen, en ze dan nog steeds bruikbaar zijn :+ ? Wat zijn de ervaringen zonder elastiek? Verlies je ze snel? Etc :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 19:03

prugelpiet schreef:

Ja ik ken die inderdaad, maar omdat ze mij te duur zijn dacht ik het elastiek er gewoon af te halen. Maar zo zijn die niet ontworpen dus vroeg me af hoe het zit met zwaartepunt/drukverdeling etc? En verlies je ze snel met 1 open kant?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:17

woepsie90 schreef:
Bizzybijtje schreef:
http://www.safestyle.nl/

Bestaat wel zeker!

Die zijn mik te duur vandaar mijn vraag of ik het elastiek er gewoon af kan halen, en ze dan nog steeds bruikbaar zijn :+ ? Wat zijn de ervaringen zonder elastiek? Verlies je ze snel? Etc :)

Denk het niet, want je hebt in principe altijd lichte druk op je beugels staan :) Ja, je zult ze iets sneller verliezen lijkt me, want zo gauw je voet perongeluk even los komt van het voetbed, vliegt ie weg. Denk ik. Zelf nooit veel problemen mee gehad als die stomme elastiekjes weer waren geknapt of weggeschoten in het bos. Gewoon lekker doorrijden, dus het kan zeker.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:32

Ik heb beugels met elastiekjes -althans, zonder dus eigenlijk- en merk geen verschil tussen met of zonder. Ik denk dat je geen probleem zult hebben wanneer je bij 'normale' beugels de zijkanten nodig hebt om de beugels aan je voet te houden!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:10

ik heb ooit met een stijgbeugel gereden waar eigenlijk en elastiek aan hoorde. ik dacht eerst dat ik hem zou verliezen maar hij bleef heel netjes bij mijn voet. Zolang je benen niet optrekt ;)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:15

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:30

Ik heb korfjes, rijdt gewoon, niet anders dan anders, behalve met mijn petries (heb grote voeten), dan is mijn laars eigenlijk iets te groot aan de voorkant en kan mijn voet net niet ver genoeg in de beugel, met mijn andere laarzen geen problemen mee.

Rij er al jaren mee sinds 2009 of zo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:37

Ik zou zelf altijd voor de korf-beugel gaan, tenzij het uiterlijk je bijzonder tegenstaat ofzo :P

Nadeel van de elastiekjesbeugel is toch dat die helemaal zo veilig niet meer is als je na een rare glibber je beugel kwijt bent en die op (volle) snelheid weer moet proberen te vinden :=

De korfbeugel is gewoon altijd veilig omdat je voet niet te ver door de beugel kan schieten, de ophanging gedraaid waardoor je de beugel sowieso al makkelijker terug kan vinden als je hem kwijtraakt, en het is tijdens het rijden ook comfortabeler voor je gewrichten, en voor je voet is het wat diepere voetbed ook erg fijn als je van lange ritten houdt :)

Bovendien is de hele boel is afgerond dus ook niet snel risico op een freak-accident waarbij je paard of jijzelf vervelend op een puntje vallen ofzo. Maargoed er zijn al veel betere redenen dan dat om voor de korfbeugel te gaan :P

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:46

Elastiekjes wegen bijna niks in verhouding met de rest van de beugel, dus over het zwaartepunt hoef je je geen zorgen te maken.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 23:44

pmarena schreef:
Ik zou zelf altijd voor de korf-beugel gaan, tenzij het uiterlijk je bijzonder tegenstaat ofzo :P

Nadeel van de elastiekjesbeugel is toch dat die helemaal zo veilig niet meer is als je na een rare glibber je beugel kwijt bent en die op (volle) snelheid weer moet proberen te vinden :=

De korfbeugel is gewoon altijd veilig omdat je voet niet te ver door de beugel kan schieten, de ophanging gedraaid waardoor je de beugel sowieso al makkelijker terug kan vinden als je hem kwijtraakt, en het is tijdens het rijden ook comfortabeler voor je gewrichten, en voor je voet is het wat diepere voetbed ook erg fijn als je van lange ritten houdt :)

