keelriem/kopstuk verlengen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

keelriem/kopstuk verlengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 13:14

Mijn paard heeft een cobneus met een fullkeel, en ik koop meestal gewoon een los kopstuk in maat full en dan zit hoofdstel perfect. Nu heb ik een bruin onderlegd kopstuk en ik vind het zonde om die zomaar door een simpele zwarte te vervangen. Is er nog een andere manier met een stukje leer en 2 gespjes ofzo om het evt wat langer te maken? Ik heb het hoofdstel nog niet gepast dus ik weet nog niet hoeveel het te klein zal zijn.

Is het erg als de keelriem wat strakker zit dan de standaardregel 1 vuist? De keelriem kan vaak wel dicht, maar hij zit dan wel een beetje strak..

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: keelriem/kopstuk verlengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:36

volgens mij is het niet erg dat er geen hele vuist tussen de keelriem kan, ik zie vaak genoeg paardjes die hem gewoon tegen de keel aan hebben zitten, als die dan maar niet TE strak zit. ;)
volgens mij kun je keelriem/kopstuk gewoon laten verlengen door een schoonmaker, maar hoe mooi het dan word weet ik niet, wss kun je eens langs gaan?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:27

de keelriem zou de schoenmaker aan kunnen passen door symetrisch kopstuk van te maken, wat je dan nodig hebt is een keelriem met 2 gespen...
dat zou je dan bij ieder hoofdstel kunnen doen, heb je het altijd passend...

dan krijg je het volgende idee:
de onderste is het kopstuk (deze heeft dan 3 rimene aan weeszijde ivm neusriem) de 2e van onderen is de keelriem.
Afbeelding

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: keelriem/kopstuk verlengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 16:42

aah naar zoiets was ik inderdaad op zoek! maar hoe kom ik aan zo'n keelriem? (met 2 gespen)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: keelriem/kopstuk verlengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:52

oa Dirlenbach heeft deze keelriemen.
www.dirlenbach.de
en anders laten maken bij een tuigmaker, zit je er alleen mee dat de kans bestaat dat de gespen te breed of te smal kunnen zijn of de doorn te dik...
mischien dat het lukt mbc een losse sperriem... of 2, laat je die aan elkaar stikken.. heb je ook een riem met aan weerszijdes 2 gespen.

Nu wet ik niet met welk soort neusriem je rijdt, maar over het algemeen is het eenvoudiger om een neusriem te verkleinen dan een kopstuk te laten verbouwen tot de keelriem past. Heb je nl een zweedse neusriem (aansnoer) dan kun je gewoon kortere riempjes kopen van het aansnoer gedeelte

een derde optie is om een keelriem te kopen van een gedeelt kopstuk, dat is dus een losse keelriem en