schuurt een winterdeken met hals?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

wel een deken met hals kopen of niet????

wel een hals kopen
7 (36%)
niet een hals kopen
12 (63%)

Totaal aantal stemmen: 19


heleentjee

Berichten: 45
Geregistreerd: 07-12-08
Woonplaats: doetinchem

schuurt een winterdeken met hals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 10:26

hallo mensen!

ik rij nu sinds een paar maanden fanatiek wedstrijden met mijn (verzorg) tuigerpaardje. +:)+ <3
maar hij komt 's winters echt dik in zijn vacht. ;( ik mag hem van de eigenaresse niet scheren. nou zou ik voor hem een dik winterdeken MET HALS kunnen kopen maar hoorde van stalgenootjes dat dat nog wel eens erg zou kunnen gaan schuren.
( en hij heeft al niet echt een dikke bos..)


iemand een goed antwoord of verdere tips???

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Re: schuurt een winterdeken met hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:22

ik heb helaas geen tips voor je maar ik blijf dit wel volgen!
zit namelijk met het zelfde ;)

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:25

ik hoor ook regelmatig verhalen dat een halsdeken schuurt en het paard manen verliest. Zelf heb ik voor mijn haflinger en shetlander allebei een halsdeken voor de winter, bij beiden nog geen last gehad. (haf heeft hem al 2 winters, shet 1 winter)

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Re: schuurt een winterdeken met hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:46

Als je een halsdeken hebt waarvan het halsdeel in het deel bij de manen gevoerd is met een soort gladde parachute-stof, zal het schuren niet van toepassing zijn.
Belangrijkste is dat de deken en het halsdeel goed past. ;-)
Te klein zal eerder schuren dan te groot.

heleentjee

Berichten: 45
Geregistreerd: 07-12-08
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 18:27

oke! nou supper bedankt voor de informatie!! als er nog meer weetje zijn hoor ik ze graag!! :D

groetjes!! :D

History_

Berichten: 1990
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:42

Het is belangrijk dat je de hals niet constant dicht laat. Je kan hem best overdag open leggen, anders heb je veel kans dat de manen gaan stikken.
Mijn paard is vorige winter geschoren en heeft met een hals gestaan, maar hij had er geen last van.

Leonieke

Berichten: 4407
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:47

Het aller belangsrijkste is om zowel de voering van de hals als de manen van je paard goed schoon en droog te houden. Vuil en vocht zorgt voor wrijfing en beschadiging.

Je kan ook het beste een halsdeel met een gladde voering ter hoogte van de manen kopen.

Maat en pasvorm zijn natuurlijk ook heel belangrijk.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: schuurt een winterdeken met hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:26

Ik heb vorige winter toen het zo koud was voor het eerst een losse hals aan mijn deken bevestigd. Mijn merrie heeft hem maar een aantal weken opgehad (toen het zo HEEL koud was dus) maar helaas, haar manen waren flink uitgedund, op een plek van ongeveer 15cm breed was er niet veel meer van over.
Dit jaar dus geen hals meer voor haar, of alleen als ze op de paddock staat, en ik hem zelf op en af kan doen. Maar niet meer dag en nacht dus. :n

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:36

Als je paard vaak met hals staat, hou je geen manen meer over! Dus: alleen met heel koud weer doen!

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: schuurt een winterdeken met hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:40

Idd tot nu toe is mijn ervaring dat de manen eraan gaan met halsdekens.
wat voor dan ook, halve hals, hele hals, losse hals.... maakt allemaal geen donder uit.
en duurt een eeuwigheid voor het allemaal een beetje bijgegroeid is..

mijn paard heb ik altijd zonder hals staan, en heeft geen dikkere vacht op zijn hals dan onder de deken, maargoed die staat s'winters ook niet hele dagen buiten en op stal is het vrij aangenaam (rieten dak isoleert wat).

