verschil werking borsttuig.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

verschil werking borsttuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 15:43

hoi bokkers!
Na het krijgen van cadeaubonnen voor kerst kan ik eindelijk een bruin borsttuig met martingaal aanschaffen voor bij mijn bruine zadel. Hiervoor had ik een zwarte kiefer profi waar mijn paard prima mee liep. Nu vroeg ik me af of er een verschil is in werking tussen een heel elastiek tuig dat niet over de nek loopt ( http://www.teknasaddlery.com/details.asp?pid=120 dit type) of een lederen zoals mijn kieffer, die wel een stukje leer over de hals heeft lopen ( http://www.teknasaddlery.com/details.asp?pid=119 ).

Zoe_97

Re: verschil werking borsttuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 16:43

niemand die dit weet?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 20:54

ik nijg zelf trouwens meer naar de tweede aankopen (ookal is die duurder), maar kan echt nergens wat vinden over de werking van beide tuigen :(

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:57

Volgensmij heeft het te maken met de drukverdeling. De bovenste geeft alleen druk op de borst en die andere verdeeld het over meerdere punten (correct me if i'm wrong) :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:05

Met het stukje leer over de nek komt het borsttuig hoger te liggen waardoor het in het beste geval boven het schouderblad komt te liggen. Die wordt dan niet beperkt door een riem in de beweging naar voren. Daarnaast 'trekt' het zadel dan niet alleen aan de borst maar ook aan de schoft. Ook maak je dit soort borsttuig vaak hoger vast (bijvoorbeeld aan de D-ringen van het zadel).

Zie
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRSm3IQiT7RudfH36z56fBKI7bwLMHZKLwX4AC7KPp_fwFx_8z1
en
http://www.horseland.com.au/media/catalog/product/cache/1/image/1200x1200/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/8/583003.jpg

Maar hier heb je ook weer zoveel variaties op (de onderste zou je ook aan de D-ringen kunnen vastmaken ipv aan de singel) dat je volgens mij niet echt kunt zeggen dat het een beter is dan het andere.

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:06

Het is kerst. Vandaar dat men niet snel reageert.
Ik zou niet zo weten wat het verschil is. Ik heb het bovenste type. De onderste vond ik lichtelijk overdreven voor mij. Rij veelal dressuur en gebruik hem voor buitenritten veelal.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 21:13

dankje voor de uitleg! Dan ga ik inderdaad voor de 2e gaan! Dan nog even kijken of ik hem aa de D-ringen of aan de singel vastmaak. kijken wat mijn paard het prettigst vind. De kieffer kon enkel aan de singel gemaakt worden (had hiervoor een dressuur zadel zonder D ringen)

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:04

ik heb allebei geprobeerd op een paard alleen ander merk en ik vond een borstuig prettiger maar dat kan verschillen denk ik met de bouw van het paard.

Huppeltje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:47

Het elastieken borsttuig houdt vaak het zadel iets beter naar voren als het gaat schuiven, maar meestal zijn de elastieken te lang, of worden ze te lang. Daarnaast kan het voor sommige paarden wat onprettig zijn.
Die lederen gebruik je gewoon als martingaal en zo leg je hem ook ongeveer om de hals. De riempjes die naar het zadel gaan zorgen er gewoon voor dat het halsstuk niet naar voren glijdt. Iets wat kan gebeuren als het paard extreem basculeert, of zijn hals doet strekken tijdens het rijden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 21:56

Huppeltje007 schreef:
Het elastieken borsttuig houdt vaak het zadel iets beter naar voren als het gaat schuiven, maar meestal zijn de elastieken te lang, of worden ze te lang. Daarnaast kan het voor sommige paarden wat onprettig zijn.
Die lederen gebruik je gewoon als martingaal en zo leg je hem ook ongeveer om de hals. De riempjes die naar het zadel gaan zorgen er gewoon voor dat het halsstuk niet naar voren glijdt. Iets wat kan gebeuren als het paard extreem basculeert, of zijn hals doet strekken tijdens het rijden.

Ok dankje. Ik gebruik het voor de martingaal inderdaad. Als je het voor een zadel nodig hebt denk ik dat je beter geld aan een zadelmaker dan aan een borsttuig besteed :p

Huppeltje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:12

Precies ;)