Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pantykous

Berichten: 10488
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:10

Mijn kalfsleren konigs laarzen waren pas na 8 jaar echt helemaal op en die poetste ik misschien 1x in het jaar, dat ben ik toch niet helemaal met je eens Sizzle. Ook m'n Prestige die ik al 10 jaar heb en misschien 1x in het jaar poets en als ie heel vies is afspuit is nog super zacht. En die is toch helemaal van boterzacht leer.

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:06

klumpertje schreef:
Even over het leer. Advies van Fairfax: na het rijden met vochtige doek afnemen, zweet bijt heel erg uit in het leer. Geen zadelzeep gebruiken en leerverzorging met bijenwas gebruiken.

Weet je ook waarom je geen zadelzeep mag gebruiken? Hiermee maak je toch juist het leer mee schoon?

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:09

Het gaat om de glycerine welke vrij aggresief is. 20 jaar geleden werd het leer veel aggressiever gekleurd en behandeld dan nu ivm milieu en veiligheid toegestaan is.
Het was daardoor ongevoeliger en kon je er bwvs met een schuursponsje op los boenen (oude stübben en kieffer zadels).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:41

Passionato schreef:
Oei DeniiSee, echt zonde!
Inderdaad Klumpertje, als iets echt slecht is voor leer dan is het zweet wel. Mijn nekharen gaan dan ook altijd overeind staan als ik zie dat mensen hun bezwete dekjes onder hun zadel laten zitten met weghangen, of een bezweet hoofdstel zo in de kast hangen.. zo zonde!
Ik moet wel zeggen dat ik meestal een vochtige doek gebruik, maar als er echt een vettig laagje met huidvet opzit die er moeilijk afgaat , ik wel zadelzeep gebruik. Wat is de reden waarom dat niet goed zou zijn?

of nog erger... een nat dekje over zadel leggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:45

Pantykous schreef:
Ik heb de singel dus, en hij blijft bij mij perfect. Voel wel verschil met mijn zachte leren Prestige. :j Vind het alleen totale onzin dat zo'n dure singel zo'n berg aan onderhoud zou moeten hebben.


Vind je dat echt veel onderhoud? Ik doe over al het lederen tuig een natte doek na het rijden. Kost me denk ik 2 minuten?

Pantykous

Berichten: 10488
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:03

Ja, ik hou niet van poetsen. Als t erg bezweet is spoel ik het af en dat is t. Heb m'n hoofdstel al zeker 10 jaar en is nog als nieuw.

Een keer een vochtige doek oke, maar wekelijks vetten en doen... Doe ik met mijn fairfax iig niet en die is niet hard :n

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:31

Sizzle schreef:
Je moet je ook niet verkijken op het materiaal.
Mijn 'leren' kieffer singel gaat al 15 jaar mee, maar als je goed kijkt zie je dat enkel de buitenkant leer is en de zachte kant eigenlijk kunstleer.
Het zachte dure leer van de Fairfax gebruiken maar weinig producenten.
Zachte kalfsleren laarzen zijn ook duurder dan goedkopere rundsleren laarzen en ook daar hebben de duurdere meer onderhoudt.

Die heb ik ook. kalfsleren laarzen en ze gaan al 10 jaar mee. Maar kunststof is natuurlijk altijd watervaster dan het panelleer wat voor singels gebruikt wordt. Ik heb zelf ook singels gemaakt en leer is gewoon wat onderhoudsgevoeliger. Het blijft een huid. Maar dan nog moet zo'n singel wel een jaar mee kunnen gaan als je er zuinig op bent. Ja toch?

En zeep bevat vaseline. Dat is funest voor het draad, daarom wordt het afgeraden. De meesten spoelen de zeep namelijk niet af van hun leer.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:54

Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk moet het lang mee gaan.
Maar heftig bewerkte producten hebben nu eenmaal doorgaans minder werk nodig dan de wat natuurlijkere producten.
Ik hoor ook vaak mensen zeggen dat hun zadel echt weinig zorg nodig heeft, maar als je kritisch gaat kijken is het zweetblad gewoon volledig uitgedroogd bijvoorbeeld.
Ik dacht ook dat mijn laarzen met weinig zorg nog mooi soepel waren, tot ze een keer bij de schoenmaker geweest waren, toen waren ze ineens weer als nieuw.
Handgemaakte kalfsleren laarzen zijn boterzacht. Na een paar maanden zie je vaak dat ze veel steviger geworden zijn door gebrek aan verzorging, maar vaak heeft de eigenaar daarvan dat echt niet door. Dat bedoel ik met meer werk.
Het mag natuurlijk niet kapot gaan.

Paroeska

Berichten: 507
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:47

DeniiSee schreef:
Ik moet de mijne denk ik weg doen... hij krijgt er na een jaar goed mee te rijden wondjes van.. was bij mn vorige leren singel ook dus geen leer voor mij meer..

Iemand die een narrow 55 cm zoekt? Altijd goed onderhouden!


En als je er een bontje onder doet? Krijgt hij dan ook wondjes?