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: schuurt een winterdeken met hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 08:27

Mijn ervaring: dekens met vaste hals (ook die met nylon aan de binnenzijde) schuren. Dekens met losse hals (met nylon voering), geen last. Bij de dekens met vaste hals gaat het schuren bij de deken/hals aanzet. Wij beginnen eerst altijd met alleen de regendeken (ongevoerd), bij slecht weer de hals eraan. Nu hebben we er een onderdeken onder, die ze dan 's nachts ophouden. De regendeken ( met losse hals) gaat er dan af. Wij hebben de Amigo's en bevalt tot nu toe prima.

heleentjee

Berichten: 45
Geregistreerd: 07-12-08
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 09:01

okej, tjha heb zelf ook een amigo regendeken det past echt supper.. maar denk dat ik het neit aandurf om een losse hals erbij te kopen.. hij heeft al niet zo veel haar en kan natuurlijk neit met een kaal paard op wedstrijd komen...! :P

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: schuurt een winterdeken met hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:18

Hier dus alleen maar goede ervaringen met de Amigo met losse hals. Onze wedstrijdmerrie is een schimmel en die staan nogal bekend om hun 'tere' huidje/vacht . Zit dus ook niet te wachten op kale plekken, zowel vwb manen als de boeg. Alle winters problemen mee gehad vanwege de vaste hals, sinds de losse hals niet meer.

Wikiboo

Berichten: 295
Geregistreerd: 31-07-08

Re: schuurt een winterdeken met hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:19

ik heb ook een amigo deken met losse hals, geen goede ervaringen!
na de winter had ze op en voor haar schoft helemaal geen haar meer.

NoowNoow
Berichten: 39
Geregistreerd: 07-08-10

Re: schuurt een winterdeken met hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:27

Veiligheid voor de manen staat voor op! :P
Geen risico's nemen dus. :P

SLS_Focus

Berichten: 619
Geregistreerd: 06-09-08
Woonplaats: Naast de stal!

Re: schuurt een winterdeken met hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:56

Wat ik zou doen is een dun fleecedekentje met hals deronder doen en dan de winterdeken met hals derover doen :j !
Als hij dan nog schuurt weet ik het ook niet meer :P !

doei

Berichten: 3606
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 14:04

Mijn ervaringen met de losse halsen van Wheaterbeeta zijn goed.

Alle dekens die ik heb zijn van Wheaterbeeta, daarbij heb ik een losse 0 grams hals.
De hals kan je aan iedere deken bevestigen en gebruik ik voornamelijk bij regen buiten.
In de winter heb ik nog een dikkere losse hals die ook in stal omgaat.

Mijn haf is afgelopen winter super kort in zijn vacht gebleven en alle manen zaten er nog aan, in mijn ogen geeft de hals juist bescherming aan de manen!

carien13

Berichten: 1566
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Almelo

Re: schuurt een winterdeken met hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:32

Ik heb 1x een trauma gehad met een hals deken. Was een losse hals die je kon bevestigen aan een ring bij de schoft. Maar die halsdeken schoof heel erg naar voor en weer terug. Mijn pony was haar manen dus voor de helft kwijt!!

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:31

Ik heb, vanwege artrose in de hals, verschillende halsdekens gehad voor mijn vorige paard. Bij de meeste dekens had hij geen last van schuren van zijn manen, die bleven meestal mooi heel. Er waren slecht 2 dekens waar de manen wel kapot gingen, maar weet niet meer welke :o .
Wel heb ik een slechte ervaring met een los halsstuk van bucas, paardlief was er met zijn been in vast komen te zitten, en heeft 1 week op pijnstillers moeten leven :(:)

Helma_Amber

Berichten: 7629
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Bierum

Re: schuurt een winterdeken met hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:34

Ik heb ook slechte ervaringen met een halsdeken en afgeschuurde manen.
Mijn paard geeft zelf ook al aan dat hij het niet prettig vind, dus ik gebruik geen hals meer.