Opmeten van een zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 16:55

Aangezien vele zich afvragen hoe je een zadel nu precies opmeet, hoop ik wat duidelijkheid te kunnen scheppen met dit topic.

Allereest heb je de zittingmaat, deze is altijd uitgedrukt in inches ( " ). De maat van de zitting wordt bepaald door je achterwerk en je bovenbenen. Je zou dus makkelijk een smalle bips kunnen hebben, maar toch in een 18" zadel moeten passen. Hierbij moet namelijk rekening worden gehouden met de al dan niet aanwezige diepe zit, de grote van de bovenbeenwrongen, en de maat van de boom zelf.
Verschillende zadelmakers, verschillende bomen namelijk. Ook is het zo, dat de boom die bv in Duitsland wordt gefabriceerd, gemaakt is het op het gemiddelde lichaam van een Duitser. Zo geldt dat ook voor het gemiddelde Duitse paard.

Maar hoe meet je nu de boommaat?
Hierbij 2 plaatjes, waarbij je kan zien hoe je het meet, en, het verschil in een vlakke en diepe zit:

Vlakke zit ( Passier)
Afbeelding

Diepe zit:(Kieffer)
Afbeelding

Je volgt met de rolmaat, de lijn die je hier ziet, en de uitkomst daarvan, deel je door 2.54. Dan heb je de inchmaat.
( 46 cm : 2.54 = 18 inches / 43 cm : 2.54 = 17.5 " / 41 cm : 2.54 = 16" )
Zoals je bij de plaatjes ziet, kan er, ondanks de genoemde maat, nog een hoop verschil in zitten.

Dan de boombreedte:
De boombreedte wordt gemeten vanaf de takken van de boom, maar, wat zijn de takken?

Afbeelding

Dat zijn de takken, die vallen langs de schoft, en hiervan moet je de maat opmeten.

Maar, hoe doe je dat nu zo precies mogelijk?
Zoals je ziet op het plaatje, zitten de takken ongeveer ter hoogte van je beugelriemhaken.
Als je nu je zadel aan de voorkant ziet, kan je met je vingers het geraamte, dus de takken, voelen in het zadel. Je kan ook goed voelen waar die takken eindigen.
Ter hoogte daarvan, zet je rolmaat neer, en, zorg wel dat je hem recht houdt, trek je hem door naar de andere kant, hierbij een plaatje van een volledig zadel, waarbij je kan zien, ter hoogte van waar je moet meten:

Afbeelding

Let wel: Dit is een indicatie, ik ken dit zadel niet, foto is gegoogled, maar dit is puur een visualisatie van waar je moet meten!

Als je het nu superzorgvuldig wil doen, meet je ook de lijn van de hoogte van de kamer:

Afbeelding

De groene lijn dus, dit is ook zeker van invloed bij het passen! Hoge kamer, lage kamer, etc etc.
De kamerbreedte, wordt uitgedrukt in centimeters, althans, hier in Nederland. Heb je een redelijk normaal gebouwd paard ( zolang je dat nog kan zeggen, tegenwoordig.. Bloos ) zit je ongeveer op een kamerbreedte tussen de 31 a 33 cm.

Het blijft altijd gissen, het ene merk heeft langere takken dan het andere, de ene heeft een hoge kamer, de andere een bolle, maar hopelijk hebben jullie hier wat aan, zodat je je zadel een wat betere indicatie mee kan geven mocht je het willen verkopen o.i.d.

Mochten er bokkers zijn met aanvullingen op bovenstaande, graag!
Gr Marjolein

Trieske_

Berichten: 3790
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: brabant

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:46

super uitleg, niets op aan te vullen..denk dat veel mensen hier mee geholpen zijn
alleen klopt 1 berekening niet 43:2.54 = 17 inch en geen 17.5 inch...
een 17,5 inch zadel is ong. 45 cm..

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:28


Anoniem

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:17

Ik voeg deze link aan de FAQ toe.

Moderatoropmerking:
SVP vanaf nu ontopic blijven, en alleen hier reageren als je ergens een vraag over hebt. Of een specifieke aanvulling / tip Lachen Reacties á la, goh wat handig etc. zijn niet de bedoeling.

zazoeyou
Berichten: 1978
Geregistreerd: 21-09-06

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:48

wha? mijn kieffer is maat 1 en 39 cm,, maar toch echt een 17,,17'5inch

ineke_

Berichten: 1631
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 02:14

wampie schreef:
wha? mijn kieffer is maat 1 en 39 cm,, maar toch echt een 17,,17'5inch


Maat 1 kan ook iets kleiner zijn dan 17,5

zazoeyou
Berichten: 1978
Geregistreerd: 21-09-06

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:14

ineke_ schreef:
wampie schreef:
wha? mijn kieffer is maat 1 en 39 cm,, maar toch echt een 17,,17'5inch


Maat 1 kan ook iets kleiner zijn dan 17,5



Staat er toch ook? Haha! 17,,17'5inch

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 22:15

Als je het stukje goed doorleest, kom je tot de ontdekking dat het ws door de diepe zit van je zadel komt.

