zadel misschien te klein? + FOTO

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

zadel misschien te klein? + FOTO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 18:42

Hallo allemaal,
Ik heb echt een probleem en ik hoop dat jullie erbij kunnen helpen!
Ik heb een kentaur zadel 17,5" met een diepe zit en een erg hoge lepel.
Ik heb net 2 weken stage gehad. Daar kreeg ik ook les op mijn eigen paard, de vrouw waar ik les van had die ging er ook even op zitten met mijn zadel. Daar kon zij niet op zitten dus hadden we haar zadel erop gelegt. Daarna heb ik ook nog met haar zadel gereden, en het rare is op haar zadel kon ik erg makkelijk doorzitten zonder dat mijn benen bewegen of ik stuiter op mijn zadel beweegt zowat alles van mijn lichaam als ik doorzit :+ haha. Nu vraag ik me dus af zal mijn zadel te klein zijn voor mij?
Hier even een voorbeeld foto.
Afbeelding
Afbeelding

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: zadel misschien te klein? + FOTO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:54

Ik vind em zo op deze foto's af te zien niet te klein hoor, je hebt geen fors achterwerk. Als je een vlakke hand achter je billen op het zadel kunt leggen, is het goed. Een verklaring voor een verandering in zit kan te maken hebben met de diepte van het zadel, de plaats van de wrong etc.

Wickedwyvern

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:57

Is denk ik ook een kwestie van smaak en waar je jezelf comfortabel bij voelt. Je knieën steken niet echt over en je kan volgens mij ook nog een hand tussen je billen en het einde van de lepel leggen. Dat is voor zover ik weet hoe je het kunt meten. Maar misschien vind je het zelf prettiger om wat ruimer te zitten? Je zit nu redelijk 'opgesloten' in een houding.

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:58

Is de boommaat niet wat breed zodat je niet meer in evenwicht zit?
Beetje moeilijk oordelen zo eigenlijk

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:58

zo te zien lijkt het zadel niet te klein nee. maar de de eerste foto is een beetje ver weg.
Wat ook wel misschien de oorzaak zou kunnen zijn...(niet banketstaaf bedoeld hoor) maar dat zij hem los over de rug heeft gekregen en toen jij er op ging zitten hij zo los bleef en je daarom wél goed kon blijven zitten. Dit hoeft niet perse jouw rijstijl af te kraken hoor! Het kan ook zijn dat het zadel van jouw instructrice een stuk fijner ligt waardoor die fijner kan ontspannen/loslaten in de rug.

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 19:00

Hihi nee dat is het neit want daarna heb ik ook nog zonder dat zij erop heeft gezeten op dat zadel gereden :P haha

M_Vainqueur schreef:
zo te zien lijkt het zadel niet te klein nee. maar de de eerste foto is een beetje ver weg.
Wat ook wel misschien de oorzaak zou kunnen zijn...(niet banketstaaf bedoeld hoor) maar dat zij hem los over de rug heeft gekregen en toen jij er op ging zitten hij zo los bleef en je daarom wél goed kon blijven zitten. Dit hoeft niet perse jouw rijstijl af te kraken hoor! Het kan ook zijn dat het zadel van jouw instructrice een stuk fijner ligt waardoor die fijner kan ontspannen/loslaten in de rug.

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 19:01

Het zadel is 3 weken geleden helemaal op maar gemaakt..
Pikeur schreef:
Is de boommaat niet wat breed zodat je niet meer in evenwicht zit?
Beetje moeilijk oordelen zo eigenlijk

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:02

Te klein denk ik ook niet, maar echt ruim is het zadel niet.

Overigens heeft de maat van het zadel niets te maken hoe groot je kont is, maar dat heeft te maken met de lengte van je boven benen.

Als je een maat 32/34 hebt, dus echt smal, maar je hebt hele lange benen. Kan je nog gerust een 18inch zadel nodig hebben.

Voor mijn gevoel mag je nog wel je beugels een gaatje langer doen, diep gaan zitten en je bovenbenen in het zadel draaien. Dan zit je wat langer, je knieën wat lager en ga je wat meer in het midden van je zadel zitten.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:03

Waarom heb je er dan een bontje onder liggen? Dat kan heel goed je probleem zijn.
Onder een goedpassend zadel hoor je geen bontje te leggen omdat je het zadel dan smaller maakt..

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:06

snissje schreef:
Het zadel is 3 weken geleden helemaal op maar gemaakt..
Pikeur schreef:
Is de boommaat niet wat breed zodat je niet meer in evenwicht zit?
Beetje moeilijk oordelen zo eigenlijk


Ah oke, zeker op de tweede foto had ik namelijk een beetje het idee dat het zadel wat naar voren kantelt maar dat zal dan wel niet zo zijn..

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: zadel misschien te klein? + FOTO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 19:08

Dat bontje gebruik ik nu niet meer.. Maar een gaatje langer zitten :P nog langer ik vind dat ik al best lang zit haha :P

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: zadel misschien te klein? + FOTO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:09

Ja, van mij mag je nog best een gaatje langer zitten. :j

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 19:10

Okee hahah :P maar jij denkt dat het zadel best te klein kan zijn? Want even offtopic als ik nog lang ga zitten kan ik niet goed aandrijven. Ik weet alleen niet waarom :S

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:16

snissje schreef:
Okee hahah :P maar jij denkt dat het zadel best te klein kan zijn? Want even offtopic als ik nog lang ga zitten kan ik niet goed aandrijven. Ik weet alleen niet waarom :S


Als jij er niet op kan doorzitten, en niet langer kan gaan zitten(wat echt moet kunnen) dan is er toch echt iets niet goed met het zadel of met jouw onafhankelijke zit...
óf het zadel ligt niet goed op de rug van het paard, of jij past er niet in(wat zo op de foto niet echt terug te zien is) of je moet een onafhankelijke zit krijgen waardoor al jouw problemen ook opgelost kunnen worden.

