Slecht passend tuig>Manegepaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Estee
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-09-10

Slecht passend tuig>Manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 19:37

Hallo iedereen!

Ik rij nu bijna een jaar op een prima manege, maar eigenlijk begin ik steeds meer oog te krijgen voor dingetjes die niet helemaal OK zijn. Een ding daarvan is slecht passend tuig op een bepaald paard...


Olivier is een oudere ruin, met Volbloed bloed dat door zijn aderen stroomt. Veel mensen/kinderen rijden niet graag op hem omdat hij zo wild is. Nouja, ik vind dat juist wel leuk.
Maar, dat bloed lijkt me niet de reden waarom hij zo wild doet met opzadelen. Zijn zadel is helemaal kapot.

Als ik alleen al met het zadel aan kom lopen is het happen naar alles, bokken en steigeren.( Er zijn mensen die zeggen dat dit aanstellerij is, maar na straffen (wat ik dus nooit van me leven zal doen, ik sla geen dieren) laat hij oogwit zien en raakt hij zo'n beetje in shock)

Het bit is te scherp, de singel heeft geen bontje en hij heeft schaafplekken overal, en het zadeldekje is naar de klóte. Eigen dekje meenemen mag niet: het is een manege-paard.

Ik denk dus dat de reden van het oude tuig hier ligt:

#Hij kan elk moment zo'n last van zijn artrose krijgen dat ie afgemaakt moet worden
#Er rijd 3 dagen per week 1 uur iemand op hem
#Waarvan er elke week wel 1'tje afzegd...
#En dus ook niet aangehaald word, en daardoor...
#'Onhandelbaar'word verklaard

Kortom:Ik denk dat ze hem liever kwijt dan rijk zijn.
Wat kan ik eraan doen dat hij een beetje fatsoenlijk tuig krijgt???

Alvast bedankt!

Hananas
Berichten: 1674
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Slecht passend tuig>Manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:39

Tja, eens overleggen met de manege-eigenaar? En als je nou een zadeldek gaat halen, eentje van 5 euro, en die gewoon wisselt met zijn huidig? Toon aan de eigenaar wat er allemaal scheelt, en zeg dat je begrijpt dat hij oud is maar dat hij misschien beter passend tuig kan krijgen, 2ehands of van een ander paard.

nutella
Berichten: 361
Geregistreerd: 11-03-07

Re: Slecht passend tuig>Manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:43

Op normale wijze het gesprek aangaan werkt meestal het beste. Men heeft er toch ook belang bij dat een dier zich fijn voelt?

pietaaa

Berichten: 836
Geregistreerd: 16-01-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:50

ik zou met de manege eigenaar overleggen

AmberHeijman

Berichten: 2243
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Hilversum

Re: Slecht passend tuig>Manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:40

Inderdaad met eigenaar overleggen.
Slecht passend tuig is een not-done op een manege. :n

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Slecht passend tuig>Manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 01:10

Maar hoe slecht passend is slecht passend?
Een zadeldekje dat er verwassen uit ziet is niet per definitie slecht, het zadel verkleurd en bv een gescheurde zitting heeft het paard geen last van, als het maar blijft passen... En een singel zonder bontje? Ik zie daar echt geen probleem in...

Lord_Ik

Berichten: 1190
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 01:15

delerium schreef:
Maar hoe slecht passend is slecht passend?
Een zadeldekje dat er verwassen uit ziet is niet per definitie slecht, het zadel verkleurd en bv een gescheurde zitting heeft het paard geen last van, als het maar blijft passen... En een singel zonder bontje? Ik zie daar echt geen probleem in...

Een singel zonder bontje is ook het probleem niet, maar de wonden van de singel zonder bontje wel :P een paard dat zo weinig bereden wordt hoort geen singelwonden te hebben als je 't mij vraagt.
Een dekje ... je kan altijd voorstellen om er eentje te kopen in plaats van zijn oude dekje, dat dan 'zijn' manegedekje wordt, dus niet 'jouw dekje'.

