Twee specifieke vragen Bucas Smartex: hals & onderdeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Twee specifieke vragen Bucas Smartex: hals & onderdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 18:11

Laatst heb ik een tweedehands Bucas Smartex gekocht die helaas net een slag te groot is voor mijn paard. Maar zusjelief wil hem graag overnemen, mits er een hals aan kan en er onderdekens onder kunnen. Anders gaat ze voor een nieuwe Horseware set.

Maar nu ben ik al even aan het speuren en kan het niet echt vinden. De deken is een beetje de goud-groene kleur. Op de paardendrogist site zie ik geen halzen in diezelfde kleur staan. Worden die wel verkocht? Of kijk ik weer eens niet goed? Het oog moet natuurlijk ook wat willen :P

En dan de onderdeken. Ik kan maar één type vinden en dat is direct een 150 grams terwijl er van bijvoorbeeld Horseware veel verschillende diktes te koop zijn. Ik meen mij te herinneren ooit eens paarden gezien te hebben met een Horseware onderdeken onder een Smartex deken, maar blijft dit goed genoeg liggen?

Wie o wie heeft de wijsheid in huis en kan ons uit dit dilemma trekken?

Edit: typo

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Twee specifieke vragen Bucas Smartex: hals & onderdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:36

Als er geen ringen aan de hals zitten.. Zit er ook geen klittenband bij de hals met bucas erop? Daar zitten ze onder, maar weet net zeker of de oude modellen wel bevestiging hebben voor een hals.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Twee specifieke vragen Bucas Smartex: hals & onderdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 22:41

Het is een 'nieuw' model, met de nieuwe sluiting. Zit ook klittenband bij de hals :) Heb op google ook wel de deken met hals gevonden, alleen kan dus nergens die hals vinden..
Afbeelding

Maar de hals is na overleg niet het grootste punt. De vraag of liners eronder blijven liggen of dat het toch een losse onderdeken zou moeten worden.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:46

Ah nou onder het klittenband zit iig de sluiting voor de hals. Ik heb ze laatst wel ergens online gezien, zal ff kijken of ik het nog kan vinden!

Ik denk dat als de liner goed past bij het paard, deze ook gewoon goed blijft liggen onder de bucas.
Ik heb verschillende onderdekens onder mijn bucas gehad, nooit een probleem :-)

Edit:
http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 7515/49505
Laatst bijgewerkt door Ing__ op 18-12-13 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Twee specifieke vragen Bucas Smartex: hals & onderdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 22:48

Dat geeft de burger moed!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Twee specifieke vragen Bucas Smartex: hals & onderdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:51

Hmm zie nu idd dat de kleur net iets anders is.. Nou ja, keertje rollen in de modder ;-)

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Twee specifieke vragen Bucas Smartex: hals & onderdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:56

Persoonlijk vind ik Bucas dekens niet geschikt om te gebruiken met een onderdeken. Het mooie van Bucas is dat ze de temperatuur reguleren, zodat je paard het (mits je hem binnen de geschikte temperaturen gebruikt) altijd een prettige temperatuur heeft. Als je de smartex extra/ all in one hebt, zit je tot min 20 goed, de kans dat het dat word is erg klein!

De hals is idd met klitteband.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Twee specifieke vragen Bucas Smartex: hals & onderdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 23:08

Het is de smartex rain en meneer ontwikkeld een behoorlijke vacht. Mijn merrie staat onder alleen de rain en dat is ook meer dan genoeg. Alleen hij staat nu onder een (andere) 200 grams deken wat goed werkt voor de juiste vachtontwikkeling. De rain is dan net te weinig voor de periode dat hij nu ook onder de 200 zal staan en willen we dus toch een onderdeken eronder kunnen doen. Daarmee verlies je uiteraard de functie van de fleecevoering, maar die functie is maar één van de redenen waarom we de bucas gekocht hebben.

Ik vroeg me wat betreft de hals vooral af of die hals nog in de kleur te krijgen is die de deken ook heeft ;) Hoewel het handig is om te weten hoe die vast moet :)