[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Helene83

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:54

Ik ben echt superrr blij met mijn nieuwe cheyenne, wat zit dat lekker zeg..

Maarrrr.. ik hoop dat iemand mij een tip kan geven over het opstijgen, ik kan dit niet zonder hulp.. zadel glijdt dan enorm! Is dit de nieuwigheid?? Moet er toch een smallere pommel in.. lijkt mij niet. (Ik rij op trekpaarden, met L pommel.. M zou misschien net aan kunnen, maar niet op alle paarden.)
Of heb ik gewoon de pech dat ik op ronde paarden rij?? Met boomzadels geen last van gehad.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:03

Helenalena schreef:
Ik ben echt superrr blij met mijn nieuwe cheyenne, wat zit dat lekker zeg..

Maarrrr.. ik hoop dat iemand mij een tip kan geven over het opstijgen, ik kan dit niet zonder hulp.. zadel glijdt dan enorm! Is dit de nieuwigheid?? Moet er toch een smallere pommel in.. lijkt mij niet. (Ik rij op trekpaarden, met L pommel.. M zou misschien net aan kunnen, maar niet op alle paarden.)
Of heb ik gewoon de pech dat ik op ronde paarden rij?? Met boomzadels geen last van gehad.

Mijn London ging juist links-rechts schuiven met een te kleine pommel, dus ook idd met het opstijgen scheef liggen.

Ik ga dalijk een L pommel halen en die uit proberen :D ben benieuwd!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:53

Ik heb de freeform classic. Bij mij ligt het aan de pad of die schuift met opstappen. Bij de pad van agradi schuift die als een gek met opstappen en met de high tech pad of budgetpad heb ik er geen last van.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:57

Ik stap altijd met krukje op
Is ook beter voor je paard :D
En als ze wat ronder zijn veel fijner

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:03

Precies :D
Wilde ik ook net typen !

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:04

+:)+ k :')

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:07

Ik rij ook op jonge paarden, die nog aan het leren zijn om stil te staan.. Het is dus niet handig dat als ze dan wel een stap zetten en tegen het krukje aan komen, dan moet ik waarschijnlijk weer opnieuw beginnen.. Plus ik rij heel veel buiten en soms moet je dan ook afstappen, en niet altijd is er een hek o.i.d. in de buurt.
Ik heb ook mensen gehoord over een opstaphulp, zou dat dan wat zijn, als het zadel verder goed ligt? Of gewoon geduld hebben en hopen dat het minder wordt naarmate het zadel soepeler wordt..

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:13

Dan zou ik eens de opstaphulp proberen
Ik kon er niks mee, maar een hoop anderen vinden dat wel fijn

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:14

Stijg ook met krukje op en buiten los ik dat op door iets te zoeken waar ik op kan staan al is het maar ee stoeprand.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:17

Stoeprand is voor mij helaas niet genoeg , maar een bermpaddestoel, hek, bankje of een willekeurige argeloze voorbijganger wel ;)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:23

Helenalena schreef:
Ik rij ook op jonge paarden, die nog aan het leren zijn om stil te staan.. Het is dus niet handig dat als ze dan wel een stap zetten en tegen het krukje aan komen, dan moet ik waarschijnlijk weer opnieuw beginnen.. Plus ik rij heel veel buiten en soms moet je dan ook afstappen, en niet altijd is er een hek o.i.d. in de buurt.
Ik heb ook mensen gehoord over een opstaphulp, zou dat dan wat zijn, als het zadel verder goed ligt? Of gewoon geduld hebben en hopen dat het minder wordt naarmate het zadel soepeler wordt..

Ik heb de opstaphulp en dat werkt super +:)+ Moet je je alleen niet alsnog aan het zadel optrekken, want dan gaat het zadel alsnog scheef.
Sowieso trek ik mij nu met mijn barefoot zadel aan de manen op en ik zet een hand op de rug van mijn paard (ze is heel gevoelig daar, maar dat gaat goed!). Nu blijft het zadel perfect liggen, dus ik heb mijn opstaphulp eigenlijk niet eens meer nodig :')
Maar ik wil hem toch houden omdat ik wel een beetje zit te kijken naar een Christ of iets in die richting en ik ben niet zo soepel om op mijn kleine pony te komen zonder hulp :+

Maar de opstaphulp van Soeske is daarvoor echt een aanrader! Mijn paard vond het ook in een keer best: Terwijl ze normaal met opstappen altijd stond te draaien, bleef ze nu netjes stil staan.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:18

Bij mij (en mijn Belg) schuift het zadel ook als ik zonder hulp opstijg. Zadel past prima, maar op zijn ronde rug gaat de boel toch schuiven als ik met m'n volle gewicht aan 1 kant hang. Ik heb de opstaphulp geprobeerd, maar hij was voor mij (en mijn forse knol) net te klein helaas. Ik heb vervolgens met vrachtwagen spanband en autogordelclips zelf wat in elkaar geknutseld en bij een zadelmaker in elkaar laten stikken. Paard moest er even aan wennen, maar nu werkt het perfect!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:32

tjaakje schreef:
Bij mij (en mijn Belg) schuift het zadel ook als ik zonder hulp opstijg. Zadel past prima, maar op zijn ronde rug gaat de boel toch schuiven als ik met m'n volle gewicht aan 1 kant hang. Ik heb de opstaphulp geprobeerd, maar hij was voor mij (en mijn forse knol) net te klein helaas. Ik heb vervolgens met vrachtwagen spanband en autogordelclips zelf wat in elkaar geknutseld en bij een zadelmaker in elkaar laten stikken. Paard moest er even aan wennen, maar nu werkt het perfect!

