Is mijn bit en hulpteugel wel geschikt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjippeltje
Berichten: 268
Geregistreerd: 03-01-08

Is mijn bit en hulpteugel wel geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 02:37

Hallo!

Ik heb niet zo'n verstand van bitten, en daarom open ik er toch maar een topic over. Ik vind op bokt heel veel verschillende meningen over bitten en misschien krijg ik een handiger advies als ik mijn eigen paard beschrijf en wat ik wil bereiken. :-)

Wat ik wil bereiken is dat mijn paard beter reageert op mijn hulpen die ik geef met mijn zit/houding. Ik heb namelijk een enorme hekel aan teugels trekken. Van draf naar stap reageert ze redelijk, maar niet "zoals het hoort". Van galop terug naar draf is echt een drama. Ik oefen veel met afwisselen in gangen en mijzelf zwaar maken, dat gaat steeds beter. Ik heb alleen het idee dat het misschien niet snel genoeg gaat. Het zadel past goed, daar heeft ze nooit last van gehad.

Ze is dus enorm sterk, en ik voel dat ze op de wat "hardere" seintjes in de mond juist minder reageert. Ze heeft op dit moment een dubbelgebroken watertrens die niet zwaar maar ook niet licht is. Ik gebruik een thiedemanteugel, maar heb de indruk dat bijvoorbeeld een martingaal een betere oplossing zou zijn omdat die alleen werkt zodra het nodig is. Een thiedeman teugel vind ik al snel te lang te kort.

Graag tips! Op t gebied van bitten, hulpteugels en misschien wel oefenen met gangen (al hoort dat niet in het harnachement forum)

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 02:48

Je zegt dat het al beter gaat, als ik jou was zou ik gewoon nog (heel veel) geduld hebben en veel oefenen met overgangen op je zit rijden etc. Dan komt het er uiteindelijk wel vanzelf.

Ik heb geen verstand van bitten dus hier ga ik me ook niet over uit laten. Zie bovenstaande aub niet als een aanval op jou, ik ben echt niet anti-hulpteugel, sporen of wat dan ook, maar je zei al dat het beter ging ;)

Sjippeltje
Berichten: 268
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Is mijn bit en hulpteugel wel geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 03:11

Zie ik niet als aanval haha! Bedankt voor je reactie :-)

Ik ben overigens vergeten te vermelden dat dit op buitenritten is. In de rijbak heeft zij geen problemen met overgangen. Dan is ze ook veel minder sterk ;-)

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Re: Is mijn bit en hulpteugel wel geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 07:03

Mijn paard heeft ook een periode gehad dat hij erg sterk was op buitenrit, hij is toen ook echt eens aan de kletter gegaan. Mijn oplossing was toen eerst een thiedeman, dat was hem toch niet helemaal. Uiteindelijk heb ik er een ander bitje in gedaan en heb ik nergens meer last van, ook rijdt ik met een martingaal.

Ik rijdt normaal op een dubbel gebroken trens, en buiten op een enkel gebroken trens. Problem solved! :D

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Is mijn bit en hulpteugel wel geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 08:11

Een goed afgestelde Thiedemann werkt net als een martingaal alleen in wanneer nodig (hoofd ver omhoog). Heb je hem niet te kort staan?

ksjors

Berichten: 60
Geregistreerd: 15-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 08:20

probleem is zo herkenbaar,
Rijd zelf op een enkel gebroken bitje en thiedemann in t bos, wanneer bij mij mn thiedemann te kort zit werkt het voor geen ene meter meer.
Misschien toch even kijken of het minder word als je hem langer zet, hij is zo weer korter als t erger word!

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:04

Ik vind je instelling echt super! Je denkt na over wat je in de mond en aan de mond van je paard hangt en je probeert zonder aan de mond te zitten de overgangen te verbeteren +:)+ Complimenten hiervoor!

Je gebruikt de Thiedemann alleen buiten? Een Thiedemannteugel werkt - mits goed afgesteld - alleen in als het paard zijn hoofd te hoog brengt, in de goede houding hangt hij los. Je gebruikt de Thiedemann zo te lezen als tijdelijk hulpmiddel, toch? Dan zie ik er geen probleem in. Maar je moet wel blijven proberen, zoals je al doet, veel te oefenen op de overgangen, zodat je uiteindelijk van Thiedemann naar martingaal kan, en van martingaal misschien wel naar hulpteugelloos. Een martingaal kan je op zich wel blijven gebruiken bij het buitenrijden, die werkt net even wat minder in dan een Thiedemann.
Je dubbelgebroken bitje is denk ik wel goed. Je zou nog een ongebroken bitje kunnen proberen, of een kneveltrensje (klinkt niet lief, deze naam, maar het is een erg vriendelijk bit, hij 'duwt' het hoofd in de juiste richting), maar ik denk dat je vooral op overgangen moet oefenen.

Met deze instellingen kom je er in ieder geval wel, daar ben ik van overtuigd!

Succes!

Edit: helemaal vergeten... Steigert jouw paard wel eens? Dan moet je er namelijk geen Thiedemann om hangen! Steigeren + Thiedemann = grote kans op achterover slaan... Een martingaal is veiliger bij een steigerend paard.
Mijn oude bijrijdpaard was ook bij een overgang van galop naar draf niet terug te nemen buiten, ik ben toen ook even een Thiedemann gaan uitproberen, omdat de eigenaresse dat een goed idee vond. Thiedemann werkte wel een beetje (ondertussen oefenden we natuurlijk gewoon met de overgangen). Paard steigerde als hij bang was (hij is bang voor alles wat rood is en voor veel andere dingen, niet voor verkeer) of als hij had bedacht dat we naar huis zouden gaan. Ik ben toen een keer bijna omgeslagen, en toen heb ik er nooit meer een Thiedemann aan gehangen. Ik heb toen tijdelijk met een Pelham buitengereden met dubbele teugels, dus 1 paar teugels aan het 'trensdeel' en een paar teugels aan het 'stangdeel'. De stangteugel hing gewoon losjes, die pakte ik er alleen bij als hij écht niet wilde terugkomen. Dit ging prima, en geen kans meer op achteroverslaan!

Sjippeltje
Berichten: 268
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 11:50

Ik gebruik de thiedemann alleen buiten. Ik heb hem op "de middenstand", omdat één klipje van de losse stand kapot is. Die moet ik eigenlijk maken, of vervangen. Ik denk dat de lossere stand inderdaad beter voor haar is. Ik weet alleen niet of ze zo'n banketstaaf klipje willen maken bij de ruiterzaak :P Even achteraan gaan!

Mijn paard steigert nooit, hooguit een hupsje! Als ze het ergens nit mee eens is draait ze gewoon om en loopt ze achteruit. Dus dat valt allemaal wel mee haha. Ze is gelukkig nergens bang voor, ze doet enkel alsof wanneer ze naar huis wilt :+

Bedankt voor de reacties en tips!

Sjippeltje
Berichten: 268
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Is mijn bit en hulpteugel wel geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 11:51

Banketstaaf? Dat maakt bokt ervan. Een sukkelig klipje dan maar!