Halsterhoofdstel en bit met hefboomwerking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Halsterhoofdstel en bit met hefboomwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 14:13

Heeft iemand ervaring met dit soort hoofdstellen en een bit met wat hefboomwerking? Ik rijd zelf western met een babyshank en vroeg me af of zo n halsterhoofdstel een optie is?

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Halsterhoofdstel en bit met hefboomwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:27

Nog geen ervaring, maar ik wil hetzelfde gaan doen.
Ik heb pas dit topic geopend: [WN-TR] Halsterhoofdstel western? en ben nu een leren halsterhoofdstel aan het opknappen. Ik hoop 'm aankomende week te kunnen proberen als hij weer soepel is.

Ik heb er wel eens mensen met een hackamore mee zien rijden. Dat ging prima. Vandaar dat ik zelf eigenlijk geen problemen verwacht, als de neusriem maar hoog genoeg en niet te los zit en je een goede kinriem/ketting hebt.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Halsterhoofdstel en bit met hefboomwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 10:45

ben benieuwd naar je ervaring straks. Waar ik vooral bang voor ben is dat het bit niet netjes stil in de mond hangt maar omdat je een extra riemje vastmaakt aan het bit dat je storing hebt in je hulpen of geen goede release.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Halsterhoofdstel en bit met hefboomwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:58

Je hebt ook halsterhoofdstellen die echt uit een halster plus een kopstuk met bakstukken bestaan. Dan heb je nergens last van.
Halsterhoofdstellen waarbij het bit aan een oogje aan het halster moet worden geklikt vind ik sowieso niet handig, moet je altijd dat bit vanaf de zijkant in de mond proberen te proppen, en dat gaat niet lekker.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:30

Het is al even geleden, maar ik heb er inmiddels een paar keer mee gereden. Overigens nog geen ritten met pauze, dus heb het bit er nog niet afgeklikt en weer in gedaan.

Maar qua release merk ik totaal geen verschil. Het is een erg fijn hoofdstel :j
Ik heb langere scharen dan jij denk ik. Het enige dat even goed opletten is dat de neusriem hoog genoeg is en je niet in de weg zit met je kinketting/kinriem.
Afbeelding

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Halsterhoofdstel en bit met hefboomwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:16

Een bit met hefboomwerking is absoluut geen probleem bij een halsterhoofdstel. In de endurance wordt dit vrij vaak gebruikt overigens en ook de hackamore i.c.m. een halsterhoofdstel zie je daar regelmatig. Wat ik daaraan alleen tricky vindt, is doordat je een dubbele neusriem hebt dan, dat je echt moet oppassen dat de neusriem van de hackamore wel hoog genoeg komt te hangen. Ik heb met beide combinaties ervaring en merk geen verschil met een gewoon hoofdstel.