Klapperbenen welk dressuurzadel bevorderd stille beenligging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Klapperbenen welk dressuurzadel bevorderd stille beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:10

Ik heb erg veel moeite mijn benen stil en op zijn plaats te houden.
Met lichtrijden gaan ze van mijn paard af, bij zitten er weer tegenaan en naar achter.
Ook bij doorzitten wiebelen ze.

Destijds had ik een Ainsley Vanguaard dressuurzadel op mijn Engelse Volbloedmerrie liggen, het ging toen vrij goed.
Later ben ik met haar zoon gaan rijden, maar met de ainsley op hem wilde het rijden niet, ik kiepte naar voren, knieen gingen steeds over de wrongen heen etc.
Zadel helemaal aangepast aan mijn paard, maar geen verbetering.
Heb nu een Hulsebosch WB4, mijn houding is heel erg verbeterd, zit netjes rechtop en vind het ook een prettig zadel, het geeft me een stevig en veilig gevoel.
Maar mijn benen klapperen heel erg en mijn onderbenen schuiven naar achter, als ik mijn beugels korter doe wordt het erger, doe ik ze langer wordt het iets beter.
Het lukt me met geen mogelijkheid het te verbeteren en heb het idee dat een ander zadel misschien uitkomst zal bieden.

Mijn vraag is, wie heeft ook klapperbenen gehad en was het over bij de aanschaf van een ander zadel?
En zo ja wat voor zadel heb je dan nu?

tiffclaus

Berichten: 686
Geregistreerd: 04-01-08

Re: Klapperbenen welk dressuurzadel bevorderd stille beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:12

en je zadelriemen onder het zweetblad doorhalen? dan wiebel je zo wie zo minder..

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:36

Lijkt me eerlijk gezegd een balansprobleem. Wel eens een mfsc-er naar je zadel laten kijken?

LoveLoes

Berichten: 806
Geregistreerd: 05-03-09

Re: Klapperbenen welk dressuurzadel bevorderd stille beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:39

Misschien moet je eerst aan je balans enzo werken voordat je een zadel koopt als je niet kan lichtrijden moet je dat ook eerst leren en kun je daar ook geen aangepast zadel voor kopen :D

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:50

LoveLoes schreef:
Misschien moet je eerst aan je balans enzo werken voordat je een zadel koopt als je niet kan lichtrijden moet je dat ook eerst leren en kun je daar ook geen aangepast zadel voor kopen :D



Maar als het zadel niet in balans ligt zit je voor of achter de beweging van je paard en dan kan je niet aan je houding werken.

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Klapperbenen welk dressuurzadel bevorderd stille beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:24

Ik heb sinds een week een Bates innova en dat is echt een heel fijn zadel, mijn zit is echt een stuk beter in dat zadel, mijn onderbenen zijn nog wel wat wiebelig maar ik voel dat dat met dit zadel helemaal goed gaat komen ( nouja beter als dat het nu is. )

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:27

Het hoeft natuurlijk niet aan je zadel te liggen, het kan ook je zit zijn, dat je bijvoorbeeld teveel klemt met je bovenbenen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:28

je kunt een zadel er toch niet de schuld van geven dat je benen wiebelen?
Ik weet dat sommige zadels zo slecht zijn dat de houding van je benen niet lekker is....maar als ze op een ainsley nog wiebelen en je naar voren kiept denk ik dat het probleem toch echt bij jezelf ligt.

rolicoli

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Klapperbenen welk dressuurzadel bevorderd stille beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:35

Ik heb nu een Euroriding Diamant en ik moet zeggen dat mijn beenligging heel prettig is en ik mijn benen ook makkelijker stil kan houden. Hiervoor had ik een Rossner Amerika, en daarmee had ik veel meer moeite..

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:04

geerke schreef:
je kunt een zadel er toch niet de schuld van geven dat je benen wiebelen?
Ik weet dat sommige zadels zo slecht zijn dat de houding van je benen niet lekker is....maar als ze op een ainsley nog wiebelen en je naar voren kiept denk ik dat het probleem toch echt bij jezelf ligt.


Als het zadel duikt omdat de boommaat te groot is krijg je problemen met je eigen balans en dat kan dus zorgen voor wiebelen met je benen. Daarom is het zo belangrijk om ook voor de ruiter een goed passend zadel te hebben (en zeker voor het paard)
Daarnaast kan ook natuurlijk liggen aan de ruiter als deze niet een onafhankele zit heeft.

Ik merk het direct als het zadel maar een fractie scheef trekt, voorover ligt of achterover. Je kunt dan niet goed genoeg in balans rijden. Ik heb overigens een hekel aan zadels die te gedwongen zijn. Deze zorgen er niet voor dat je als ruiter een onafhankelijke zit ontwikkeld.

Carline
Berichten: 127
Geregistreerd: 08-09-03

Re: Klapperbenen welk dressuurzadel bevorderd stille beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:14

Ik heb een JC dressuurzadel, en mijn benen liggen veel beter, maar in mijn geval was het probleem het omgekeerde: benen gingen naar voor. Als je een ander zadel overweegt, mss proberen een eerlijke verkoper/zadelpasser te vinden die je eerlijk advies geeft over je huidig zadel, en dan eventueel adviseert voor een ander. Ken echter geen adressen in Nederland hiervoor.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:41

Carline schreef:
Ik heb een JC dressuurzadel, en mijn benen liggen veel beter, maar in mijn geval was het probleem het omgekeerde: benen gingen naar voor. Als je een ander zadel overweegt, mss proberen een eerlijke verkoper/zadelpasser te vinden die je eerlijk advies geeft over je huidig zadel, en dan eventueel adviseert voor een ander. Ken echter geen adressen in Nederland hiervoor.


