Dressuursingel 40 cm maar welke??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Dressuursingel 40 cm maar welke??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 10:28

Beste bokkers,

Voor mijn haflinger merrie ben ik op zoek naar een andere singel.

Reden hiervoor is dat ze wat nijdig begint te worden met aansingelen. Voor een 'vreemde' nauwelijks merkbaar maar het is een zeer braaf en meegaand paard in alles maar met aansingelen begint ze wat te wandelen wat voor mij een teken is dat er iets niet klopt.

Zadel ligt goed, is gecontroleerd. Paard heeft naast het verstappen als ik aansingel verder geen 'klachten' of zaken waar ik tegenaan loopt. Als de singel eenmaal zit dan is het ook prima.

Ik heb nu een singel met een boogje aan de ene zijde en uitsparingen aan de andere zijde. Van neopreen, met aan beide zijden rolgespen en elastiek. (qua vorm deze http://roekeruitersport.nl/contents/med ... singel.jpg) 45 cm maar ik moet dus aan beide zijdes tot het laatste gaatje aansingelen. Vandaar dat 40 cm een eis is.

Wat nu? Tips en trics?
Leer? Wel of geen elastiek?
Wil wel graag een anatomisch gevormde.

Iemand een :)*

Mayflower_

Re: Dressuursingel 40 cm maar welke??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:32

Ik zeg: FRA supersingel. Mijn pony is nooit meer nijdig geweest bij het aansingelen. :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 10:38

Mayflower_ schreef:
Ik zeg: FRA supersingel. Mijn pony is nooit meer nijdig geweest bij het aansingelen. :)

Interessant, dat is niet iets waar ik in eerste instantie naar zou kijken. Vooral omdat de vorm afwijkt van mijn wensenlijstje.

Maar jou bevalt hij dus goed? Wat maakt deze zo bijzonder tov een 'normale' niet leren dressuursingel?
(staat wel op de site maar hecht meer waarde aan gebruikers dan aan reclame :P )

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:44

MarliesV schreef:
Mayflower_ schreef:

Interessant, dat is niet iets waar ik in eerste instantie naar zou kijken. Vooral omdat de vorm afwijkt van mijn wensenlijstje.

Maar jou bevalt hij dus goed? Wat maakt deze zo bijzonder tov een 'normale' niet leren dressuursingel?
(staat wel op de site maar hecht meer waarde aan gebruikers dan aan reclame :P )

Ik zocht destijds een lederen anatomische/ of banaansingel voor mijn pony. Dit omdat ze toen ook wel aardig gevuld was (Haflinger he :D ) en soms nijdig kon zijn bij het aansingelen. Ik heb verschillende singels gehad. Van hele goedkope, tot de duurdere Kieffer en Fairfaxsingels. Ik kreeg toen de tip om met deze FRA singel te rijden, want het zadel zou ook stabieler liggen. Ik, sceptisch als ik altijd ben, toch maar getest. (tweedehands aangeschaft) en ik moet zeggen, hij bevalt mij prima! Mijn pony is niet meer nukkig geweest, ik hoef amper aan te singelen en zelfs al kan het zadel nog 2 gaatjes aangesingeld worden (kom je altijd later achter haha), het zadel bleef op zijn plek en heeft niet geschoven. Ik ben een tevreden gebruiker. :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 12:52

Heb een topic hier op Bokt gevonden over deze singel. Daar redelijk wat positieve mensen maar de grootste kritiek is dat hij erg 'ruw' is qua materiaal.
Heb je daar geen last van?

Die van mij heeft zoveel haar (zucht) dat het overal tussen en aan gaat zitten. Ben bang ook aan een ruwe singel, en om nu elke keer wat haar er uit te trekken bij het rijden vind ik ook zielig natuurlijk.

EmmaGonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:01

Ik ben zelf ook bezig met een zoektocht naar de ideale singel voor mijn merrie met lichte singeldwang. Binnenkort ga ik de Eric le tixerant proberen.
Maar bij divoza, in Zoetermeer deze weet ik sowieso, de fairfax en prestige met rubberen ring proberen. De prestige heeft een leren/rubberen ring zodat het borstbeen vrij ligt. Misschien ook een idee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:08

Ik heb de fra geprobeerd,maar bij mijn pony wetkte het niet, hij kreeg toch last van wat plekjes
Ik heb toen de anatomische dressuursingel van rider pro gekocht en die bevalt prima
Deze
http://www.riderpro.nl/nl-nl/productdet ... 20o150s11/

Mijn pony was ook nijdig met aansingelen, bleek vast te zitten in de schouders, na behandeling van de fysio was het over.
Zou daar dus zeker naar kijken

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:10

http://www.teknasaddlery.com/details.asp?pid=91
Ik heb ene paard met enorme sigelnijd (tijdje terug niet meer te zadelen, bokkend wegrennen bij het velen van een singel). Toen de tekna pressure-eze singel gekocht, echt super ding! ik kan hem gewoon opzadelen en hij doet enkel nog een stapje opzij bij aansingelen maar die reactie wordt keer bij keer minder sinds ik deze singel gebruik!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:12

Ik ben heel tevreden van mijn FRA. Paard is er veel ruimer door gaan lopen, pakken beter dan mijn simpele stoffen ervoor. Bij de stoffen keek ze bij het aansingelen heel boos en dreigde ze te bijten, met deze totaal niks meer!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 13:24

@Ellepel, dat is een goede optie die jij doorstuurt, ga ik eens rustig naar kijken.

Osteopaat er een tijdje terug bij gehad (niet vanwege klachten maar puur preventief) maar paardlief is heerlijk soepel en ze had er niets aan te doen. Is een dier met een mega lastige rug (schoft als veulen gebroken) dus ben er erg voorzichtig mee.

@EmmaGonja, beide singels zijn niet in 40 cm te koop. Daarbij wil ik budgettair eerst wat vriendelijkere singels proberen voordat ik dit soort bedragen uit ga geven. Als het niet anders kan ok maar phoe wat een geld!

@Zoe_97 enig idee of deze in NL te koop is en waar?

Wil van alle opties toch eerst heen 'voelen' voordat ik iets koop. Informatie inwinnen via internet is fijn en ben heel blij met jullie berichtjes maar ben uiteindelijk van het vasthouden en voelen voor ik iets koop :o :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:27

MarliesV schreef:
@Ellepel, dat is een goede optie die jij doorstuurt, ga ik eens rustig naar kijken.

Osteopaat er een tijdje terug bij gehad (niet vanwege klachten maar puur preventief) maar paardlief is heerlijk soepel en ze had er niets aan te doen. Is een dier met een mega lastige rug (schoft als veulen gebroken) dus ben er erg voorzichtig mee.

@EmmaGonja, beide singels zijn niet in 40 cm te koop. Daarbij wil ik budgettair eerst wat vriendelijkere singels proberen voordat ik dit soort bedragen uit ga geven. Als het niet anders kan ok maar phoe wat een geld!

@Zoe_97 enig idee of deze in NL te koop is en waar?

Wil van alle opties toch eerst heen 'voelen' voordat ik iets koop. Informatie inwinnen via internet is fijn en ben heel blij met jullie berichtjes maar ben uiteindelijk van het vasthouden en voelen voor ik iets koop :o :D

alle ruitershops die br verkopen kunnen ze normaal bestellen (tekna wordt in de benelux dor br verdeeld). Maar medhorses heeft ze normaal standaard in het assortiment.

edit: ik zie net dat ze enkel de veerlzijdigheids standaard hebben, maar normala moet de 40 cm versie wel besteld kunnen worden

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:29

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 13:35

Imre schreef:
Ik heb deze van Kramer in 40cm, met memoryfoam (wordt zacht tijdens het rijden) en elastiek aan beide zijden (vrij stug elastiek). Bevalt echt heel goed. http://www.kramer.nl/dressuursingel-met ... &ci=257105

Die is qua materiaal gelijk aan wat ik nu heb behalve het memory foam.
Wat doe dit voor je paard?

