Ilayla schreef:Ik ben het ermee eens dat het zadel op de foto zonder ruiter er al uit balans uitziet.
Je paard heeft een atletische bouw en lijkt ook een vrij hoge schoft te hebben. Dat beïnvloedt natuurlijk wel hoe het zadel ligt. Bij deze bouw is de singel ook heel belangrijk, dus zeker goed om daar naar te kijken, maar we kunnen niet zien of dat het probleem helemaal gaat oplossen. Een zadel hoort wel in balans te liggen en niet tegengehouden worden door een borsttuig. Welke singels heb je geprobeerd?
Een second opinion lijkt me geen gek idee om te bekijken of het zadel met aanpassingen stabieler blijft, een andere singel de oplossing is, of dat een ander type zadel beter bij je paard past.
Bij mijn springzadel heb ik een eventing singel met buikflap, heb daar nog een andere singels geprobeerd.
Heb voor bij het dressuur zadel nu de athletico singel van Mattes besteld[/quote]
Ik kan me voorstellen dat de Mattes athletico voor het dressuurzadel wel een oplossing kan zijn. Voor het springzadel vraag ik me af of daar een oplossing voor is waarbij je dat zadel kan blijven gebruiken. Ben je al wat wijzer geworden? Ik heb nog maar een keer een zadel naar achteren zien schuiven en dat kwam door een te wijde boom, maar dat lijkt bij jouw zadel een minder logische oorzaak. Van horen zeggen ken ik wel een goede zadelpasser bij jou in de buurt, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, dus daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.[/quote]
Ik heb een andere zadelmaker langs laten komen, en die heeft mij laten weten dat dit zadel met hoe de singel momenteel vast zit niet optimaal is voor mijn paard. De boom maat is verder goed, maar waar de singelstoten normaal vast zitten aan de takken van de boom en een stukje verder op het zadel met een 2 point om de druk te verdelen zit het bij dit zadel allemaal in een rechte lijn naar boven waardoor de druk van het zadel niet goed word verdeelt en het zadel dus naar achter wordt getrokken (naast dat door de bouw van mijn paard het zadel al sneller gaat schuiven).
Dus idealiter zou er een ander zadel moeten komen, maar daar is het budget nu even niet naar. Dus de tijdelijke oplossing is even kijken wat we kunnen met andere singels en een backriser padje om te kijken of dat verschil genoeg maakt dat het zadel for the time being blijft liggen en dat we op termijn opzoek kunnen naar een ander zadel...