Welk (vzh/endurance) zadel bij rugpijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knuffeldier

Welk (vzh/endurance) zadel bij rugpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 23:58

Ik ben op zoek naar tips en ervaringen:

Voor mijn paard dat ik sinds ruim een jaar heb en waar ik voornamelijk buiten mee rijd heb ik een zadel gevonden wat hem heel goed past, een Wintec Pro Heart Endurance zadel (18inch, rode boom).

Ik voel me veilig in het zadel, zit stevig. Maar: ik heb een onderrug die ik makkelijk hol maak (vol bij de schouders, hoofd naar voren), waardoor ik door de dressuur matige zit van het zadel last van mijn rug krijg.

Ik vermoed dat ik dat bij een zadel met iets meer vrijheid (vzh, endurance met wat vlakkere zit) wellicht beter gaat.

(Overigens: voor mijn houding zelf is er sportschool en fysio).

Ik ben geen kleine ruiter (1.83m, 80kg) en heb daarom niet de voorkeur voor volledig boomloos (ik wil wel goede drukverdeling, en niet te ver boven mijn paard zitten. Heb een Barefoot Arizona op hem gehad wat we beiden onprettig vonden), of Western (erg zwaar).

Ik wil me wel veilig voelen in een zadel, maar dus een minder gedwongen zit dan nu.

Ik zit bijvoorbeeld wat te kijken naar de vzh modellen van Zaldi of Massimo, of toch meer richting endurance.

Heeft iemand ervaring met deze vorm van rugpijn en een passend zadel vinden?

Bowo

Re: Welk (vzh/endurance) zadel bij rugpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 00:05

Een echt goede zadelmaker. Zadels zijn nou eenmaal persoonlijk.

En voor moeilijke situaties kan het ook helpen om voldoende budget te hebben. Goedkope zadels hoeven niet slecht te zijn, maar zijn wel beperkt in de keuzes voor optimalisatie

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 01:46

Ik krijg ook rugpijn als ik te diep zit (rug paard is iets verzonken). Dan ga ik dat compenseren. Het kan uit zoveel factoren komen en bij mij is het zeker niet minder in vzh ten opzichte van dressuur of boomloos. Een zadelpasser zou daarin moeten meedenken en het juiste advies voor beide moeten geven.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 05:30

Ik heb op mijn endurance paard een arena mono flap jump liggen. Fijn zadel, misschien is dat iets voor je? Veel (semi) prof ruiters rijden met eventing zadels en zie je bijna geen masimos of zaldi. Vind de boomvorm discutabel van beide zadels voor wat voor paarden rug die gemaakt zijn.

Moet wel zeggen met die arena krijg ik wanneer ik even niet op dat zadel gereden heb wel de eerste week last van mijn rug. Daarna niet meer :') heel raar

Ik merk wel, ik heb nu een goede zadelpasser met echt verstand van zaken, maar die heeft 0 weet van mijn sport. Ze denkt echt goed met mij mee, maar ik moet zelf types aandragen om te proberen gezien (zoals ze zelf heel netjes aangeeft) ze geen ervaring heeft met endurance

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 13:01

Wellicht zijn andere beugels ook een optie?
Bijvoorbeeld Sprenger Bow balance (verend)?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:27

Wat vervelend dat je pijn krijgt door je liefste hobby te doen. Misschien gaat een ander zadel je helpen, maar vergeet vooral jezelf niet.
Ga pilates voor ruiters doen, neem houding&zit-les op een simulator, je kunt zoveel doen om het jezelf makkelijker te maken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:34

Ik krijg rugpijn van te brede zadels, zoals Wintec. Echter ben ik een dressuurruiter en dus compleet niet thuis in vzh of endurance zadels.

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:39

Ik heb ook snel last van m'n (onder)rug met rijden. Ik heb zelf nu sinds een paar jaar een Gaston Mercier - Compiegne. Die is heel vrij qua zit en heb daar heel veel profijt bij. Ik heb toevallig van de week voor het eerst in lange tijd op een ander paard op een dressuur zadel gezeten en meteen weer last van m'n rug. Dus voor mij helpt het zeker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 15:40

Wat vond je niet fijn aan de Arizona / heb je wellicht iets van foto's gemaakt met dat zadel...?

Als ik lees neiging om rug hol te maken. Dressuurmatige zit die het erger maakt.
Liever een zadel met iets meer vrijheid / vlakkere zit. Maar wel veilig (omsloten?) voelen in een zadel.
Niet volledig boomloos. Goede drukverdeling. Niet te hoog boven je paard zitten.
Buitenrijden. Endurance....

Dan denk ik meteen dat een Barefoot Lazy Mountain / Happy Valley / Soft Walk al die vakjes aan zouden kunnen vinken :j

Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 15:56

Vraag of Heleen Klumper / Saddlefitservice in jouw regio komt, of dat je naar haar kunt komen. Zij is fantastisch met dit soort problemen