Hoe lang is het wintec XL of wide zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lauradabe
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-04-12
Woonplaats: Lemmer

Hoe lang is het wintec XL of wide zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 00:29

Ik heb een korte brede tinker waar ik nu met barefoot op rijd. Volgens mij ligt dit niet goed en is het toch te lang. Het is wel boomloos dus de druk komt waar ik zit maar heb het idee dat het toch te lang is en hinderlijk voor hem. Trekker zadel pro arte al gehad en dat was bij zijn schouders niet goed knelde en hij kreeg drukplekken. Nu ben ik aan het kijken voor wintec wide of XL. Ik heb begrepen dat deze zadels korter zijn dan de normale wintec zadels maar klopt dat. Hoe lang is het gedeelte wat op de rug van het paard ligt bij 17,5 inch en bij 18 inch?

groetjes Laura

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Hoe lang is het wintec XL of wide zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:44

Ik snap dit soort vragen nooit zo goed. Een zadel is iets wat heel precies komt, en dat is dus niet zelf te vinden door te denken "laat ik dat maar doen". Het is iets wat je in overleg doet met en zadelpasser. En die zadelpasser kan je ook meteen vertellen of het zadel wellicht te lang, te kort (ja, dat kan ook), te wijd, te smal, verkeerde vorm, wat dan ook is.

Je gaat je paard toch ook niet zelf de tanden vijlen omdat het zo gemakkelijk lijkt als de tandarts dit doet? Het is vakwerk. Een niet goed passend zadel rijdt je paard "de prak" in.

Je geeft al aan dat je een zadel hebt waarbij je niet zeker weet of het goed zit, en bij een ander zadel liep je zelfs tegen drukplekken aan. Waarom dan nu weer zelf zoeken? Voor 30/50 euro heb je het advies van een zadelmaker...

Lauradabe
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-04-12
Woonplaats: Lemmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 12:03

Goed ik merk dat een vraag van mij veel invullingen van Angela oplevert. Mischien is t handig eerst zaken af te checken alvorens te veronderstellen Angela. Mijn vraag gaat over de lengte van de wintec wide zodat ik weet of dit qua lengte uberhaubt n optie zou kunnen zijn. Zo ja dan kan ik die optie met n goede zadelpasser bekijken. Ik heb al verschillende zadelpassers gehad. Waar ik overigens ook vaak niet vrolijk van word want 1had mij t trekker zadel verkocht. Kortom weet iemand de lengte van wintec wide of xl gedeelte dat op de rug van t paard ligt? Ik heb geen behoefte aan uitgebreide adviezen dat is mijn vraag niet.
Laatst bijgewerkt door Lauradabe op 23-11-13 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe lang is het wintec XL of wide zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:09

[HAR] Opmeten van een zadel

In dit topic zie je hoe de inchmaat wordt gemeten. Aangezien het een diagonale maat is, zal de diepte van de lepel maar héél marginaal invloed hebben op de totale lengte van het zadel. Kortom, 18 inch zal echt niet cms korter zijn dan willekeurig welke 18 inch van een ander merk.

Maar loop een winkel binnen en meet het op. Dan weet je het ook, zonder kosten te maken.

Lauradabe
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-04-12
Woonplaats: Lemmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 22:17

Heb wel wat gemeten echter 18 inch wintec wide was niet aanwezig. Zelf zie ik wel dat zadels nogal kunnen verschillen qua lengte die op het paard ligt en inchmaat, afhankelijk van de vorm van het zadel. Schatting is ca. 48/49 cm Iemand een idee of dat klopt? Ook vroeg ik me af zijn er ervaringen met thorowgood op een korte brede tinker met weinig schoft?

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re: Hoe lang is het wintec XL of wide zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:08

zadels schelen behoorlijk in lengte,dat komt door de keilkussens!
(en dan echt alleen kussens gemeten van voor naar achter plat over de rug) .

wintec pro dr ouderwets 17,5 inch =49 cm
isabell werth 17,5 inch =51 cm
wintex xl 18 inch gaat echt over de 51 cm heen!
k&m dressuur 17,5 inch =50 cm
thorowwgood t8 ,hw,17,5 inch =52cm

dus ligt echt niet alleen aan inchmaat,denk aan keilkussens..