[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kermis

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:02

Net de pufoam inlages binnen gehad van Barefoot, en een hoes :)
Maar wat zijn die zacht zeg! In mijn vorige zadel zonder vps zaten van die moosegummie inlages die zijn kneiter hard :) Ben benieuwd hoe het ons bevalt!

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:37

Blijheid schreef:
@Phillipa; Leuk verslag, klinkt goed :j
Hoe bevallen de kniewrongen? Zou je er ook een sprongetje mee kunnen maken, of zitten de wrongen op 'dressuurhoogte' en schuif je er met kortere beugels overheen?

Jullie kunnen over een tijdje ook een testverslagje van mij verwachten trouwens, Suzanne komt eind van de maand ergens ook hier langs met de Ghosts. Ik ga dr geen kopen (nouja, dat is niet het plan, of het moet echt 100% perfect zijn) maar ik vind het gewoon heel interessant om op de hoogte te zijn/blijven van alle boomloze zadels, dus de Ghosts wil ik ook graag zien en testen :j

Leuk! Ze zijn ook zeker de moeite waard om te testen, ook voor andere Ghost-test-twijfelaars. Ook als je het budget nu niet hebt om er 1 aan te schaffen... Aangezien ik nu altijd een zadel weet waarop ik zou kunnen terugvallen of wat zeer waarschijnlijk makkelijk op meerdere paarden te gebruiken is.

Ik zal morgen of overmorgen eens proberen met kortere beugels te rijden. Ik had ze nu ook niet overdreven lang en m'n knie kwam dus over de wrong heen, maar het klopte gewoon precies met het stiksel lijn bovenaan. Denk dat als je ze korter doet het niet storend zit, of ze voldoende steun bieden dan, dat weet ik niet.

Mayflower gefeliciteerd met je zadel! En die komt snel zeg! Laat je een fotootje zien? :)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:44

Ohja, ik vind overigens het zadel niet te lang :) Viel me eigenlijk niet eens op.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:37

Heb je geen foto's van het testen? Of heb ik daar overheen gekeken?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:05

Raamzicht schreef:
Heb je geen foto's van het testen? Of heb ik daar overheen gekeken?

Bedoel je mij? Nee ik heb geen foto's. :)

Philipa: Zodra ik het zadel heb post ik hier foto's!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:08

Ik ben ook heel benieuwd Mayflower!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:25

Ik ging mijn dekje wassen, en voor hij de was in ging viel me iets bijzonders op:

Afbeelding

Wil dit iets zeggen? Ik heb een (heel) oude Cheyenne zonder VPS met HD inlages.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:32

Mijn pads laten dit beeld ook zien, London met VPS. Ik denk dat het komt dat het gedeelte waar je niet zit nog enigszins beweegt en dus viezer wordt. Het gedeelte waar de meeste "druk" zit ligt dan stil op het paard. Ofzoiets?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:41

Mijn pads zien er na het rijden ook altijd zo uit..Ik heb al veel zadels geprobeerd,maar het is altijd hetzelfde qua afdruk..Volgens mij is het ook niet niet iets om je zorgen over te maken..

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:17

Hmm, geen ervaring, bij mij is de pad altijd gelijkmatig behaard/viezig

Heel erg interessant en leuk om die ervaringen over de verschillende zadels te lezen!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:45

Bij mijn boomzadels waren de pads ook altijd op die manier vies. Ik dacht dat het zadel dan brugde en heb oa om die reden een aantal zadels versleten. Nu wet ik zeker dat mijn boomloosje niet brugt en maak ik me geen zorgen dat het dekje op deze wijze vies is....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:07

Is heel normaal inderdaad :j

Net zoals je ook altijd tijdens hete zomerdagen en lange ritten zo'n vieze vettige zwarte rand langs je zadelplek hebt, waar het huidvet naartoe gezweten is :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:46

gadverdamme - dat klinkt ranzig :r

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:54

We hebben het over het paard, Don ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:14

pmarena schreef:
Net zoals je ook altijd tijdens hete zomerdagen en lange ritten zo'n vieze vettige zwarte rand langs je zadelplek hebt, waar het huidvet naartoe gezweten is :P

En dit zie je dus ook heel goed bij de echt wollen pads die ik heb. :j

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:08

pmarena schreef:

Net de nieuwe inlages erin gedaan, wat een hels karwei! Met veel geduld os het gelukt maar ben blij dat t zit.
Waarom zijn de PU inlages zo zacht ? Geeft dit echt voldoende ruggegraadvrijheid?

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:50

Kermis schreef:
pmarena schreef:

Net de nieuwe inlages erin gedaan, wat een hels karwei! Met veel geduld os het gelukt maar ben blij dat t zit.
Waarom zijn de PU inlages zo zacht ? Geeft dit echt voldoende ruggegraadvrijheid?