Zag dat Kramer deze heeft:
http://www.kramer.nl/dressuursingel-Ana ... &ci=257105
Dat is een leren in de juiste lengte, die ben ik in NL voor een fatsoenlijke prijs niet tegen gekomen.

Zou een leren een optie zijn voor mijn 'probleem'.

@Zoe97 bedankt voor je reactie, kan altijd even een mailtje sturen als ik een keuze heb gemaakt.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:43

Ik heb gister ook de tekna binnengekregen, de normale versie trouwens, besteld bij medhorses inderdaad :)
Lijkt wel een fijne singel, gloednieuw is die nog wel wat stijf, maar alles wat net nieuw is moet toch altijd wat soepeler worden. Binnenkant voelt comfortabel kan 'm mooi induwen en 'deukt' dan langzaam weer uit, als je begrijpt wat ik bedoel :') Heb 'm nog niet getest, dus nog geen ervaring in gebruik.

De rider pro heb ik ook, vind ik een prima singel, een jaar gebruikt en ziet er nog keurig uit, paard leek er fijner mee te lopen dan een simpele rechte neopreen.

En de fra supersingel heb ik ook, vind het materiaal niet erg ruw hoor, singel wordt wel wat behaard. Ik heb de singel 2e hands overgenomen bij mijn zadel, zelf nog maar een paar keer gebruikt, maar van het vorige paard zie ik nog haartjes erin zitten. Geen idee of de singel ze echt heeft 'geëpileerd' zegmaar, heb niet het idee dat hij bij mijn paard nou zoveel haar meeneemt. Zelf vind ik het elastiek behoorlijk strak, ik krijg er weinig beweging in, maar geen idee hoe het voor mijn paard voelt eigenlijk. Qua lopen ermee kan ik weinig over zeggen, de rider pro had ik bij een ander zadel dan de fra, dus is niet te vergelijken. En de fra is eigenlijk een maat te klein, vandaar dat ik de tekna heb gekocht, die paste qua kleur ook mooier bij mijn zadel (bruin).

Overigens heb ik niet gekeken of alle singels in jouw maat er zijn, maar tot zover mijn ervaringen ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 15:27

fleur_yen bedankt voor je uitgebreide post.

Neig enorm naar de Rider Pro gevoelsmatig. Geen idee waarom maar meestal heeft mijn gevoel gelijk.
Hoewel het op de foto's op een neopreen singel lijkt. Hoe voelt deze?

Ervaringen met de Tekna en met leren singels (zoals bv die ik plaatste van Kramer) zijn nog steeds welkom!

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:38

Ik heb voor mijn gevoelige merrie die het aansingelen ook niet zo waardeerd een fra supersingel in combinatie met een mattes bontje. Voordeel van de singel is ook dat hij niet zo strak hoeft en toch blijft het zadel super liggen.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:09

MarliesV schreef:
fleur_yen bedankt voor je uitgebreide post.

Neig enorm naar de Rider Pro gevoelsmatig. Geen idee waarom maar meestal heeft mijn gevoel gelijk.
Hoewel het op de foto's op een neopreen singel lijkt. Hoe voelt deze?

Ervaringen met de Tekna en met leren singels (zoals bv die ik plaatste van Kramer) zijn nog steeds welkom!

Is een fijne singel ook die rider pro, vond hem niet per se enorm bijzonder, maar kan er niks negatiefs over bedenken. Helaas heb ik 'm in de volledig verkeerde maat, anders had je de mijne best een tijdje mogen lenen om te kijken of je het wat vond, die ligt nu maar in de kast te hangen namelijk.