Heb heel benieuwd hoe dat er uit ziet :o
Ik stap eigenlijk ook wel altijd op met krukje maar wil wel gaan kijken of het ook zonder kan, vooral omdat het nog wel eens wil gebeuren dat ik er tijdens een buitenrit er af moet. En als we straks weer puzzelritten of dagtochten gaan maken is het ook wel handig (kleine blaas zullen we zeggen :P ).

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:50

Helenalena schreef:

Ik had de eer om de jonge pony van Dyonne in te rijden, eerste wat hij leerde was: Stil staan naast krukje. Dit is voor mij een vereiste. Waarom uberhaubt opstappen als je paard niet eens stil kan staan naast een krukje?

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:36

Excuses voor dit varkentje.... we hadden net een behoorlijke baggerrit achter de rug. De clip aan de rechterkant is zo'n vliegtuiggordel clip, aan de linkerkant die van een autogordel. In de "stijgbeugel" zit een stevig stuk rubber genaaid, zodat de riem niet strak om je voet heen klemt als je erop stapt. Hij werkt hetzelfde als die soeske te koop heeft.

Afbeelding
Afbeelding

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:45

Bedankt Tjaakje! Het moet inderdaad een baggerrit zijn geweest :oo
Blijft het allemaal omhangen tijdens het rijden?

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:58

Nee, het kan niet blijven zitten tijdens het rijden. Dat loopt voor paardlief erg vervelend. Zodra ik erop zit, klik ik de "vliegtuigclip" los, waardoor de lus om zijn been los valt. Op buitenrit neem ik de opstaphulp bij gebrek aan een zadeltas mee in een rugzak, als ik in de bak ga rijden, gooi ik hem in stal op de grond, of in de bak over de bakrand.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:57

Ik kon met het ook niet echt voorstellen :P Maar het ziet er wel uit als een fijn systeem! Ik heb zoiets echt nog nooit eerder gezien...

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:01

Ik heb trouwens een vraagje. Heeft elke maat een eigen kleur?
Ik kan daar niets over vinden, maar als ik op de barefoot site een fork wil bestellen zie ik op het plaatje 3 kleuren staan (roze, blauw en wit). Ik twijfel namelijk welke maat mijn huidige (witte) fork is.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 08-01-14 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Advertentie uit bericht verwijderd.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:03

O joh, wat slordig van me |o _-:( 8)7

Als iemand hier nou een keer die opstaphulp van Soeske wil testen/lenen/proberen, pb mij dan even. Die van mij ligt nu toch niks te doen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:10

Volgens de site worden de westernmodellen standaard geleverd met een L fork en zijn er losse te bestellen in M, L en XXL.

Aan de hand van de foto zou ik gokken dat de witte de M is ...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:13

_Dribbel schreef:
Ik heb trouwens een vraagje. Heeft elke maat een eigen kleur?
Ik kan daar niets over vinden, maar als ik op de barefoot site een fork wil bestellen zie ik op het plaatje 3 kleuren staan (roze, blauw en wit). Ik twijfel namelijk welke maat mijn huidige (witte) fork is.

Heeft volgens mij ook weer te maken met welke versie het is, de nieuwe of de oude. Op de BM staan ook een paar pommels in verschillende maten en die zijn dan weer allemaal wit.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 08-01-14 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quate aanegpast.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:13

Shirley schreef:
Volgens de site worden de westernmodellen standaard geleverd met een L fork en zijn er losse te bestellen in M, L en XXL.

Aan de hand van de foto zou ik gokken dat de witte de M is ...

Ja dat had ik inderdaad ook gelezen, maar aangezien ik het zadel tweedehands heb gekocht weet ik niet welke fork daar in zit. Ja hij is wit.. maar er staat geen maat op.

En nu heb ik dus met het maat sjabloon gemeten, en dan kon ik op een maat M.
En de witte die ik nu heb is drukt bijna tegen de schoft zonder pad eronder.

Dus ik denk eigenlijk dat die witte een standaard is. Maar als ik nu een M bestel, dan kan het zijn dat ik dezelfde binnenkrijg als welke ik al heb. :+

Nu weet ik het niet meer!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:15

En als je je fork vergelijkt met het sjabloon ?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:15

Ik denk dat je er dan wel vanuit kan gaan dat de fork die er nu in zit een L is :j Dat is de standaard maat en als die te breed is kan hij inderdaad gaan drukken op de schoft.