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:01

Haha, hele discussie over het leeronderhoud hier! Ik ben ook wel precies in het onderhouden van tuig/schoenen etc. Maar iedereen moet dat uiteraard voor zichzelf weten. Ik sta ook echt niet dagelijks alles te boenen, maar een doekje erover is een kwestie van nog geen minuut.
Maar of leer nu duur is of niet, het blijft een huid, een natuurproduct, en dat heeft onderhoud nodig om het in een mooie conditie te houden. Bovendien zal het ook van het gebruik afhangen. Het ene paard zweet meer dan de ander, en als je buiten in de blubber in het bos rijd waardoor alles onder het nat en zand zit, heb je ook ander gebruik dan dat je in een binnenbak traint.
Uiteraard moet een duur product ook met weinig onderhoud lang meegaan. Maar goed onderhoud zal de levensduur altijd verlengen lijkt me.
Ik gebruik trouwens Passier zadelzeep, met een zacht sponsje en lauw water insoppen en dan met water afspoelen. Voor de hoofdstellen vaak dat spuitbusje cleaner van Passier. Ik zal eens kijken of daar glycerine in zit.

LK_2312

Berichten: 1591
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:07

Valerie_V schreef:
Weet je ook waarom je geen zadelzeep mag gebruiken? Hiermee maak je toch juist het leer mee schoon?


Het wordt al gezegd door Sizzle, inderdaad de glycerine die niet goed is.

Nu ik dit onderhoud zo doe blijft mijn singel wel soepel. Ook mijn oudere springsingel (geen fairfax) ga ik zo behandelen want die is niet meer recht te krijgen zo hard en stug.

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:11

Ik heb 2 leren singels van Kentaur. Ik maak ze een paar keer per jaar schoon en vet ze dan in. Ze blijven zacht, en nee, geen kunstleer of wat dan ook, gewoon mooi zacht leer.
Ik verwacht van een singel van 330 euro dat ie minstens 20-25 jaar meegaat. Net als een singel van 80 euro van leer.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:50


Anoniem

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:43

de Fairfax ook als je wilt.

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:41

Ik vind dat een singel ook lang moet meegaan, maar je moet idd ook kijken hoe de eigenaar er mee omgaat. :D En sommige zijn heel lucratief voor de ruitershop. Ik schrik ook wel van het aantal te repareren singels waar het leer los zit van de elastiek. Dat vind ik een nadeel aan elastiek: Het rekt zo mee. En singels zonder elastiek gaan volgens mij dan langer mee dan die met. Die Stubben is heel mooi, maar de meeste ruiters blijven hun paard aansingelen. En met elastiek doe je dat veel vaster dan zonder. Vandaar dat ik de fairfax al een vooruitgang vond. Die heeft geen elastiek. Ik ben wel benieuwd hoe ze de slijtage van het leer gaan aanpakken.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:07

Mijn oude singel van Danny Kroetch was met elastiek, en die is toch ruim 15 jaar meegegaan, met zeer zwaar gebruik (meerdere paarden, met erge zweters, veel zand en modder). Nu was alleen het stiksel los, het elastiek niet uitgerekt. Eigenlijk vind ik juist mijn overgang naar een singel zonder elastiek een achteruitgang.
Ik heb zoveel onderzoeken voorbij zien komen dat de borstkas van een paard echt wel bijzonder uitzet tijdens de ademhaling. Maar inderdaad Idefix, je verbaast je echt hoe erg strak mensen hun paard aansingelen!

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:56

Ik heb echt al zo'n 9 jaar dezelfde singel MET elastiek. En die ziet er eigenlijk nog echt als nieuw uit.

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:16

Nou die fairfax van mij, wordt nu dan toch echt hard. Gisteren ingevet, straks eens even kijken hoe het er mee staat.

Vroeger ooit eens een kieffer leren singel gehad, die is altijd soepel gebleven.

paars

Berichten: 5574
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:50

Wat voor vulling zit er in deze singel, weet iemand dat? Zou dat een reden kunnen zijn dat ze soms zo hard worden? Door opname van zweet bijvoorbeeld? Vind het zo vreemd dat sommige singels dit probleem wel hebben en sommige niet?

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:55

Geen idee wat er binnenin zit,..

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:58

Ik heb mijn singel nu 1,5 jaar. Wanneer ik de singel gebogen tussen mijn handen houdt (dus zoals deze om de buik van mijn paard zou zitten) dan zie ik kreukels in het leer welke toch wat harder aanvoelen. Is dit het begin van de scheurtjes?

Ik rij nu met een Wintec Cair, hier zit stiek ik. Vindt ' ie veel fijner volgens mij.

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:01

Ik denk wel dat die kreukels kunnen gaan scheuren, op die punten wordt het leer zwak.
Eigenlijk ben ik best wel teleurgesteld, voor zo'n mega bedrag.
Ik ga mijn singel zo inspecteren.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:04

Ja echt belachelijk dat de kwaliteit niet beter is.
Hmm ik heb een foto geupload met de uploader, maar ik zie hem hier niet verschijnen, hoe werkt dat?

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:13

Starbreeze schreef:
Ja echt belachelijk dat de kwaliteit niet beter is.
Hmm ik heb een foto geupload met de uploader, maar ik zie hem hier niet verschijnen, hoe werkt dat?

Je moet na de upload, het bestand nog ergens naar toe slepen (of plakken).
Op de iPad zit ik daar vaak mee te klungelen. :o

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:14

Slepen naar 'files'