Wat moet ik voor bitje nemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veerle1807
Berichten: 60
Geregistreerd: 25-11-13

Wat moet ik voor bitje nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 15:02

Hoooi,

Ik heb een E merrie die nogal sterk is maar niet sterk (stijf) als het niet haar zin krijgt neemt ze nog weleens een loopje met me meestal niet thuis in de bak maar meestal op buitenrit dan pakt ze het bit vast en loopt ze gewoon zo de andere kant op. De pony word ook een beetje enthousiast als we gaan springen en is het geen hindernis die ze kent pakt ze het bit en rent er snel omheen. Ik heb al wel eens wat geprobeerd dat ze los liet maar ik kan er beter op blijven zitten en afwachten waar we heen gaan want het heeft voor mij geen enkele zin. Nu vraag ik me af als ik er beter een ander bitje in kan doen omdat ik begin met springen (ga ook met de pony op cc) en het geen lachertje is als ze dit weer doet. Ik heb nu een watertrens enkel gebroken in zitten. En mij leek deze wel wat: http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... brass.html
Weten jullie mischien een beter idee? of wat dit voor bitje is? dan hoor ik het graag! (ik las bij veel forms paardrijlessen maar dat heeft voor mij geen zin, ik wil er ook absoluut geen heel scherp bit in hebben want ik vind dat het niet alleen aan het bitje moet liggen ik heb ook al een martingaal aan het paard gedaan en daar is ze ook van vooruit gegaan want ze doet eerst haar hoofd omhoog maar toch red ik het er niet helemaal mee)

Groetjes!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wat moet ik voor bitje nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:04

-> HAR

Ik verplaats het even naar Harnachement.

baszo17

Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:05

er zijn zoveel mogelijkheden... soms werkt een scherper bit TIJDELIJK wel! mijn 5 jarige liep tot een maand geleden op een pelham. nu op een dubbelgebroken... ik zou meerdere bitten gebruiken want je paard of pony kan het best aangeven wat hij/zij prettig vind... :) btw, de link doet niet...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:12

veerle1807 schreef:
ik las bij veel forms paardrijlessen maar dat heeft voor mij geen zin


Waarom niet?

veerle1807
Berichten: 60
Geregistreerd: 25-11-13

Re: Wat moet ik voor bitje nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 15:20

Rije ik krijg paardrijlessen en ik rij op woensdag oefenpacoursen;) en daar krijg je professionele hulp bij en daar betaal je dan wat voor alleen ik kan trekken en doen maar hij neemt soms de benen met mij. De pony doet dit niet omdat ze niet los is want ik longenceer met touwtjes haar 2 a 3 keer per week en ze loopt heel mooi met stelling en aan de teugel en zet ook heel mooi haar voeten onder haar lichaam dus daar moet het niet aan liggen het is gewoon het bit die ze vast houdt dat ze mij onder controle heeft.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Wat moet ik voor bitje nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:24

Kun je dan tijdens je oefenparcours niet eens aan iemand vragen wat je op zo'n moment moet doen? Daar betaal je dan toch ook voor?

sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Re: Wat moet ik voor bitje nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:29

Een scherper bit zou in mijn ogen niet de oplossing zijn voor dit probleem. Ik raad je toch aan om les te nemen van iemand die je hier verder bij kan helpen, want als ik het goed begrijp krijg je nu geen les op deze pony?

veerle1807
Berichten: 60
Geregistreerd: 25-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 15:30

Jaa klopt mijn lesgever heeft hem al een paar keer tussen haar tanden weggehaald hij is al bij een tandarts geweest maar naar een poosje doet ze het gewoon weer ik heb ook al keer een mevrouw op haar gehad want ik ben 45 kg en het is echte een grote sterke e pony maar die mevrouw was naar een poosje al bek af. Ik heb me nicht er ook al een keer opgehad en die is 18 maar ze doet net alsof het een grapje is en doet mooi wat ze zelf wil ze loopt wel gwn aan de teugel en stelling maar durft ze iets niet of moet ze iets leren gaat ze er snel vandoor met het bit tussen de tanden.

veerle1807
Berichten: 60
Geregistreerd: 25-11-13

Re: Wat moet ik voor bitje nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 15:31

Sjimmiepony ik krijg les ze doet ook heel veel wat ik haar vraag als ze er zin in heeft wil ze ook echt voor me door het vuur gaan maar vind ze het eng dan gaat ze er met bit snel vandoor;)