TLNLSDB

Berichten: 1313
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 01:36

Estee schreef:
Olivier is een oudere ruin, met Volbloed bloed dat door zijn aderen stroomt. Veel mensen/kinderen rijden niet graag op hem omdat hij zo wild is. Nouja, ik vind dat juist wel leuk.
Maar, dat bloed lijkt me niet de reden waarom hij zo wild doet met opzadelen. Zijn zadel is helemaal kapot.

Alvast bedankt!


Jij rijd nog op hem begrijp ik uit de tekst want jij vindt het juist wel leuk dan hij zo (wild) is?
als je zelf ook begrijpt waarom hij dat is ect.
waarom stap je er dan op ?
en dan kan je toch gewoon zeggen dat als je op hem wilt(moet) rijden
dat hij dan eerst een andere betuiging nodig heeft?
en dat jij een dekje meeneemt van jezelf, kan me niet echt voorstellen dat ze dat erg vinden..
maargoed ik weet het ook niet,
ik zou gewoon een gesprek aangaan.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: Slecht passend tuig>Manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 02:44

Wat voor bit heeft hij als ik vrage mag?
Hoe kun jij oordelen of dit te scherp is?

Bovendien ben ik het met de reacties eens. Een zadel kan nog zo oud zijn maar het KAN passen.

En de opmerking ik sla geen dieren vind ik ook een beetje raar. Een paard reageerd op een mens zoals hij op een soortgenoot reageerd. Als je gebeten word door een paard moet je hem daarvoor straffen. Maar dit is offtopic :)

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Slecht passend tuig>Manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:19

Als er maar 2 tot 3 uurtjes op dat paard gereden wordt, dan kan dat ook z'n gedrag verklaren. Zeker als hij de rest van de tijd op stal staat.
En je veronderstelt dat ze het paard liever kwijt dan rijk zijn. Maar is dat echt zo?
en heb je foto's van dit paard?

Ik ken maar 1 manege overigens waar paarden nooit, maar dan ook nooit buiten komen, er is geen wei en geen buitenbak, en er zijn alleen stands. Op de meeste maneges komen paarden wel los buiten, is er wel weiland en is er ook een buitenbak.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:13

Lijkt mij dat dit paard veel pijn heeft zowel van zijn zadel, tuig en zijn gewrichten (atrose).
Ik mag het niet zeggen maar misschien is het beter dat ..... ;(

Estee
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 17:00

__Elizabeth schreef:
Wat voor bit heeft hij als ik vrage mag?
Hoe kun jij oordelen of dit te scherp is?

Bovendien ben ik het met de reacties eens. Een zadel kan nog zo oud zijn maar het KAN passen.

En de opmerking ik sla geen dieren vind ik ook een beetje raar. Een paard reageerd op een mens zoals hij op een soortgenoot reageerd. Als je gebeten word door een paard moet je hem daarvoor straffen. Maar dit is offtopic :)



Dubbel gebroken, en dat nog eens behoorlijk dik...Rest van de paarden hebben een 'rubber'bit?
Tuurlijk kan een oud zadel passen, maar als je de boom zowat dubbel kan klappen is ie toch echt kapot hoor XD

Als jij ervoor zorgt dat het paard je bijt, waarom slaan? Jij slaat toch ook geen vriendin als ze je per ongeluk een elleboogstoot verkoopt omdat ze dr rugtas met een enorme zwieper over haar schouder slaat?

Schangah: Ja, dat lijkt mij ook beter. Hij is nu ook in een andere stal gezet omdat hij bijt, hij vind het niet meer leuk dat hij aangeraakt word...Wat mij betreft geven ze m'de kogel, dat beter dan een spuitje....

Er word om foto's gevraagd, maar die heb ik wel maar het snoertje van mijn camera is kapot!
En het zijn 'algemene'foto's, dus alleen van in de wei, daar hebben jullie weinig aan?

Er word ook gezegd dat ik een nieuw dekje moet kopen. Ik heb een dekje, maar daar staat geen manege-logo op, en dat willen ze niet. Ik ga zaterdag met de eigenaar praten, en maar hopen op het beste!

Dancer_joey

Berichten: 744
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Slecht passend tuig>Manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:06

Even een reactie op het bit maar een dubbelgebroken bit is juist 1 van de vriendelijkere bitten en dunnere bitten zijn juist scherper, daarbij zijn rubberbitten ook nog is scherper en niet geschikt voor ieder paard.

