welk bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pony123paard
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-12-11

welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 20:15

hallo
ik heb een vraagje
ik rij mijn verzorgfjord met een gewoon enkelgebroken bitje
nu is het probleem hier luisterd ze de helft van de tijd niet naar vooral stuuren wil een probleem zijn
welk bit radel jullie aan

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:22

Een anderbit gaat in dit geval waarschijnlijk niet veel uitmaken.
Rijtechnisch misschien wel. Neem je les? Of kan je bv. van de eigenaar les krijgen oid?

Het kan zijn dat je verzorgpaard door vroeger verkeerd gereden te zijn hard in de mond is geworden. Het heeft teveel druk gekregen waardoor het de druk is gaan negeren. Dus dan moet je nu zo hard trekken voor je reactie krijgt. Dit kan je oplossen door consequent te zijn maar zacht in de handen. Leren het paard terug te reageren op lichte hulpen.
Maar het kan ook zijn dat er iets medisch is, bijvoorbeeld een blokkade waardoor draaien moeilijk wordt en het paard dus probeert niet te draaien. Of stijfheid van de spieren,...
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat jij op een andere manier stuurt dan het paard is aangeleerd, zoveel redenen mogelijk die wij van hier uit waarschijnlijk niet kunnen beoordelen.

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Re: welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:24

Onthoud wel dat besturen niet alleen door handen gedaan word maar ook door benen! Meer beenhulpen werkt goed, hoe meer hoe beter.

pony123paard
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-12-11

Re: welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 21:19

ik ga 1x in de 2 weken met haar op les. beenwerk kan ik niet teveeldoen zij is heer heel gevoelig aan en gaat meteen galloperen als je er teveel met de benen aanzit ik ben heel zacht met mijn handen. voor ik ze ging verzorgen werd ze niet gereden maar stond ze wel voor de koets met een stangbit(wat normaal is denkt ik) en hier reageert ze goed op en luister ze goed naar maar ik ben bang dat een stang te scherp gaat zijn

xJorgx

Berichten: 1285
Geregistreerd: 13-11-10

Re: welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:39

En sturen met je zit?

pony123paard
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-12-11

Re: welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 21:45

reageert ze amper op. ik ben aant denken voor een ander bit ook omdat ze soms op buitenritten in het bos gewoon vertrekt in galop en dan laat ze zich niet meteen terugpakken in draf

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:48

Ik denk dat vaker lessen een goede optie is. 1x in de 2 weken is niet erg veel, vooral niet als je er veel moeite bij hebt, dan is herhalen het beste.

pony123paard
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-12-11

Re: welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 22:36

ik zou graag haar vaker me naar de les nemen maar dat gaat maar 1x in de 2 weken omdat er een klein meisje meerijd die bang is van grotere ponys. maar ook de lesgever zegt dat ze een wat straffer bitje mag hebben. hij ze een phallham (als je dat zo schrijft) maar ik weet niet of dat wel de juiste keuze is om dat in der mondje te zetten

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:41

Je kunt een ongebroken watertrens proberen. Werkte bij de fjord die ik rijd beter, en is ook nog eens vriendelijker :)
Buiten kun je er een martingaal bij doet, dat zou ik niet met een bit oplossen. Bij Vera helpt dat in ieder geval niet, die gaat zelfs door stang en trens heen als ze echt ergens bang voor is

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:42

Ik weet niet van wie jij les krijgt, maar om er meteen een pelham bit in te gooien is totaal de foute keuze. Deze zal niks toevoegen aan het technische rijden en zal alleen maar pijn en onrust in de mond veroorzaken. Misschien is een andere instructeur een goede keuze? Als je niet vaker kan lessen en je zulke dingen aanraad klinkt het niet echt als een goede instructeur.

Maar die tip van een pelham bitje is absoluut geen goede tip.

pony123paard
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-12-11

Re: welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:24


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:29

Eerst aan de eigenaar vragen wat die ervan vind dat je een ander bit wilt en vragen welke je dan mag gebruiken.

Dat het paard voor de koets loopt met een stang moet niets uitmaken, als je er een gewoon trensje in hangt, moet het paard ook gewoon nog alles doen.

En sturen is veel meer dan je handen en je bit, krijg een beetje het idee dat je instructeur er ook niet zo'n weg mee weet gezien zijn voorstel van een bit soort.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:31

Mijn voorgangers geven je wel goed advies. Sturen doe je met je benen en lijf en pas in de laatste instantie met je teugels. Als deze pony dit nog niet kent, waarschijnlijk door haar ervaring in jet tuig, dan moet je haar dit leren en niet het opgeven en er een straffer bit in mikken. Als je lesgever je hierbij niet kan helpen ( misschien les in een te grote groep waardoor je niet genoeg aandacht krijgt?) dan moet je misschien een andere lesgever zoeken, desnoods tijdelijk, die je hier wel bij kan helpen. Kunnen rijden met benen en zit is namelijk de basis voor alles onder het zadel en als dat niet goed zit kom je eigenlijk nooit echt verder. En dat zou zonde zijn omdat er echt goed aan te werken valt als je een geschikte lesgever hebt.

pony123paard
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:32

ze is op de stem geleerd grotendeels ze luistert er wel naar behalve in gallop. ze luisterd dan totaal niet alleen als ze recht vooruit gaat en de eigenaar vind alles prima zolang het maar paardvriendelijk blijft

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:33

Het klinkt eigenlijk alsof deze pown nooit echt beleerd is onder het zadel, dus de hele basis nog moet leren. Dat is wel een pittige klus.

pony123paard
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-12-11

Re: welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:42

echt beleerd nee eigelijk gewoon zadel erop en zien wat ze deed alles ging prima alleen galop rustig doen en stuuren in galop is niet haar sterkste kant ik ben volop aan het oefenen dat het beter gaat maar met het koude weer kan ze niet teveel doen omdat ze zonder deken in de wei staat. het is al wel verbeterd tegenover het begin. het gaat me er eigelijk gewoon om dat ze zoomaar in galop vertrekt, dit heb ik niet geleerd een vriendin van me heeft daar ook een verzorgpony en die heeft mijn verzorgpony een paarkeer megenomen en nu vertrekt ze zomaar zonder dat je het vraagt

Bokker13579
Berichten: 1882
Geregistreerd: 21-05-13

Re: welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:48

misschien eens goede privé les nemen!