Ligt aan het model paard wat je hebt. Mijne heeft een hoge schoft en een opliggende ruggengraat. De gewone inlages zijn voor hem niet genoeg. Maar een ander model paard kan dit prima liggen. Doe de (halster)touwtest en kijk naar de zweetafdrukken nadat je gereden hebt, dan weet je en zie je meteen of het genoeg is voor jouw paardje. :j

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:14

Mijn pony is erg rond met amper schoft. Ik ga morgen weer rijden en ben benieuwd!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:41

Tadaaa!!! Ik heb er op gezeten hoor. Jeetje wat een muts ben ik toch, gewoon weer net zo zenuwachtig alsof ik er voor 't eerst op stapte... Toch weer anders, 'met zadel' en dus rede voor spanning.
Dat maakte dat Raya in't begin wel wat gehaast en kort stapte maar uiteindelijk ontspanden we beiden en ging het lekker. Wel alleen gestapt nog.
Maar 't zadel zit héérlijk, ik zat er ook lekker 'in' en ik mis dus ook geen wrongen ofzo (als ik al wat mis dan is't wat meer 'voor' me, maar ja, da's de erfenis van 20 jaar 'western').
Beugels zou ik toch wel net wat meer naar achteren willen, 't niet extreem maar iets stoelzit krijg je wel snel. Heb niet gedraafd dus weet niet in hoeverre het me stoort in m'n rijden.
Maar 't meest positieve was dan toch wel dat het zadel na het rijden nog steeds op dezelfde plek lag als voor het rijden.
Enige waar ik bang voor ben is dat de gespen van de singel haar irriteren. Na een kwartiertje stappen ging ze met haar neus naar de gespen aan d'r rechter kant. Ik ben toen ook direct afgestapt. De voorst singelstoot/gesp zat toen ook wel ietsje losser dan de achterste en ze zitten wel heel erg dicht achter haar voorbeen. Dat heeft alles met haar bouw te maken, de singel ligt echt strak achter d'r voorbenen. Dikkere singel is dus ook niet fijn en die gespen dus ook niet. Nu is ze veel te dik dus 't is iet wat zich met de tijd zeker wel op gaat lossen maar ik denk dat ik voorlopig toch beter met een langere singel zou kunnen rijden. Door de mega lange singelstoten kon ik deze trouwens wel met gemak 'rond' krijgen.

Voor het rijden: (Raya kijkt wel érg bezorgd :P )
Afbeelding

Afbeelding

Na het rijden:
Afbeelding

Afbeelding

stappen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stilstaan:
Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:48

Ziet er echt goed uit zeg! Vind het ook mooi, zo minimalistisch :j

Enige wat ik me af vraag is of de singelstoten niet irriteren dat ze op haar huid zitten zo'n stuk van zadel naar singel. Dan zou je weer een grote pad moeten gebruiken en voor het oog is dat weer niks...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:49

Wauw wat een leuk zadel! Tof die rode riemen :j

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:53

kom ook even ons nieuwe zadel showen, BF Madrid zwart maat 2.

vind het een super super supermooi zadel, en hij zit ook nog eens net zo fijn.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ollytje op 14-05-14 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:56

Wat een torentje is het nog := Echt een beetje, zadel waar ga je met die pony heen.

Zal vast beter zijn over een tijdje!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:02

wat is die ghost toch mooi. <3
Raya trouwens ook. :)

Knap zadel Ollytje ! Benieuwd hoe het na een paar weken gebruik zal liggen. :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:13

Die rode beugelriemen zaten er gewoon bij, zou ik zelf dus in ieder geval niet kiezen (hoop dat er een fender bij te bestellen is).
De singelstoten vallen dek ik nog wel mee, volgens mij heb je dat bij elk zadel wel, de gespen achter haar voorbeen echter zeker wel. Als ik een Ghost ga bestellen wil ik dus óf een langere Ghost singel (als die er zijn) of ik koop een lange Westip. De gespen moeten in ieder geval ruim boven d'r voorbeen komen en wat ik echt een bezwaar vindt is dat de gespen bijna op de rand van de singel zitten, er zit geen ruime 'flap' onder de gespen. Bij een grotere 'flap' zijn de gespen beter afgeschermd en dan zou ze er bij haar voorbeen denk ik ook minder last van hebben denk ik.
Dit bedoel ik:
Afbeelding

Dit zijn de Ghost-singels (weet niet welke lengte ik nu heb, Suzanne?)
Afbeelding
Er zit dus wel een flapje onder de gespen maar die vind ik vrij 'krap'.

Zoiets zou beter zijn:
Afbeelding