Toch maar een andere singel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 12:49

Saar88 schreef:
Ik heb een hele tijd geleden ook al gepost over mijn buikige paard waarbij het zadel steeds naar voren schoof. Ik heb op aanraden hier de Edix Crescent geprobeerd. Een hele tijd heel tevreden over geweest, alleen begon hij er op een gegeven moment minder fijn onder te lopen. Duurde een hele tijd voor ik door kreeg dat het de singel was. Ik vermoed dat hij leer niet prettig vindt; onder neopreen loopt hij wel heel fijn, ook al trekt mijn huidige singel het zadel weer naar voren.

Wie weet er een goed alternatief, geen leer, crescent/banaan, in bruin en in 90 cm? Volgens mij zoek ik echt naar iets heel lastigs. Ik wil er liever geen enorm bedrag tegenaan smijten voor ik weet dat hij op dit model wel fijn kan lopen. Mocht dat zo zijn dan wil ik best een Mattes oid aanschaffen..

Mattes loopt die van mij top mee

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:31

Ik zou als alternatief voor leer dan ook zeggen doe die van Mattes. Houd je wel de goede vorm en kan in het bruin

Mocht iemand belang hebben bij de waldhausen Elastic in 65 kleur zwart stuur me even een pb… hij is helaas net te groot nu die merrie van mij iets meer model begint te krijgen :')

MarjanB

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:40

Probeer anders de butterfly singel eens. Hier echt een tonnetje ronde fjord en ik ben om.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:10

Kijk anders ook even op Vinted, daar staan ook super veel singels op

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 13:07

MarjanB schreef:
Probeer anders de butterfly singel eens. Hier echt een tonnetje ronde fjord en ik ben om.

Ik lees even mee voor mijn tonnetje haflinger waar het zadel ook nog eens links-rechts opzij schuift. Doet de butterfly daar ook wat in?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 15:49

Jup, die van mij schoof opzij en dat is nu over

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 20:13

Fudge schreef:
MarjanB schreef:

Ik lees even mee voor mijn tonnetje haflinger waar het zadel ook nog eens links-rechts opzij schuift. Doet de butterfly daar ook wat in?

Dit is waar ik ook naar opzoek ben, want mijn zadel blijft ook links rechts wat schuiven. Ik twijfel alleen over zo’n butterfly singel omdat het zo veel singel is.

https://hypostore.nl/lemieux-gel-tek-an ... i5EALw_wcB

Ik heb daarom nu deze op het oog, maar twijfel weer want van de vorige lederen singel die ik had kreeg mijn paard wondjes (gevoelige huid)
Er zijn wel bontjes voor, maar uitverkocht op het moment…

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 20:15

Die lemieux is wel echt bóterzacht. Als je dat voelt, kan je bijna niet voorstellen dat er wondjes mee ontstaan.
Echt fijn materiaal.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 20:20

Dit is waar ik ook naar opzoek ben, want mijn zadel blijft ook links rechts wat schuiven. Ik twijfel alleen over zo’n butterfly singel omdat het zo veel singel is.

Ik heb daarom nu deze op het oog, maar twijfel weer want van de vorige lederen singel die ik had kreeg mijn paard wondjes (gevoelige huid)
Er zijn wel bontjes voor, maar uitverkocht op het moment…[/quote]

Ik heb nu een horka anatomic. Dat is eenzelfde type/vorm als deze hierboven en doet precies niks goeds op het links-rechts schuiven. :(

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 20:52

@fudge, hmm, ook niet ideaal dus. Lastige zoektocht met die tonnetjes :+

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 20:55

ApplePapple schreef:

De singel in de link is totaal niet te vergelijken met de butterfly. Juist het rubber op het buikvlak zorg voor dat hij stabiel blijft liggen incl zadel. Ik moest hem trouwens een maat groter hebben dan normaal omdat hij opvult door het rubber.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 21:19

Die lemieux was hier echt totaal niet boterzacht. Kreeg paard wondjes van ook.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 07:12

SandraWierda schreef:
ApplePapple schreef:

De singel in de link is totaal niet te vergelijken met de butterfly. Juist het rubber op het buikvlak zorg voor dat hij stabiel blijft liggen incl zadel. Ik moest hem trouwens een maat groter hebben dan normaal omdat hij opvult door het rubber.

Oké dank voor de uitleg! Ga ik er toch nog eens naar kijken.

Edit: welke heb jij dan?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 07:54

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 08:13

Idd die hier boven uit het linkje heb ik ook

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 09:25

Ik heb hem ook maar besteld. Ben benieuwd.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:57

Die lemieux is absoluut niet geschikt voor buikige paarden :+ zacht ja zeker, maar met een buikig paard gaat het naar voor stekende flapje afstaan… en dan draagt hij alleen op de achterste rand :(

Baalde echt als een stekker want in theorie is het wel echt een fijne singel

Afbeelding

Hier nog steeds tevreden met de cresent van Edix, maar dat is geen zachte singel :+ daarom heb ik er een wollen hoes omheen, scheelt een hoop!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 20:13

Ik ben ook wel benieuwd naar wat advies.