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:35

Met springen een martingaal om doen? En je neusriem een gaatje strakker wil ook nog wel eens helpen dat een paard het bit niet tussen de kiezen kan nemen.
Met een scherper/dunner bit los je vaak niets op. Dan zelfs averechts werken.

veerle1807
Berichten: 60
Geregistreerd: 25-11-13

Re: Wat moet ik voor bitje nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 15:39

Nadita ik heb een martingaal om we hebben het ook al geprobeerd met een sperriempje straker dat was niks dat ging mis ze ging steeds schudden met haar kop en was helemaal in paniek, maar het was anders wel een oplossing geweest;) Bestaan er ook bitjes die niet scherp zijn maar kunnen tegen gaan dat ze in de mond pakt? en hoe heten die dan?

sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:48

veerle1807 schreef:
Sjimmiepony ik krijg les ze doet ook heel veel wat ik haar vraag als ze er zin in heeft wil ze ook echt voor me door het vuur gaan maar vind ze het eng dan gaat ze er met bit snel vandoor;)


Dus je krijgt les op deze pony? Dan neem ik aan dat je ook tips krijgt wanneer het mis gaat? Mag ik weten wat jou dan verteld word? Het is namelijk moeilijk om vanaf een afstand in te schatten wat er precies gebeurd.

Paarden communiceren onderling voornamelijk door middel van indirecte druk, wij mensen maken vaker gebruik van directe druk (denk aan aandrijven, sturen, belonen door een klopje te geven, enz) omdat wij het werken met indirecte druk niet goed genoeg beheersen. Paarden gaan van nature tegen directe druk in, wanneer jij een scherper bit gaat gebruiken, of veel druk op de mond zet, is het dus een vrij logische reactie om hier van weg te lopen.

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:50

veerle1807 schreef:
Nadita ik heb een martingaal om we hebben het ook al geprobeerd met een sperriempje straker dat was niks dat ging mis ze ging steeds schudden met haar kop en was helemaal in paniek, maar het was anders wel een oplossing geweest;) Bestaan er ook bitjes die niet scherp zijn maar kunnen tegen gaan dat ze in de mond pakt? en hoe heten die dan?


Een bit met rolletjes kunnen ze slecht vastpakken.

veerle1807
Berichten: 60
Geregistreerd: 25-11-13

Re: Wat moet ik voor bitje nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 20:08

Sjimmiepony: Mijn lesgever haalt het bit tussen haar tanden meestal vandaan en ik beloon haar ook als ze het goed doet;) Maar ik wil er geen scherper bit in hebben mensen zegen tegen mij dat ik dat wel moet doen maar daar ben ik vel op tegen;) ik wil een bit waarbij ze niet de tanden op elkaar en bit vast pakken en wegrennen, de meeste lesgevers kunnen daar niet veel aan doen en moet ik goed voltes en goed haar bezig houden maar ga ik springen kan ik niet tig voltes rijden en dan naar de hindernis;) Het gaat ook alleen fout als ze nieuwe dressuur oefeningen moet doen parcour springen of op buitenrit moet wat zij spannend vind;)

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Wat moet ik voor bitje nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:44

Het bit wat je in je OP voorsteld is een prima bit. Een bustrens nodigt een paard vaak uit wat meer aanleuning te nemen, en door de vaste bredere zijkanten geeft het wat druk aan de zijkant van de mond, wat je hulp verduidelijkt.

Misschien kun je ook kijken naar een mexicaanse neusriem. Onze arabier is hier een stuk rustiger mee, zonder dat hij erg strak vast zit.

veerle1807
Berichten: 60
Geregistreerd: 25-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 16:05

Iedereen bedankt voor de reacties ik heb toch het bitje genomen die ik al wou kopen ik wil nu eerst dat proberen maar de pony is nu wat stijf want ik kan hem alleen nog niet uitproberen want ben een poosje geleden van een andere pony afgevallen sleutelbeen gebroken dus waarschijnlijk kan ik 8 jan hem weer proberen! MAAR IEDEREEN BEDANKT!!

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:24

veerle1807 schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties ik heb toch het bitje genomen die ik al wou kopen ik wil nu eerst dat proberen maar de pony is nu wat stijf want ik kan hem alleen nog niet uitproberen want ben een poosje geleden van een andere pony afgevallen sleutelbeen gebroken dus waarschijnlijk kan ik 8 jan hem weer proberen! MAAR IEDEREEN BEDANKT!!



Sterkte!
Ik zou in tussentijd een betere instructeur zoeken.
Want een paard loopt zoals zijn ruiter hem rijdt.