_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:17

Welk zadel had je instructrise??
Het kan zijn dat dat zadel minder diep was en dat je daar door een minder opgesloten zit had en je daar door het idee had dat je beter kon zitten ipv in je eigen zadel want dat is best een gesloten zit, maar het is niet te klein!!

diesel83

Berichten: 1182
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:20

Als je een nieuw zadel gaat kopen laat de zadelmaker je op diverse merken zadels rijden en kijkt dan welk zadel het beste bij jou en je paard past. Ook doordat jij je voorkeuren aangeeft aan welk zadel je prettig vind zitten komt er uiteindelijk een zadel uit die goed bij de combinatie past.
Het ene zadel zit fijner en past beter dan het andere zadel en dat kan ook best zijn dat voor jou het zadel van je lesgeefster beter bij jou en je paard past dan het huidige zadel wat je nu hebt.

ik vind je zadel niet te klein. En op de eerste foto zou ik ook zeggen een gaatje langer mag maar op de 2e foto vind ik je wel lang genoeg zitten en ga er vanuit dat deze fotos op een zelfde rijtijd is gemaakt.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:20

Het is niet alleen om een gaatje langer, maar ook dat je langer gaat zitten. Je mag je knieën meer uitduwen en je bovenbenen dus in het zadel draaien. Voor je gevoel dus je knieën in het zadel duwen.

Kan het zo niet zo goed uitleggen, maar als je dus je zit langer maakt ga je dieper en meer naar het midden van het zadel zitten. Op foto 1 zit je mooi in het midden, maar heb je vrij grote knik in je knie. Op foto 2 zit je heel netjes (boven lijf en benen), maar zit je wat achter op de lepel, daardoor lijkt het ook alsof het zadel naar voren kantelt.

Dus als je wat langer gaat zitten, kom je te zitten zoals foto 2, maar dan in het midden van het zadel zoals op foto 1. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?

Waarschijnlijk kost het aandrijven je dan zoveel moeite, omdat je helemaal "los" in het zadel komt te zitten. Als je dan je bovenbenen in het zadel draait en knie in het zadel duwt, heb je een hele fijn en stille, maar toch hele vrije ligging van je onder been en dan is het leren om correct te gaan drijven. In principe heb je dat zo door als je eenmaal je onderbeen vrij hebt en je bovenbeen stevig in het zadel hebt.

Ik zal niet zeggen dat het zadel te klein is, maar je zit nu behoorlijk opgesloten en daar moet je mee kunnen rijden. Wat mij betreft zou het inderdaad een (half) maatje groter mogen zijn, alleen maar zodat je wat vrijer in je houding bent. Echter zijn er mensen die alleen maar kunnen rijden in een opgesloten houding en dus een precies passend, net tegen het krappe aan zadel. Dat is dus persoonlijk.

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: zadel misschien te klein? + FOTO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 19:31

Dankje wel! ik snap idd wat je bedoelt!!

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: zadel misschien te klein? + FOTO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:10

Ik vind hem toch (als enige blijkbaar ;) net iets aan de krappe kant, aan het totaalbeeld klopt iets niet, vind je te opgekropt zitten in het zadel, heeft niks met je houding ofzo te maken, maar mss dat een ander type je gewoon beter ligt. Heb je meerdere types geprobeerd. Ik weet nog toen ik zadels paste, ik bv op de penelope niet kon zitten, paard liep ook heel anders dan bv onder de medea waar ik dan wel weer heel makkelijk inzat. Kan dus dat het zadel van je lesgeefster je gewoon veel beter ligt :).

poi
Berichten: 40
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:21

Je zit inderdaad teveel op de lepel, ik denk dat dit inderdaad komt doordat het zadel iets te krap is.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: zadel misschien te klein? + FOTO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 00:53

Op beide foto's heb je je beken anders, op de eerst duw je hem naar achteren en op de tweede naar voren. Komt dit door het type zadel... tja, dat valt van foto's lastig af te lezen. Ligt het dieptepunt van het zadel wel in het midden? Op de eerste foto heb je volgens mij ook meer spanning in je bovenbenen en op de tweede foto laat je ze meer hangen. Ik denk dat je gewoon nog moet leren zitten in dit zadel.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Re: zadel misschien te klein? + FOTO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 02:05

Ik heb meer het idee dat de wrond niet helemaal lekker uitkomt met jou benen. Waardoor je bovenbeen omhoog gedrukt wordt. Misschien dat een gaatje langer wel kan helpen.

vallbeejj
Berichten: 30
Geregistreerd: 19-11-07

Re: zadel misschien te klein? + FOTO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:23

Het ligt er waarschijnlijk ook aan dat je instructrice misschien een heel ander type zadel heeft met een totaal andere vorm. Misschien met je eigen zadel een gaatje langer zitten, dan zit je wat beter in je zadel!

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: zadel misschien te klein? + FOTO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 13:31

Ik ben een gaatje langer gaan zitten 2 zelfs :p
mijn zadel gaat niet meer weg :+ hahah
hij zit heerlijk nu!!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:23

Heeft mijn tip gewerkt? Fijn om te horen! :D