Pert

Berichten: 166
Geregistreerd: 29-10-04
Woonplaats: udenhout

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:15

wanneer ik bij zadels op internet kijk naar de boommaat, kom ik vaak maten rond de 30 cm tegen. Ik neem aan dat dat niet die gele lijn is. Waar halen ze die maat vandaan?

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 16:37

Pert schreef:
wanneer ik bij zadels op internet kijk naar de boommaat, kom ik vaak maten rond de 30 cm tegen. Ik neem aan dat dat niet die gele lijn is. Waar halen ze die maat vandaan?



Dat is écht de gele lijn. Je meet het precies op het einde van de kopstukken.

_steef_

Berichten: 206
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Dan weer hier, dan weer daar...

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:05

Ik denk kijk het nog even na, maar nou doen de foto's het niet meer Verdrietig

ComancheIII
Berichten: 114
Geregistreerd: 25-06-07

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:22

Ik kan de foto's ook niet meer zien, ik was ook wel nieuwsgierig??

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 11:31

Ik zal vanavond even nieuwe foto's erop zetten.

Anoniem

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:00

Meer meldingen zijn niet nodig dat de foto's het niet doen, ik zal het nog aanpassen in de beginpost als je werkende foto's hebt Lachen

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:18

en hoe kan je dan bij je paard meten welke maat hij nodig heeft?

ASsi_

Berichten: 255
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:08

Als je paard een korte rug heeft moet je ook rekening houden met de inchmaat van je zadel ofniet?

En je ziet ook vaak staan boommaat medium e.d. hoe moet ik dat opvatten? Als je paard een hoge schoft heeft heb je dan bijvoorbeeld boommaat large nodig?

Suzanne

Berichten: 2510
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Elst

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:54

ASsi_ schreef:
Als je paard een korte rug heeft moet je ook rekening houden met de inchmaat van je zadel ofniet?

En je ziet ook vaak staan boommaat medium e.d. hoe moet ik dat opvatten? Als je paard een hoge schoft heeft heb je dan bijvoorbeeld boommaat large nodig?


volgens mij hoeft dat laatste niet, dan kan je beter een uitgesneden kamer nemen (als dat zo mag heten ik bedoel in ieder geval een uitgesneden voorkant Tong uitsteken )

ASsi_

Berichten: 255
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:28

Oke, die teruggesneden kamer is wel logisch ja.
Ik wil graag een nieuw zadel voor mijn verzorgpaard en ik wil me een beetje orienteren. Ik ga er wel een zadelpasser bij laten komen want ik vind het zelf moeilijk om te zien of het goed past.

Het paard is 19, heeft een hoge schoft, is smal gebouwd en heeft een korte rug. zelf ben ik klein en ook wel dun en wil ik wel een zadel met een kleine inchmaat.

Hoe weet ik nou wat zijn boommaat dan ongeveer is? zijn huidige zadel begint iets strak te zitten bij zijn schoft, kan ik de boommaat ook in het zadel aflezen?

Soms zie je ook zadels met dikke kussens achter en andere weer niet, is daar ook een maat voor?

Ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen.

Suzanne

Berichten: 2510
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Elst

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:55

voor die kussens is geen maat dat ik weet, dat is gewoon wat jij mooier vind dikke kussen of kleinere kussens.

ASsi_

Berichten: 255
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:56

Oke, alles wordt steeds iets duidelijker..
Dankje wel Lachen

Caresse07

Berichten: 9408
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:01

Ik hoorde laatst dat je moet meten daar waar de nagels aan weerszijde (aan de buitenkant) in je zadel zitten omdat tot daar de ijzeren constructie van je zadel loopt. Klopt dit?

ASsi_

Berichten: 255
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:21

maar dan meet je de boommaat van je huidige zadel toch.. hoe kun je het op het paard zelf meten?
Weet iemand dat?

Kwal
Berichten: 4441
Geregistreerd: 02-08-07

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:16

Hoe weet je nu de BOOMMAAT van je zadel. Er staat wel hoeveel cm, maar wanneer is hoeveel cm nou maat small of medium ofzo?

kiddes
Berichten: 256
Geregistreerd: 14-09-06

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:12

even een andere vraag mijn zadel heeft waarschijnlijk een veelste smalle kamer ligt op de wervelkolom kun je zoiets breder maken of ko je dan aan een nieuw zadel?

Kwal
Berichten: 4441
Geregistreerd: 02-08-07

Re: Opmeten van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:32

volgens mij kun je dat breder laten maken door een zadelmaker. Lachen