Lag de balans waarschijnlijk achterover en zo komt je dan in stoelzit te zitten.

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 17:44

Bedankt voor de reacties.
Ik heb al heel veel oefeningen gedaan om te proberen het overmatig klapperen en e.d. te verbeteren, maar omdat me dat maar niet lukt vraag ik me af of het zadel er ook iets mee te maken kan hebben.
Op mijn merrie zat ik keurig rechtop zonder zonder overmatige wiebelbenen op mijn Ainsley.
Bij mijn ruin kiepte ik in deze zelfde Ainsley doorlopend naar voren en had ik erg veel problemen met mijn evenwicht, maar niet heel erge wiebelbenen.
In de Hulsebosch zit ik voor mijn gevoel als een huis, kiep ik niet naar voren en raak ik ook niet uit balans, maar heb wel enorme klapper/wiebelbenen.
De beugelriemen heb ik al onder het zweetblad van het zadel.
Tuurlijk kan ik een zadelmaker laten komen en zo verschillende zadels uitproberen, maar ik was gewoon heel erg benieuwd naar bokkers die een ander zadel hebben gekocht en waarbij dit probleem daardoor opgelost is.

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Klapperbenen welk dressuurzadel bevorderd stille beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:47

Karin daar heb je gelijk in hoor,
maar wat ik wel merk met dit andere zadel is een andere balans bij mijzelf, mss dat ik daardoor merk dat mijn benen iets rustiger en fijner liggen.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Klapperbenen welk dressuurzadel bevorderd stille beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:18

Wat wel verschil kan maken is waar de haak voor je beugelriem, als die verder naar voren zit nodigt dat uit tot stoelzit waardoor je benen meer gaan wiebelen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Klapperbenen welk dressuurzadel bevorderd stille beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:21

Klapperbenen, voor mij was het verschil te merken door heel goed me op m'n zit en eigen lichaam te concentreren... Met behulp van iemand op de grond natuurlijk...

Ik dacht ook altijd dat het aan het zadel lag, maar uiteindelijk kwam het vanuit m'n heupen...

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re: Klapperbenen welk dressuurzadel bevorderd stille beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 21:33

Mijn benen gaan tijdens het lichtrijden bij het staan van mijn paard af en bij het zitten er weer tegenaan, daarbij gaan ze ook nog een ver naar achter en omhoog.
Het lijkt alsof ik mijn paard doorlopend heel erg aanspoor.

De Ainsley heeft een vrij smalle zitting, de Hulsebosch is veel breder, ik denk dat het daar misschien ook mee te maken heeft.
Dat mijn figuur stand van heupen en knieen moeite hebben met dit bredere zadel .......

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Klapperbenen welk dressuurzadel bevorderd stille beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:36

Dat zou inderdaad heel goed kunnen :j

En misschien rij je teveel op de achterkant van je bovenbenen? Heb ik ook, werd het niet veel beter van.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:46

Ik kiep bij alle dressuurzadels die ik heb gepast (allemaal 18inch) steevast naar voren en snap niet hoe het kan!
Als ik de beugels iets langer maak, zit het ietsje prettiger maar krijg ik ook vreselijke wiebelbenen. Mijn huidig zadel is sowieso niet goed, maar ik weet ook niet welke ik dan moet nemen.
Mijn vriend had het trouwens ook, het leek wel alsof elk zadel ons te klein was. Ik ben zelf 1.79 en hij is ietsje groter.. Maar beide hadden we wiebelbenen en kiepten we naar voren.

Wel denk ik, dat het ook een beetje aan de balans ligt, ik denk dat ik daar ook heel erg aan moet werken. Al ben ik er van overtuigd dat een goed passend zadel (voor zowel paard als ruiter) wonderen doet!

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Klapperbenen welk dressuurzadel bevorderd stille beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:05

Ik heb heel veel zadels gehad en geprobeerd. Ik kiepte ook vaak voorover, mijn tenen staken naar buiten, en ook last van wiebelbenen.
Ik heb nu een Prestige top dressage. En het probleem is al zoveel minder. Ik heb het zadel nu 3 weken. Dus ik denk dat ik na een paar maanden helemaal goed zit.
Wiebelbenen heb ik helemaal niet meer. Ik zit weer mooi rechtop en het tenen probleem is ook bijna over. Ik ben er erg blij mee en mijn paard ook.

Capricornia
Berichten: 79
Geregistreerd: 04-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:53

Ik heb sinds kort een wow, en dit zadel heeft mij heel erg geholpen, ik heb dan wel het Giant High Thigh block, waardoor mijn been perfect aansluit op het zadel, het zadel zit ook heel lekker, het is alleen niet de goedkoopste.

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:59

Ik heb nu ook een bates innova en daar heb ik geen klapperbenen op. Mijn paard is erg moeilijk uit te zitten en met dit zadel gaat het perfect.

equilife

Berichten: 404
Geregistreerd: 14-09-10
Woonplaats: Assebroek

Re: Klapperbenen welk dressuurzadel bevorderd stille beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:37

Ik had vroeger een Ainsley maar daarmee hielp het niet. Ik heb nu een KN en heb al met verschillende soorten zadels gereden en ik heb het bij elk zadel. Volgens mij ligt het dus niet aan het zadel maar doen we (ik) toch ergens iets verkeerd... :o

MonAmieC

Berichten: 1059
Geregistreerd: 02-08-06
Woonplaats: Wageningen

Re: Klapperbenen welk dressuurzadel bevorderd stille beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:15

Ik had een Stübben Maestoso en had daar erg wiebelende benen op. Nu heb ik een Passier Optimum en is het vrijwel over.
Ik kreeg zelfs opmerkingen van mijn instructrice dat m'n benen zo wiebelde terwijl ze dat helemaal niet gewend was van mij.