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:09

had net het zelfde getypt als dancer, dus ook een stukje dubbele info
een dubbel gebroken bitje vind ik nog wel meevallen hoe scherp dat is. verder kan rubber weer stroef worden en is ook niet voor ieder paard geschikt. als je echt de boom dubbel kan klappen ongeveer is deze idd wel gebroken dan is die wel aan vervanging toe. zie je verder ook op zijn rug/ schoft/ buik witte plekjes zitten of heeft die dat niet?
kan je niet evt een eigen dekje er onder doen als jij rijd en daarna weer zijn eigen dekje er onder doen. dan heeft die bij jou al een goed dekje.
voor de foto heeft de manege geen site met een foto van de paadjes erop?

TLNLSDB

Berichten: 1313
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:41

Schangah: Ja, dat lijkt mij ook beter. Hij is nu ook in een andere stal gezet omdat hij bijt, hij vind het niet meer leuk dat hij aangeraakt word...Wat mij betreft geven ze m'de kogel, dat beter dan een spuitje....



ik weet niet hoor maar ik vind het wel heel hard dat dit al gezegd wordt voor dat er überhaupt iemand naar dit paard heeft kunnen kijken.
( da ) ofzo.

maargoed ik weet natuurlijk niet hoe dit paard er aan toe is.

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: Slecht passend tuig>Manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:45

ik vraag me of we dit verhaal niet met een zoutkorrel moeten nemen.

De TS straft geen paarden die bijten (dit is niet perongeluk maar een gerichte beet!)
en daarbij heeft ze geen kennis van het bit. Waarom zou ze dan kennis hebben van tuig?

een zadeldek is ook niet noodzakelijk, het is ter bescherming voor het zadel zodat het zweet niet in het leer trekt...

Channa1998
Berichten: 73
Geregistreerd: 09-08-10
Woonplaats: Nederland

Re: Slecht passend tuig>Manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:18

Ach, best zielig. Even met de manege eigenaar overleggen? Hij moet idegeval eerst een passend tuig krijgen.

jafotografie
Berichten: 122
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Dromeland,

Re: Slecht passend tuig>Manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:25

Hoe weet je dat het niet past?
Heb je er toevallig een foto van?
Ik rijd mijn pony ook met een dubbelgebroken bit,
is een van de vriendelijkste bitten!
is het wel een zadel met boom?
een boomloos zadel kun je namelijk wél dubbelklappen :+

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Slecht passend tuig>Manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:31

Het bit is in ieder geval niets mis mee mits het goed past natuurlijk.

Als hij singelwondjes heeft zou ik het toch even melden bij de eigenaar, misschien zijn ze de wondjes wel aan het verzorgen zonder dat jij het weet. En ook wat betreft het zadel kun je het beste recht bij de eigenaar.

TLNLSDB

Berichten: 1313
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:22

tessyke schreef:
ik vraag me of we dit verhaal niet met een zoutkorrel moeten nemen.

De TS straft geen paarden die bijten (dit is niet perongeluk maar een gerichte beet!)
en daarbij heeft ze geen kennis van het bit. Waarom zou ze dan kennis hebben van tuig?

een zadeldek is ook niet noodzakelijk, het is ter bescherming voor het zadel zodat het zweet niet in het leer trekt...


heb ook zon gevoel..

salerno__mj
Berichten: 20
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:45

1 ding.. hem kopen.. of zorgen dat hij word verkocht.. anders kun je lang proberenw as op onze manege ook zo!

parador

Berichten: 843
Geregistreerd: 23-06-10

Re: Slecht passend tuig>Manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:51

wanneer dit paard idd artrose heeft, dan kan hij toch hiervoor medicatie krijgen ( als dit zijn pijn veroorzaakt)
en wellicht zou je de overkoepelende organisatie inlichten/info vragen

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:53

goed dat je er wat aan probeert te doen , en mensen ze is pas een jaar op de manege dan kan je ook nog niet alles weten. jullie hebben het toch ook moeten leren.