Heb toen ik andere zadels kocht op aanraden van de zadelmaker toen een kunststof tekna anatomische dressuur singel gehad maat 65. Zat altijd goed, ook geen wondjes of iets, en wel fijn qua onderhoud want mijn pony zweet snel (dekjes worden ook snel 'crunchy' ondanks goed poetsen). Afspoelen en klaar. Na een paar jaar begon her wafelpatroon aan de binnenkant wat door te scheuren en hier kwam zijn vel tussen, dus singel weggedaan. Was toen al nauwelijks aan te komen dus overgestapt naar een kalfleren anatomische Horka 70cm. Die heb ik nu een jaar of 3, altijd netjes schoongemaakt en ingevet ed. Maar hij wordt nu erg stug en zorgt ook voor wondjes af en toe.

Heb een erg rondgeribte pony met korte rug, mijn zadelmaker zei altijd 'alsof je een zadel op een basketbal wil laten passen'. Zadel schuift ook altijd naar rechts. Ondanks dat t qua ligging en vulling gewoon klopt, pony gooit ook wat naar rechts, maar alsnog.

Maar goed, dus nu weer aan het kijken. Kwam bij die van horse fit shop uit, maar dit is wel een heel ander model dan die ik altijd had. Al gaf de klantenservice aan dat dit ook wel voor paarden is waar de singelplek verder naar voren ligt.

Of toch een prolite anatomische. Lees ik ook veel goeds over en is geen leer.

Of iets totaal anders? Wel enigzins betaalbaar.
Twijfel ergens ook wel om gewoon weer een horka te nemen, maar wil eigenlijk liever een 65 en die is er niet van Horka.
Ben benieuwd of jullie tips hebben.

Afbeelding

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 20:31

Afbeelding

De mijne lijkt minimaal net zo buikig als die van jou.
Crescent, Horka, Prolite veroorzaken allemaal wondjes.
Ze zijn gewoon te groot voor zo’n kleine plek voor de singel.

Ik heb nu een smalle neopreen en dat gaat wel goed.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 20:37

dieseltje09 schreef:
Die lemieux is absoluut niet geschikt voor buikige paarden :+ zacht ja zeker, maar met een buikig paard gaat het naar voor stekende flapje afstaan… en dan draagt hij alleen op de achterste rand :(

Baalde echt als een stekker want in theorie is het wel echt een fijne singel

[ Afbeelding ]

Hier nog steeds tevreden met de cresent van Edix, maar dat is geen zachte singel :+ daarom heb ik er een wollen hoes omheen, scheelt een hoop!

Dan gaat dit ook niks voor die van mij zijn. Dank voor het delen.
Ik ga toch kijken voor die butterfly, die lijkt mij voor mijn paard ook het beste.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 20:46

boemel schreef:
[ Afbeelding ]

De mijne lijkt minimaal net zo buikig als die van jou.
Crescent, Horka, Prolite veroorzaken allemaal wondjes.
Ze zijn gewoon te groot voor zo’n kleine plek voor de singel.

Ik heb nu een smalle neopreen en dat gaat wel goed.

Dat was in reactie op mij gok ik? Maar heb je dan niet dat die singel veel verder naar voren ligt tov het zadel? Dat was waarom mijn zadelmaker destijds aangaf dat zo'n anatomische beter was.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:09

SansaS schreef:
Die lemieux was hier echt totaal niet boterzacht. Kreeg paard wondjes van ook.

Ik heb ook een lemieux gel tek singel, en mijne is ook zeker niet zacht. Ik was vorige week in de hypostore en heb daar de lemieux gel tek ook in handen gehad .. en daar was hij suuuuper zacht en soepel..
Zou dat misschien na verloop van tijd verminderen? Ik heb mijn singel toendertijd via marktplaats gekocht , dus had geen idee hoe zacht hij daadwerkelijk moest zijn

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:26

Uitgedroogd leer kan super hard worden natuurlijk.. Zeker van marktplaats weet je niet hoe ermee omgegaan is. Misschien was het zweet er al tijden ingetrokken? Na netjes schoonmaken zie je dat niet altijd meer, maar als de singel niet meer zo zacht is zal dat wel meespelen denk ik.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:39

Hebben jullie ervaring met de Fairfax narrow singel? Ik heb nu de edix crescent incl bontje, maar ik ben eigenlijk nog niet tevreden over hoe mijn paard ermee loopt. Ik vind haar soms bijna oncomfortabel op de singel. Tijdens verhaarperiodes is ze ook erg gevoelig voor singelwondjes, ook met de edix. Ze heeft aan 1 kant veel vel over, die 'drukt' tussen de singel en haar oksel, dit zelfde plekje is ook steeds hetgeen wat open gaat.. ook met een mattes van de zadelmaker.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:40

Ik maakte de singel elke dag schoon en elke week invetten dus dat kan het niet geweest zijn eigenlijk.