Zachtste bit ter wereld gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Zachtste bit ter wereld gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 09:18

Omdat bitloos niet mag op de club moet ik met een bitje rijden. Nu heb ik er een wat dikker enkelgebroken bit inhangen en daar loopt mijn merrie goed op, maar ik wil graag iets zachters. Even een lijstje van wat ik al geprobeerd heb:

Leren bitje: Bijt ze doorheen en als ik de kinriem strakker zou doen lijkt me dat het zachte van het bit eraf gaat. Prima bit verder waar ze goed op liep.

Western bitje: een dunne (lees 8 of 9 mm) sweetiron enkelgebroken bustrens. Loopt ze super op, maar ik heb het idee dat dit bit iets te scherp is. Ondanks dat ik hele zachte handen heb.

Dubbelgebroken trens: ik had een aurigan dubbelgebroken dunne bustrens (12 mm ofzo) met een bol middenstuk. Bij dit bit had ik het idee dat het te veel rommelde in haar mond. Ze speelde er veel mee, maar ik had minder de controle. Dit bit heb ik ook nog een tijdje met latex omwikkeld gehad, maar vond ik niet echt hygienisch.

Rubber bit: Ik weet nu dat het kan branden dus dat gebruik ik niet meer. Ik had een enkelgebroken hele goedkope van de divoza.

Enkelgebroken: ik heb er zowel wat dunnere als wat dikkere ingehad al dan niet omwikkeld met latex. Loopt ze goed op, maar ik ben bang voor het schaareffect.

Ik heb dus een hele zachte hand en rijd de merrie eigenlijk alleen op zit, buiten is ze wat heter en gebruik ik mijn handen toch iets meer. Ik rijd zonder neusriem dus ik heb wel een bustrensje nodig omdat anders het bit te makkelijk door de mond kan schuiven. Paardlief gaat heel snel veel te diep lopen dus een scherp bit is dan zeker geen optie. Wie o wie heeft een idee? Het liefst zou ik natuurlijk met alleen een halsring rijden, maar dan gaan de mensen op de club steigeren :P.

troi
Berichten: 17025
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Zachtste bit ter wereld gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:20

Waarom wil je een ander bitje? Tegen welke problemen loop je aan? Anders zou ik vooral niet gaan veranderen wat goed gaat..

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:23

Als ik het goed begrijp heb je altijd bitloos gereden en moet je nu van de club met bit gaan rijden?

Ik zou toch gewoon het bit gebruiken waar je geen problemen mee ondervind, het bit is zo hard als jij met je handen bent. Je geeft zelf al aan dat je een zachte hand heb, dus dan moet een dubbelgebroken bit geen problemen geven lijkt mij.

Pinkey

Berichten: 1173
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Home@Amsterdam & Horse@Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:23

kan je niet op je neusriem rijden (dus er een neusriem aandoen).
Dan heeft ze gewoon een bit maar rij je er niet op :) Dus kunnen ze ook niet zeuren zegmaar :P

Deed ik op de manege bij een gevoelige pony als er kinderen op reden die hun handen niet stil konden houden, en dat werkte echt prima

ESSIE70
Berichten: 1272
Geregistreerd: 25-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:24

Ik zou zeggen zoek een andere club :P

Dat zal wat moois zijn dat andere mensen voor jouw gaan bepalen dat je met bit moet gaan rijden
terwijl het liefst zonder doet.
Begrijp me goed ik ben niet tegen bitten,maar ik vind dat je moet doen wat je zelf
het beste/liefste wil.

ajesca123

Berichten: 1932
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:24

ik zou me vooral niet druk maken om wat de mensen van de club er van vinden.
gewoon doen waar je je goed bij voelt.
En zoals mijn istructrice altijd zegt:een bit is zo scherp als de ruiterhand hem maakt.
Dus als jij er van overtuigd bent dat je echt een stille en zachte hand hebt ten opzichte van de mond van je paard zou ik er gewoon een simpel bitje inhangen en verder geen ingewikkelde dingen uitproberen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:25

als je het scharen niks vind van een gebroken bit, zou ik voor een ongebroken trens gaan. je zegt je hebt een zachte hand en zo;n bit hangt ook rustig in de mond. een ongebroken trens is vriendelijker voor de paarden mond(mondhoeken en gehemelte\),wel geeft een ongebroken trens wat meer druk op de tong dan een gebroken trens.succes

InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 09:25

Ik heb het probleem dat ze heel snel veel te diep gaat lopen. Ik hoef de teugels maar iets op te nemen en mevrouw duikt omlaag. Ik heb het idee dat het bit dus nog iets te scherp is voor haar, rijtechnisch moet ik dat natuurlijk ook beter gaan oplossen. Zodra ze naar beneden duikt gaat namelijk ook al het tempo eruit en zet ze haar achterbeen er niet meer onder. Van mijn instructrice moet ik nu van de voorkant afblijven en alleen maar drijven. Ik heb het idee dat misschien met een zachter bit een deel van dit probleem op te lossen is. En buiten wil ik graag de zekerheid van een bitje, ik heb wel bitloos buiten gereden, maar ben een beetje een angsthaas :P

O ja voor het geval dat er nu mensen zijn die zeggen dat het paard ergens last van kan hebben, dat is uitgesloten. De dierenarts heeft haar pas geleden volledig nagekeken en de rug op een paar plaatsen losgemaakt (hij is ook chiropractor). De fysiotherapeut komt regelmatig en ik krijg binnenkort een nieuw zadel aangemeten omdat het oude zadel nu aan het verslijten is, maar nog wel perfect ligt.

_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Re: Zachtste bit ter wereld gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:30

Kun je niet voorstellen dat je 1 keer met een bitloos hoofdstel gaat rijden op de club om te laten zien dat dat net zo goed gaat als met bitje vooral ook omdat je paarde gewend is om zonder bitje te rijden!!

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: Zachtste bit ter wereld gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:34

Misschien een ongebroken trens?

Pinkey

Berichten: 1173
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Home@Amsterdam & Horse@Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:35

InekeH87 schreef:
En buiten wil ik graag de zekerheid van een bitje, ik heb wel bitloos buiten gereden, maar ben een beetje een angsthaas :P


ik ben sinds een paar maanden overgestapt op bitloos, en de veranderingen die ik in mijn pony zie zijn echt ongelofelijk.
Ik moest daarvoor buiten op een gegeven moment met slof rijden zodat ik in ieder geval een soort noodrem had (en dan liep ze daar ook nog wel eens doorheen).

Ben overgestapt op bitloos en ik rij nu met een losse teugel door het bos, met een galop zo snel als de meeste draven.
Heet cliché natuurlijk maar het is echt zo.
Als jouw paard met bitloos sneller wegschiet zal het meer te maken hebben met jouw angst dan met haar wil om er vandoor te gaan.
bv als ik langs de weg rij en er komt een tractor aan dan wordt mijn merrie al nerveus, als hij langs komt liggen we bijna in de sloot (alleen bij een tractor, die heeft ons een keer op een centimeter na bijna aangereden)
Als mijn vriendin met haar langs de weg rijd en er komt een tractor aan gaat ze als hij langs komt even stilstaan en kijken en daarna loopt ze weer door.
Dus zeker weten dat die angst voor de tractor meer met mij te maken heeft dan met haar :)

natuurlijk moet je alles zelf weten, maar wilde dit gewoon even aan je voorleggen :).
veel succes ermee!

santana67
Berichten: 161
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:39

Volgens mij (en de boeken) is een normale enkel gebroken D trens één van de zachtere bitten die er bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:40

ESSIE70 schreef:
Ik zou zeggen zoek een andere club :P

Dat zal wat moois zijn dat andere mensen voor jouw gaan bepalen dat je met bit moet gaan rijden
terwijl het liefst zonder doet.
Begrijp me goed ik ben niet tegen bitten,maar ik vind dat je moet doen wat je zelf
het beste/liefste wil.

Helemaal mee eens.
Het is toch van de zotte dat anderen dat voor jou gaan bepalen.
Gewoon zonder bit gaan rijden, dan zullen ze vanzelf ervaren dat je paard geen ongeleid projectiel is zonder bit. ;)

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zachtste bit ter wereld gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:47

Ik zou gewoon even gaan praten bij de club, probeer ze om te praten zodat je wel bitloos mag :) Bitloos wordt immers ook sinds kort bij wedstrijden toegestaan, dus waarom zou dat niet mogen bij een club he :)

SophievdV
Berichten: 14755
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:51

Dit lijkt me een voornamelijk rijtechnisch probleem. Een paard wat duikt en tempo verliest kruipt achter je hand én je been. Ik ga met je instructrice mee: hand naar voren en been geven, zodat die neus er weer uit komt.

Wij rijden zelf standaard met een dubbelgebroken trensje. Die neemt de vorm van de mond beter aan dan een enkel gebroken trens. Eventueel zou je ook nog naar een ongebroken trens kunnen kijken. Die zijn ook heel zacht, al denken veel mensen van niet, aangezien ze het verwarren met een menbit of een dressuurstang. Het grote verschil is dat er bij een ongebroken trens géén hefboomwerking plaats vindt en dat maakt het menbit en de dressuurstang juist zo heftig en scherp.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:59

JoviBan schreef:
ESSIE70 schreef:
Ik zou zeggen zoek een andere club :P

Dat zal wat moois zijn dat andere mensen voor jouw gaan bepalen dat je met bit moet gaan rijden
terwijl het liefst zonder doet.
Begrijp me goed ik ben niet tegen bitten,maar ik vind dat je moet doen wat je zelf
het beste/liefste wil.

Helemaal mee eens.
Het is toch van de zotte dat anderen dat voor jou gaan bepalen.
Gewoon zonder bit gaan rijden, dan zullen ze vanzelf ervaren dat je paard geen ongeleid projectiel is zonder bit. ;)


Hier sluit ook ik me bij aan! Juist de mensen die de boel volhangen met troep hebben vaak de minste controle.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:00

santana67 schreef:
Volgens mij (en de boeken) is een normale enkel gebroken D trens één van de zachtere bitten die er bestaan.


Hoe zit dat dan precies? Wat maakt het voor de mond uit wat voor soort ringen er aan een bit zitten?

Ik kan zowiezo niet geloven dat een enkel gebroken bit het allerzachtste is. En dan nog heeft de dikte van een bit er ook mee te maken.

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Zachtste bit ter wereld gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:03

Een zacht bit verschilt per paard. Een bit is pas 'zacht' (in de zin van dat ze hem fijn aan nemen) als het een bit is wat het paard prettig vind. En dat wisseld per paard. Ik heb ze hier op dubbel gebroken, enkel gebroken en ongebroken trensjes lopen onder het zadel.

Een ongebroken trens is nog een optie.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:04

Abeltje77 schreef:
santana67 schreef:
Volgens mij (en de boeken) is een normale enkel gebroken D trens één van de zachtere bitten die er bestaan.


Hoe zit dat dan precies? Wat maakt het voor de mond uit wat voor soort ringen er aan een bit zitten?

Ik kan zowiezo niet geloven dat een enkel gebroken bit het allerzachtste is. En dan nog heeft de dikte van een bit er ook mee te maken.


Enkel gebroken bit vind ik zowiezo niks, het beweegt mij te veel. Nee dan liever dubbelgebroken, en bitloos blijft het mooist.

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:06

Een dun bit is niet per se scherper dan een dik bit. Voor een paard met een smal/klein bekkie is een dik bit ook onplezierig.
Een enkelgebroken bit is in principe scherper dan dubbelgebroken of ongebroken door het notenkrakereffect. Dubbelgebroken is het meest natuurlijk, ongebroken ligt - logisch - heel stil in de mond. Als je de ervaring hebt dat een dubbelgebroken bit wat 'rommelig' aanvoelde kun je een dubbelgebroken kenveltrens proberen. Die liggen ook erg stil door de knevels, en voorkomen ook door de mond heen trekken (wat een D-trens slechts beperkt kan voorkomen omdat die D niet zo lang is als een knevel). De knevel kun je ook met een riempje vastmaken aan het bakstuk, dan heb je wel een wat scherpere werking, maar dat is dus niet nodig.

Wat ik zelf bij een paard met een heel zacht mondje gebruik is een flexibel ongebroken apple mouth bitje. Dat is kunststof met een lekker smaakje (hoewel dat er nu wel uitgekauwd is) en niet stroef.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:30

mijn merrie die ook te heftig reageerde op een gewoon bit loopt op een happy mouth

santana67
Berichten: 161
Geregistreerd: 17-11-09

Re: Zachtste bit ter wereld gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:02


Koper

Berichten: 30320
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:41

Miss_Malfoy schreef:
Enkel gebroken bit vind ik zowiezo niks, het beweegt mij te veel. Nee dan liever dubbelgebroken, en bitloos blijft het mooist.

_O-
Als er IETS meer beweegt dan een enkelgebroken trens is het wel een dubbelgebroken.

TS, als je paard te wiebelig wordt op een dubbelgebroken trens en je bang bent dat een enkelgebroken trens prikt in het verhemelte zou ik een ongebroken, niet te dik of te zwaar trensje proberen :)

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:56

Zelfs het zachtste bit is in handen van een klungel nog een martelwerktuig.

InekeH87 schreef:
Ik heb dus een hele zachte hand en rijd de merrie eigenlijk alleen op zit, buiten is ze wat heter en gebruik ik mijn handen toch iets meer. Ik rijd zonder neusriem dus ik heb wel een bustrensje nodig omdat anders het bit te makkelijk door de mond kan schuiven.

Voor een goede stille ligging van het bit in de mond heb je een neusriem nodig. Dus schaf eerst een neusriem aan en zorg dat die goed bevestigd wordt (op de goede hoogte!!! Veel neusriemen hangen te laag). Neusriem niet te strak, maar ook zeker niet te los aantrekken.

InekeH87 schreef:
Paardlief gaat heel snel veel te diep lopen dus een scherp bit is dan zeker geen optie.

De oorzaak van te diep gaan kan ook liggen in het feit dat een paard niet aan het been is, en dat het niet eerlijk van achter naar voren wordt gereden.

Verder heb ik niets met het gegeven dat jij zegt 'met zachte handen' te rijden. Een goede ruiter werkt met een weerstandbiedende hand. Op bepaalde momenten moet je durven begrenzen, en op de juiste momenten moet je als ruiter nageven, zonder het contact te verliezen (en daarvoor moet je paard goed aan het been zijn). Je kunt ook te 'passief' zijn met je handen namelijk. Dat is voor een paard ook niet duidelijk en dan loop je het risico dat ze gaan zoeken of zichzelf op gaan krullen. Het gaat om het samenspel en de juiste afstemming tussen je hulpen. Tussen been, zit maar ook zeker teugelhulpen.

Als ik jou was zou ik dus een normaal hoofdstel, voorzien van een neusriem nemen met een enkel of dubbel gebroken tren. Bus of watertrens; dat maakt allemaal niet zoveel uit. De trens moet wel goed passen (mag aan beide kanten ongeveer een halve cm uitsteken. Verder zou ik daarnaast investeren in goede instructie die jou dressuurmatig/rijtechtnisch je probleem leer oplossen dat jouw paard zich opkrult/te diep gaat. Hoe sterkt de trens inwerkt is afhankelijk van jou rijkunst.

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Zachtste bit ter wereld gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:26

hm, als je flink bitten kunt uitproberen is "het" stappenplan wellicht het best.
Dus eerst "materiaal". Koper, aurigan, RVS, happy mouth. Kijken wat ze meteen afkeurt en wat ok is. Dan in het meest geliefde materiaal "dubbelgebroken, enkelgebroken, ongebroken (al dan niet flexibel)". de versies in de juiste keuze: plat tussenstukje, anatomisch gevormd, etc. Dan "kneveltrens, watertrens, bustrens, D-trens".

Ik weet dat het veel vraagt, maar zo heb je wel de grootste kans dat je uitkomt op het bit dat jouw paard het fijnst vindt.

Let wel; je hoeft niet overal meteen mee te rijden. Gewoon losgooien in de bak en je ziet vrij snel of ze een afkeer heeft.