Bovendien is de hele boel is afgerond dus ook niet snel risico op een freak-accident waarbij je paard of jijzelf vervelend op een puntje vallen ofzo. Maargoed er zijn al veel betere redenen dan dat om voor de korfbeugel te gaan :P

Duidijk ;-) ook enig idee waarom de engelse barefoot dealet deze korfbeugels niet heeft? Is voor mij makkelijker bestellen namelijk ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 09:57

Géén idee, ik heb daar geen contact mee ;)

Gewoon even vragen of er een reden voor is en of ze ze toch willen leveren, als je ze graag zou bestellen :j

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:58

Ik heb die van Barefoot met de voetstop/korfjes.
In het begin vond ik het een beetje wennen, omdat ik gewoon standaard, Engelse beugels gewend was. Die van Barefoot hebben een breed voetbed, dus ik had in het begin het gevoel dat ik er juist een beetje door opgesloten zat, omdat je met je voet meer van de beugel voelt dan met een gewone, dunne beugel. Ondertussen ben ik eraan gewend en vind ik ze heerlijk. Ik rij vooral buitenritten, en dan is het fijn om wat meer steun onder je voet te hebben.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 11:12

RiannaB schreef:
Ik heb die van Barefoot met de voetstop/korfjes.
In het begin vond ik het een beetje wennen, omdat ik gewoon standaard, Engelse beugels gewend was. Die van Barefoot hebben een breed voetbed, dus ik had in het begin het gevoel dat ik er juist een beetje door opgesloten zat, omdat je met je voet meer van de beugel voelt dan met een gewone, dunne beugel. Ondertussen ben ik eraan gewend en vind ik ze heerlijk. Ik rij vooral buitenritten, en dan is het fijn om wat meer steun onder je voet te hebben.

Fijne uitleg, dank je! Ik heb namelijk ook het idee dat het 'veel' is en vraag me af of ik dan nog precieze hulpen kan geven. Mijn doel is veel buitenritten te gaan maken maar ik wil eerst les krijgen, dressuur (de basics) en NH gericht zodat ik en mijn paard leren op stem, zit en benen te rijden. We hebben beide niet genoeg ervaring en vertrouwen - vind ik - om al naar buiten te gaan. Dus lijken dunnere beugels mij fijner eigenlijk, voor de rijlessen! Misschien doe ik gewoon beide :+!!!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 11:15

pmarena schreef:
Géén idee, ik heb daar geen contact mee ;)

Gewoon even vragen of er een reden voor is en of ze ze toch willen leveren, als je ze graag zou bestellen :j

Heb ze gemaild :D ben benieuwd

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 11:15

_Ezra schreef:
Elastiekjes wegen bijna niks in verhouding met de rest van de beugel, dus over het zwaartepunt hoef je je geen zorgen te maken.

Dat ik daar zelf niet op kwam :+ tsss

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:17

Ik zou echt voor Safestyle gaan als ik jou was!
Ik heb ze al jaren en wil echt nooit meer anders _/-\o_
Het is even een aanschaf maar.. hoe vaak koop je nieuwe beugels?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:30

Safestyle vond ik heel mooi maar echt levensgevaarlijk als je paard er vandoor tettert en je je beugel kwijt raakt...dan is het zéér moeilijk om je voet weer door een "stuiterende" beugel heen te krijgen -O-

Ik zou niet weten waarom je moeilijker hulpen kan geven met een korfbeugel, vind het wel origineel bedacht :D

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 13:43

Citaat:
Ik zou niet weten waarom je moeilijker hulpen kan geven met een korfbeugel, vind het wel origineel bedacht :D

Nou, omdat er zoveel meer is bij je voet vergeleken met standaard beugels, en dat best wennen is dacht ik :)?

Edit: je hebt wel ern punt wat betreft de safestyle modellen. Misschien met een ex racepaard toch niet zo veilig :=
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 16-07-16 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt